Johannesburg - Kaapstad

:zon02:Beste Allen,

13 november komen mijn vriendin en ik aan in Johannesburg. We willen dan met een huurauto naar kaapstad rijden. Wie heeft hier ervaring mee? Ben met name benieuwd of het qua afstan te doen is o dat een binnenlandsevlucht is aan te raden. Hoe is het met de veiligheidgesteld. kun je veilig tanken etc. Hoor graag wie er tips voor ons heeft.

Groeten Joanne en Patrick

Hi Joanne en Patrick,

Vanzelfspreken kun je met een huurauto van Jo’burg naar Kaapstad rijden. Diverse routes mogelijk. Veel mensen gaan niet linea recta naar Kaapstad via de snelweg maar volgen de ‘Tuinroute’, mooi langs de kust e.d. Je kunt er dan net zo lang voor uittrekken als past in je plannen. Er zijn veel mooie overnachtingsplekken langs die route en je kunt dan eventueel ook nog een paar mooie nationale parken aandoen (Addo of Hluhluwe / Umfolozi) etc.

Maar natuurlijk kun je ook direct naar Kaapstad vliegen. Dan sta je binnen 2 uur in Kaapstad.

Het is maar net wat je verder allemaal wilt doen, hoeveel tijd je hebt, wat je interesses zijn en hoe je de tijd wilt verdelen.
Ga je voor een moderne wereldstad Kaapstad (winkelen, uitgaan, bruisend stadsleven) en de kust e.d. óf wil je meer gaan rijden en zien van het uitgestrekte land óf wil je ook richting Kruger Park, Swaziland, wellicht Namibie of Botswana? Voor het laatste is namelijk Johannesburg weer een beter uitgangspunt.

Wellicht is het goed een reisgids over Zuid-Afrika in te kijken en dan je plannen wat aan te scherpen.
Mocht ik je kunnen helpen, mail me dan gerust.

Groetjes en veel plezier bij de voorbereidingen,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Hallo Joanne en Patrick ,

Is makkelijk te doen. Deze trip hebben in 2006 gedaan, om het land te leren kennen, voordat we hier gingen wonen.
Jazeker kan veilig tanken, doe dit altijd wel overdag.
Wij hebben er 3 weken over gedaan om van Johannesburg in Kaapstad te komen, met nog een paar dagen uitrusten in Stellenbosch.

Er zoveel te zien, onderweg, koop een boek op kijk op internet en bepaal dan je route. Je kan nooit alles zien en doen, is onmogelijk.

Voor accomodaties kan je kijken op bijvoorbeeld. www.roomsforafrica.co.za of http://www.sleeping-out.co.za maar er zijn nog meer sites.

Veel plezier met de voorbereiding en als nog meer vragen heb…

groeten uit Kyalami

[URL=“http://thatch22.webs.com/”]

Hoi,

Wij vertrekken volgende week naar J’burg en rijden in 3 weken naar Kaapstad.

Onderweg doen we de panoramaroute, krugerpark, swaziland, hluhluwé, durban en de tuinroute + 4 dagen kaapstad (wel incl binnenlandse vlucht).

We hebben alles zelf geregeld en kijken er ongelooflijk naar uit!

meer details over onze route kan je vinden op www.bloggen.be/sammytempels

Hopelijk heb je er iets aan.

Hoi Sammy,
Bedankt voor je bericht. We zitten zelf ook te denken aan een binnenlandse vlucht. Misschien van kruger naar port elisabeth. Vanaf welk punt nemen jullie een binnenlandse vlucht?

Alvast veel plezier met jullie trip! Zal jullei blog in de gaten houden.

Groeten Patrick

Wij nemen een vliegtuig in Durban tot Port Elisabeth. We rijden van J’burg via Kruger en Swaziland naar Hluhluwé. Daarna 2 dagen Durban en…

Groetjes,

Durban is niet echt een aanrader. Wordt een niet zo veilige stad gezien. Blijf daar buiten zegt men altijd.

Beste Annemiek,

ZOu je een ander vliegveld kunnen aanraden?

Groeten Patrick

wij vliegen de omgekeerde route, PE naar Durban en rijden dan meteen door naar St Lucia. Durban schijnt inderdaad niet echt veilig te zijn maar het vliegveld ligt niet in het centrum van de stad :). Als je dus overdag direct doorrijdt lijkt het me geen probleem

Nee, maar ik begreep ui je bericht dat je in Durban ging verblijven!

Ik denk dat Durban niet (on)veiliger is dan eender welke andere grote stad in zuid-afrika. Ook in Johannesburg, Kaapstad of Pretoria zou je dan moeten wegblijven. Ik reken erop dat we met een beetje gezond verstand weinig problemen gaan hebben. Niet in de buitenwijken en binnen na donker zijn al heel grote stappen om veilig te kunnen reizen.

Wees voorzichtig maar laat je niet bang maken.

Johannesburg, Pretoroa en Kaapstad, moet je zeker niet weg blijven. Waarom zou je. Van het weekend nog in Joburg geweest, gewoon normaal, zoals in Amsterdam.G
Grote delen van die Steden zijn normaal te bereizen en daar is ook veel te zien en te doen wat veel mensen (buitenlanders) niet weten. Maar hier in Zuid Afrika staat zeker Durban niet goed bekend.
Gezond verstand gebruiken ten allen tijden overal in de wererld.

Ik weet plekken in de stad Utrecht waar je overdag OOK niet moet komen, dus…

Lekker bly

Wij zijn afgelopen zomer ongepland een week in Durban verbleven, doordat mijn vader daar (tijdens een rondreis) in het ziekenhuis werd opgenomen. Vooraf hadden we inderdaad een beetje schrik dat dat nou net dáár moest gebeuren. Ter plekke een accommodatie moeten regelen, want Durban zat eigenlijk niet in ons reisschema. Via een behulpzame verpleegster een ontzettend leuk B&B gevonden in het buitenwijk van Durban, op loopafstand van het strand. Daar een prima week gehad (voor zover je een prima week kunt hebben wanneer een familielid op de IC ligt…). Zonder problemen twee keer per dag vanuit de B&B naar het ziekenhuis gereisd (met huurauto), tussendoor regelmatig strandwandelingen en 's avonds konden we gewoon lopend naar één van de restaurantjes in de wijk.

Kortom: ook in Durban zijn prima buurten waar je best kunt overnachten. Geen enorme aanrader op toeristisch gebied of zo, maar mocht je i.v.m. je reisschema er één of twee nachten willen verblijven, dan kan dat prima!

Overigens waren we ook aangenaam verrast door de hoge standaard van de Zuid-Afrikaanse medische wereld (weliswaar in een privékliniek; het ‘buurtziekenhuis’ waar we daarvoor waren was waardeloos) en ook hier de enorme behulpzaamheid en gastvrijheid van het personeel!

Hallo Juuth,

Ja zie je maar, dat het ook in Durban veilig kan zijn net als in Johannesburg. Hopleijk alles goed met je vader momenteel!

Ja de medische voorzieningen zijn hier op een zeer hoog niveau, en ja helaas alleen in de prive klinieken.
Wat wij hebben ervaringen (gelukkig nog niet al te veel hoor!) is dat iedereen erg vriendelijke is, hier ben je nog echt de klant/patient en geen nummer! Ook onze huisarts is zeer goed en efficent. En zelf op zaterdag kan je daarheen! Waar vind je dat nog in NL?

De eerste open hart operatie is hier in Kaapstad in het Grote Schuur ziekenhuis gedaan. Een staats ziekenhuis, toen erg goed, nu helaas niet meer.

groet uit :zon02:Kyalami

Hoi Patrick,
ik zie al veel reacties maar wil die van mij er toch even aan toevoegen. Over 7 weken vertrekken wij voor 4 weken naar Joh.Burg. We hebben 4 weken de tijd om in Kaapstad aan te komen en hebben de eerste 12 dagen vastgelegd qua overnachtingen. Daarna vliegen we vanaf Durban naar PE en gaan dan nog 2 weken op de bonne fooi de Gardenroute doen. Kan hel goed daar. Zijn overal wel geschikte B&B’s te vinden. Onze planning is overnachten in Pretoria, vandaar uit een trip naar Soweto, dan de Panorama route, Krugerpark, Swaziland, St.Lucia, Durban, vliegen naar PE, Addo, en verder zien we wel. Aan het eind nog 4 dagen Kaapstad voor trips naar Robbeneiland, Tafelberg, Kaap de Goede Hoop. We hebben alles helemaal zelf geregeld en geboekt via internet. Scheelde ons bijna € 2000,- op de totale reissom en leverde enorm veel voorpret op. Succes met je plannen!!

Hoi Hinke,

Bedankt voor jouw bericht. Dat klinkt goed!! Helaas hebben wij niet zoveel tijd om te doen wat jullie p jullie lijstje hebben staan. Lijkt erop dat veel mensen van durban naar port elisabeth vliegen. Ik moet er nog even induiken maar denk wel dat het zoiets gaat worden. Heel veel plezier toegewenst!

Klopt veel mensen vliegen dat stuk. Maar als je dat rijdt krijgt je een onbedorven stuk Z.A. te zien. Momenteel doen vriende van ons dat stuk per auto.

Veel plezier op jullie reis.

Heb het stuk ook met de auto gedaan, en het is zeker de moeite waard. Als je een beetje de tijd hebt is het goed te doen.
Maar in ieder geval, heel veel plezier, of je nu gaat rijden of vliegen, geniet er van!