Wonen in Johannesburg als vrouw (alleen)

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie tijd en hulp. Ik ben een vrouw van 29 en zou graag nog een keer voor een aantal jaar in het buitenland willen wonen. Via Globaljobbing zou ik naar Johannesburg(Zuid-Afrika) kunnen gaan. Dit lijkt me een geweldige ervaring, maar ben toch ook een beetje huiverig en daarom ben ik op zoek naar de ervaring van andere mensen(het liefst vrouwen) die daar heen zijn gegaan. Ik zit voornamelijk met het volgende:

1: Ik heb begrepen dat het een erg criminele stad is. Hoe veilig ben je hier als vrouw alleen?
2: Is het veilig om sieraden te dragen(bijv. een armband of oorbellen of roep je dan onherroepelijk een beroving over jezelf af?
3: Ik las dat inbraken vrij veel voorkomen. Nu is het zo dat ik ook muzikante ben en harp speel. Ik heb twee harpen; een kleine reisharp en een custom made keltische harp. Mocht mijn reisharp gejat worden dan is dat uitermate vervelend maar overkomelijk, maar als mijn grote harp gestolen zou worden zou ik echt niet weten waar ik het zoeken moet. Is het slecht een kwestie van tijd dat, mocht ik ze meenemen, ze gejat gaan worden(ik zie overigens niet in wat iemand die zo’n instrument niet kan bespelen ermee moet, maarja.)
4: Ik heb geen auto en geen rijbewijs, hoeveel mogelijkheden zijn er dan nog de stad zelf of het land zelf te zien?
5: Hoe is de gezondheidszorg daar?
6: Hoe liggen de kosten van het levensonderhoud?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Lijkt me als (blanke) vrouw zijnde en dan nog aleen niet bepaald de veiligste omgeving ever… Johannesburg heeft het hoogste coëfficiënt van misdaad-moorden-verkrachtingen.(afgelopen jaren iets verbeterd en heeft zijn “titel” afgestaan aan kaapstad) Lijkt mij een beetje vragen om problemen, ik als man zijnde (en niet bepaald snel bang of geintimideerd) zou er zelfs nog niet aan denken om mij daar te “settelen”, dus denk dat mijn visie voor jou duidelijk is…

Hoi hoi,
Best wel kort door de bocht, Wouter.
Hoe ga je daar wonen, Downsouth? Wat wordt er geregeld voor je?
Het is ervan afhankelijk van hoe je woont en hoe je jezelf vervoerd, hoe veilig je bent, is mijn mening. En 100% veilig kan zeker niet (nergens).
Het is oppassen geblazen, je zal wat veiligheden moeten inbouwen. Bijvoorbeeld bij mensen inwonen, waar het relatief veilig is…
Wat voor werk zoek je? Ook wbt je instrumenten is het afhankelijk van waar je woont.
Het is wel erg onhandig voor je als je zelf geen auto/rijbewijs hebt, maar ook daar valt wel overheen te komen.
Hoe graag wil je het en waarom Zuid Afrika?
Groetjes, Yes.

Antwoorden staan onder de vragen zoals ik het ervoer.

Goede antwoorden, Mattie. Ik woon dan niet alleen, maar wel in Johannesburg (Fourways) en ben regelmatig alleen thuis (met de kinderen), omdat mijn man veel reist. Overdag doe ik ook alles zo’n beetje alleen en voel me nagenoeg niet onveilig. Ik tref zeker wel de nodige voorzorgsmaatregelen. Nu voel ik me heel fijn in mijn autootje en zou ik niet goed zonder kunnen. Een alternatief voor de minibus taxi’s en bussen zijn de taxi bedrijfjes zoals Uber. Die zijn veel betrouwbaarder. Er is wel wat gaande in de taxi wereld, dus geen idee of die bedrijfjes nog lang zullen bestaan… Ik heb een aantal kennissen die met een goed gevoel Uber gebruiken, zelfs om hun kinderen op te halen, ook 's avonds.
In het donker ga ik er hier liever niet uit. Zowel, dan met de auto en een bekende weg. Ik zorg ervoor dat ik niet in een “slechte wijk” terecht kan komen. Maarja, wat is een slechte wijk??? Het voelt niet prettig voor mij, wanneer ik de enige blanke ben, zoals in een township. Maar dat wil niet zeggen dat de townships per definitie onveilig zijn… Zorg dat je de juiste mensen leert kennen en volg hun tips op. Het is interessant om eens (of wat vaker) een township te bezoeken, maar onder de juiste begeleiding.

Mattie, wat bedoelde jij met die opmerking over een huis met prikkeldraad, schrikdraad e.d. Dat je daar juist wel of juist niet moet gaan wonen??? Mocht je de mogelijkheid hebben, probeer dan in een security estate te gaan wonen, een beveiligde woonomgeving met vingerafdrukken om binnen te komen en bewakers die een oogje in het zeil houden. Dat woont hier wel heel fijn. Of anders is het misschien een idee om op een terrein te wonen waar je ook kunt werken en in een kleine gemeenschap woont, met anderen die daar werken.

De gezondheidszorg is wisselend, over het algemeen goed. Wij zijn beter gewend wbt hygiëne, bijvoorbeeld, maar de artsen zijn wel kundig, over het algemeen. Wat langzaam soms, maar dat zijn niet alleen de artsen :wink: Inderdaad alles vooruit betalen, dat kan vervelend zijn.

Hoe ga jij hier in je levensonderhoud voorzien?

De boodschappen zijn iets goedkoper, maar dat ligt er wel aan hoe je leeft, of je van verse of luxe producten houdt of het doet met wat er in een gemiddelde supermarkt ligt… Het aanbod is minder gevarieerd als in Nederland, maar over het algemeen wel goed.
Uit eten is stukken goedkoper in Zuid Afrika, dat is echt heel fijn! En bijna altijd heerlijk, vooral het vlees is geweldig.

Als je de juiste mensen om je heen weet te verzamelen, kan het heel gezellig zijn, met braaien, wijntje drinken, met vrienden uit eten, picknicken in het park, wild spotten, er is genoeg te zien en te doen.

Laat je weten wat je doet???

als blanke vrouw heb ik me nooit bedreigd gevoelt . ga veelal alleen overal naar toe. savond met mijn man uit eten. naar vliegveld om mensen op te halen.

de gezondheids zorg ( privat) is super beter dan in Nl. hier ben je nog echt klant en geen nummer. goede ziekenhuizen artsen etc
er zijn ook staatsziekenhuizen. nee daar moet je niet heen. heel slecht.

over waar je moet wonen. ja er zijn slechte wijken. gewoon vragen bij een makelaar. inderdaad is er veel prikkeldraad. wij hebben een eletrisch hek. maar moest van de verzekering. heb je geen last van. veel mensen wonen op een secure estate. met bewaking etc maar het is een illusie dat daar niets kan gebeuren. wij hebben een huis op een stuk grond. heerlijk ruimte. wonen net buiten joburg.

huur van huizen zijn hoog. komt omdat de hypotheek in Za erg hoog is. rond de 12%.

Woon je weer in Jo’burg, Annemieke???

ja geen auto is in een land als za niet handig. goed openbaar vervoer is er niet. en wonen in of bezoeken in een township is vragen om problemen nooit doen. criminaliteit ja is er meer. maar voornamelijk in de zwarte township ja je ook witte. je moet gewoon goed oppassen. tuurlijk kan je juwelen dragen. maar op een normale manier niet over de top. 20 ringen van goud en grote kettingen en nog meet bling.

de minitaxies gebruik die nooit ze rijden super gevaarlijk zijn ook vrouw onvriendelijk. deze zien alleen maar $$ tekens. en ze hebben taxi oorlogen. nee niet met ze in zee gaan

uit eten gaan en drank zijn spot goed koop ( voor onze begrippen ). witgoed en benzine niet. je kan heerlijk uit eten gaan cocktail drinken en niet falliet zijn. geweldig. ook is het eten van topkwaliteit. en zijn er zeer goede restaurants.

Waar je wel moet gaan wonen. Ik vond het zelf in eerste instantie ontzettend raar, want had nog nooit zo veel huizen gezien met hekken en schrikdraad of prikkeldraad, maar het is met een reden en de mensen die ik ken wonen er al jaren prima, zonder enige problemen :slight_smile:

Verder gewoon luisteren naar wat de ervaringsdeskundigen hierboven zeggen, aangezien zij allebei in Johannesburg/Zuid-Afrika wonen en er dus veel meer verstand van hebben. Maar als toerist vond ik Johannesburg heel erg meevallen als ik het afzet tegen de verhalen die ik heb gehoord.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik overal zou willen komen: want zelfs langs de snelweg heb ik wel eens bordjes gezien met: “niet stoppen ivm township” (vrij vertaald)

meestal staat er hotspot hyjacking. dit is Geen Wifi spot. maar een gevaarlink stukje doorrijden. de auto,s in za daar gaan de deuren automatisch op slot. wij hebben nooit problemen gehad.