Om te antwoorden nee Ik werk niet in zo’n ‘gevaarlijk’ gebied maar juist politiemannen weten dat het in ZA nu erg gevaarlijk is geworden orals.
Als je de statistieken vergelyk tussen de zgn. ‘veilige’ gebieden zoals bijv. Sandton en het naastgelegen zwrte, ‘gevaarlijke’ gebied Alexandra in Gauteng provincie, zie je bijv. dat het veel meer bevolkte Alexandra veel minder gewapende aanvallen tegen autobestuurders en gezinnen in hun huizen heeft dan het dunner-bevolkte, zwaarbewaakte Sandton. Jonge mensen met backpacks zijn vooral nergens veilig meer. De verkrachtingssyfers in SA is het hoogste in de wereld.
Per capita is de moord en doodslagcijfers ook hoger in Sandton dan in Alexandra en dit patroon zie je over heel Zuid Afrika nu, de ‘zgn. beveiligde, rykere’ gebieden zijn hogere misdaadgebieden, wij hebben het daar drukker, als in de zgn. ‘onveilige zwarte’ gebieden. Het enigste verschil is de verkrachtingsstatiek, die in de zwarte townships hoger zijn als in blanke gebieden. kijk zelf maar en vergelijk op http://www.saps.gov.za klik op de Documents en je vindt al die misdaadstatistieken van de afgelopen vijf jaar daar - klik op : provinces’ en dan vind je al de politiekantoren per gebied.
Als je weet waar de ‘rijke, veilige’ gebiede zijn en je vergelijkt ze met de ‘onveilige townships’ zal je snel zien dat de overbevolkte townships per capita veiliger zijn behalve de verkrachtingscijfers. De gewapende overvallen op zaken en gezinnen in hun huizen is in de ‘veilige, rijkere’ gebieden veel hoger als in de zwarte gebieden en ook zijn de ‘rijker’ gebieden onveiliger mbt gewapende overvallen op hun autos onderweg, en worden ze ook meer op straat beroofd tijdens het winkelen in ‘veilige, rijkere’ gebieden de afgelopen twee jaar als voordien.
Let op dat er ook een verschil is de Zuidafrikaanse ‘gewelddadige dood-cijfers’ apart neergezet worden onder “Moord” (murder) en dan verder naar beneden zie je ook nog "Culpible homicide’. Deze moeten eigenlijk bij elkaar geteld worden want het verschil is zeer klein, dikwels is ‘culpible homicide’ alleen in het gerechtshof vastgesteld als er bewezen kan worden dat de persoon met het wapen niet het ‘doel had om te moorden’.
In Nederland worden deze verschillen samengevoegd onder ‘gewelddadige dood’ . Ik meen dat jullie ook strafbare manslag kennen maar dat dit meer verband houd met auto-ongelukken? De ZA politie hanteert helemaal geen doodsstatistieken van auto-ongelukken daar is een apart regeringsburo voor.
Ik werk in het mijngebied rondom Randfontein. Dat is een laag- tot middeninkomstengebied met veel oud-mijnwerkers, Afrikaners meestal.
De misdaad is hier nooit hoog geweest vergeleken met gebieden zoals Pretoria, dat meer landelijk is en waar veel mensen op hun kleine boerderijtjes aangevallen en vermoord worden.
Het is vooral op het platteland gevaarlijk.
Er word altijd verteld dat alleen de ‘binnensteden’ gevaarlijk zijn maar dat is helemaal niet zo. Het is nu echt overal gevaarlijk. Er zijn heel veel nieuwe jeugdbendes bijgekomen en we weten niet waar ze hun Ak47s vandaan krijgen maar ze zijn nieuw en van Chinese maak. Ze zijn ook veel beter georganiseerd die jongens nu, meestal allemaal stamleden van elkaar, en ze hebben een metode ontwikkeld om hele gebieden te beheren, er zijn onderlinge afspraken.
Dus de bendes worden meer georganiseerd en rijker en hebben veel meer geld om wapens te komen.
Ze zien er rijker uit als anderen en de rijkdom en dure kleren en autos lokt de jongeren aan om mee te doen. ER werd tydens een gewapende overval in het Leeuwenpark restaurant door 16 mensen gebruikt gemaakt van een hele vloot dure Mercedes autos en ze droegen de duurste kleren. Een Duitse man werd daar doodgeschoten. Er waren 60 kinderen en 40 volwassenen in het restaurant en ze werden allemaal beroofd.
Er is een film geheet Jerusalema over deze misdaadkultuur in ZA en het is in de townships heel erg populair. Wij weten altijd wanneer die film ergens speelt want het publiek stroomt toe. Ik zat een keer mee te kijken en voelde mij ongemakkelijk want elke keer als een gangster een blank slachtoffer neerschoot ging er groot gejuig op. Dat is de soort dingen die wij nu zien waardoor wij erg onrustig syn. Ik hoop dat dit beter licht werpt op mijn waarskuwing en mijn ekskuus voor mijn slecht Nederlands