Tips voor 3 weken Kruger - Kaapstad in november

Hallo allemaal!

In november gaan wij met zijn tweetjes een heerlijke reis maken door Zuid Afrika. We twijfelen alleen of we niet teveel willen zien.

Hebben jullie nog leuke tips voor de volgende route?

2 nov 11:00u aankomst, rijden naar Hazyview
3 nov Hazyview
4 nov Hazyview – Panoramaroute - Kampersrus
5 nov Olifants (Kruger)
6 nov Olifants
7 nov Skukuza
8 nov St Lucia
9 nov St Lucia
10 nov Durban
11 nov Tussenvlucht naar Port Elizabeth, overnachting Jeffreysbaai
12 nov Storms River
13 nov Knysna
14 nov Oudshoorn / Mosselbaai
15 nov Hermanus / Cape Agulhas
16 nov Hermanus
17 nov Simon’s Town
18 nov Kaapstad
19 nov Kaapstad
20-24 nov Kaapstad (kust)

Alvast bedankt!

Is alles al geboekt?

Groetjes,
Toetske

Hallo

Paar weken geleden iemand met ongeveer dezelfde route en vragen!
Dag 1 aankomst 11.00, tel minimaal twee uur voordat je aan het rijden
bent en wellicht voor het eerst links rijden, dus houd er ernstig rekening
mee dat je niet voor donker in Hazyview bent!

Voor de rest zou ik zeggen, mits alles nog niet geboekt is, doe alleen het
noorden of alleen het zuiden anders zit je zowat alleen maar in de auto,
er is zoveel te zien, minder is echt veel meer in Zuid Afrika!

Voor wat de tijd van het jaar zou ik persoonlijk zeggen, doe alleen het zuiden,
maar ga je echt voor cultuur en authenticiteit, doe dan zeker alleen het Noor-Oosten!

Veel planplezier

Alles is mogelijk inderdaad maar of je er ook echt plezier aan beleefd is een ander verhaal met dit schema. Drie weken is eigenlijk veel te kort voor een schema met zowel Kruger, KwaZulu-Natal, de Garden Route en Kaapstad. Persoonlijk zou ik dan de Garden Route overslaan en in 2 weken reizen via Kruger, Swaziland, St. Lucia en dan vliegen vanaf Durban naar Kaapstad en daar een dag of 5/6 verblijven om Kaapstad en omgeving te verkennen en de Garden Route voor een eventuele andere keer bewaren.

Succes! Groetjes,

Michel

Sluit me daarbij aan. Blijf lekker in net Noorden,maar al zo veel te zien en te doen. En anders zit je alleen maar in de auto, echt niet leuk.

Ik sluit mij aan bij Peter. November is een heerlijke periode voor de Kaapprovincies en Garden Route, terwijl het daar in juli-augustus eerder onaangenaam kan zijn (qua klimaat).
Zou dan ook niet verder dan Port Elizabeth (Addo) rijden om een ietwat “relaxe” reis te hebben.

Het hangt uiteraard af wat jullie het liefst willen meemaken.

Groetjes,
Toetske

Bedankt voor jullie tips! Het was wel even schrikken, want we hadden iets anders verwacht qua reacties.

De autohuur en vluchten staan inderdaad al vast, maar graag maken we inderdaad een zo relaxt mogelijke reis. Het zou prachtig zijn wanneer dit in combinatie met veel dieren, kust en rust aan het eind kan.

Om die reden hadden we ook rustdagen in Hazyview, Olifants, St. Lucia, Hermanus en de laatste dagen aan het Kaapse strand gepland. We dachten dat 15 reisdagen en 2 uur reistijd per dag gemiddeld goed te doen was.

Van Johannesburg Airport zou zo’n 4 uur rijden zijn, terwijl we daar 8 uur de tijd voor hebben. Dat moet toch kunnen?
Skukuza is omgeboekt naar Berg-en-Dal. Helpt het 2x Olifants om te zetten naar 2x Satara of 3 overnachtingen Berg-en-Dal?
Zouden jullie 6 dagen Johannesburg t/m Kruger anders plannen?
Jeffreysbaai omruilen voor extra overnachting Storms River?
Oudshoorn omruilen voor extra overnachting Knysna?

Wat helpt nog meer om deze Johannesburg-Kruger-Durban-Pt. Elizabeth-Kaapstad reis goed te plannen?

Dank jullie wel!

Het zijn inderdaad zoals aangegeven niet zo heel veel dagen om van 1 punt naar het andere te rijden. Maar uiteindelijk is dat een persoonlijke keuze. Ik hou ervan om het landschap te bekijken terwijl ik rondrij en niet te veel rustdagen in te bouwen. Maar nogmaals dat is een persoonlijke keuze.

Betreffende je schema, als je aankomt in Johannesburg om 11 uur, ben je daar nog niet onmiddellijk weg. Je moet eerst door customs en je bagage en je auto oppikken. Dat kan als alles goed gaat toch wel 2 uur in beslag nemen. Verder is het donker tegen 18 uur, en vooral in Hazyview is het belangrijk dat je niet in het donker rondrijdt. Er is heel veel verkeer, veel mensen op straat en dieren. Echt niet aangenaam.

Daarnaast zou ik geen rustdag in Hazyview nemen, ga rustig de panoramaroute doen, het is niet zo lang rijden en je kan er leuke wandelingen maken. Dat is toch ook ontspanning. Probeer dan de dag nadien al het Krugerpark binnen te gaan (als je de reservatie nog kan omboeken).

Betreffende Jeffreys Baai en Storms, ik zou 2 nachten in Storm blijven (blijf je in het park zelf?). Het is er heel mooi en genoeg te doen om je een volle dag bezig te houden. Of misschien dat je voor iets specifieks naar Jeffrey’s Bay wilt gaan?

Persoonlijk vind ik Oudthoorn veel specialer als Knysna. Knysna is vrij klein en vrij toeristisch. Behalve als je wil gaan kano varen of zoiets zou ik er zeker geen 2 dagen blijven. In Oudtshoorn zit je in de Karoo, een prachtig landschap, en een gezellig dorpje (ook wel toeristisch maar toch specialer vind ik).

Betreffende Kruger, ik zou geen 3 nachten in Berg en Dal blijven. Neem wat afwisseling, zo zie je verschillende landschappen. De omgeving van Satara is vlak, en daar zie je meer kuddes en is je kans groter op een cheetah. Skukuza is ook ok omdat je van daaruit verschillende routes kan nemen.

Voor de rest, gewoon genieten van je reis. Eigenlijk maakt het niet uit als je een dan langer of korter ergens bent, zolang je er maar gewoon van geniet.

Hallo

Kan me eigenlijk alleen maar aansluiten aan het verhaal en
schema van Moonrise!

Een paar uur per dag in de auto voor de reisdagen kun je vergeten,
denk eerder aan 4-5 en in de wildparken nog veel meer!

In de zomer moet je vooral de dieren gaan zoeken gelijk bij zonsopgang
en in de namiddag!

Maar de grootste fout die meeste mensen maken is denken dat ze na een
lange en vermoeiende reis en nachtvlucht daar in de auto springen
en nog even 400 km (links) gaan rijden!

Nou vergeet het maar, na een paar uur zul je snakken naar een natje
en een droogje en even de beentjes strekken!

Veel planplezier!

Heel erg bedankt Peter en Moonrise!

We hebben een en ander aangepast en komen tot het volgende schema. Dit brengt inderdaad veel meer rust! Wat vinden jullie van dit schema en hebben jullie nog tips voor bijvoorbeeld de Sunset/Sunrise Drives en de Morning Walks of toch een Night Drive?

2 nov 11:00u aankomst, rijden naar Pretoria
3 nov Hazyview/Graskop
4 nov Panoramaroute (slapen in Hazyview/Graskop)
5 nov Satara (Sunset Drive)
6 nov Satara (Morning Walk / Sunrise Drive 7 nov)
7 nov Berg-en-Dal
8 nov St Lucia
9 nov St Lucia
10 nov Durban
11 nov Tussenvlucht naar Port Elizabeth, overnachting Jeffreysbaai
12 nov Storms River
12 nov Storms River
14 nov Oudshoorn / Mosselbaai
15 nov Hermanus / Cape Agulhas
16 nov Hermanus
17 nov Simon’s Town
18 nov Kaapstad
19 nov Kaapstad
20-24 nov Kaapstad (kust)

Hallo

Dat ziet er in ieder geval een stuk relaxter uit,
maar als je eerste overnachting nog niet geboekt is
waarom probeer je dan niet op dag één naar bijvoorbeeld
Nelspruit te rijden? (scheelt toch een dag)
De afstand vanaf Pretoria is nagenoeg gelijk aan die vanaf
OR Tambo airport!

Vanaf het vliegveld heb je alleen maar snelweg, dus
mochten jullie überhaupt ergens wat vertraging hebben dan
is het nog steeds wel te doen!

En wat betreft de walks of drives, wij hebben ze allemaal enkele keren
gedaan en ik moet zeggen, alle zijn indrukwekkend, maar de
morning walks zijn me toch het meest bijgebleven!

Neem wel goede bedekkende kleding en Deet mee, om alle
risico zo klein mogelijk te houden!
We hebben al van die gladiolen meegemaakt in hemdshirt,
korte broek en badslippers!!!

Hopelijk krijgen ze voor die tijd nog een hoop regen daar want
momenteel is het er verschrikkelijk droog!

Veel planplezier!

Ik herken jullie probleem; wij gaan namelijk hetzelfde doen.
Alleen in vorige reizen (o.a. Amerika) hebben wij wel gemerkt dat je toch altijd onderschat wat de afstand is die je moet rijden; m.n. in een ander land en dat het toch altijd langer duurt dan dat je denkt vooraf. Denk bijv. ook aan bepaalde tijden mogen/moeten inchecken (in de parken), uit- en inpakken, stops tussendoor, vertragingen, files, noem maar op. Soms kun je bijvoorbeeld wel in 3 uur ergens naartoe rijden, maar kun je pas om 14.00 / 15.00 inchecken en ga je voor die tijd ook niets meer doen. Voordat je dan weer eens verder kunt…

Het hangt ook een beetje er vanaf hoe je jezelf er op instelt. Als je weet dat het veel auto-uren gaan worden en je kunt elkaar afwisselen in rijden kan het meevallen (als je auto rijden leuk vindt).

Misschien heb je iets aan onze route? Wij hebben bewust St. Lucia eruit gelaten i.v.m. dat het toch te ver (om)rijden was. Aan de andere kant hebben wij geen binnenlandse vlucht i.v.m. vliegangst…dus rijden wij heel dat stuk (echt achterlijk ja ;-)).

Dag 1: laat in de avond aankomst Johannesburg (1 overnachting, dichtbij vliegveld)
Dag 2: auto ophalen, naar Sabie (2 nachten)
Dag 3: panoramaroute rijden vanaf sabie
Dag 4: Sabie - Kruger (3 nachten)
Dag 5: Kruger
Dag 6: Kruger
Dag 7: Kruger - Swaziland (1 nacht)
Dag 8: Swaziland - Drakensbergen (reisdag) (3 nachten)
Dag 9: Drakensbergen
Dag 10: Drakensbergen
Dag 11: Drakensbergen - Coffee Bay (reisdag)
Dag 12: Coffee Bay - Addo (reisdag)(2 nachten)
Dag 13: Addo
Dag 14: Addo - Jeffreys bay (2 nachten)
Dag 15: Jeffreys bay
Dag 16: Jeffreys bay - Oudtshoorn (1 nacht)
Dag 17: Oudtshoorn - Hermanus (2 nachten)
Dag 18: Hermanus
Dag 19: Hermanus - Kaapstad (3 nachten)
Dag 20: Kaapstad
Dag 21: Kaapstad
Dag 22: Kaapstad - Laat in de avond vlucht terug.
Dag 23: Aankomst

Leuke tips lees je ook hier. Caro is een Belgische die in Kaapstad woont.

https://www.wijnsafari.be/verhuizen-naar-zuid-afrika/