Backpack reis Kaapstad naar Johannesburg met de auto

Hallo,

Deze zomer (winter in Johannesburg, juni-juli 2015) gaan mijn vriend en ik naar Zuid Afrika. We arriveren in Johannesburg en zouden oorspronkelijk daar een auto huren om zo naar Kruger en van daaruit naar Kaapstad te rijden. Helaas is alle accommodatie in Kruger Park volzet voor die periode dus zouden we onze trip omgekeerd doen. Bij aankomst in Johannesburg meteen een binnenlandse vlucht naar Kaapstad en van daaruit onze road trip beginnen. Nu heb ik echter wat vragen, ik lees hier en daar dat sommige wegen echt niet veilig zijn om als toerist langs te rijden en ik kreeg wat schrik. Kan iemand me meer vertellen over de veiligheid van de route als wij langs de Tuinroute, Hermanus, via Oudtshoorn, Knysna (via tsitsikamma National Park) naar Durban, St. Lucia enz. rijden? Ik weet dat Durban niet echt aangeraden wordt, maar is er een alternatief om vanuit Coffee bay naar St. Lucia (want dit willen we zeker niet missen) te rijden zonder door Durban te moeten rijden? Of kan je zonder problemen hierdoor rijden? Zijn campings in minder touristische buurten (bijv. Pilgrims Rest) veilig en kan je dan gewoon je auto 's nachts ergens parkeren? We zijn natuurlijk niet van plan om domme dingen te doen, maar doordat we nog jong zijn hebben we wat schrik dat we hierdoor in nare situaties zouden terecht komen.

Vriendelijke groeten

Hallo,

De wegen die je opnoemt zijn allemaal vrij toeristische wegen, je neemt zeker geen off the beaten track route. Als je de normale veiligheid in acht neemt, is de route niet minder veilig dan Europa. De belangrijkste tip hierbij is om zeker overdag te rijden en ervoor te zorgen dat je voor het donker op je slaapplaats aankomt. Hou er rekening mee dat het winter is en de dagen korter zijn.
Als je naar een dorpje wil gaan om iets te gaan eten, of tijdens je verblijf je auto 's nachts moet parkeren zou ik altijd aan je verblijfplaats vragen waar het veilig is. Zij kennen de buurt en weten wel hoe en wat.

Durban is niet zo onveilig, je moet alleen bepaalde buurten vermijden om er te gaan wandelen, zoals Point Road (Mahatma Ghandi Road). Je kan er wel doorheen rijden. Let er wel op dat je niet met het raam open rijdt in een stad, om problemen te vermijden. Ik vind persoonlijk Durban een heel aangename stad, heel multicultureel en hoeft niet gemeden te worden.

Hoe lang gaan jullie gaan?

Op de routes die je neemt kan je gewoon rijden, geen probleem hoor. En je hoeft echt niet door Durban te rijden als je wilt. De snelweg gaat om de stad heen, zo dat is makkelijk niet.

zorg wel dat je voor het donker en dat is in de winter al vroeg rond de klok van 17.00 uur op je volgende slaapplek bent. De wegen zijn namelijk pikkedonker en je ziet de dieren en de mensen niet langs de weg lopen.
Je kan op vele plekken in het donker te voet, of met de auto Naar een restaurant. Vraag het waar je slaapt, die kennen de omgeving natuurlijk goed.

Hallo,
dankjewel voor jullie geruststelling :slight_smile:

wij gaan van 26 juni tot 22 juli, dus we hebben wel wat tijd om alles rustig aan te doen.
Het voorlopige plan is dus
dag 1: binnenlandse vlucht naar Kaapstad en daar wat verkennen
dag 2: township tour waarschijnlijk
dag 3: auto gaan ophalen (die we nog moeten boeken, zijn er hier ook tips voor?) en naar Kaap de Goede Hoop en alle stops tussenin
dag 4: Table Mountain beklimmen en nog wat toeristen in Kaapstad
dag 5: coast of Flowers route naar Stellenbosch
dag 6: Hermanus
dag 7: naar Oudtshoorn via Swellendom
dag 8: Knysna langs George
dag 9: monkeyland? ik hoorde dat dit leuk was?
dag 10: tsitsikamma National Park (daar zouden we de Waterfall hike doen, maar is die veilig genoeg voor onervaren stappers?
dag 11: Jeffreys Bay
dag 12: nog een dagje Jeffreys Bay om te surfen
dag 13: cintsa
dag 14: coffee bay
dag 15: lange rit naar Uhmlanga Rocks (hierdoor kunnen we Durban vermijden?)
dag 16-17: St. Lucia
dag 18: Piet Retief
dag 19: Malelane en daarna nog 2 dagen in Kruger (MAAR ik stuur al een hele tijd emails naar SANpark maar ik krijg enkel vage dingen terug, over bijgevoegde formulieren die ik moet invullen maar die er niet bijgevoegd zijn, hoe kan ik dit oplossen zodat we toch accommodatie in Kruger hebben?)
daarna rijden we naar boven naar Blyde River Canyon met alle nodige stops zoals Burke’s Luck Potholes enz.
als laatste zouden we een tussenstop doen in Pilgrims Rest (dit lijkt ons niet echt interessant, maar het zou lastig zijn om meteen naar Jo’burg door te rijden, niet? want we willen ook nog bij daglicht Drakensbregen zien…)

Over San parks: je kan op de website direct beschikbaarheid checken en boeken met je creditcard. Wij kregen meteen bevestiging in de mailbox.
Succes met voorbereiden!!

Je kan ook heerlijk buiten Kriger iets leuke vinden, maar wel tussen de wilde geesten slapen. bijvoorbeeld in Klaserie. In Caloa tented camp vlakbij Hoedspruit. De dieren lopen namelijk in en uit Kruger Park en is daar ook mooi geprijst. Vraag Jean Marc voor info.

Ik denk dat ik buiten Kruger en Tsitsikamma accommodatie zal moeten vinden, want die mensen van SANparks zijn meer en meer vaag over formulieren die ik moet sturen maar niet heb, teleurstellend wel een beetje.

Ja zoals ik al dacht, SANparks heeft mijn aanvraag gewoon genegeerd en nu zit alles vol voor Kruger. Iemand tips wat ik hieraan kan doen, of moet ik het gewoon laten voor wat het is?

En ook nog een vraagje, is er iets mis met de beschikbaarheid van de wegen langs the wild coast? Want iedereen vliegt precies vanaf Durban, ik bedoel, niet veel mensen gaan met de auto helemaal langs coffee bay en St. Lucia lijkt me. Is daar een reden voor (onveiligheid, oninteressant, …)?

Dat iedereen vliegt is gewoon een kwestie van tijd, scheelt een dag of twee rijden namelijk,

Hallo

Vrees dat je helaas net in het korte vakantie hoogseizoen zit daar, maar wij hebben
vorig jaar zo’n beetje dezelfde route gedaan vanaf Kaapstad midden juli
Tot East London tuinroute en langs de kust, daarna door het binnenland naar Bloemfontein
en zo om Lesotho heen naar Goden Gate en st Lucia!
Niets op voorhand geboekt, gewoon Guesthouse en B&B en backpackers.
Geen enkel probleem, alleen dat het in het zuidelijke nog behoorlijk koud was!
Voor wat betreft de autohuur, lees eens eerdere berichten, er is al zoveel over
geschreven, trek er een paar uur voor uit, het loont echt de moeite om diverse
aanbieders te vergelijken, maar neem de all-risk verzekering met glas en banden!
En print thuis het contract uit, soms kloppen hun gegevens niet met het geboekte!
En natuurlijk niet je creditcard vergeten, zonder card geen auto!

veel planplezier

Hallo

Nog een leuke tip die jullie misschien toch al zouden doen,
neem vanaf Piet Reliëf de route via Amsterdam (R33) en dan via de 17 en de R514 richting
eManzana (Badplaas)!
Je komt dan bij Badplaas op de R38 die je kunt volgen via Barberton tot aan Kaapmuiden
niet al te ver meer van Malelane, echt een hele leuke route om te rijden!

veel planplezier

Autohuur. Kijk op sunnycars. Zijn jebben ook goede verzekeringen bij de auto.

Bedankt voor de tips van iedereen, ze helpen ons heel erg goed op weg :slight_smile:

@Thatch22 is sunnycars niet een van de duurste? we willen het namelijk zo basic en goedkoop mogelijk houden (maar uiteraard niet uitkomen op een carcrash of dergelijke natuurlijk)

Ik zou, als ik jullie was, niet bezuinigen op een goede auto, verzekering en verhuurder.
Je brengt veel kilometers en tijd in die huurauto door. Vergeet dat niet.

Wij hebben diverse verhuurbedrijven vergeleken met elkaar en uiteindelijk toch geboekt bij Sunnycars.
Het kleine verschil wat zij duurder zijn, zit hem toch in betere verzekering naar mijn idee.

Succes en alvast en fijne vakantie!

Coffee Bay

zou ik eerlijk gezegd laten vallen: vanaf de N2 naar het dorpje is de weg blijkbaar in zeeeer slechte toestand… en je moet sowieso via dezelfde weg terug naar de N2.

In jouw plaats zou ik eerder in de buurt van Port Shepstone overnachten en een paar uur vrij maken om Oribi Gorge te gaan bezoeken.

En nog iets: de Tafelberg moet je niet op dag 4 plannen, maar ZODRA je er op kan, misschien lukt het dan een paar dagen niet meer omdat hij in een tafelkleed gehuld is; het zou te jammer zijn om dit hoogtepunt daardoor te missen.

Wat bedoel je trouwens met “coast of flowers route” naar Stellenbosch? Stellenbosch ligt helemaal niet aan de kust…

Groetjes,
Toetske

inderdaad zij hebben een goede verzekering en zijn zeker niet een van de duurste. In zuid Afrika moet je zeker rijden met een goede auto en verzekering.

Sorry voor beetje late reactie maar ik zou persoonlijk niet in Pilgrim’s Rest overnachten. Redelijk vergane glorie. Pak dan liever het plaatsje Sabie bijvoorbeeld of Hazyview. Veel accommodaties in alle prijsklassen te vinden. Kijk bijv. op de boekingssites: www.safarinow.com of www.sleeping-out.co.za
Kun je ook diverse zoekcriteria ingeven en zoeken op de omgeving Sabie of Hazyview. Vanuit deze plaatsjes rijd je de volgende dag ook via een mooie route terug naar Jo’burg.

Alvast heel veel plezier!
Met zonnige groet vanuit de bush,
Natascha Snelder
**ZaZoe Xperience **

Wij komen echter van st. Lucia… Is sabie of hazyview dan wel haalbaar qua afstand?

Oooh, nee maar dan is Pilgrims Rest ook zeker geen optie

Hallo

Al met al ruim 600 km, de wegen zijn echt minder als hier, daglicht maar ongeveer 11 uur,
dus als je onderweg nog iets wilt zien, en wat eten of zo is het fikse reisdag!

Veel planplezier