Ondertussen zit ik al 2.5 maand bij IBM in Zuid afrika. Ik heb een training van ongeveer 2 maand achter de rug. Nu ben ik al 3 weken live en ja, het is wel leuk.
Het regent (bijna) nooit. Het werk valt zeer goed mee. Volgende week krijg ik nachtwerk, dus dan zal het nog leuker worden
Ik kan het iedereen aanraden die een voor een jaartje wil weg zijn. Oja, voor degene die nog vragen
heeft, mail me gerust: pindonoot@hotmail.com
Hoi Pindonoot, ik heb mijn contract getekend en ben bezig met de rest van mijn papieren (geboorte uitreksel, bewijs van goed gedrag enzo kan ik volgende week afhalen bij de gemeente). Ik las je bericht op http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=119288 en vroeg me af of je toch betaald wordt tijdens die training, zo ja, voor hoeveel uur?
Ik ben ook benieuwd naar het overwerk… gebeurd het vaak? Heb je inmiddels een acceptabele kamer/appartement gevonden, en heb je een kamer voor jezelf? Kun je goed rond komen van je salaris?
Vragen, vragen…
Als alles volgens schema gaat vertrek ik 1 december 2006, dus dan kan ik het zelf aan den lijve ondervinden!
Tot ziens in Johannesburg!
Niko
je wordt betaald tijdens de training Dat is gewoon je salaris zoals je werkt. Overwerk gebeurd bijna nooit. Maar het komt wel zeker voor.
Toen we hier aankwam, kregen we een appartementje van Kelly. Toen zat ik daar ruim een maand in een gedeelde kamer, in een veel te duur apartement die daarbij nog eens klein is. Het was wel dicht bij het centrum en IBM, maar toch…
Nu wonen we al een maand in een groter appartement, veel verder van het cetrum, veel goedkoper… En een eigen kamer en badkamer. Meer zelf, we hebben nog een kamer over. (oja, ik zit met Jelleuh van dit forum samen op appartement).
Met het salaris dat je krijgt bij IBM… Daar kom je ruimschoots mee rond. Ik denk wel dat iedereen mij gelijk zal geven die bij IBM werkt. Het ligt nog steeds onder het minimum loon van Belgïe of Nederland, maar als je een beetje geld bewust bent, kun je rondkomen hoor.
En qua criminaliteit… Het is de grootste inlandse stad in de wereld, dus er is wel criminaliteit. Maar het is ferm overdreven. Soms worden er wel eens mensen overvallen, maar wij zijn nog niet overvallen. Het is niet dat je bij ieder verkeerslicht moet bang zijn. Na een tijdje weet je het wel.
Oja, jullie kunnen een beetje mijn trip in ZA hier volgen op mijn weblog: http://pindonoot.wordpress.com (daarop kun je trouwens ook het zicht van ons appartement zien… het is wel in Windsor East, zo een 10 km van Sandton city)
ben net sinds gisteren in de procedure gestapt… Graag alle informatie ivm werken bij IBM in Zuid-Afrika…Heb sinds gisteren contact opgenomen met allroundselect@planet.nl.
Gisteren kreeg ik een mail om ook voor IBM te gaan werken, wie kan mij de voor en nadelen hiervan doormailen.
ik zie het wel zitten parachtige streek, eindelijk weg uit België hopelijk.
ik moet nog wel de gesprekken afwachten en dan hopen maar eh.
Greetz en for the girls: wel sjiek dat jullie het willen waarmaken in de IT wereld
ik bne gecontacteerd door een zekere Rudy de Sutter. maarja ik ga vandaag men mail versturen gisteren heb mijn uitnodiging gehad…
mja ik heb ff gegoogled en blijkt dat er meer voordelen dan nadelen zijn,
mja weg van ma en pa die ware nu al aan het zegge van nekeer af te zakken naar Johannesburg dus … dan zien zij ook wat afrika is eh…
en de girls is het zicht eve mooi als de stem :d want … :d:p
Ja, de meeste belgen die hier zitten zijn gecontacteerd door Rudy.
Zijn zoon was tot kort Teamleader van onze desk. Ook zijn andere zoon en dochter werken hier.
Er is dus wel degelijk een reden wrm dat hij wilt dat jullie hier werken, het is hier gewoon goed.
En Rudy zelf is ook een goeie man. Die zal, als je aanvaard word, je zeker en vast goed begeleiden naar ZA. Alle vragen kun je ook aan hem vragen, of op dit forum.
Als je ouders plannen om naar hier te komen, vergeet dan niet dat ze vroeg moeten boeken. (Air france word afgeraden, slechte service…)
Ook in Juli en Augustus is het hier winter (+/- 20 graden) en rond December is het hier zomer (veel beter)
Hallo iedereen, ik heb het contract al meegekregen naar huis om in Sandton de gaan werken voor het project “Delta Loyd”. Maar twijfel toch nog redelijk. Ik ben nog maar pas 19 geworden. Tenslotte is het een zeer grote MAAR interesante stap. Al wie ook zou vertrekken mag mijn gerust contacteren. djoeri9@hotmail.com.
Hallo iedereen, ik heb het contract al meegekregen naar huis om in Sandton de gaan werken voor het project “Delta Loyd”. Maar twijfel toch nog redelijk. Ik ben nog maar pas 19 geworden. Tenslotte is het een zeer grote MAAR interesante stap. Al wie ook zou vertrekken mag mijn gerust contacteren.
[EMAIL=“djoeri9@hotmail.com”]djoeri9@hotmail.com.
Ik snap niet waarom je het niet zou doen. Nu je 19 bent, gaan de deuren opeens open voor je. En na een jaar kun je trouwens kiezen of je terug wilt of niet. Het is een unieke kans… Geef liever eens een paar voorbeelden waarom je denkt niet te gaan.
Mja volledig mee akkoord. Ik zie dit ook als een unieke kans. Maar tenslotte ga je toch in je eentje heeeel ver weg. Voor heeeeel lang. Maar als ik alles zo zie zijn er inderdaad meer voordelen in dan nadelen. Ik hoop gewoon dat ik er snel mijn draai kan vinden. Ik heb bijvoorbeeld ook nog geen rijbewijs dus zal ik wel gebruik moeten maken van taxi’s of vriendelijke collega’s :d Als alles goed gaat zou ik 1 december al starten :o Hoop echt dat ik hier en daar wat steun kan verwachten van mensen die daar al werken of ook omtrent die datum vertrekken :-). Ik wens iedereen alvast heeeel veeel succes. Mvg Joeri
Djoeri, in eerste instantie zou ik ook 1 december vertrekken, maar de training is verzet van ZA naar Amsterdam, dus het vertrek zal pas later plaatsvinden… Ik heb nog niet gehoord hoe of wat ivm reiskosten e.d. en hoeveel je betaald krijgt tijdens de training.
De nieuwe datum van vertrek is mij ook nog niet bekend.
Mvg, Niko
Leuk om te lezen dat er zoveel lotgenoten zijn die deze geweldige kans krijgen om een (denk ik) enorm gave ervaring op te doen.
Zit alleen met wat kosten hier in Nederland die ik niet zo 1,2 3 kan negeren, dus ik vraag me af of ik het financieel wel ga redden.
Een paar vragen voor de Die hards die er al zitten:
Wat zijn zo’n beetje de kosten voor een beetje redelijk huis of appartment per maand.
Ik hoorde van degene waar ik mijn 1e gesprek heb gehad dat er hele groepen zijn van mensen die met een man of 8 a 10 een huis huren en dat dat dan niet al te veel kost.
Zijn hier ook websites voor om te onderzoeken.
Biedt Kelly huisvesting?
Wat zijn de kosten voor sport . Tennis, sportschool etc.
hebben jullie nog wat leuke foto’s van de campus waar jullie zitten?
Komen jullie nog een beetje uit met het geld en kan je nog een beetje los in de weekenden?
gelieve de voorgaande posts te lezen, zodat niet altijd dezelfde vragen moeten worden beantwoord
Als je wilt, kun je inderdaad een huis zoeken voor 8 of 10 man, dan zal inderdaad de kosten naar beneden halen, maar dan moet je ook nog met de mensen kunnen samenwonen. (Dat is bij ieder land zo)
op www.justletting.co.za kun je huizen vinden.
Kelly zelf zorgt ervoor dat je een huis hebt als je hier aan komt. Meestal voldoen die wel niet aan iedereen hun eisen (te duur, wonen bij mensen dat je niet kent, te klein, gedeelde kamer…) , dus als je dan de tijd hebt, is het beter dat je een eigen huis zoekt.
Want als er dan bv iemand uit dat huis gaat, komt er direct weer iemand nieuw van kelly zelf (en dat wil je niet, trust me)
Sport, bedoel je dan fitness. Er zijn veel fitness centra, dus je zal zeker je smaak wel vinden. het komt neer op ongeveer 33 euro per maand.
Tennis en sportschool weet ik niet, ik weet zelf niet eens of dat hier gedaan wordt.
Foto’s van ‘the park’ hebben we niet. Omdat het tegen de regels van IBM is om inhoudelijke informatie door te spelen (zeker op een forum).
De weekenden, daar kun je van doen wat je wil. Ofwel blijf je thuis en zo zal je nooit iets van de pubs zien, ofwel zoek je een paar vrienden die hier al een tijdje zijn, en die kunnen je wel de pubs tonen.
Zoals op voorgaande posts gezegd, je kunt het hier goed redden hoor, als je wilt.
Ik ben misschien ook van plan om voor IBM in zuid afrika te gaan werken. Ik twijfel eerlijk gezegd nog wel een beetje maar als jullie spontane berichtjes lees wil ik liever vandaag dan morgen vertrekken.
Hebben jullie al iets meer info, over bijvoorbeeld huisvesting??? en het loon? ik heb zelf begrepen dat het tussen de 1000-1400 euro is. Weten jullie ook als je tijdens de training, gewoon loon doorbetaald krijgt?
leuk dat veel mensen geintresseerd zijn om hier te gaan werken… Mij spijt het alvast nog niet
Huisvestiging is zoals eerder al verteld hetzelfde al BE of NL, alleen dat bijna alles huizen in een complex zitten dat ze allemaal mooi beveiligd zijn.
Je wordt doorbetaald in de training. Die gaat afhankelijk van de helpdesk waar je zit in NL of hier door.
Ik heb ook al zoiets gehoord dat het loon dat ze jullie beloven zeer hoog ligt. Als dat het geval is moet ik zéér dringend opslag vragen. Het loon dat ik krijg is bruto ongeveer 1000 euro (afhankelijk van koers). En stel, als je dan toch zou 1400 euro zou krijgen, kom je hier meer dan voldoende toe. Je zou dan iedere dag mogen uit eten.
Een brood kost hier maar 50 cent, net zoals een blikje cola.
(Ik heb nu zonet ook gehoord dat er zoiets in omloop gaat hier bij IBM. Ik zal morgen eens naar kelly vragen of het klopt en ik laat het jullie weten.)
Ik heb het aan kelly gevraagd en die zeiden dat het om een vergissing ging. Ik weet het niet hoor. Als er hier mensen kunnen geraken die 1400 euro verdienen (geen ervaring verreist) en anderen die hier nu al werken… niet eens zoveel verdienen (en krijgen ook geen opslag…) — Het werkt allemaal een beetje tegenstrijdig :tssk: