J'Burg > Kaapstad: Is deze route reëel?

Beste lezers,

Wij (jong stel) willen in december/januari naar Zuid-Afrika >>>. Voor ons wordt dit de 1e echt verre reis en ik ben dus al op tijd begonnen met informatie te verzamelen (vind ik zelf). De bedoeling is een individuele reis met auto, te beginnen in Johannesburg en te eindigen in Kaapstad. Aangezien ik bij de diverse touroperators geen route kan vinden die aansluit bij onze wensen, heb ik zelf iets samengesteld m.b.v. Lonely Planet e.d. We hebben circa 21-23 dagen de tijd en willen een relaxte reis, maar toch veel zien. Grote afstanden rijden is niet zo’n probleem, maar we willen niet perse hoeven haasten om op tijd ergens te zijn en zo niet van de natuur kunnen genieten. Om e.e.a. te overbruggen willen we een binnenlandse vlucht van Durban>Port Elizabeth. Sommige gebieden vind ik moeilijk de route te bepalen, bijvoorbeeld Hazyview/Nelspruit/Panoramaroute. Ook van Knysna naar Gansbaai is een stuk rijden, zijn op deze route bijvoorbeeld nog mooie plaatsen/leuke dingen om te doen? Swaziland hoeven we niet perse naar toe, maar als het een stuk afsnijdt richting St. Lucia, dan is dat prima. De wijnlanden trekken ons ook niet zo.
Onderstaand de route; ik zou het erg op prijs stellen als jullie er naar willen kijken en commentaar leveren. Misschien heb ik wel een droomroute, maar totaal niet haalbaar! Alvast ontzettend bedankt, ik hoop dat jullie me kunnen helpen om enkele knopen door te hakken.

Zuid Afrika van 17 december 2011 tot uiterlijk 6 januari 2012 (maximaal 21 dagen) Week 51/52/1 of 50/51/52

Van Johannesburg-Kaapstad
Binnenlandse vlucht Durban-Port Elizabeth
Tuinroute van Knysna-Kaapstad
Huurauto van Johannesburg-Durban
Huurauto van Port Elizabeth-Kaapstad

Comfortabel reizen per auto
Middenklasse lodges/hotels
Geen Swaziland/Lesotho
Geen wijnroute

[Gauteng/Mpumalanga

Vlucht naar Johannesburg
-Hotel in Johannesburg of Pretoria na vlucht (Bij late aankomst 1 overnachting)
-Huurauto ophalen (J’burg)
Johannesburg/Pretoria >> Nelspruit of Hazyview (1 overnachting)
Nelspruit/Hazyview via Panoramaroute naar Kruger

3 overnachtingen Kruger Park? Verdeeld over 2 verschillende lodges bijvoorbeeld Sefapane Lodge

Wat is verstandig: Via J’Burg direct naar Kruger Park (2 x LO) dan via Panoramaroute naar Kwazulu Natal? Of eerst de Panoramaroute (1x LO) en dan naar Kruger Park en vanuit daar naar Kwazulu Natal?

Kwazulu Natal

Kruger Zuid > Hluhluwe Imfolozi Game Reserve
–Verblijf in Hluhluwe 1 of 2 nachten?
Hluhluwe> St.Lucia
-Boottocht St. Lucia (ook een verblijf?)
St. Lucia > Umhlanga Rocks/Salt Rock
-2 dagen in Umhlanga Rocks?
-Zeranka Lodge Umhlanga of Seaside Lodge Salt Rock
Umhlanga Rocks > Durban

VLUCHT Durban>Port Elizabeth

Tuinenroute

Port Elizabeth >> Addo Elephant National Park (ca. 2.5 uur rijden)
-Overnachten Addo Rest Camp?
ANP >> Jeffreys Bay ( 3 uur rijden)
Jeffreys Bay >> Tsitsikamma National Park
Tsitsikamma >> Plettenberg Bay
Plettenberg Bay >> Knysna (1 of 2 nachten in Knysna)
-Monkeyland (16 km van Plettenberg)
-Knysna Elephant Park

Knysna >> Gansbaai via N2
-Kooiduiken met witte haaien
Gansbaai >> Hermanus
Hermanus >> Kaapstad
3 of 4 dagen verblijf in Kaapstad?

Terugvlucht via Kaapstad

Tips/aanvullingen/opmerkingen zijn van harte welkom!! :):slight_smile:

QUOTE
Gauteng/Mpumalanga

Vlucht naar Johannesburg
-Hotel in Johannesburg of Pretoria na vlucht (Bij late aankomst 1 overnachting)
-Huurauto ophalen (J’burg)
Johannesburg/Pretoria >> Nelspruit of Hazyview (1 overnachting)
Nelspruit/Hazyview via Panoramaroute naar Kruger

3 overnachtingen Kruger Park? Verdeeld over 2 verschillende lodges bijvoorbeeld Sefapane Lodge
Er zijn leuke lodges vlakbij Kruger, t.w. bakkersbandb.com/ of www.kurhulalodge.com (wij zijn zelf in Sefapane lodges geweest, wij vonden dit zeker niet leuk)

Wat is verstandig: Via J’Burg direct naar Kruger Park (2 x LO) dan via Panoramaroute naar Kwazulu Natal? Of eerst de Panoramaroute (1x LO) en dan naar Kruger Park en vanuit daar naar Kwazulu Natal?

Vanuit Joburg is het ongeveer 6 uur rijden naar Kruger, dus ik zou daarna de Panaramoute gaan rijden. Richting KZN,

Kwazulu Natal

Kruger Zuid > Hluhluwe Imfolozi Game Reserve
–Verblijf in Hluhluwe 1 of 2 nachten? 2 nachten doen
Hluhluwe> St.Lucia (www.bushbabylodge.co.za/ of www.wendybnb.co.za/
-Boottocht St. Lucia (ook een verblijf?)
St. Lucia > Umhlanga Rocks/Salt Rock
-2 dagen in Umhlanga Rocks?
-Zeranka Lodge Umhlanga of Seaside Lodge Salt Rock
Umhlanga Rocks > Durban

VLUCHT Durban>Port Elizabeth Waarom niet rijden is de Wild coast, zeer mooi en ongerept.

Tuinenroute

Port Elizabeth >> Addo Elephant National Park (ca. 2.5 uur rijden)
-Overnachten Addo Rest Camp?
ANP >> Jeffreys Bay ( 3 uur rijden)
Jeffreys Bay >> Tsitsikamma National Park
Tsitsikamma >> Plettenberg Bay
Plettenberg Bay >> Knysna (1 of 2 nachten in Knysna) zou 2 nachten doen
-Monkeyland (16 km van Plettenberg)
-Knysna Elephant Park

Knysna >> Gansbaai via N2
-Kooiduiken met witte haaien
Gansbaai >> Hermanus (hermanus is erg gezellig, leuk b&b isww.thepottingshedguesthouse.co.za)
Hermanus >> Kaapstad
3 of 4 dagen verblijf in Kaapstad? www.colorsofcapetown.co.za

probeer gemiddels 2 nachten op 1 plek te blijven dan reis je veel rustiger.

kijk op www.sleeping-out.co.za of www.safarinow.com of www.places.co za voor meer leuke B&B, guesthouses.

suc6

Bedankt voor je reactie en tips
We gaan vliegen om zo een stuk te overbruggen ivm tijd.
Maar de route is wel te doen in ca. 3 weken??
We gaan het wel boeken via een reisorganisatie, lijkt me iets fijner. Vind het voor een eerste verre reis toch een beetje tricky om alles zelf te boeken. Maar dan wel een waar je dus maatwerk kunt boeken.
We gaan in ieder geval wel proberen om telkens 2 nachten overal te blijven…
Ik lees overal dat het in december/januari het regenseizoen is, maar we gaan natuurlijk ook voor mooi weer. Is die regen goed te doen, of regent het constant? En ik lees ook dat het in de zomer moeilijker is om dieren te spotten in het KP. Is het dan verstandiger om naar kleinere game reserves te gaan?

In het Noorden, Joburg, Kruger Park is het inderdaad regentijd, nu ook nog trouwens. Maar regen de hele dag komt bijna niet voor. Zo end van de middag ontwikkelt er een lekkere bui, de zon is er daarna altijd weer. Regen dagen, met grauw en grijs weer een hele dag kennen we hier maar sporadisch.
December/Januari is het hier echt zomer en heet.

Let er wel op dat de zomer school vakanties beginnen hier rond 8/15 december t/n 8 januari. Dan is het overal super druk, want bijna elke Zuid Afrikaan is dan op vakantie. Dus mijd deze periode las jullie kunnen.

Ja wild is wat moeilijker te zien, omdat de struiken en bomen dan begroeit zijn. Als in September komt, voorjaar, is het wild wat makkelijker te spotten.
Maar je moet altijd geluk hebben om dieren te dieren in elk seizoen.

Er zijn genoeg organisaties in NL waarbij jullie wensen voorop staan.

suc6