In welk land is het mogelijk om als toerist een auto te kopen? (Zuidelijk Afrika)

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn van plan om vanaf mei 2017 4 maanden door Zuidelijk Afrika te trekken. Onze route ligt nog niet vast. Globaal is het idee om door Namibië, Zimbabwe, Botswana en (gedeeltelijk) Zuid Afrika te reizen.
We willen dit heel graag doen met een eigen auto. Maar nu stuiten we op het probleem dat je in Zuid Afrika als toerist geen auto meer kan kopen.
Dit gooit onze plannen in de war! Weet iemand in welk land in Zuidelijk Afrika je nog wel een auto kan kopen? Onze route is flexibel, de landen die we willen doorkruisen ook. We kunnen dit dus gemakkelijk aanpassen aan de mogelijkheden van een land om hier een auto te kopen.
Kan iemand ons hiermee helpen? Weet iemand in welke landen het nog wel mogelijk is om als toerist een auto te kopen?

Dankjewel alvast!

Groetjes,
Jaisey

het kan wel in za. maar je moet een vast adres opgeven en dan kan het zeker wel.

Misschien een domme reactie van mij… Maar als ik als toerist Zuid Afrika in kom, heb ik toch geen vast adres? De bedoeling is dat we gaan rondreizen, dus zitten niet 4 maanden op dezelfde plek.
Of kan je gewoon een adres van bijvoorbeeld een hotel gebruiken? En hoef je er niet echt te verblijven? Kan je me misschien iets meer informatie geven over hoe het werkt om een auto te kopen in Zuid Afrika?
Dankjewel alvast!

Hallo,
je moet inderdaad een permanent adres kunnen voorleggen als je de auto op je naam registreert. Als toerist kan je dit dus inderdaad niet. Wel als je iemand kent die een permanent adres heeft en die de auto op zijn naam kan zetten. Maar dat zou ik dan enkel doen als je die persoon vertrouwd.
Een permanent adres bewijs je door middel van een huurcontract, of met je electriciteitsrekening, bankrekening,…
Hoe het in de andere landen is in Zuidelijk Afrika weet ik eigenlijk ook niet. Kan je best eens googlen of aan de ambassade vragen?

En je zal ook redelijk wat tijd verliezen door het zoeken van een geschikte auto ter plaatse en ze registreren en zo. Jullie hebben maar 4 maanden en op een paar dagen heb je ook niet zo maar een auto gevonden.
Let ook even op als je 4 maanden blijft en je vliegt in en uit Zuid Afrika dat je ook op problemen kan stoten. Je hebt maar 3 maanden en om een verlenging te krijgen moet je al naar een niet buurland gaan (dit even ter info als je je tickets koopt).

Uiteindelijk zal het beste en makkelijkste zijn om een auto te huren. Misschien niet het goedkoopste, maar wel makkelijkste moest je stukken krijgen.

Hartstikke bedankt voor je reactie! Ik zal me nog eens verdiepen in het huren van een auto. Ook zal ik de maanden in de gaten houden met vliegen. Ik nam aan dat het geen probleem was als we binnen die 4 maanden een buurland ingingen. Maar zal dit nog even checken.
Bedankt voor de info!

Het is mogelijk in Zuid-AFrika, maar dan moet je een vast adres hebben. Iemand kan je een vast adres geven.
Kijk eens op bushlore.com, ze verkopen auto’s, doen alle papierwerk voor je, en geven je nadien ook nog ondersteuning

je mag maar 90 dagen blijven en even naar een buurland voor een nieuwe visitors permit. helaas gaat niet meer dus houd daar rekening mee