10000 Rand is ook wat ze mij hebben geboden.
Vraagje: Is de netspanning gewoon 220V als in NL, en zijn het dezelfde stopcontacten daar in het warme zuiden of heb je een adapter nodig?
10000 Rand is ook wat ze mij hebben geboden.
Vraagje: Is de netspanning gewoon 220V als in NL, en zijn het dezelfde stopcontacten daar in het warme zuiden of heb je een adapter nodig?
Ok; er blijkt een foutje te zijn. Iemand die geen ervaring heeft en geen kennis, zal zeker geen 10 000 rand verdienen. Maar iemand die daarin tegen een Cisco diploma heeft en 4 talen kan spreken, zal natuurlijk wel heel veel verdienen (tot boven de 10 000 rand). (btw: op dit momemt zijn we nog dringend opzoek naar mensen die 4 talen kunnen spreken en een cisco diploma hebben. :slywink: :teeth:
Er is hier wel degelijk 220 Volt (Ik heb er eens aan gevoelt…yep, 220), zoals in Europa, maar alleen zijn alle stopcontacten anders. Zo heb je 3 pinnen die niet passen op Europese stopcontacten. Wel kun je je gsm oplader, scheerapparaat… meenemen met hun stopcontact (de 2-pin). Daarvoor kun je hier makkelijke een omvormer kopen (+/- 16 rand)
Ook kun je hier verschillende omvormers kopen voor de Europese stopcontacten… maar je bent gewaarschuwd.
Het zal inderdaad 10000 bruto zijn, of is dat nog steeds veel?
Hoeveel gaat er ongeveer af van je bruto loon? Heb je trouwens ook al internet in je appartement en als dat zo is, hoe duur?
10 000 is veel, meer dan wat hier op de desk verdient word maar daarvoor zal een reden voor zijn.
Er gaat in ZA 14% BTW af. Als je in een huis via kelly geplaats wordt, gaat daar nog eens automatisch je huur van af.
En het grote probleem (naast de slecht service) is het internet. Je hebt een paar mogelijkheden om internet te nemen.
Iburst (www.iburst.co.za). Dat is draadloos werken. De snelheid hangt af van de plaats waar je bent. Wij hebben dat genomen omdat het simpel te kopen was en als we verhuizen (want toen het geval was), kunnen we dat meenemen. (+/- 600 rand voor 3 gb)
ADSL verbinden van telcom. Hier merk je direct hoe goed service in Zuid Afrika is. Een installateur kan maar na 6 tot 8 weken komen. De snelheid zal iets meer zijn dan Iburst en het is waarschijnelijk ook iets goedkoper
( http://www.telkom.co.za/attheoffice/products/dsl/business_how_much.html ). Maar wie wil er nu zolang wacht op internet… niemand toch!
Zit je op een specifieke lijn, bijv alleen Rabobank of Deltaloyd, of zijn het alle bedrijven die een servicecontract hebben bij IBM, die gebruik maken van de servicedesk (en die je dus aan de telefoon kan krijgen)?
In IBM zelf zijn er allemaal verschillende helpdesken, afhankelijk van bedrijf tot bedrijf. Ik kan het niet allemaal opnoemen (en mag het waarschijnelijk ook niet) want er zijn er veel te veel.
Dat is omdat iedere bedrijf met andere systemen werkt. Bij Johsnon en Johnson werken ze bv allemaal met hetzelfde besturingsysteem, ook kunnen we makkelijker remote control doen.
Ook is het makkelijker om een probleem door te sturen naar de lokale deskside. Die kunnen dan jouw gegevens makkelijk bekijken.
Moesten alle bedrijven onder 1 dak zitten, dan zou het een beetje uit de hand lopen. Misschien zijn er bedrijven die Win xp gebruiken ipv Windows 2000 en al die vragen die je stelt, is kostbare tijd voor de werknemer.
Wie wil er nu niet snel geholpen worden als je een helpdesk belt?
Daarop zijn ze meestal zeer streng. Je mag maar max een aantal minuten aan de telefoon staan. In sommige gevallen kun je niet anders, klant is koning. ![]()
hoeveel is 10 000 rand?? komt dat niet overeen met ± 1000 euro??
ach ja heb gisteren ook de mail van rudy gekregen, en ben zeker geintreseerd natuurlijk ![]()
trouwens denkt iemand va jullie er nog over om terug te komen of zo blij om ginder te zijn??
Een euro is ongeveer 9,30 rand. Dat kan soms veel verschillen. 4 maanden geleden was dat nog 8,68 rand. Op een euro komt dat niet, maar als je zo 500 euro wilt laten wisselen, maakt dat natuurlijk wel veel uit.
Er zijn toch mensen die terug keren, omdat call centre niet echt een droomjob is. Je leert er veel bij, het is een jaartje ‘vakantie’ enzo, maar ik denk toch dat mensen ook liever terugkeren naar BE bij familie en daar een carrïere maken.
Ik weet het niet, ik ben graag in het buitenland. Toekomst zal het uitwijsen.
Zit hier nog volk dat normaal gezien binnenkort naar Zuid-Afrika vertrekt?
mijn zoon heeft een contract toegestuurd gekregen voor IBM maar heeft twijfels omdat hij dit in een tekorte tijd moet regelen.Hij wil graag,maar er zijn nog teveel zaken die hij moet afhandelen.Hij wil later in het volgende jaar als daar kans op is.
Hoi,
Ik overweeg ook om binnenkort te vertrekken. Ik vraag me wel af wat de gemiddelde leeftijd is van de personen die van hieruit vertrekken. Zijn het enkel jonge twintigers of werken daar ook oudere personen?
Wat is de verhouding tussen het aantal mannen en vrouwen?
Grtz
Frany
De meeste mensen zijn rond de 20 omdat die meestal de laatste nieuwe technologieën mee hebben gekregen. Ook is het voor 20tigers een uitdaging om eens ver te gaan. Ze krijgen dan ook de iets mee op hun cv waar later ver kunnen mee geraken. Maar Jong of oud, het doet er niet toe… Werk is werk…
Er zitten wel meer mannen dan vrouwen, tja, een reden is er niet voor. Ook hier wordt geen onderscheid mee gemaakt.
ik heb dus gesolliciteerd bij IBM en ik moet het telefoontje nog afwachten.
ik wil erg graag heen maar ik zit met nog wel met het gedeelte woonruimte. ik heb alle berichten hier even gelezen en ik zie toch duidelijk dat je niet te dicht bij IBM moet gaan wonen ivm kosten.kan dit kloppen?
zijn er trouwens nog meer nederlanders die in januari of februari heen gaan?
ik zou trouwens heel graag van mensen die er al zijn willen horen wat hun ervaringen zijn…
ivm de kosten: klopt :slywink:
Als je wilt kan ik je een lijstje geven met mensen die vertrekken van mensen die in Januari/februari vertrekken (niet iedereen zit op dit forum).
Ook van mensen die hier zijn kan ik een paar email adressen geven.
dat lijstje zou ik erg graag willen wie weet kan je elkaar dan alvast leren kennen.
en de mensen die er al zitten altijd handig want ervaringen horen is natuurlijk wel belanrijk.![]()
mijn mailadres is [EMAIL=“emmiddelberg76@hotmail.com”]emmiddelberg76@hotmail.com
alvast bedankt!!![]()
Hey wereldreizigers.
Wat zijn er veel mensen die naar / bij IBM werken.
Jammer genoeg vind ik weinig tot geen info over HOE het werken en wonen in Jo burg daadwerkelijk is. Net met mijn oude stiefpaps gepraat en de normaal O niet normaal zo positieve man had geen goed woord over voor J burg…hummmm.
Normaal ben ik door niet te beinvloeden en neem ik van niemand een advies aan gheghe…ben naar GUatemala geweest enz enz en zelfs hier zei hij altijd: supercool doen doen doen. Maar dit keer komt er niet meer dan NIET doen uit zijn mond…weird.
Daarom lieve mensen verlos me uit mijn lijden…
Hoe is Jo burg, crimineel gevaarlijk? Is het echt leven in een gouden kooi? Mooi groot huis maar met een groot hek erom heen en nooit meer naar buiten in de avond? lichtelijk overdreven ![]()
Damn zit te twijfelen en ik moet over twee dagen beslissen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!!!
Tja, dit is een eindeloze discussie…En voor mensen die hier niet geweest zijn, kunnen het ook niet weten. Via internet, nieuws,… hoor je van alles slecht over Joburg. (Eigenlijk werken we niet in joburg CBD, maar in Sandton…). Het is een grote stad, dat wel… En daardoor vind ik ook dat je maar weinig criminaliteit tegenkomt. Het is niet zo wanneer je aan een roodlicht staat, dat je een angstcrisis moet hebben. Er gebeuren waarschijnelijk veel carjackings… overvallen enzo, maar je zal waarschijnelijk nooit iets ervan zien.
Moest het zo gevaarlijk zijn, zouden ze het ook niet aanraden :slywink:
Eerlijk gezegd, moest ik niet weten dat er zoveel criminaliteit was, dan zou ik het ook niet weten. (btw: ik kijk geen tv, dus ik weet eigenlijk al niet)
Enkele tips:
Ik kan zo het lijstje aanvullen, maar daarvoor is al een ander topic.
Besluit: Voor de criminaliteit moet je het zeker niet weigeren om bij IBM te werken.
Hey All,
Heb net de info van dit forum doorgelezen en begin steeds meer zin te krijgen in mijn jaartje Zuid Afrika voor IBM… Ben inmiddels aangenomen maar moet mijn contract nog ondertekenen en retourneren. Kom dus waarschijnlijk in de loop van januari, februari.
Vind het wel spannend hoor, zeker door die criminaliteit verhalen etc. Maar ga dr vanuit dat dit helemaal goed gaat komen :). Enige puntje van twijfel is wel: ik heb mijn rijbewijs nog niet.
Zit nu te overwegen om een 10 daagse spoedcursus te gaan doen of iets… of het misschien in Joburg te proberen… advies?
Verder lijkt het me ook leuk om in contact te komen met mensen die in dezelfde tijd vertrekken (liefst vanuit Nederland): [EMAIL=“samuitje@gmail.com”]samuitje@gmail.com … misschien ff mailen?
Groetjes
Als je kunt zou ik je aanraden om in Nederland een kleine spoedcursus te volgen. Service in South Afrika is slecht! Voor de aanvraag alleen al zou je lang moeten wachten en dan moet ik nog zwijgen over het rijden zelf. Als je geluk hebt, zal er wel een kamergenoot zijn die ook wel een rijbewijs heeft.
Trouwens, ik heb geen rijbewijs voor een scooter, en ik rij er al 3 maanden mee. Ze hebben mij nog maar 1 keer tegengehouden en ze lieten mij gelukkig gaan met een waarschuwing.