4x4 kopen en verkopen

[EMAIL=“sebastiaanrohde@hormail.com”]
Dag beste reizigers,
Wie heeft er voor mij informatie over het kopen van auto’s en verkopen in andere landen, bijv Zuid-afrika naar Kenia?
Graag wat tips ifno en handige sites

wij willen ongeveer 6 maanden gaan reizen door oost en zuidelijk afrika

alvast bedankt

sebas

[EMAIL=“sebastiaanrohde@hormail.com”]

leuk idee! ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik zou wel oppassen bij het kopen van de auto of er niet teveel technische mankementen onder de motorkap zitten

Hoi Sebas,

Lastigste van een auto kopen in één land en weer verkopen in een ander land is volgens mij de overschrijving van de auto. Hij moet dan in het land van herkomst worden uitgeschreven. Dan krijg je een tijdelijk carnet de passage om met de auto door Afrika te rijden en moet je hem uiteindelijk in het land van verkoop (bijv. Kenia) weer in laten schrijven. Dat betekent laten keuren e.d.
Tenminste, als ik het zo goed heb.
Auto kopen is hier (Zuid-Afrika) in elk geval geen probleem. Vooral niet als je contanten hebt. En met de sterke euro (oftewel zwakke rand) op dit moment is het ook nog aantrekkelijk - financieel gezien!
Hoop wel dat je beetje technisch bent. Kan natuurlijk onderweg altijd van alles gebeuren. Maar ja, is ook de charme van het rijden door Afrika;-)

Groetjes en veel plezier bij de voorbereidingen,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Bedankt alvast,
Ja Carnet de passage kan TIP kan ook, maar hoe het met in en uitschrijven van de agen moet ???
Het is inderdaad de charme en het avontuur om deze reis op deze manier te maken.
Groet sebas

Ik weet dat er via forums zoals deze ook af en toe nog wel eens auto’s aangeboden worden. Soms van Nederlanders / Europeanen die er zelf al een hele tijd mee door Afrika gecrosst hebben. Vaak ook zeer complete auto’s met volledige kampeeruitrusting e.d. Da’s natuurlijk wel heel handig - kun je direct van start. Stukje vlees kopen, six pack biertjes, koelkastje in de auto aansluiten en rijden maar. Wellicht de moeite waard om daar eens naar te zoeken?

Het uit- en weer inschrijven van een auto in een ander land is wellicht nog niet zo makkelijk maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen ervaring mee heb. Alleen maar met het kopen van auto’s in Zuid-Afrika zelf!
Groetjes,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com