Vrouw alleen door Zuid afrika

Hallo, eind februari tot begin april wil ik van johannesburg naar kaapstad met de baz bus…nu lees ik op verschillende forums toch wel het gevaar van zuid afrika, is het wel verstandig in mn eentje en zijn er wel meer solo-reizigers?
Krijg nu de indruk dat je niet eens in je eentje over straat kan overdag…
Hoop wat ervaringen te horen die wat positiever zijn :slight_smile:

groetjes, Annet.

Hoi Annet,

Belangrijk is dat je jezelf goed voorbereid. Wanneer je met de bazzbus reist is het geen probleem (al heb ik gehoord dat ze soms erg lang doen over een bepaalde afstand).
Je bent dan wel afhankelijk van dit soort vervoer.

In je eentje ben je uiteraard meer kwetsbaar dan met zijn 2-en. Een aantal jaren geleden is een nederlandse vrouw vermoord (dacht ergens in de Kaap) die mee ging met een man die ze had leren kennen op haar reis. Daarin schuilt m.i. het grote gevaar. Niet het reizen en verblijven op zich. Dat is veilig genoeg.

Succes met je voorbereidingen!

Groetjes uit de bush,

Corné.

Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

1 like

Hoi,

Samen met een vriendin heb ik 3 maanden met een huurauto door Zuid-Afrika gereisd… dus helaas over de baz-bus geen ervaringen! Wel weet ik dat er genoeg reizigers in hun eentje met de baz-bus reizen… Ik denk dat het prima te doen is zolang je je gezonde verstand gebruikt! Bovendien kom je waarschijnlijk zoveel mensen in de hostels etc. tegen dat je uiteindelijk amper ‘echt alleen’ zal reizen haha!

Lekker gaan hoor en onwijs genieten!!

1 like

Ha Corné,
heb je misschien nog wat boeken tips? Zou wel wat willen lezen over de geschiedenis/Mandela/etc om me te verdiepen in het land?
Groetjes, Annet.

Hoi Annet,

Op onze site staan ook wat boekentips, zowel romans over zuid en zuidelijk Afrika als ook meer literatuur en geschiedenis boeken. Zie www.zazoetravel.com en kijk naar 'info zuid-afrika. Staat ook meer algemene informatie over het land op trouwens.

Groetjes en alvast veel plezier in dit prachtige land. Geniet met open ogen en oren en bereid je goed voor (maar die tips had je al gehoord / gelezen)!
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Als je je wilt verdiepen in de zwarte romancultuur moet je de romans lezen van Mda. Zijn schrijfstijl is verhalend die je beslist zult herkennen als je een tijdje in Zuid-Afrika hebt rondgelopen. Bovendien laten ze ook iets zien over het leven in townships (rouwer van beroep) of over de groene heuvels van de Oostkaap waar Mandela is opgegroeid (het rode hart): www.opdiestoep.nl

groetjes,
Ellen - http://opdiestoep.nl

Hoi Annet,

Wanneer je meer wilt weten over Mandela zou je zijn boek ‘Long walk to freedom’ kunnen lezen.
Bekend is ook de historische roman ‘The Convenant’ van Mitchener, een waar epos.

Geromantiseerde boeken over de geschiedenis van Zuidelijk Afrika met veel waarheidsgetrouwe gebeurtenissen zijn de boeken van Wilbur Smith.

Een leuk en makkelijk boekje is ‘Alles sal regkom’ van Sibolt van Ketel. Hij werkte meer dan 35 jaar als correspondent hier in Zuid-Afrika.
Ook interessant is Dolf de Vries’ ‘Zuid-Afrika in een rugzak’ (o.i.d. weet niet meer precies de titel).

Veel plezier ermee :dag:

Groetjes uit de bush,

Corné.

Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

1 like

ik heb afgelopen zomer (ZA winter) in mijn eentje rondgereisd door ZA. In eerste instantie was ik ook een beetje huiverig na het horen van veel negatieve verhalen, maar ik ben blij dat ik toch gegaan ben!

Mijn reis ben ik begonnen in Kaapstad. Op internet een beetje research gedaan naar een leuke en veilig plek om te verblijven, en dat is de Zebra Crossing Lodge geworden. Rustig, maar niet te rustig. En een behulpzame staf, en leuke medereizigers. Sommigen zaten al weken in Kaapstad, en hadden goede tips.

Bij veel hostels kun je trips door de omgeving boeken. Zelf had ik via de Bazbus een Capetour gedaan. Op zich een aanrader, al was de gids soms net iets TE enthousiast en happy :wink:

Daarna ben ik richting Durban (Umkomaas) gevlogen, en daarvandaan heb ik via St. Lucia/Swaziland per Bazbus naar J’burg gereisd. In de bus kom je steeds dezelfde mensen tegen, dus echt heel erg alleen ben je niet. Bovendien is er in veel hostels de mogelijkheid om te koken, dus je hoeft 's avonds niet alleen over straat. Ik koos er dan ook vaak voor om 's middags iets uitgebreider te lunchen, en het 's avonds eenvoudig te houden. De meeste mensen die ik ontmoet heb, deelden deze aanpak.

Tijdens mijn reizen door Zuiid-Afrika heb ik me, houdend aan deze aanpak, nooit onveilig gevoeld. Toch miste ik het soms om ECHT te mengen en te reizen met de Afrikaners, al heb ik er wel een paar leuke ontmoetingen aan over gehouden.

1 like

Hoi Annette,

December 2008 heb ik van Kaapstad via Swaziland naar Joburg gereisd met de Bazbus. Juist heel erg veilig, je wordt gedropt en weer opgehaald voor de deur bij je hostel van keuze. Verder ook gezellig, je zit vaak met mensen die je al eens eerder hebt ontmoet in de bus, dus contacten maken is geen probleem.

Zoals anderen op deze site ook al opgemerkt hebben, gebruik gewoon je gezond verstand, en neem wel wat simpele veiligheidsmaatregelen zoals niet met een rugzakje alleen over straat lopen, dan zie je er overduidelijk als een toerist uit en ben je gewoon een makkelijk slachtoffer. Ook vooral niet tijdens schemer maar zeker niet 's avonds alleen over straat! Ik ben zelf een keer aangevallen door een kerel, dus weet waar ik het over heb :wink: Als je dat allemaal niet doet, dan komt het allemaal goed! ‘Do as the locals do’, vraag vooral bij lokale mensen wat no-go areas zijn en doe niet eigenwijs.

Veel plezier!

Groetjes Manuela.

Hi Annet,

Ik ben nu 2 x in ZA geweest. Eerste keer heb ik een half jaar in Kaapstad gewoond en ben daarna naar Mozambique gereisd met o.a. de Bazzbus. Prima te doen en heel velig. Enige nadeel vind ik dat je afhankelijk ben van hun vertrektijden en dus niet 2 locaties op een dag kan doen, de bus komt maar 1x per dag langs. Wel heel makkelijk dat je op je hostel wordt op gehaald en weer gedropped.

2 de x ben ik samen met een vriendin met de auto en een tentje gegaan. Wederom zonder geen echte enge dingen meegemaakt.

Mijn ervaring dat je prima in je eentje kan reizen, wees alleen wel alert op wat er om je heen gebeurt en ga in het donker niet te voet ergens heen maar neem een taxi.

Groeten,
Carolien

Je Kan echt alleen rezien. Als vrouw moet je atlijd oppassen en niet met vreemde mannen/vrouwen meegaan. Het is een heerlijk land en er is veel te zien, Vraag gewoon in je hostel of je in het donker daar weg kan. En als je met een taxi weg wil gaan, vraag het hostel je een te bellen en ga met dezelfde taxi weer teruf. Vraag de chauffeur om zijn kaartje. Of bel je hostel om een taxie als weer terug wilt.
Gewoon je verstand gebruiken.

Veel plezier gewesnt alvast met je reis.

Groet uit een bewolkt Kyalami

Ik ben inmiddels terug en het was fantastisch! Geweldig mooi land (ook swaziland en Losotho!) en aardige mensen…super. Bedankt voor jullie reacties vooraf.
Annet.

Hoi Annet,

Leuk om te horen dat je een goede tijd heb gehad. En heb je nu het Zuid Afrika virus te pakken??

Ja! ik wil terug :slight_smile: maar dan ook naar andere landen in Afrika… :slight_smile: