Backpacken in Z-A gevaarlijk?

Het is niet alleen in Joburg zo.
Ook Pretoria, Durban en Port Elizabeth!

Zuid(elijk)-Afrika is mijn mooiste tijd en land ooit, ik heb bijna 4 maanden in Zuid AFrika (3 maanden Joburg) gezeten, dat mij niets is overkomen is echter wel geluk.

Mensen die zeggen: “ja maar dat kan ook in Amsterdam gebeuren”! Bullshit, de kans dat iets in Zuid-Afrika gebeurd is vele malen groter!

Ik promoot iedereen om naar Zuid(elijk) Afrika te gaan, maar wijs ook iedereen om de gevaren die er wel degelijk zijn.

Hallo,
Als ik dit allemaal lees weet ik niet precies meer wat ik moet denken over ZA.
Zelf wil ik volgend jaar (febr 2010) voor 5 maanden er naar toe.
Beetje vrijwilligerswerk, georganiseerde rondreis door namibie, botswana en zimbabwe, wildlife, bazbus… Kortom te veel plannen!!
maar goed ik zie het allemaal enorm zitten alleen die bazbus…
Wat is de bedoeling met overnachten etc?
Regel je een week van te voren een slaapplaats of diezelfde dag/ nacht?!
En is het wat die bazbus of kom je dan alsnog niet bij die mooie gebieden?!
Kom je ook genoeg mensen tegen die de bazbus gebruiken?

bedankt alvast!
gr Ingrid

Om te antwoorden nee Ik werk niet in zo’n ‘gevaarlijk’ gebied maar juist politiemannen weten dat het in ZA nu erg gevaarlijk is geworden orals.

Als je de statistieken vergelyk tussen de zgn. ‘veilige’ gebieden zoals bijv. Sandton en het naastgelegen zwrte, ‘gevaarlijke’ gebied Alexandra in Gauteng provincie, zie je bijv. dat het veel meer bevolkte Alexandra veel minder gewapende aanvallen tegen autobestuurders en gezinnen in hun huizen heeft dan het dunner-bevolkte, zwaarbewaakte Sandton. Jonge mensen met backpacks zijn vooral nergens veilig meer. De verkrachtingssyfers in SA is het hoogste in de wereld.

Per capita is de moord en doodslagcijfers ook hoger in Sandton dan in Alexandra en dit patroon zie je over heel Zuid Afrika nu, de ‘zgn. beveiligde, rykere’ gebieden zijn hogere misdaadgebieden, wij hebben het daar drukker, als in de zgn. ‘onveilige zwarte’ gebieden. Het enigste verschil is de verkrachtingsstatiek, die in de zwarte townships hoger zijn als in blanke gebieden. kijk zelf maar en vergelijk op http://www.saps.gov.za klik op de Documents en je vindt al die misdaadstatistieken van de afgelopen vijf jaar daar - klik op : provinces’ en dan vind je al de politiekantoren per gebied.

Als je weet waar de ‘rijke, veilige’ gebiede zijn en je vergelijkt ze met de ‘onveilige townships’ zal je snel zien dat de overbevolkte townships per capita veiliger zijn behalve de verkrachtingscijfers. De gewapende overvallen op zaken en gezinnen in hun huizen is in de ‘veilige, rijkere’ gebieden veel hoger als in de zwarte gebieden en ook zijn de ‘rijker’ gebieden onveiliger mbt gewapende overvallen op hun autos onderweg, en worden ze ook meer op straat beroofd tijdens het winkelen in ‘veilige, rijkere’ gebieden de afgelopen twee jaar als voordien.

Let op dat er ook een verschil is de Zuidafrikaanse ‘gewelddadige dood-cijfers’ apart neergezet worden onder “Moord” (murder) en dan verder naar beneden zie je ook nog "Culpible homicide’. Deze moeten eigenlijk bij elkaar geteld worden want het verschil is zeer klein, dikwels is ‘culpible homicide’ alleen in het gerechtshof vastgesteld als er bewezen kan worden dat de persoon met het wapen niet het ‘doel had om te moorden’.

In Nederland worden deze verschillen samengevoegd onder ‘gewelddadige dood’ . Ik meen dat jullie ook strafbare manslag kennen maar dat dit meer verband houd met auto-ongelukken? De ZA politie hanteert helemaal geen doodsstatistieken van auto-ongelukken daar is een apart regeringsburo voor.

Ik werk in het mijngebied rondom Randfontein. Dat is een laag- tot middeninkomstengebied met veel oud-mijnwerkers, Afrikaners meestal.

De misdaad is hier nooit hoog geweest vergeleken met gebieden zoals Pretoria, dat meer landelijk is en waar veel mensen op hun kleine boerderijtjes aangevallen en vermoord worden.

Het is vooral op het platteland gevaarlijk.

Er word altijd verteld dat alleen de ‘binnensteden’ gevaarlijk zijn maar dat is helemaal niet zo. Het is nu echt overal gevaarlijk. Er zijn heel veel nieuwe jeugdbendes bijgekomen en we weten niet waar ze hun Ak47s vandaan krijgen maar ze zijn nieuw en van Chinese maak. Ze zijn ook veel beter georganiseerd die jongens nu, meestal allemaal stamleden van elkaar, en ze hebben een metode ontwikkeld om hele gebieden te beheren, er zijn onderlinge afspraken.

Dus de bendes worden meer georganiseerd en rijker en hebben veel meer geld om wapens te komen.

Ze zien er rijker uit als anderen en de rijkdom en dure kleren en autos lokt de jongeren aan om mee te doen. ER werd tydens een gewapende overval in het Leeuwenpark restaurant door 16 mensen gebruikt gemaakt van een hele vloot dure Mercedes autos en ze droegen de duurste kleren. Een Duitse man werd daar doodgeschoten. Er waren 60 kinderen en 40 volwassenen in het restaurant en ze werden allemaal beroofd.

Er is een film geheet Jerusalema over deze misdaadkultuur in ZA en het is in de townships heel erg populair. Wij weten altijd wanneer die film ergens speelt want het publiek stroomt toe. Ik zat een keer mee te kijken en voelde mij ongemakkelijk want elke keer als een gangster een blank slachtoffer neerschoot ging er groot gejuig op. Dat is de soort dingen die wij nu zien waardoor wij erg onrustig syn. Ik hoop dat dit beter licht werpt op mijn waarskuwing en mijn ekskuus voor mijn slecht Nederlands

Oke, ja dat het gevaarlijk is wist ik wel maar uit jou verhaal blijkt dat het meer gaat om het platteland en onbekende gebieden…
Maar wel fijn om te weten in ieder geval…
Is reizen met de Bazbus wel veilig?

U leeft in een veilige wereld en heeft dus geen idee wat het betekent om ‘overal onveilig’ te zijn. Nog een keer dus: het geeft niet of je met de ‘baz-bus’ rijdt of in een prive auto of in een touring car, of je loopt of fietst, je bent overal onveilig. De misdaadbendes zijn overal, ze worden door de Amerikaanse ambassade beschreven als ‘typische kindsoldaten’ en dat zijn ze ook en er zijn er vele miljoenen van nu, veel waren vanaf kindsaan op straat en hebben helemaal geen geweten. Ze zullen je doodschieten, verkrachten, verminken zoals ze zin hebben, al werkt je mee en geeft je ze alles, hebben ze geen gevoelens over geweld. Het is het enigste dat ze kennen. Deze jeugdigen vormen grote gewapende groepen die door oudere mannen, stamouderen dikwijls, worden aangevoerd en deze groepen worden al hoe groter. Ze rijden in grote dure autos dikwijls en dragen de duurste kleren. Als je googled naar "Jerusalema’ op YouTube zal je zien wat voor soort bendes er nu overal actief zijn. Ze gedragen zich als militia-groepen die eerst vooraf de ‘intelligence’ doet - dus zeg maar dat een werknemer van een tourmaatschappij weet dat er een grote bus onderweg is tussen zo en zo, wordt er een wegblokkade opgegooid en de bus wordt opgewacht. Dit gebeurt ook heel veel met motoristen die vanaf de luchthavens onderweg zijn naar hun vacantiebestemmingen. De bendes krijgen dus inlichting van de werkers bij de luchthavens, die dikwijls leden zijn van hun eigen stamgroep - de bendes zijn dus aan het ontwikkelen net zoals dat in Mogadishu in Somalië gebeurde, en ook in de Congos.

De politieagenten zijn hiertegen niet opgewassen want wij mogen alleen optreden in reactie tot wat ze doen. Wij kunnen ze dus niet vooraf opsporen of bijv. zo’n bende infiltreren want ze zijn stamleden van elkaar en dus moeilijk te infiltreren, net als zeg maar, de mafia in de VSA.

Ze zien iedere Westerling als een doelwit. Westerlingen kunnen gekidnapt worden, hun families kunnen afgeperst worden om geld te betalen, ze hebben meestal de felbegeerde mobieltjes, cd-spelertjes, cameras ed en ook een pinpas en een bankrekening met geld erin, en als het mooie jonge mensen zijn worden ze ook verkracht en sexueel geterroriseerd. Backpackers - of je nu in een bus zit of niet - blijf weg uit Zuid-Afrika. Je wordt voorgelogen. Het is veel te gevaarlijk, overal. Ga liever naar een andere, veiliger plek zoals Nieuw Zeeland. Daar is de natuur bovendien veel schoner - het water in Zuid-AFrika is nu overal vreselijk vervuild, ook de stranden omdat het riool nu overal gewoon de zee en de rivieren instroomt vanaf de vele nieuwe plakkerskampen. Ons land wordt overstroomd door vluchtelingen uit Somalië en Zimbabwe die allemaal erg veel honger hebben en elke Westerling met een mobieltje is voor hun gevoel een kans om die dag een maaltijd erbij te krijgen.

@Jan

Je kunt het mooi vertellen.

Trouwens, heb je nog meer over Zuid-Afrika?
Jerusalema moet ik zien, bedankt voor de tip.

ingrid. laat je niet gek maken door die Jan
het is fijn dat hij een mening heeft en hij moet ook zeker gaan emigreren maar er zijn echt heeeeeel veel mensen die zijn mening niet delen.

ik kan je natuurlijk niet garanderen dat de bazbus veilig is, zal je net zien dat er iets gebeurd maar ik heb dus maanden en maanden in Zuid-Afrika gezeten en rond gereisd en als blond meisje alleen in een township gelopen en de kleine minibusjes genomen waar alleen de donkere bevolking in kruipt en er is me nooit iets gebeurd. We hebben auto’s gehuurd en rond gereden langs de wildcoast en zelfs wel eens een lifter mee genomen. ok…in de hele rural gebieden en alleen ouwe vrouwtjes met boodschappen of een groepje hele jonge kinderen op weg naar school, maar toch
Heb me heel vaak veilig gevoeld en soms een beetje onveilig.

je moet met een huurauto wel wat meer opletten, zeker als er een sticker op zit die duidelijk maakt dat het om een huurauot gaat. De Bazbus rijdt van deur tot deur en komt dus niet in de gevaarlijkste gebieden. De chauffeur heeft ook ervaring met het land dus die zal echt wel op rare situaties lettenhoor! ik heb nog nooit gehoord over incidenten met de bazbus en het hostel dat ik runde werkte met de bazbus organisatie

Bolletje om jy woont in Nederland en je hebt geen idee hoe het hier is behalve je eigen veilige reiservarings. Denk je dat politiemensen zomaar emigreren omdat het in eigen land zo onveilig is? Ik ben niet gek en ik voel me beledigd door je afhalende opmerking. Ik heb gewaarschuwd en nu moeten jullie zelf het bloed maar gaan opvegen, want het zal gebeuren.

Misschien moet je maar een paar van de verhalen lezen op mijn blog waar ik nederlands oefen maar als je zo dom bent om niet te geloven wat ik schrijf moet je het natuurlyk self weten. http://leavingsaverysoon.blogspot.com/

Sorry Jan, maar hoe kan jij mijn gedachten lezen!
t duurt allemaal nog zo lang dus we zien wel!!

bedankt voor jullie reacties :>

Zuid-Afrika is een prachtig land en als je je gewoon aan de regels houdt dan zal er je niks overkomen.

Ik heb zo’n 9 maanden gewoond aan de rand van de township Alexandra (Johannesburg) als blanke en heb in de 9 maanden dat ik er heb gewoond nooit problemen ondervonden. Natuurlijk moet je 's avonds niet over straat lopen en hou je altijd alle deuren goed op slot.

Natuurlijk vertellen veel mensen je de meest nare verhalen over berovingen/verkrachtingen en moord maar ik heb het zelf niet bewust meegemaakt. Ik denk dat van de miljoenen toeristen die jaarlijks Zuid-Afrika bezoeken over het algemeen weinig problemen hiermee ondervinden?

Daarnaast heb ik in die tijd veel rondgereisd en nooit problemen gehad met de veelal vriendelijke bevolking. Er zijn genoeg backpackers te vinden in Zuid-Afrika en zolang je gewoon met een groepje andere backpackers van punt A naar punt B gaat dan zal alles helemaal goedkomen en zul je echt gaan genieten van het land. Tot zover ik weet is zo’n Bazzbus nog NOOIT overvallen :wacko:

Je moet je zeker niet laten tegenhouden door Jan. Statistisch gezien zal hij wel gelijk hebben maar op zich zul je als toerist niet zo snel aangevallen worden want de Zuid-Afrikanen zijn zich er goed van bewust dat het toerisme een belangrijke bron van inkomsten is voor het gehele land.

Het is een prachtig land en je zult er alleen maar spijt van krijgen als je niet gaat:thumbsup: Ik denk dat veel mensen deze mening met mij delen:)

Ik snap niet zo goed dat veel mensen zich laten leiden door feiten en cijfers. Tuurlijk moet je het gevaar niet op gaan zoeken (dus backpacken als blondine zou mijn voorkeur ook niet hebben), maar het is toch een illusie dat je uberhaupt ergens veilig bent. Het gaat erom dat je je veilig voelt.
Ik ben nog nooit naar Z-A geweest, maar ben het wel van plan. Ondanks alle verhalen :wink:
Groetjes Karin

Zo is het Karin. Ieder jaar gaan er nu meer dan 8 miljoen mensen op vakantie naar Zuid-Afrika en dat aantal is alleen maar groeiende.

Als (ex)-politieman zul je natuurlijk een andere kijk hebben op de samenleving, sowieso is het anders als je in een stad woont.
(Wel interessant wat je schrijft Jan!).

Je kunt normaal reizen door Zuid-Afrika, ook met Bazzbus/Intercape etc. maar zult wel alert moeten blijven.

In plaatsen als het Kruger park, Robben Island en Addo NP is er dus eigenlijk geen misdaad. In Kaapstad zul je wel in bepaalde wijken goed moeten opletten. Het Waterfront is veilig maar als je een stadstoer wilt gaan doen dan zou ik een georganiseerde toer boeken.

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com

Ik heb zelf 3 maanden door ZA gereisd, dat was vorig jaar van oktober t/m december.
In die tijd ben ik 2 keer op ‘knifepoint’ overvallen op het midden van de dag. Dat was in Durban, binnen 1 week. Alhoewel we in een veilig gebied waren, en we waren met zn 3en, niet de kleinste jongens… Maar ik en 2 Zweden, alledrie blank, blond, dus toerist. Andere keer was op een drukke markt, werd in hoekje gedreven en zakken werden leeggehaald, ging te snel, dus voordat ik het goed doorhad waren ze al weg.
Daarnaast enkele momenten ervaren waarbij ik een zeer onveilig gevoel had, maar niets gebeurd is.
Op de weg is het opletten geblazen, want er wordt als idioten gereden. Ook (vooral) door taxi chauffeurs. Dus als je een taxi wilt, vraag je hostel om advies.

Ik heb van alle backpackers maar enkele verhalen van beroving gehoord, niemand was gewond… maar dat betekend dus niet dat het niet gebeurd.

Maar ik heb nog nooit zo’n mooie tijd gehad! Ik zou het volgend jaar precies zo doen.
Je moet de adviezen van de medebackpackers, hostels en lokale bevolking ter harte nemen en 's nachts met een grote groep rondlopen. Denk logisch na en weet dat je kwetsbaar bent.

ZA is een té mooi land om niet heen te gaan.
Voordeel van de bazbus is dat je met een groep bent, en je van deur tot deur wordt gebracht. Je komt dus niet zo snel alleen in het donker langs een onbekende weg te staan. De chauffeur weet ook in welke gebieden hij wel of niet moet komen.

Anyway, als je er voor kiest om te gaan, heel veel plezier.

Bolletje om jy woont in Nederland en je hebt geen idee hoe het hier is behalve je eigen veilige reiservarings.
heb niet zo’n zin om me verder te verdedigen maar ik heb 9 maanden in Zululand gewoond en gewerkt en daarnaast vrijwilligerswerk gedaan in een township…dus…ik heb iets meer dan een veilige reiservaring.

Durban is idd niet de beste plek. Het hostel dat wij runde zat niet ver van Durban en ik raadde de gasten aan om Durban over te slaan. Want om eerlijk te zijn weet ik niet waarom je daar zou stoppen. Er is niets bijzonders. Maar het is een grotere stad dus vaak handig met bussen. Maar rond Durban zijn tal van leuke kleine plaatsjes waar het een stuk veiliger is.
Toen wij er zaten was durban stad nummer 2 qua onveiligheid.

mijn advies voor iedereen: GA! GA! GA!

Het is een geweldig land, maar alleen zou ik zeker niet gaan. Het is toch echt het meest verstandig om met een jongen te gaan. (of een groep) Ga je met een vriendin dan lijkt autohuren mij echt het beste, het is veiliger dan andere vervoersmiddelen (neem noooit de trein!)
Ik heb zelf de bazbus gedaan en vond het geen goed vervoersmiddel. Je kunt zelf niet bepalen hoelaat je opgehaald wilt worden en hoelaat je ergens aankomt. Het kan dus zijn dat je pas 9 uur 's avonds opgehaald wordt en om 10 uur in je volgende hostel aankomt. En omdat je vaak om 10 uur uit moet checken kan dit heel vervelend zijn… Verder vond ik de busjes zelf ook verschrikkelijk.
Succes verder!