Werken als call centre operator bij IBM in Zuid-Afrika

Hi all!

ik ben op het moment werkzaam als systeem/netwerkbeheerder en jr. software developer maar vind dat ik TE weinig van de wereld heb gezien…

morgen word ik 23 en heb dus besloten WEG te gaan uit nederland, mijn huis is opgezegd en mijn baan ook… Dinsdag heb ik een gesprek bij Cirrus en wat ik begreep van de contactpersoon daar dat ik eigenlijk per direct naar Z-A kan!

Nou heb ik toch wat brandende vragen; is de helpdeskmedewerkers functie de enige functie waarnaar gesolliciteerd kan worden? Ik neem aan dat er ook een serverpark en netwerk aanwezig is wat draaiende gehouden moet worden, en ik neem aan dat het personeel daar ook gemanaged moet worden? Misschien dat iemand mij hier over wat kan vertellen…

Ik ben het niet eens met het standaard basis salaris, in NL kom ik voor dat salaris mijn bed niet uit (ik verdien nu +/- 2400 bruto) nu snap ik dat de levens standaard in Z-A lager ligt en dat je met die 1100 best rijk bent daar, toch wil ik uiteraard sparen en heb ik ook mijn vaste lasten in NL (denk aan; auto; opslagruimte; doorlopende abonnement) Mijn vraag is dus, is het salaris een bespreekbaar punt?

En misschien dat mensen wat ervaringen kunnen delen, watvoor calls kan ik eventueel verwachten op de helpdesk, hoe is de sfeer, wat is de werkdrukte, hoe is het management, hoe is het geregeld met vrije tijd (ik wil natuurlijk wel wat zien van Z-A :-)) etc etc

Alvast bedankt!

Dag allemaal,

Ik ben Tim en ik heb vorige week het coole aanbod gekregen om in ZA te gaan werken. Jullie leuke en enthousiaste reacties motiveren me nog meer om naar daar te gaan.
Ik zie dat er al een tijdje niemand nog een reactie heeft gepost, ik hoop dat er nog mensen zijn die nog wat leuke reacties over hun ervaringen hebben en me eventueel wat tips en info kunnen geven alvorens ik naar daar in september vertrek,

Ik ben van plan meer op dit forum te komen om jullie reacties te lezen,

tot ziens,

groetjes,

Tim
timflieger@hotmail.com

Hey gorrie, ik heb het genoegen om in ZA te gaan werken, Ik ben Tim, 23 jaar en kom uit België

extra info en tips zijn altijd welkom,

alvast bedankt,

groetjes,

Tim

x

Lijkt wat verlaten dit topic inderdaad.
Zit er zelf ook aan te denken om een jaar naar Zuid Afrika te vertrekken. Alles klinkt leuk en aardig hier, maar als ik Pindonoot z’n blog lees dan word ik gelijk weer wantrouwig :slight_smile:
Is er nog iemand die een blog bij houdt? En iemand die wel een jaar blijft?

Ik zou ook graag een aantal reacties zien van mensen die er al enige tijd (paar maanden?) zitten… Of houdt niemand het lang vol?!

Ik zit ook in de procedure om naar ZA te gaan. Ben erg benieuwd naar reacties van mensen die er al een tijdje zitten. Ik heb hele positieve ervaringen gelezen maar de ervaringen van Pindonoot zijn weer wat negatiever. Ik wil het werk niet gaan doen om meer IT ervaring te krijgen, ik heb zelf een technische achtergrond en hiermee heb ik voldoende mogelijkheden op leuke banen. Het gaat mij vooral om de ervaring van het wonen en werken in het buitenland, even helemaal iets anders. Ik wil voor mezelf wel zeker weten of ik de goede beslissing neem om mijn baan op te zeggen en te vertrekken naar ZA daarom zijn reacties van harte welkom!

Liefs Carlijn :dag:

Dat heb ik dus ook Carlijn. Precies in hetzelfde schuitje. HBO afgerond, goede baan in de IT, maar lijkt me gewoon een geweldige ervaring…
Heb vanmiddag een gesprek in Amsterdam. Hoop er wat wijzer van te worden.

Helaas zijn er weinig mensen die reageren hier :stuck_out_tongue:

Inderdaad jammer dat er weinig mensen reageren, het is toch een ingrijpende beslissing, een paar positieve ervaringen zouden dan wel helpen. Ik hoop dat je gesprek goed gaat, ik heb mijn gesprek in Amsterdam dinsdag gehad! Vanmiddag ben ik gebeld door Kelly, ik heb morgen al mijn gesprek met IBM, best wel spannend.

Vroeger waren er meer mensen die reageerden. Ik zelf reageer bijna nooit meer. Waarom? Omdat IBM in ZA nooit zal veranderen en mensen het toch riskeren. (akkoord, je moet het meegemaakt hebben om te weten wat het is.)

Er zijn waarschijnelijk meerdere negatieve ervaringen, maar ik ben 1 van de weinige die erover durft te praten.

IBM is een grote naam, en dat misbruiken ze volgens mij nogaltijd veel te veel. Nu ben ik er niet meer, dus ik kan er niet meer over vertellen. Maar, om mijn argumenten wat te versterken zal ik eens zoeken naar mensen die er nog werken. Dan weet je direct hoe het er is, en waarom zij weg willen.

Als je vragen hebt mag je ze gerust hier plaatsen. De mensen lezen het wel, maar daarom reageren ze niet direct :wink:

Hallo Ex-collega en Clijntje,

Pindonoot heeft allang de wijze beslissing genomen. Als het aan mij lag, was ik ook allang weg, maar je verdient hier niet voldoende om je eigen ticket terug te regelen. Maffe is namelijk, dat als je langer, dan een jaar hier blijft, je ticket verloopt (ticket kan niet meer verzet worden). Mocht je eerder weggaan, dan trekken ze de helft van de kosten van het ticket van je laatste salaris af. Als dank dat je je contract verlengt, mag je voor de kosten van de terugreis opdraaien. Erg tegenstrijdig, maar dat is alles bij die pinokkio-aka oplichtersclub Kelly.
Ik kan tegen mijn ex-collega melden, dat het op “onze afdeling” ondertussen erg verbeterd is mede dankzij enkele betere teamleaders en manager. Minder stress ondanks de zware onderbezetting, die we hebben. Ook wordt er meer druk gezet op Kelly als ze er voor de zoveelste keer met de pet naar gooien of werknemers proberen op te lichten. Dingen als reiskostenvergoeding als ze je vragen om late dienst te draaien komen er langzaam door. verder is de sfeer tussen de collega’s onderling goed.
Uiteraard gaat alles nog steeds gepaard met de ongeorganiseerde werkwijze, maar daar zal toch geen veranderingin komen zoals Pindonoot ook al aangaf.

@Clijntje: Ik begrijp, dat je graag wat meer ervaringen, tips en reacties wilt zien van mensen die er werken/gewerkt hebben. bij deze!
Een belangrijke tip: kijk uit voor alles, wat met Kelly te maken heeft!
Als je in onderhandeling bent met ze betreffende salaris, arbeidsvoorwaarden etd: regel het voordat je toezegt of een contract tekent, eenmaal eraan vast zullen ze niks meer wijzigen ondanks alle beloften) en je tot het bot uitkleden!
Na meer, dan een jaar hier te werken kan ik je vertellen genoeg ellende gezien te hebben /ervaren met hun: Werknemers, die wegens ziekte (kanker) met spoed tijdelijk terug moeten naar Nederland en hun ticket zelf maar moeten regelen en zelfs dreigen om gemaakte kosten op de medewerker te verhalen (wat gelukkig toch niet lukt!) of mensen, die problemen hebben met hun werkvergunning en gewoon gedwongen worden om een maand thuis te zitten zonder salaris.
Alles zou een stuk aangenamer zijn als Kelly eruit zou worden gegooid, maar ja…het is niet de agent, die de beslissingen neemt of waarnaar ze luisteren.

Om je een samenvattend advies te geven:

Het werk is over het algemeen best leuk hier, als je even een jaartje er tussenuit wilt en het als een soort werkvakantie ziet, is dit zeker een leuke optie, ook als je het als goede referentie wilt, als opstap voor een internationale carriere is het interessant.

Ga er echter niet naar toe met de gedachte geld te verdienen. sterker nog: als je niks gespaart hebt, raad ik je ten sterkste af om hier naartoe te komen. Het salaris (omgerekend zo’n EUR 800-900) is net voldoende om je vaste lasten te betalen en af en toe te gaan stappen.
Hou er verder rekening mee, dat je al je verzekeringen ed. zelf moet bekostigen aangezien je helemaal geen secundaire arbeidsvoorwaarden hier hebt.
wat veiligheid betreft: Je hoort de wilste verhalen over Johannesburg en het is er inderdaad oppassen. 's avonds op straat lopen is risky en zelfs in de auto is het na een uur of 11 's avonds niet aan te raden om rond te rijden op rustige plaatsen. Verder is “Joburg- town” een plek, die je beter kunt vermijden of heel voorzichtig moet zijn (ga er niet alleen naar toe!)
Overdag valt alles echter reuze mee!

verder nogmaals: Pas op met alles waar Kelly bij betrokken is!

Succes en als je nog vragen heb: laat maar weten, ik zal het forum in de gaten houden (voor zover ik er tjijd voor heb)

Hoi, Ik werk voor een uitzendorganisatie. Hoe de ervaringen in Zuid Afrika zijn weet ik helaas niet, maar over Schotland kan ik wel wat vertellen. Op dit moment werken er meerdere mensen voor ons bij IBM in Schotland, de komende maanden vertrekken nog meer avonturiers!
Ben jij geinteresseerd in een jaar IBM in Schotland, ik kan je daar meer over vertellen! Laat dan een bericht achter!

Ik vraag me nu echt af wie pindanoot is ik heb ook bij DL gewerkt toen Nico daat nog werkte. ook ik ga misschien naar zuid africa. en ben ook best benieuwd hoe het daar is, vooral omdat ik me dochtertje van 4 meeneem. nog goeie tips? gr Lorena

Hey,
Ben benieuwd hoe het daar is. Kan je me daar wat info over geven? Ben ook van plan daarheen te gaan.
Greetz

Ik ga per 1 december als het meezit ook naar Zuid Afrika. Zijn er nog meer mensen die rond die tijd gaan?

Ik zou ook tegen 1 december daartoe gaan moest alles ook bij mij meezitten. Maar heb jij daar al iets van info over ontvangen?

Ik heb mijn contract en een stappenplan van wat ik nog allemaal moet regelen ontvangen… de contractdatum staat op 1-12. Heb jij al iets vernomen dan?

Neen, normaal zal ik morgen iets horen van Rudy. Hoe ziet het er uit als ik mag vragen want heb er echt ergens wel mijn twijfel over. Van waar ben jij? Ik van O-Vlaanderen

Ik kom uit Nederland. Contract zag er wel decent uit, niet echt gekke dingen ofzo. Ik ben er via Cirrus terecht gekomen en ik moet zeggen dat zij mij ook wel zeer goed hebben geinformeerd over alles.

Ik ben gewoon rechtstreeks in contact gekomen met Rudy. Het enige is dat ik niets te horen krijg van loon, zelfs over de woonplaats niet echt een duidelijke verklaring…