Is dit een realistische trip van Johannesburg naar Kaapstad

Hallo

Mijn vriend en ik zouden graag van Johannesburg naar Kaapstad reizen (of omgekeerd). In 3 a 4 weken, vertrekkend half maart.

Via reisforums e.d. stelde ik volgende route samen. Soms staat er zelfs al een hotelletje bij. Maar weet niet of deze heel realistisch is. Dus als iemand zich geroepen voelt om tips te geven, graag! Ook resto en to do -tips zijn zeker welkom.

Landen in Johannesburg, overnachten en de volgende morgen meteen naar Pretoria (1 a 2 nachten)
Pretoria via Dullstrom - Long Tom Pass, 3 watervallen in Sabie naar Hazyview (1 nacht) (of beter in Sabie blijven?)
Hazyview - Panoramaroute (Mac Mac Pools, Pilgrims Rest, Blyde River Canyon, drie Rondavels) - Hoedspruit
Hoedspruit - Kruger National Park ( Olifants) (2 nachten met af en toe een game-drive )
Olifants- Lower Sabie in het Kruger N.P.(1 nacht genoeg?)
Lower Sabie- door Swaziland-Milwane Wildlife Sanctuary (camping-Sondzela Backpackers ) (1 nacht)
Swaziland - Hluluwe Park -St. Lucia (1 nacht) (overnachten in Zulani Guest house, St. Lucia Wetlands)
St. Lucia - bezoek aan Dumazulu (zuludorp) - Durban (1 nacht in http://www.chestnutcottage.co.za/index.html)
Durban, via Howick Falls;Sani-Pass (met 4x4), Giant’s Castle;Cathedral Peak; Royal Natal National Park ; Golden Gate Highland Nationale Park (Sentinel rock )-Drakensbergen 2 nachten (http://www.drakensberg-tourist-map.com/tendele.html) (in Bergville )
Drakensbergen - Bloemfontein (1 nacht)
Bloemfonteint-Port Elisabeth, 2 nachten (Addo Elephants Park)
Port Elisabeth - Garden Route (Tsitsikamma N.P, 1 nacht inTsitsikamma Lodge )
Vanuit Tsitsikamma NP via Plettenberg Bay - Knysna (AestAs B&B)
Van Knysna naar Oudshoorn (één dag rondrit: richting De Rust, verder naar Klaarstroom ,Prins Albert, top van de Swartberg Pas (langs De Hel) terug richting Oudtshoorn) 1 nacht
Oudshoorn- Kaapstad (Min 3 nachten)

Alvast bedankt
Sabine

Ik zal er 4 weken van maken, dan is het cker te doen!

Hoi,
Ik heb in september met Shoestring een soort gelijke reis gemaakt (bijna een maand), van Johannesburg naar Kaapstad, met een truck. Qua reis tijden van plek naar plek is soms best lang en daardoor zwaar, maar zeker zeker de moeite waard.
Kaapstad is een geweldige stad zal ik ook zeker min 3 dagen verblijven.
Misschien een idee om eens bij shoestring te informeren, als je dat al niet gedaan hebt…als ik het goed heb kan je ook via hen zelf een route uitstippelen, ik vond dit een zeer fijne reis organisatie.

Succes ermee!
Groetjes Marjolein

Het kan maar als je 4 weken kunt gaan dan zou ik dat doen. Kaapstad wat langer blijven, min. 3 volle dagen (Tafelberg-Robben eiland-Aquarium-City tour etc).

Vanuit Sabie kun je idd naar Hazyview. Waarom niet vanuit Sabie de panoramaroute naar Hoedspruit? En in het Kruger van Olifants-Lower Sabie-Swasiland?

Deze route laat zich prima op eigen houtje doen. Ik heb onlangs nog voor een vriend van me een reis van 23 dagen door ZA samengesteld. Mail me gerust als je die route wilt hebben: [EMAIL=“info@amukela.com”]info@amukela.com

Fijne feestdagen :kus:

Groetjes uit de bush,

Corné.

Beste Sabine,

De rondreis klinkt goed. Je hebt de route al lekker op papier. Ik zou inderdaad ook kijken of je de reis ietsjes kunt verlengen naar 4 weken. Niet alleen omdat het lekker is zo lang mogelijk te genieten, maar ook zodat je nog eens wat vaker ergens 2 nachten kunt blijven i.p.v. 1.
Dat geeft je zoveel méér rust!
Anders kom je vaak aan het einde van de middag ergens aan, inchecken en wat uitrusten, eten, eventueel een nacht drive of iets anders en de volgende ochtend alweer vertrekken.
Door op de mooiste plekjes en wat verdeeld over je reis wat extra 2-nachten ergens in te plannen, heb je wat meer rust. Plus je hebt iets meer speling voor het geval er ergens een kink in de kabel (lees: planning) komt. In dat geval kun je van de geplande 2 nachten weer 1 maken en komt de rest van je reis niet in gevaar.

Verder wens ik je alvast heel veel voorpret bij de hele reis en planning. Mocht je nog leuke dingen willen zien of overleggen, kun je ons altijd opzoeken tijdens de Vakantiebeurs: 14 t/m 18 januari 2009 in Utrecht. Wij staan in hal 1, stand F124.
Voel je vrij om ons alles te vragen wat je nog wilt weten!

Groetjes,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

nu ff in Nederland… brrr wat een kou!

Beste Sabine,

Dat zijn mooie plannen!
Ik ben net weer terug uit Zuid-Afrika (2de keer na eerst half jaar in 2004). Heb groot deel van jou route al 2 of 3 keer gedaan.

Mijn tips:

• Pretoria lijkt mij 1 nacht genoeg, zeker als je daar in de ochtend al aankomt. Zelf vind ik dit niet de moeite waar om nog een dag te spenderen (heb hier 5 maanden gestudeerd). Tip hostel: 1322 International Backpackers.

• Ik zou niet naar Hazeview gaan, dat is onnodige reistijd. Vanuit Sabie begin je zo aan de panaramaroute de volgende dag. Hazeview zelf voegt niet echt iets toe aan je reis.

• Wat ikzelf heb gedaan is vervolgens vanuit Sabie naar Phalaborwa gereden (eerste stuk via de Panorama Route). Dat is prima te doen. Het mooie daarvan is dat je een stuk hoger het Krugerpark kan binnengaan (phalaborwa gate). Dan kun je op je gemak naar Olifants restcamp rijden door het Krugerpark, je ziet dan een heel ander stuk van het park. TIP hostel: Elephant Step.

• 2 nachten olifants en 1 in Lower Sabie is denk ik zeker genoeg. Wild spotten is fantastisch maar ook vermoeiend na 3,5 dag rondreiden. 2 dagen Olifants is de moeite waard, mooiste locatie wat mij betreft.

• Swalizand via Jeffe’s Reef naar Mlilwane helemaal top! Sondzela Backpackers is één van de mooiste plekjes om te zitten. Huur zo’n rondavel voor 2 personen! Geniet en doe ze de groeten!

• Willen jullie in 1 dag rijden, vanuit Mlilwane via het Hluhluwe park naar St. Lucia. Dus ook met een bezoek aan het park??? Dat vind ik dapper, sterker nog** ik zou dat echt niet doen****.** Dat wordt jagen door het park. Houdt er rekening mee dat de weg door Swaziland op zich prima is maar dan je met grensovergang niet meer dan gemiddeld 70 Km/h rijdt. Je doet er zeker 4 a 5 uur over om van Mlilwane tot Hluhluwe te komen via Lavumisa Borderpost. Dan moet je het park nog in en ook nog naar St. Lucia. Wij hebben zelfs een ongepland rustdagje ingelast in Sondzela na het vele in de auto zitten.

• St. Lucia - Durban via Cultural Village moet kunnen. Goede snelweg tot Durban.

• Drakensbergen lijkt me helemaal goed! Niet heel veel ervaring mee.

• Garden Route ook prima.

• Kaapstad, helemaal goed, pak wel 3 volle dagen en wellicht 4 nachten!

Wat mij wel opvalt is dat jullie vooral in het begin van jullie reis bijna alleen maar enkele overnachtingen hebben gepland op dezelfde plek. Dat is natuurlijk een keuze. Ik heb inmiddels zelf 22.000 KM door zuidelijk Afrika gereden. De wegen zijn over het algemeen goed maar ik vind het rijden, met alle bochten, bergen, koeien, geiten en schapen in en op de weg wel vermoeiend. Dus een dagje niet in de auto vind ik altijd wel welkom. Maar dat is natuurlijk aan jullie zelf! Als je dit helemaal wil doen met de auto tot Kaapstad is 4 weken zoals andere reageerders al zeiden een must! Ik zou misschien ergens een stukje vliegen en een nieuwe auto oppikken.

Mocht je nog tips voor Hostels/backpackers willen die heb ik nog wel. Anders: www.coastingafrica.com voor alle backpackers hostels in ZA.

In ieder geval geniet ervan! Ik wil al weer terug!

Vriendelijke groet,
Philippe

Hallo

alvast bedankt voor alle toffe reacties.

Door werkomstandigheden hebben we onze reis moeten uitstellen, maar ondertussen is de vlucht geboekt. We gaan van 28 september tot 25 oktober. Vier weken dus, zoals jullie voorstelden.

Bij het detaileren van onze route, heb ik toch nog 't één en 't ander veranderd, deels op basis van jullie reacties, deels door het lezen van reisgidsen, -fora, e.d.

Waar ik toch nog aan twijfel zijn de volgende zaken:

• vanuit Pretoria - Long Tom Pas, vanuit Sabie 3 watervallen: Bridal, Horseshoe en Lone Creek en dan een (te doen in één dag?)nachtje in Sabie om de volgende dag de Panoramaroute met Rotstoring- God’s Window- Bourcke’s Luck Spoelgaten- Blyde River Canyon - Drie Rondavels en Pilgrims Rest te doen en dan door te rijden tot Phalaborwa (ook één dag ?)en daar te overnachten.

• omdat we in Swaziland ook nog willen raften heb ik een overnachting daar voorzien en rijden we daarna meteen door naar St. Lucia om er drie keer te overnachten en van daaruit het Hluluwe Park te bezoeken, een boottocht te maken naar St. Lucia Wetlands en een Zulu-dorp (Dumazulu) te bezoeken.

• Verder niet langs Durban, maar meteen naar Underberg om van daaruit een 4x4 rit op de Sani-Pass te boeken en eventueel ook twee dagen paardrijden. Ik heb namelijk gelezen dat je met een gewone auto best niet over de Sani Pass gaat. Daarom alles vanuit Underberg?

• Hierna weet ik het niet goed meer. Ons plan was om door Drakensbergen naar Bloemfontein en van daaruit naar P. Elisabeth, maar dat lijk me onbegonnen werk (met een gewone wagen door Lesotho en de hele weg van Bloemfontein naar Port Elisabeth lijkt me ook niet de meest toeristische route). Dus denk ik dat we best terug naar Durban rijden om van daaruit een tussenvlucht te nemen naar P. Elisabeth?

Kan iemand mij hier meer informatie over geven?

alvast bedankt

Hierna weet ik het niet goed meer. Ons plan was om door Drakensbergen naar Bloemfontein en van daaruit naar P. Elisabeth, maar dat lijk me onbegonnen werk (met een gewone wagen door Lesotho en de hele weg van Bloemfontein naar Port Elisabeth lijkt me ook niet de meest toeristische route). Dus denk ik dat we best terug naar Durban rijden om van daaruit een tussenvlucht te nemen naar P. Elisabeth?

Is heel veel reizen, en waarom zou je naar Bleomfontein gaan, niet echt veel te doen daar. Drakensberg is erg mooi, blijf daar dan langer en gan dan richting P.E.
Inderdaad je kan ook vliegen van Durds naar PE, maar dan mis je de Wild coast, is erg mooi. Maar met vliegen dat stuk hen je wel meer tijd voor je rest van dit stuk.
Probeer niet te veel te plannen, het land is zo groot en er is zo veel te zien.!

Veel sus6 met alles
groet uit een winderig Kyalami

Sani pass is NIET te doen met een gewone personenauto. Dit moet een 4x4 zijn!!!

Veel plezier nog met de verdere voorbereidingen. Blijft natuurlijk altijd een hele puzzel en blijft tevens altijd een zaak van keuzes maken. Zorg wel dat je niet elke dag blijft ‘jakkeren’ oftewel auto rijden. Dan zie je vaak té weinig van de mooie plekjes waar je dan alleen maar doodmoe je nest in rolt om er 's ochtends na het ontbijt weer snel te verdwijnen. Zou jammer zijn. Wel gaaf dat je de reis 4 weken lang hebt kunnen maken. Top!

Denk eraan dat je sommige overnachtingsplekken ruim op tijd moet reserveren? Bijvoorbeeld Olifants en andere plekken in Kruger National Park!! Zie www.sanparks.org voor een overzicht met beschikbare accommodatie. Normaliter zo’n 10 maanden van tevoren te boeken.
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Dit is zeker te doen en is een fantastische reis!!

Mijn vriend is journalist en heeft een boekje geschreven over onze reis door Zuidelijk Afrika. Het boekje is gericht op de reiziger die het land zelf wil verkennen, met ook veel tips. Het boekje kost in de winkel €9,95, maar kan ook direct bij ons worden bested voor € 5,00 excl verzendkosten.

e-mail: [EMAIL=“p.weerd9@chello.nl”]p.weerd9@chello.nl

groetjes Rianne

Hallo,

Ook wij willen deze fantastische trip gaan doen! Wij vertrekken donderdag al en zijn op zoek naar tips… We hebben onze reis even hieronder neergezet. Is dit te doen? Hebben jullie nog tips? Bezoeken we zo de belangrijkste punten?

23 dec: Aankomst Johannesburg

24 dec: Camper ophalen en vertrek naar Sabie (370 km). Overnachten bijvoorbeeld Merry Pebbles camping.
Sabie: begin spectaculaire Panaroma route met grootste Canyon van zijn soort in de wereld.

25 dec: Het gebied biedt ook een brede selectie aan activiteiten zoals bungee jumpen, wildwater raften, ballonvaren en wandelroutes. Neem de tijd voor een rustige rit over de Long Tom Pass naar Lone Creek Falls en bewonder het schitterende panoramische uitzicht. Een bezoek aan de Mac Mac Falls is de moeite waard en een duik nemen in de glasheldere poelen.

26 dec: Sabie – Blyde River Canyon ca. 97 km
Onderweg kun je God’s Window bezoeken, Bourke’s Luck Potholes, The Three Rondavels, Mac Mac Falls, Echo Caves, etc. Overnachten kan op het Aventura Blydepoort resort, gesitueerd op het Mpumalang escarpment, met uitzicht over de Three Rondavels en de Blyde River Canyon.

26 dec: Blyde River Canyon – Kruger National Park ca. 190 km

26 dec - 29 dec: Krugerpark
Overnachting: Satara of;
Overnachting: Berg en Dal (165 km verder; de andere kant van het park)

29 dec: Krugerpark – Swaziland (300-400 KM)

30 dec: Swaziland – Hluhluwe Umfolozi (200 KM) (verblijfplaats nog onbekend…)

30 dec - 1 jan: Hluhluwe/Umfolozi wildreservaat
Shakaland + evt. andere excursies

1 jan: Hluhluwe Umfolozi Park - Winterton (buurt van Lesotho) (330 KM)

1 jan - 3 jan: Winterton (Drakensbergen etc)

3 jan: Winterton - Pietermaritzburg (140 KM) (of Kokstad)
4 jan: Pietermaritzburg/Kokstad - East london (600 KM)

5 jan: East London - Port Elizabeth (300 KM)

5 jan - 7 jan: Port Elizabeth
Veel excursie mogelijkheden (o.a. Shamvary Game reserve, Addo Elephant park)

7 jan: Port Elizabeth - Tuinenroute naar Oudtshoorn (360 KM)
Op die route in goede volgorde van leuke dingen waar we nog dagje kunnen verblijven:
Tsitsikamma National Park (o.a. dolfijnen en Blaukrans = bungeejumpen…)
Plettenberg Bay (o.a. dolfijnen, zeehonden, walvissen

7 jan - 9 jan: Oudtshoorn, o.a. 4 passentocht (mooie natuur + dieren), grotten, wildlife range…
(Oudtshoorn twijfelen we over!)

9 jan: Oudtshoorn - Hermanus/Gansbaai, Cape Agulmas (325-260 KM)
9 jan - 11 jan: Gansbaai, watersafari, haaiexpeditie
Cape Agulhas, meest zuidelijke punt van Afrika…
Hermanus ligt voor kaapstad aan de kust

11 jan Hermanus/Gansbaai, Cape Agulmas - Stellenbosch (ong. 160 KM)

12 jan Stellenbosch - Kaapstad (ong. 100 KM)

12 jan -18 jan Kaapstad

Wij hebben deze reis ook egdaan maard an andersom.
Afgelopen 15 februari vertrokken.
Kan een boel typen maar lees ons reisverslag met de afstanden enzo erbij.

www.keukenprins.org en dan bij reisverslag.

Als er vragen zijn stel ze gerust (via pb is het handigste).

Ik heb ongeveer dezelfde reis gemaakt vorig jaar op eigen gelegenheid in 26 dagen. Ik zou niet 2 nachten in joburg blijven, niks aan. Je kunt beter meer rust inbouwen bij St. Lucia’s en tsitsikamma of stellenbosch. Je komt meestal pas laat aan omdat het toch best afstanden zijn. En dan zie je niks van de plek als je de volgende dag alweer weg moet. Maar het is een prachtige gevarieerde reis.

Groetjes Linda

Beste duikfreak
Met aandacht heb ik jouw reis verslag gelezen. Niets dan lof. Voor mensen die een zelf drive willen onder nemen is dit een nuttige informatie, waar je heel veel aan hebt.
De enige opmerking die ik maken kan is dat je, je verhaal hier hebt geplaatst. In plaats er een nieuw onderwerp van te maken, wordt je hele werk, is dit een realistische trip, op geslokt.
Geniet nog lang na van deze mooie reis. Jan

Dank je.
Veel werk maar wel leuk om te doen!
Vooral leuk voor jezelf om eens terug te kijken en te lezen en waarom andere dan niet mee laten genieten he :wink:

Wat denk je, eigen topic er voor openen zodat meer mensen het vinden kunnen in de toekomst?

Ik heb namelijk gelezen dat je met een gewone auto best niet over de Sani Pass gaat. Daarom alles vanuit Underberg?

Je MAG niet met een gewone auto voer de Sani pass, geen 4x4 dan wordt je teruggestuurd!

Ik zou niet 2 nachten in joburg blijven, niks aan. Zegt Lindaoppad!
Jammer dan heb je veel gemist.
Je hoeft zeker niet IN de stad te verblijven, maar er is veel te doen hier.
Ook als je nog nooit in Pretoria bent geweest, kan je het Voortekkers monument zien, er zijn een paar Forten te bekijken bijvoorbeeld En inderdaad het centrum is zeker niet veel aan.

Probeer als je aankomt even te acclamatiseren, lange vlucht achter de rug, en hier het klimaat en de hoogte en de zeer lage vochtigheid (neem een body cream mee en lippenbalsem). Dan kan je met een gerust hard ook hier links rijden.

Probeer zeker 2 nachten op 1 plek te blijven, dit geeft meer rust op je trip

Als jullie nog binnendoor vanaf Bloemfontein willen rijden, naar P.E. (hebben wij ook gedaan) is zeker de moeite waard, mooie natuur, dat is zeker!
:zon02::zon02:

Wij zijn op de Sani pass geweest, een absolute aanrader!
Wij hebben in het sani pass hotel overnacht.
Niet normaal zo mooi die omgeving daar!
Vanaf het hotel kun je met een gids (die met zijn 4x4 komt) de sani pass op.
Ik zou het zeer zeker doen!

Hallo Duikfreak, als ik je een goed verslag met zo’n uit gebreiden informatie moet je zeker een eigen topic van maken. Als dit als examen indient voor een web site ben je grandioos geslaagd in de multi media wereld
Groetjes Jan

Dank je!’

Heb al eigen topic erover gemaakt :wink:

Die is hier te vinden!

Ik ben in 2009 in Zuid-Afrika geweest en ben toen in 17 dagen van Johannesburg naar Kaapstad getrokken. We zouden in eerste instantie met een groepsrondreis gaan maar deze ging niet door vanwege te weinig deelnemers. We hebben uiteindelijk dezelfde reis gemaakt met een privé chauffeur. Dit kan ik echt iedereen aanbevelen. Ons programma was als volgt:
Dag 1: 's avonds aankomst Johannesburg en meteen door naar het hotel in Pretoria
Dag 2: bezoek van Paul Kruger Huis, Soweto en Nelson Mandela huis
Dag 3: Bekijken van het Voortrekkersmonument en via de Panoramaroute naar het Krugerpark gereden (wij verbleven in Hazyview)
Dag 4: Hele dag safari in het Krugerpark
Dag 5: Hazyview - Swaziland
Dag 6: Swaziland - Hluhluwe
Dag 7: Hluhluwe- St. Lucia - Durban
Dag 8: Durban - East London
Dag 9: East London - Port Elizabeth
Dag 10: Port Elizabeth – Knysna
Dag 11: Knysna – Oudtshoorn
Dag 12: Oudtshoorn – Mosselbay
Dag 13: Mosselbay – Stellenbosch
Dag 14: Stellenbosch – Kaapstad
Dag 15: Kaapstad
Dag 16: Kaapstad
Dag 17: Kaapstad en 's avonds terugvlucht

Ik vond het een zeer vemoeiende reis vanwege de lange afstanden die je aflegt op 1 dag. Op sommige plaatsen had ik best een dag langer willen blijven om een hele dag te gamedriven.
Dag 10: Safari Addo Elephant Parc -