Hoe veilig is Zuid Afrika voor 3 vrouwen?

Ik heb het plan om eind oktober met 2 vriendinnen naar Zuid Afrika te gaan. Start in Johannesburg en einde in Kaapstad. We willen met een huurauto een rondreis maken en evt. van Durban naar Port Elisabeth een binnenlandse vlucht nemen. Maar nu is de vraag, hoe veilig is dat voor 3 vrouwen? Wie heeft hier ervaring mee? Welke gebieden moeten we evt. mijden? Wat moeten wel of niet doen? Zijn backpackadressen veilig om te slapen?

Afgelopen zomer heb ik met mijn ouders & broertje & zusje in ZA rondgereisd met een huurauto. Geslapen in hostels en enkele malen in een bed&breakfast.

Ik heb mij tijdens deze reis geen moment onveilig gevoeld en zou het zo nog een keer over doen met vriendinnen. Natuurlijk wel met enkele zaken rekening houden: mijdt het rijden in het donker (niet alleen i.v.m. de sociale veiligheid maar zeker ook i.v.m. de verkeersveiligheid en het gebrek aan verlichting) en zorg in de grote steden (Johannesburg, Durban) dat je van te voren weet waar je wilt overnachten, zodat je niet terplekke nog op zoek hoeft naar een slaapplaats en ongewild in allerlei lugubere buurten terecht komt.

Wij hebben alle overnachtingen van tevoren vanuit Nederland geboekt, maar je kunt natuurlijk ook terplekke een paar dagen van te voren telefonisch een plaatsje reserveren! Vrijwel geen enkele accommodatie waar wij overnacht hebben zat vol, dus dat moet best lukken. Behalve Kruger uiteraard, daar moet je zeker op tijd bij zijn.

Heel veel plezier en geniet van de mooie reis!!

Groeten Judith

ik ben tot nu toe altijd als vrouw alleen op reis geweest in ZA.
als je in een auto rijd en je doet dat savonds (meestal niet zo handig, maar je wilt toch ook eens lekker stappen) dan gewoon overal door het rode licht heen rijden. wel uitkijken, want iedereen rijdt dan door rood. in een drukke straat vb longstreet in capetown geld dat niet.
verder gewoon doen waar je moeder je voor gewaarschuwd heeft als je voor het eerst naar amsterdam gaat… alleen is de kans in ZA gewoon wat groter.
maarja, laat je ook niet gek maken.
als iets goed voelt, voelt het goed.
ik vind het zelf altijd handig om te slapen waar ik wil zijn, of bij wat ik wil doen.
vb wil ik uit, dan zoek ik een slaapplek om de hoek vd disco. wil ik relaxen en lekker uit eten, dan zorg ik dat ik in de buurt zit van restaurantjes.
gewoon zodat ik savonds wat meer bewegingsvrijheid heb. als je een lonely planet ed koopt, staan daar ook wle tips in waar wel of niet te zijn/komen. en gewoon aan de locals vragen, zij weten het het beste.
verder ZA, prachtig en geweldig, gewoon doen! het is echt genieten!
(ps ik slaap altijd zo goedkoop mogelijk, backpackers ed, nooit problemen mee gehad of onveilig gevoeld)

binnenlandse vluchten, ter plekke online te boeken via kalula.com. erg goedkoop.

Dag Judith,

Dank je wel voor je reactie!
Ik kan je zeggen dat we inmiddels hebben geboekt en dus gaan we eind oktober naar Zuid Afrika! Ik vind het spannend maar we hebben er wel zin in.
Heb je wellicht nog suggesties voor overnachting in of bij Addo Elephant Parc?
Alvast erg bedankt.

Groetjes Paulien Varkevisser

Hoi Paulien

Gaaf dat jullie geboekt hebben, het wordt vast een onvergetelijke reis!!

Aan overnachtingsadressen bij Addo’s kan ik je niet helpen; wij hebben zelf het rondje Jo’burg - Panoramaroute - Kruger - Swaziland - St. Lucia - Durban - Jo’burg gedaan. Mocht je daar in de buurt nog ergens overnachtingsplaatsen zoeken, laat het maar even weten!!

In ieder geval alvast een heel fijne reis.

Groeten Judith

Gaaf dat jullie geboekt hebben! daar krijg je geen spijt van!! Helaas kan ik je niet helpen aan adresjes bij Addo Elephant Parc. Maar wellicht kunnen andere reizigers dat wel?
veel plezier!

Waarschuwing,

Binnenlandse vluchten wel ver van te voren volgeboekt,
dus wacht niet te lang.

Onze vlucht van Durban naar Port Elisabeth was al in okt. vol,
onze reis was begin april!

www.droomreisnaarzuidafrica.punt.nl

ha

las net dat je nog leuke adresjes hebt in zuid afrika .allicht zijnwe nu weer 2 jaar verder en misschien weet je het ook niet meer .
maar dacht ik probeer het toch .ik wil rchting swaziland en start in hermanus dan outshoorn richtingtsitsikamma,addo drakenburg,umfolozipark naar gruger en swaziland
via de panarama route terug of heen heb je misschien nog iets leuks en goedkoops wil je het me dan aub laten weten .

mpzwaan@live.nl

alvast heel erg bedankt monique

Backpackadressen zijn veilig om te overnachten. Hieronder een stukje ervaring van een nederlandse journalist/schrijver mbt veiligheid:

Eén van die daredevils is de Nederlandse journalist/schrijver Dylan van Eijkeren. Voor de totstandkoming van zijn reisboek Ik zag een aap reisde hij ruim een half jaar moederziel alleen door Zuid-Afrika. Hij bezocht townships, zakte door in schimmige pubs, wandelde op z’n gemak door de straten van Johannesburg en doorkruiste gebieden die met borden waren aangeduid als *Crimezone, *waar uitstappen voor het maken van foto’s ten stelligste werd afgeraden. “En toch is me in al die tijd niets overkomen”, zegt van Eijkeren. “Ik ben er inmiddels al een paar keer voor langere tijd teruggeweest en vind het er allesbehalve levensgevaarlijk.”

http://www.peterrdevries.nl/wp-content/uploads/2010/03/ik-zag-een-aap.jpg

Volgens de schrijver is het van groot belang om de misdaadcijfers goed te interpreteren. “Er is op zich veel criminaliteit in Zuid-Afrika, de cijfers spreken voor zich, maar zeker negentig procent daarvan vindt plaats in de townships. Dat geldt voor de berovingen, de burenruzies, de moorden en zeker ook het enorme aantal verkrachtingen. Als je vervolgens kijkt naar wat er aan misdaad is in de rest van het land, denk ik dat het er niet veel anders aan toe gaat dan in Nederland. Wie gewoon z’n gezonde verstand gebruikt loopt in principe weinig risico. Een vriend van mij deed dat trouwens niet en liep met zijn blonde haar, witte broek en roze poloshirt dronken een kroeg uit. Toen hij vervolgens midden op straat heel opzichtig met zijn Blackberry naar z’n vriendin in Nederland ging sms’en werd hij beroofd. Tja. Dat zou hem waarschijnlijk in elke wereldstad zijn overkomen, ook in Amsterdam.”
[
Om puur uit angst niet naar het WK gaan is volgens Van Eijkeren dan ook zwaar overdreven. “Als je maar rekening houdt met een paar basisregels. Niet je rijkdom etaleren, niet in het holst van de nacht pinnen en niet naar de townships. Maar de belangrijkste tip die ik wil geven is deze: laat je vooral niet gek maken.”

Groetjes uit de bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[URL=“http://www.amukela.com”]www.amukela.com](http://www.peterrdevries.nl/wp-content/uploads/2010/03/WK.jpg)

oke bedankt .voor de informatie .

monique