Twee vrouwen en individuele rondreis, vragen om gevaar?

Hallo

Met een vriendin, beide 30+, wil ik rond november/ december 2011 richting Zuid-afrika en ik ben me nu aan het orienteren. Wij willen graag rondtrekken. Hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer ik ook lees over de onveiligheid. Is het af te raden of zijn er hier vrouwen met tips?
Zelf woon ik in een probleemwijk maar ervaar dit niet zo.
De groepsreizen vind ik persoonlijk erg duur en voor 400o moet er wel een leuke reis te maken zijn. Is een groepsreis een groterre garantie dat je niks overkomt.
Wat kost een goedkope overnachtingsplek, een B&B? Zijn er ook plekken waar je kunt genieten van een paar dagen strandvakantie? En wat zijn de ervaring met de Bazbus als 30+? Wat kost gemiddeld een auto huren als je die niet via een reisorganisatie boekt?
Alvast bedankt voor jullie info.

Een orienterende afrika-ganger:zon02:

Heeey! Ik ga zelf in januari naar Zuid Afrika! Mijn ervaring tot nu toe is dat B&B’s erg variëren in prijs, afhankelijk van lokatie (uberhaubt van stad tot stad, maar ook van de afstand van bijv een gamedrivepark). En natuurlijk is het ook afhankelijk van luxe. De onze variëren van 28 euro tot 60 euro per nacht, met de meeste overnachtingen van een kleine 40 euro. Heb je al een idee naar welke plaatsen je wilt of hoelang je wilt reizen?
Ik kan niet zoveel van je vragen beantwoorden, maar ben wel benieuwd naar de antwoorden :slight_smile:

1 like

Beste Anieke,

Nee, gevaarlijk is het zeker niet. Je moer gewoon niet naief zijn en oppassen, maar dat moet je toch altijd! Je kan hier makkelijk als vrouwen reizen, geen probleem.
Met de Baz bus is zeker een optie voor iedereen.
Met een huurauto heb je meer vrijheid, kijk op www.eautohuur.nl, zij hebben goede prijzen met de goede verhuurmaatschappijen. Ik kan je aanrader of de auto vanuit NL te boeken, kan je een beter prijs krijgen.
Kijk op www.sleeping-out.co.za of www.safarinowcom, en zijn er nog veel meer om voor overnachtingen te kijken. Googl.co.za maar verder.
Ook mraad ik jullie aan op een Zuid Afrikaanse sim kaart voor je mobiel aan te schaffen, kan je goedkoop hier in Za bellen. De sim kaarten kan op de airport kopen of bij elke supermarket evenals beltijd (Airtime).

Z.A. heeft een lange kustlijn, dus veel strand er zijn vele mooi plekken.

Bedenk wel dat de zomer vakantie in Zuid Afrika begint zo rond 8 december, dan is het overal super druk en ook veel duurder. De Zuid Afrikaan gaat dan op vakantie namelijk.

Suc6 met plannen:zon02:

1 like

Ik vind de titel van je topic heel negatief! Niemand VRAAGT toch ooit om problemen?

Ik heb vorig jaar als vrouw alleen door Zuid-Afrika gereisd. Ik heb besloten ivm de lange afstanden en de kosten om geen auto te huren, maar om met de Baz bus te reizen. Voor mij een ideaal systeem! Ik ben overigens ook 30+, en veel mensen in de Baz bus zijn inderdaad jonger (al was ik vaak ook niet de oudste). Nou en? Het is een methode om ergens te komen, en na een paar uur hoef je die mensen nooit meer te zien als je dat niet wilt.

In sommige steden kun je soms 's avonds en 's nachts niet alleen rondwandelen, maar je guesthouse kan je wel zeggen welke gebieden je beter kan mijden. Ik heb geen problemen ondervonden.

Ik heb in Z-Afrika veel in dorms geslapen, en aangezien het in juli niet zo druk was sliep ik vaak alleen :slight_smile: De prijs verschilde van plek tot plek, maar meestal was ik 5-15 euro kwijt. Een kamer voor 2 pax zal per persoon mss iets duurder zijn.

Ik was voor m’n reis door Z-Afrika veel en veel minder kwijt dan 4000 euro. En voor dat geld heb ik ook nog gedoken :wink:

Annemieke, kan men als buitenlander nog steeds zonder probleem een ZA simkaart kopen, nu de RICA-registratiewet van toepassing is?

Jazeker, als tourist, buitenlander gewoon je paspoort laten zien, dat is alles!

Ik heb het vorig jaar ook op die manier gedaan, werkt prima!

Ondertussen zijn de plannen alweer wat verder. Het wordt zo’n 3,5 week in augustus of oktober. Op dit moment zijn er tickets voor zo’n 450 euro Ams-Joh. Is het goedkoper om een binnenlandse vlucht te boeken vanuit Kaapstad naar Johannesburg? Ik ben op zoek naar adresjes voor zo’n 25 euro pp op de route Johannesburg-Kaapstad. Wie weet er wat tips? Is Swaziland een plek om twe nachten te blijven? En welke plekken zijn een aanrader om wat langer te blijven? In Kaapstad willen we aan het eind een paar dagen blijven.

Maak niet Cpt-JNB of JNB-Cpt. Kijk even op www.kulua.com

Onderweg in Hermanus is leuk http://www.thepottingshedguesthouse.co.za

suc6

1 like

Beste annemieke,

Dank voor het leuke adresje. Als je meer hebt dan houd ik me aanbevolen. En natuurlijk ook de anderen bedankt voor de tips.

Groetjes Anieke