Ik denk eraan volgende zomer (juli 2012) een reis te maken in Afrika…
Welk land/landen zouden jullie aanbevelen?
Ik gok op 3-4 weken… Ik wil het zelf plannen en dus niet via een groepsorganisatie of reisbureau werken al zie ik een safari met een groep wel zitten!
Een avontuurlijke reis gecombineerd met relaxen aan stranden op het einde van de reis zou mooi zijn…
Kan ook iemand een indicatie van prijzen geven? Ik schrik enorm van georganiseerde reizen en ben ervan overtuigd dat het zelf vele malen goedkoper kan! Ik hoef geen superdeluxe hotels!
Hoeveel rekenen jullie voor een 3-4weken zelf rondreizen?
Autohuur of openbaar vervoer??
Ik ben een leek hierin (ik ging de voorbije 4 reizen naar Amerika en ben nu klaar voor iets totaal anders!) dus ik kan jullie hulp goed gebruiken!
Ik koos voor mijn eerste Afrikareis Malawi en heb daar nooit spijt van gehad. Superlieve zonnige mensen die altijd beleefd een praatje met je maken. Mooi land met veel te zien en doen. Lees maar eens m’n blog via mijn handtekening. (Travel > Malawi 2000)
Bijnamen van het land: Africa for beginners / The Warm Heart of Africa.
Je kunt vanuit Lilongwe safari’s boeken, ik raad South Luangwa national park in Zambia aan. Kiboko Safaris is een betrouwbare en goede tour operator (door Nederlander gerund). Ik lees de laatste jaren nog steeds goede berichten op internet over hun bedrijf.
Kosten: normaal rondreizen met bus, overnachten in eenvoudige hotelkamertjes, eten, wat souvenirs: gemiddeld 15-20 euro per persoon per dag. Safaridagen: ongeveer 100-130 euro per dag. Dus laat het aantal safaridagen ook afhangen van je budget.
Aan het grote Malawimeer volop strandjes en vermaak.
Malawi… ik had er zelf niet meteen aan gedacht maar het klinkt zeker interessant!
Ik bekeek enkele groepsreisorganisaties voor hun tourschema’s… Ik vind die dingen altijd te gehaast maar op zich combineren ze wel hoogtepunten dus vind ik het iets om me op te baseren maar wel meer rust in te bouwen en bepaalde dingen eventueel niet te doen…
Ik vond dit schema wel iets : 18-daagse Groepsrondreis Zuid-Afrika & Mozambique
Mozambique, Malawi, Zambia en dan nog Victoria Falls als einde…
Ik denk toch max 4 weken weg te gaan (ik heb wel meer vakantie maar moet de prijs wat in de gaten houden na 4 dure USAreizen.
Er zouden dus sowieso dingen uit geschrapt moeten worden.
Ideetjes zijn welkom!
Heeft iemand hier zijn routeschema voor dit gebied?
Wat voor weer kan ik verwachten in juli?
Is het openbaar vervoer makkelijk te regelen? Of moeten we auto huren?
Ik heb nog geen idee wie met me mee zou willen gaan maar ik hoop toch met 2 à 3 vrienden te kunnen gaan.
Ik ben op zich wel een planner en boek dus graag accomodatie en meerdaagse tochten vooraf of is dit dan een pak duurder dan het ter plaatse regelen?
Kortom, alle ervaringen, blogs, … over dit gebied zijn welkom! Ik kijk er al naar uit!
Met 3,5 week vond ik persoonlijk Malawi + 4 dagen safari in Zambia echt meer dan genoeg.
Met 4 weken zou je ook kunnen kiezen voor bijvoorbeeld Tanzania. Dit is wel al ietsje pittiger qua gevaren / oppassen, en ook iets duurder (bv. Zanzibar is net wat duurder dan het vasteland).
Probeer niet al te strak van te voren te plannen, in Afrika lopen de dingen altijd anders dan gepland. Bijvoorbeeld toen ik er was, was er een groot benzinetekort in het hele land vanwege een ruzie met Zambia (die de benzine aanlevert). Daardoor kon ik niet naar Livingstonia want dan zou ik misschien niet meer terug kunnen.
Het is wel handig om te bedenken welke dingen je persé wilt zien en die op een logische volgorde te zetten. En dan nog wat dingen die je ook leuk zou vinden om te zien als er genoeg tijd hebt. Maar hou het flexibel.
Dit is wel op te zoeken op internet, bv. de Lonely Planet site of via Google. Ook in reisgidsen staan wel klimaatstaatjes.
Openbaar vervoer is prima te regelen. Auto huren kan ook wel, althans ik reed wel eens mee met andere reizigers. Ik denk wel dat dat duurder is. De wegen waren in 2000 erg slecht (met 30 km/u om de gaten heen zigzaggen), ik geloof dat enkele wegen sindsdien wel verbeterd zijn.
Voor Cape McLear heb je een redelijk hoge auto nodig, althans destijds was het een zandweg met diepe geulen van de wielen en dus een dikke hoge berm in het midden, waar een lage auto op blijft hangen.
Het feit dat dingen vaak anders lopen of lastig te regelen zijn, en de wegen slecht zijn, maken dat je niet teveel moet plannen of anders raak je gefrustreerd van wat er allemaal niet lukt. Het is Afrika! Probeer vooral te genieten van elke plek en daar wat meer tijd door te brengen.
Ik was bijvoorbeeld al een hele dag bezig om alleen maar naar het Mulanje-gebied te komen. Ik had gehoopt meteen die middag al een wandeling te kunnen maken, maar dat kon echt pas vanaf de volgende ochtend. Er ging veel tijd zitten in het regelen van een gids, het kopen van eten, en vooral in het 2 uur wachten voordat de pick-up truck vertrok (pas toen die helemaal propvol geladen zat).
Wellicht dat het dan met een eigen auto wat makkelijker en sneller gaat maar dat weet ik niet zeker… je zou dan wat ervaringen moeten opzoeken van mensen die dat gedaan hebben. Het lijkt mij behoorlijk vermoeiend om daar zelf te rijden. In het donker kun je ook niet rijden of alleen heel voorzichtig, want er lopen dan ook geiten en kinderen op de weg en het is natuurlijk een drama als je per ongeluk iets of iemand raakt… ook een geit is een groot bezit voor die mensen.
Accommodatie is denk ik wel duurder als je het van tevoren boekt, want de goedkope hotels hebben waarschijnlijk helemaal geen websites, of zelfs email.
En nogmaals: de dingen lopen in Afrika vaak heel anders dan gepland dus ik zou niet teveel vastleggen van tevoren.
Als je flexibel blijft, kun je ook wat langer blijven als het ergens leuk is, of eerder weggaan als het tegenvalt. Dat heb ik ook regelmatig gedaan.
In mijn blog lees je van alles over wat er te doen en zien is en wat er eventueel mis kan gaan, maar ook welke onverwachte leuke wendingen een reis kan nemen… soms ook juist doordat iets mis ging… bijvoorbeeld die benzineproblemen zorgden ervoor dat ik met een lift van Duitsers op onwijs mooie plekken terecht kwam en bv. bij een tabak-veiling, waar je normaal nooit zou komen.
Zelf vond ik het wel relaxed om de safari op het eind te hebben: eerst zelf de dingen regelen, en jezelf daarna lekker laten rondrijden, voor je laten koken, mooie beesten en natuur zien, en op je gat zitten.
Zelf doe ik een land kiezen altijd zo: in de bieb zitten met allerlei verschillende Lonely Planets en andere boeken over landen die mijn interesse hebben, en wat algemene dingen lezen en foto’s kijken. Sommige landen vallen dan al af omdat ze erg duur zijn, of niet het goeie klimaat hebben op dat moment. Of gewoon omdat ze je minder aanspreken. En andere landen spreken je juist meer aan, om wat voor reden dan ook.
Bedankt al voor de uitgebreide en interessante reacties! Ik apprecieer de tijd die je erin steekt!
Ik heb gisterenavond tot 2u 's nachts rondgesurft!! Ik kon er maar niet genoeg van krijgen (en toegegeven, ik heb ook nog vakantie dus kan ik dat ook gewoon doen hehe).
Anyway… Ik denk dat het een beetje een fout van me is om teveel te willen in 1 reis… Anderzijds vind ik rondreizen leuk en vind ik het niet erg om vaak in en uit te pakken. Ook kan ik niet elke zomer zo’n reis maken en onder het motto “nu ik er toch ben” wil ik toch zoveel als kan uit een reis halen :).
Ik keek naar deze reis (maar een klein stukje Malawi) met veel interesse… http://www.africatours.be/nl/bestemmingen/zuidelijk-afrika/zambia/begeleide-rondreizen/trade-route-door-zambia-malawi-mozambique-en-zuidafrika.php&tab=5&type=trip.route Het is een 21daagse rondreis maar ik zou er gerust een week langer kunnen over doen… Dit is echter een georganiseerde groepsreis en ik heb dus nog geen idee of het wel mogelijk is dit zelf te reizen met bus, trein, … Ik overweeg ook een vlucht als dit goedkoop is en de reis ten goede komt!
Deze reis lijkt me een hele leuke afwisseling tussen wildlife, stranden, waterval, uitgestrekte vlaktes, … Maar misschien ben ik wel te optimistisch dat dit zou lukken
Bepaalde stukken zou ik eventueel wel georganiseerd willen doen als safari maar voorlopig vind ik vaak rond trip safari’s terwijl het net wel handig zou zijn om op die manier van punt A naar ount B op een leuke manier te geraken… Bvb vond ik bij http://www.kiboko-safaris.com/index.html de reis van 9 Days Victoria Falls Experience wel interessant maar die gaat van Lilongwe naar Victoria falls en weer terug (terwijl dat eventueel een uitvalsbasis zou kunnen zijn om terug naar huis te vliegen en ik dus niet terug naar Lilongwe hoef… Als je begrijpt wat ik een beetje bedoel?
Het kriebelt zooooooooo om dit helemaal in elkaar te puzzelen maar het is moeilijker dan bvb in Amerika… Daar huurde ik gewoon een auto en wist ik vooraf dat het ABSOLUUT geen probleem was om van punt A naar B te rijden…
Ik heb zelf geen ervaring met zo snel reizen en veel zien in korte tijd, dus weet ook niet hoe duur dat dan wordt. Ik weet alleen dat sneller reizen, duurder is. Misschien wel bijna net zo duur als die geheel georganiseerde reizen van Sawadee enzo.
En ik weet dat je in Afrika dus vaak er tegenaan loopt dat de dingen niet gaan zoals je had gepland (kortom je kunt beter niet te strak plannen). Het reizen is ook best vermoeiend vanwege overvolle bussen of slechte wegen, en langer wachten dan gedacht. (Uren vertraging is heel normaal, alhoewel soms de bus ook gewoon netjes op tijd gaat… maar heb wel altijd een leesboek bij de hand voor als je lang moet wachten.) Dat kan ook juist de charme zijn… zo raak je nog eens in gesprek met mensen en zie je dingen die je anders niet zou zien enzo.
Ik denk dat je veel info kunt halen uit reisblogs van andere mensen, bijvoorbeeld in www.waarbenjij.nu en in www.travelpod.com. Je kunt daar zoeken op landen. Er zijn vast wel mensen die ook zoveel bezoeken in korte tijd.
En je zou Kiboko eens kunnen mailen of je niet gewoon mag afhaken voor die terugreis naar Lilongwe en dus gewoon zelf op het eindpunt blijft; ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem zou zijn.
Eventueel zou je zelfs een auto kunnen kopen (bijvoorbeeld in Johannesburg), en op het eindpunt weer verkopen. Google dan eens met termen als ‘Africa Overland’ of ‘Selfdrive southern Africa’ of ‘Africa 4x4’ of dat soort termen. Een gevaar is dan natuurlijk wel dat je hem niet snel verkocht krijgt aan het eind.
Ik heb geen idee of er verhuurbedrijven zijn waarbij je de auto op een ander eindpunt mag inleveren. Kijk eens op www.africaguide.com.
Misschien kun je er wel een cirkel van maken; op het eind na Zambia weer terug naar Johannesburg en je huurauto inleveren. Ik zou me wel goed inlezen over wat er komt kijken bij zelf rijden daar als blanke (de gevaren en waar je op moet letten qua gewoontes, slecht wegdek, etc), en hoe dat zit met een auto mee de grens over nemen.
Of misschien zijn er wel mensen die ongeveer zo’n reis plannen en nog iemand zoeken om hun auto en reis mee te delen. Ik kom wel eens dat soort berichten tegen op internet, maar dan meestal vanuit NL / België heel Afrika door.
Er is van alles mogelijk, en een groot budget maakt het makkelijker om bv. te kiezen voor stukjes georganiseerd / als safari doen.
In Tanzania ken ik overigens een goeie tour operator die ook van alles voor je kan organiseren in Tanzania, van culturele trips tot safari’s of beklimming van de Kilimanjaro. www.tanzaniaculturaltours.com
Zo’n culturele tour kan van alles bevatten, van het ontmoeten van allerlei ambachtslieden of een medicijnvrouw, tot het bekijken van een natuurlijke waterbron, een wandeling door plantages of honing oogsten midden in de nacht; of jagen met bosjesmannen of 4000 jaar oude rotstekeningen met een archeoloog bekijken.
Ik weet niet of taal nog een issue is… in Mozambique spreken ze denk ik niet zoveel Engels. Wel schijnt het een prachtig land te zijn met supervriendelijke mensen.
Succes met al je plannen. Hopelijk reageren hier ook nog wat andere mensen zodat het niet bij mijn eenzijdige verhaal blijft.
Ik heb niet alles hierboven gelezen maar kan wel een en ander aanvullen:
Je kunt geen auto in ZA kopen, daarvoor moet je in ZA wonen. Daarbij kost het je veel te veel tijd (je wilde voor 3-4 weken gaan?).
Je kan prima een auto huren in ZA maar je kan hem niet achterlaten in een ander land. Bij het huren moet je aangeven dat je de grens over wil, dan krijg je extra papieren mee. Kost wel extra allemaal. Een 4x4 is voor zuidelijk afrika doorgaans niet nodig al is het in Mozambique wel lekker ivm de vreselijk slechte wegen. Een auto huren is qua prijs (ten opzichte van een tour) alleen interessant als je met 3 of meer personen bent.
Uit wat ik gelezen heb denk ik dat je toch beter om met een tourtje mee kunt gaan. Niet zo avontuurlijk maar goed, scheelt flink in de prijs en in de snelheid waarmee je reist. Afhaken op een reis en op eigen houtje verder gaan is natuurlijk geen probleem, het drukt de prijs van de tour zelfs. Misschien kan je verschillende tourtjes aan elkaar knopen. Zo gaat Livingstone trails vanuit JNB naar VicFalls in Zimbabwe via Botswana. Vanaf daar zou je wellicht via Kiboko naar Malawi kunnen gaan en vervolgens terug vliegen naar JNB.
wij hebben een heerlijke vakantie in Kenia gehad en ook alles behalve de safari zelf georganiseerd. Safari hebben we bij locals gedaan (wel van tevoren geregeld) tickets al vroeg geboekt op budgetair.nl en genoten, genoten, genoten. Zo zeer dat we in December weer terug gaan, een stichting opgericht hebben etc. Kenia is echt geweldig. Lees maar eens wat op de verschillende landenfora’s.
Afgelopen juli/ augustus zijn wij (1 vrouw/ 2 man) gestart in Lusaka, Zambia. Vanuit daar heen en weer naar Vic falls (goed te doen, langeafstandbussen betrouwbaar qua vertrek) Daarna noordelijk naar Chipata om vanuit hier South Luangwa NP te bezoeken met Jackalberry safari’s (heel, heel erg gaaf).
Daarna door Malawi gereisd, maar zoals Cecilia hierboven al aangeeft is plannen erg lastig. Het brandstofprobleem speelde bij ons ook (er waren ook rellen in Lilongwe), waardoor de bussen niet gingen en de minibussen ook zeer onregelmatig. Zijn daardoor wel aan het meer geweest, maar hebben het zuidelijker deel van het land over moeten slaan. Malawi overgestoken naar de grens van Mozambique bij Mandimba (je kunt hier, in tegenstelling tot allerlei indianenverhalen, wel een visum krijgen. Het is wel prijzig)
Trein genomen van Cuamba naar Nampula (echt een absolute aanrader. Fantastische uitzichten en verkoop langs het spoor) en van daaruit naar Chocas (Carrusca sol&mar is wat moeilijk te bereiken, maar het is de moeite waard! Een paar schitterende huisjes aan parelwitte stranden waar bijna niemand is) om daarna met de dow over te steken naar Ilha de Mocambique.
Terug gevlogen vanuit Nampula (Nairobi- Schiphol).
Een plek vinden om te slapen was eigenlijk nooit een probleem (al is de carrusca wel zo ver lopen dat ik iemand zou laten bellen van tevoren)
Je vervoer is sterk afhankelijk van wat er langskomt, en ook van hoeveel mensen er mee willen. Aan het begin van de dag kun je dus vaak niet zeggen waar je aan het eind van de dag zult aankomen.
Mede daardoor was reizen met het openbaar vervoer in Afrika een fantastische ervaring. We hebben allerlei vervoersmiddelen gezien, landschappen, heel veel lieve en leuke mensen ontmoet (en zéér gezellig (lees: zo ongeveer bij op schoot) mee in de bus gezeten)
In Mozambique spreken inderdaad heel erg weinig mensen engels, maar met mijn steenkolen Portugees (een beetje studeren in de wat-en-hoe ;-)) kwam ik al een heel eind.
Als je meer wilt weten, laat maar even weten, ik kan je wat uitgebreider vertellen waar wij precies langs zijn gegaan.
Birgit
Beste Vallie, leuk dat je volgend jaar naar Afrika op vakantie wilt gaan. Je kan ook nog tips vinden voor backpacken en reizen in Zuidelijk Afrika op: www.african-backpackers.com. Succes met het maken van je Afrika reisplannen!