Alleen Reizen, meisje; Zuid Afrika?

Hallo,

Zo rond Juni wil ik richting Zuid Afrika gaan.
Ik ga daar paar weken een kennis helpen die daar een crisis opvang heeft voor kinderen tot 6 jaar.
Nu wil ik ook graag wat van het land zien en ik had bedacht om dan naar Jburg te vliegen en dan te reizen over land naar Kaapstad om vanaf daar weer terug te vliegen naar Nederland.

Mijn grote vraag is…
Kan ik als meisje alleen in Zuid Afrika veilig reizen?
Eventueel met de BazBus?

Wie heeft er ervaringen mee en wilt ze met mij delen?

Bedankt!
Jitske.

het kan wel, maar je moet hier en daar wel oppassen.

Ik hrb vorig jaar alleen door Z-Afrika gereisd, en ik heb geen problemen ondervonden.

De BazBus is een veilige en redelijk confortabele manier om je te verplaatsen. Geen gezeur 's avonds laat bij busstations, want je wordt gewoon voor de deur van je hotel gedropt. Bij veel hotels kun je een kaartje krijgen met doorop de gebieden waar je als vrouw alleen (of als tourist in het algemeen) beter niet kunt komen, dat is iets was mij best wel gerust heeft gesteld. Verder ging ik in het donker niet in mijn eentje de straat op om ergens te eten, maar er is altijd wel iemand om mee te gaan. Bovendien hebben veel hostels cooking facilities, en als je 's middags uitgebreid luncht heb je 's avonds genoeg aan gewoon een soepje met brood.

Veel plezier!

Hoi Jiske,

Ik ben afgelopen zomervakantie en het jaar daarvoor in Zuid-Afrika geweest. De verhalen die ik van te voren heb gehoord m.b.t. tot de veiligheid zijn niet altijd waar. Natuurlijk moet je opletten en alleen over straat in het donker is niet altijd aan te raden.
Johannesburg ben ik zelf vrij snel uitgegaan. Kaapstad ben ik verschillende dagen geweest (prachtige stad) en heb daar ook boodschappen gedaan in de avond. Het is al donker om 6 uur dus in soms kun je helaas niet anders. Als je een township wil bezoeken is dat verstandig om dat te doen met een tour. Echt de moeite waard, was een schitterende ervaring. (Gedaan in Kaapstad) Ik heb me in de 2 maanden dat ik daar ben geweest nooit bedreigd gevoeld ofzo.
(oh, wat ik wel heb gehoord is dat Durban vrij crimineel is, of dit waar is weet ik niet. Ik ben er niet geweest.)
Als je van Johannesburg naar Kaapstad wilt reizen is het echt een aanrader om langs te kust te reizen en niet via de N1 (de hoofdweg van Jburg naar Kaapstad). Maarja, dat ligt natuurlijk wel aan de tijd die je hebt.

Geweldig land dus super veel plezier in Zuid-Afrika.

alle verhalen die je hebt gehoord zijn wel waar! je moet je er gewoon niet door gek laten maken.
ik reis altijd alleen, ik heb geen problemen gehad. ik heb zelfs een aantal maanden in een township gewoond en gewerkt. Maar denk wel dat ik geen moment alleen over straat kon. je moet dat dan ook maar niet erg vinden. mensen begeleiden je graag.
maar de verhalen zijn waar en elke dag gebeuren er nare dingen, je gewoon aan wat regels houden vb:

• niet alleen naar township;
  • niet snachts op straat lopen alleen; neem een prive taxi, liefst aanbevolen, die je later ook weer kan bellen of:
  • als je de omgeving niet kent: als ik uit wil gaan, neem ik gewoon een backpackers midden in de straat waar ik wil zijn, hoef je alleen nog de straat over
  • op die manier altijd je slaapplekken strategisch kiezen, beter strategische plek dan goedkoper.
  • geen steegjes in
  • nooit zichtbaar je dure spullen tonen
  • vrienden maken (helpt altijd een hoop! :wink:
    -vooral op je gevoel afgaan en genieten! zuid afrika is geweldig
    ik ben nog nooit met de bazbuzz geweest, leek mij niets, de "gewone bussen"rijden perfect en zijn goed georganiseerd.

Met de gewone bussen reizen wordt afgeraden en er rijden er niet zoveel.

baie groet uit een heet Kyalami:vak02:

Wel Jitske, sommigen laten uitschijnen dat er in Zuid-Afrika geen onveiligheid is en dat het alleen maar een onveiligheidsgevoel is. Ik wil dat toch wat nuanceren. Als je het vergelijkt met Nederland is Zuid-Afrika wel degelijk op meerdere punten véél gevaarlijker. Er wordt bij roofovervallen en huisinbraken vaak geschoten, de politie is machteloos tegen ‘plaasmoorden’ (moord op boeren in afgelegen boerderijen), je mag ’s avonds door een rood licht rijden àls er geen andere auto in de buurt is, enz. Trouwens, wie regelmatig de Zuid-Afrikaanse kranten doorneemt weet dat Zuid-Afrika wel degelijk een veiligheidsprobleem heeft.

Eigenlijk kan je de criminaliteit onderverdelen in twee soorten: je hebt de township-gelinkte misdaden en je hebt algemene criminaliteit (inbraken, diefstal van/in auto’s, straatberovingen, overvallen aan bankautomaten e.d.). De eerste soort is zonder twijfel het grootst in aantal, en die kan je gelukkig mijden (al zal je er tijdens jouw stage wel veel over horen): blijf weg uit de townships, tenzij met een geleid bezoek. Voor de tweede soort moet je gewoon bijzonder goed opletten: niet alleen over straat lopen – tenzij je merkt dat veel anderen het ook doen - niet pinnen op straat als meisje alleen (doe dat binnen in een bankkantoor), altijd proberen je als local voor te doen, geen dure zaken zichtbaar dragen (mobieltje, fototoestel), en als je twijfelt: onmiddellijk een koppel aanspreken, zeggen dat je bang bent en doen alsof je bij hen hoort.

Nu je dat weet ben je waakzaam, en dat is de beste preventie.

Jouw stage valt voor je rondreist zodat je in ZA al veel goede raad zal gekregen hebben.

Met de BazBus is het veilig reizen. Maar dan wel op voorwaarde dat je tijdens de reis niet helemaal op je eentje de omgeving gaat verkennen waar het busje stopt. Dus: zeker als het donker is nooit ergens alleen naartoe gaan. Moet je van het restaurant naar het hotel terugwandelen? Vraag aan iemand van het restaurant om even over en weer mee te stappen, of bel naar het gastenhuis. Tenzij je merkt dat anderen het veel doen, bv. in Stellenbosch. De BazBus is immers geen begeleide groepsreis waarbij je van de eerste tot de laatste minuut een bezorgde reisleider hebt.

Ben je zeker van de maand juni? Dan gaat het superdruk zijn in ZA – wegens de voetbal – en bovendien is het dan vier weken schoolvakantie. Maar ja, misschien is het dan net superdruk bij de opvang, want de meeste grote bedrijven sluiten geen vier weken – hooguit een paar namiddagen als ZA zelf voetbalt. Juni is ook niet de leukste maand om te reizen, want vaak nat in de Kaap en overdag vaak koud in bijna heel het land. Als het gaat, ga dan een paar weken vroeger of pas in augustus.

De officiële reisadviezen vind je hier:
http://www.infozuidafrika.nl/zuid-afrika/reisadvies-zuid-afrika
http://www.infozuidafrika.be/zuid-afrika/reisadvies-zuid-afrika

En hier is nog een algemeen artikel over de veiligheid in Zuid-Afrika:
http://www.peterrdevries.nl/nieuws/paniekvoetbal/

Hoi,

Dankjewel!
Ik ga van 5 tot 10 juli naar Johannesburg voor de Man Up Youth Leader summit…daarna in ong. 2.5 week naar Kaapstad reizen en dan nog vrijwilligerswerk.
Ik ben vorig jaar al 5 weken in Kaapstad geweest, dus ken Zuid Afrika al wel een beetje…
Zoals het er nu uit ziet gaat er toch iemand meereizen met mij, dat zou wel het ideaalste zijn!!

hey annemieke,

waarom wordt het reizen met de gewone bus afgeranden nu? ik vond ze echt wel heel goed. ik bedoel daarmee de greyhound enz. niet de taxibusjes. welke bedoel jij?

De echte gewone bussen, dus niet de greyhounds etc.:zon02:

Hoi,

Bedenk wel even dat het in juni / juli zeer druk zal zijn in ZA…worldcup voetbal:
Hogere prijzen (vluchten, accommodatie,…), veel drukker en dus meer gevaar om bestolen te worden (vooral in de grootsteden is dit een probleem). Daarbuiten zal je niet veel hinder ondervinden. Binnenlandse vluchten zijn tijdens deze periode ook wat duurder.

Goodluck en wees voorzichtig,
Jeroen

Gastenverblijf Oudtshoorn
www.villarustique.co.za

Momenteel zijn Mango en Kulula aan het stunten met prijzen gedurende de Wk. ds gewoon even shoppen…

Baie groeten uit een warm Kyalami:dag:

Dank jullie wel.

We zitten aan deze route te denken met de BazBus in 3 weken.

De route is:
Johannesburg – Kruger??? – Swaziland – Durban – Kokstad / Shuttle naar Southern Drakensbergen – Mthata / Shuttle naar Bulungula – Port St Johns – Chintsa – Plettenberg bay – Hermanus – Kaapstad.

Ik twijfel een beetje over Kruger. Het is natuurlijk geweldig, maar wel behoorlijk duur.

Ha Jitske,

ik ben net terug van 6 weken Zuid Afrika en heb ook die route gedaan, Joburg-Kaapstad…prachtig. De verhalen van criminaliteit zijn waar, maar laat je er niet gek door maken. De BazBus is een hele veilige goed georganiseerde optie en je wordt voor de deur afgezet. Nadeel is dat je je aan hun tijdschema moet houden, ik zou het liefste het met de auto hebben gedaan (maar was alleen). Ik zou zeker Kruger niet overslaan, als je er eenmaal bent is dat toch echt iets wat de moeite en het geld waard is. Ik vond het iig prachtig. Ikzelf heb de steden gemeden en me daardoor ook niet onveilig gevoeld (ben ook nauwelijks alleen geweest, je ontmoet zo mensen!). Ik zou gewoon gaan en je gezonde verstand meenemen, voelt iets niet goed? wegwezen!
Je bent er al geweest dus je weet het al een beetje, ik vond het een pracht land en zou zo terug gaan. Heel veel plezier met de voorpret!!
Groetjes, Annet.