Auto kopen in Kaapstad en naar Tanzania rijden

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik hebben voor de volgende fase van onze wereldreis het plan om een auto te kopen in Kaapstad en hiermee naar Tanzania te reizen. We willen onder andere Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië, Tanzania, Malawi en Uganda aandoen.

Heeft er iemand ervaring met het kopen van een auto in Kaapstad? Kan dat als buitenlander en als je een Zuid-Afrikaans kenteken hebt, mag je dan de landen waar wij heen willen zo in, of moeten we een carnet de passage regelen? Hoe werkt het met verzekeringen en wegenbelasting?

We zitten te denken aan iets simpels, zoals een Toyota Corolla, liefst een type zonder elektronica, zodat de auto makkelijk op te lappen valt. Eenmaal op de eindbestemming verkopen we de auto weer, of doneren hem aan een goed doel.

Ik ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft, alvast bedankt!

Met een gewone Toyota Corolla op pad door de genoemde landen? No go!
Je zult op z’n minst een stevige 4x2 maar liever nog een 4x4 mee moeten nemen. Informeer je goed over de te volgen route. Niet alle wegen zijn hier in Afrika zo strak als in Europa…

En ja, je kunt als buitenlander een auto kopen in Zuid-Afrika, je kunt ermee door genoemde landen. Wel zul je veelal bij de grensovergangen moeten betalen voor auto (vaak afkoop van WA-risico) en de eigendoms- en verzekeringspapieren moeten laten zien.
Kijk ook eens op internetsites als deze en anderen of er niet toevallig iemand een geschikte auto aanbiedt. Er zijn veel meer mensen die iets vergelijkbaars doen en soms kun je dan een mooie auto inclusief alle kampeeruitrusting overkopen.

Groetjes,
Natascha Snelder | www.zazoetravel.com

Hallo Andries,

als je van de Hilux af wilt: begin mei start mijn reis voor 6 maanden door zuid oost afrika en ben ik op zoek naar een goede 4x4. Dus mocht je de auto willen verkopen: ik ben geinterresseerd.

grt,
Albert
albert_imthorn at hotmail dot com

Hoi Albert,

Wij zijn helaas nog niet van plan de auto te verkopen. We gaan even voor een tussenstop naar Jordanië en daarna zijn we van plan verder door Afrika te rijden. Als je een Hilux met een goede motor kan vinden, meteen doen, we zijn al overstelpt met aanbiedingen van Zuid-Afrikanen die hem willen overkopen en we hebben met 15000km rijden geen kuren gehad.
Succes!

Andries

Hoi Andries,

bedankt voor je snelle reactie!

Veel plezier toegewenst met het latere vervolg van jullie reis!

grt,
Albert imthorn

p.s. mocht je tips hebben over het kopen en registreren van een auto in ZA: ik hou me aanbevolen!

Tips heb ik genoeg voor je :-).
Kijk goed in welke plaats je op zoek gaat, want bij goedkopere auto’s zit veel van 't aanbod in townships, en daar gingen wij liever niet heen.
Probeer geen zaken met dealers te doen, doe je het toch, controleer de auto dan echt heel goed.
Als je zelf niet genoeg van auto’s weet, kun je via de AA (plaatselijke ANWB) de auto laten keuren.
Het is gebruikelijk dat de verkoper de auto road worthy aflevert (plaatselijke APK). In Zuid-Afrika geldt de regel dat de auto road worthy maakt als je hem op je naam zet, daarna hoeft het nooit meer (is ook te zien aan de barrels die er rijden). Niet road worthy mag hij niet op je naam, dus probeer te bedingen dat je hem road worthy koopt.
Zodra je een goede auto voor een goede prijs hebt, moet je naar het verkeerskantoor. Hiervoor moet je een brief van je hostel hebben dat je daar slaapt met stempel, daarmee maken ze dan een Traffic Register Number aan. Hiermee kun je dan de auto op je naam zetten. Neem een paar pasfoto’s, je paspoort en de formulieren die de verkoper ingevuld heeft mee. Als het computersysteem er niet weer uitligt en het niet te druk is, heb je aan 't eind van de dag een auto op je naam :-).
Wij hebben onze auto op www.gumtree.co.za gevonden. Een andere site is autotrader.co.za. Voor Hiluxen loont het om zowel tussen bakkies en personenauto’s te kijken.
Als je meer vragen hebt, laat maar horen :-).

Hoi Andries,

Ik las op je site dat toen je de auto kocht de eigenaar van het hostel waar je verbleef je een handje hielp. Welk hostel was dit?
En hoe heb je het gedaan qua betaling van de auto? Gewoon cash of overschrijving? En hoe lang hebben jullie er over gedaan om een auto te vinden?

Wij zijn van plan om in het najaar een paar maanden naar ZA te gaan en kunnen alle tips gebruiken :slight_smile:

Alvast bedankt!

Hoi,

Wij hebben toen bij de Stumble Inn in Stellenbosch gezeten, daar hielp George (de manager) ons toen met de auto kopen en keuren. Hij kent ook betrouwbare lokale garages, dus als er wel iets aan je auto moet gebeuren, zit je ook meteen goed.
We hebben de auto cash afgerekend, dus een aantal tripjes naar de bank zit er wel in, want je mag maar 3000 rand per keer pinnen. Uiteindelijk hadden wij na 2 weken een auto te pakken.

Andries

Super, bedankt voor de reactie!