Ik ga begin maart met een vriend van me een reis maken door Zuidelijk-Afrika voor bijna 5 maanden…aangezien het huren van een 4x4 voor die tijd wat kostbaar is zijn we van plan een 4x4 te kopen.
Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips hoe we dit het best kunnen aanpakken?
Je moet eerst papieren krijgen, dat je een auto kan kopen hier in Z.A. Te koop bij het licence department, een “Traffic register number certificate”.
Maar dan moet je wel een adres in Zuid Afrika kunnen geven, met een bewijs. Een brief dat je daar "woont"of en rekening met je naam en adres erop. En je gebt nodig je paspoort, rijbewijs en 2 pasfoto’s. Dit certificaat is nodig, zodat ze eventuele boetes en de wegenbelasting nota naar je kunnen sturen.
Als je dit certificaat hebt, kan je een auto kopen in Zuid Afrika.
Ook verzekering zul je goed uit moeten zoeken, met name als je de 4x4 vanuit Zuid-Afrika vervolgens ook naar andere landen mee wilt nemen.
Er zijn in zuidelijk Afrika een aantal autoverkopers actief die een soort van ‘gegarandeerde terugkoop’ op je 4x4 aanbieden. Dit is eigenlijk een tussenvorm tussen ‘echt’ kopen en een 4x4 huren: je koopt hem maar krijgt van de verkoper wel een gegarandeerde terugkoopprijs als je die auto na een paar maanden weer bij hem te koop aanbiedt (in goede staat, blabla)! Dat schijnt bij een paar maanden Afrika al een interessante optie te kunnen zijn. Scheelt je in elk geval de stress van de verkoop bij terugkomst. Vaak heb je dan helemaal geen zin meer in al het leuren met die auto en wil je gewoon het geld weer cashen en er vanaf zijn… Wellicht ook optie? Ik weet nu zo snel niet de namen van deze organisaties maar wellicht dat iemand anders daar een tip over kan geven. Anders Google wel!
Groetjes en alvast veel plezier bij de voorbereidingen,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com
Ik ben inderdaad al wat ‘buy-back’ bedrijven tegen gekomen, maar via internet wordt vooral DriveAfrica en DriveSouthAfrica aangeschreven…ik ben benieuwd naar de wat kleinere en vaak goedkopere varianten hiervan. Heeft iemand een idee?
Kijk goed uit met auto kopen in Zuid-Afrika, met name een 4x4 die toch betrouwbaar moet zijn als je er lang & veel mee wilt gaan rijden. Veel wagens worden ‘voetstoots’ verkocht, oftewel, zonder enige garantie of wat dan ook.
Wil je wel een bepaalde garantie, zoek dan eens naar AA-dealers (soort van ANWB-dealers in Zuid-Afrika) of Pedigree auto’s. Die geven in elk geval aan dat al hun auto’s gekeurd worden voor verkoop!
Beste Max,
In juli ga ik voor een half jaar naar zuid-afrika voor stage en ik zou ook wel graag een auto willen kopen, het hoeft niet perse 4x4 te zijn. Ben jij al wat bedrijven tegengekomen in je zoektocht?
Groetjes Dorien
Hallo,
Is het al gelukt?
Ik ga over 2 weken naar Kaapstad; willen daar een auto kopen om ongeveer even lang (5 maanden) te gaan toeren. Heb hier al een beetje op de marktplaats van Afrika gesurft (www.gumtree.co.za); voor ongeveer 5.000 euro heb je een 2e hands Toyota Hilux. Maar misschien dat zo’n terugkoopdeal ook wel relaxed is.
Waar ga je verder naar toe? Wij willen zuidelijk Afrika wel door, jij ook?
de verplichte thrid party insurance zit in zuidelijk afrika in de benzineprijs inbegrepen dus automatisch is iedereen daarvoor verzekerd (let wel dit is enkel voor persoonlijk letsel dus als je tegen een nieuwe mercedes aanknalt zit je nog in de problemen…)
ga je buiten RSA,Namibia of swaziland dan kun/moet je een verzekering aan elke grens afsluiten voor t te bezoeken land
Wat betreft de Buy Back garantie die vind ik niet zo interessant, je verliest wel heel veel, op die 5 maanden spreek je al gauw over 50% verlies. Als je gewoon koopt en verkoopt moet t al gek gaan wil je 50% verliezen.