Wereldwijzer Reisforums in 2015?

Quote]

Wat ebola betreft: ik doneer liever rechtstreeks dan via een forum.

Wat inspelen op de actualiteit betreft: ik denk dat je politieke discussies moet voorkomen. Wellis-nietes spelletjes trekken alleen de foute mensen :slight_smile:
[/QUOTE]

Helemaal mee eens

Ik heb nog eens nagedacht over dat voor en met elkaar.

In een eerdere reactie gaf ik al aan dat er voor mij geen ‘wij’ gevoel is. Er zijn mensen die reageren op topic, en er zijn mensen die ‘daarboven’ staan. Ik voel me niet verbonden met de mensen daarboven, omdat ze onzichtbaar zijn. Dat is natuurlijk ook op de werkvloer een bekend verschijnsel, sommige mensen vallen pas op als het misgaat. Niks ten nadele van het werk wat die mensen verrichten, maar ik voel me niet betrokken.

Wat wil ik van dit forum? Ik vind het leuk vragen van mensen te beantwoorden. Ik ben beheerder van een forum waar ik wat leuke dingen probeer te posten, maar dat komt niet echt van de grond. Daarnaast ben ik admin. Vind ik dat echt leuk? Nee
 (Waarom ik het doe? Omdat ik best een steentje bij wil dragen achter de schermen. Maar ik wil niet nog vele andere zaken doen die ik minder leuk vind. Dat doe ik al op mijn werk - en daar krijg ik wel betaald.)

Wat betekent het als dit forum er niet meer zou zijn? Het leuke deel valt weg, in het begin zal ik dat zeker missen, maar er zal zeker weer wat anders voor in de plaats komen. Voor mij hangt er dus niks vanaf hoe dit forum loopt. Andere mensen verdienen hun geld ermee, voor hen hangt er veel vanaf. Maar laten dat nu net die onzichtbare mensen zijn

Voor de meeste leden maakt het niet uit of er een paar bezoekers meer of minder zijn. Het gaat pas mis als vragen niet meer beantwoord worden.

1 like

Naast vragen beantwoorden vind ik uitwisseling van gedachten/ervaringen ook belangrijk. Wat is er dan mis met politiek? Het is echt niet altijd wellus-nietus, zwart-wit :smile: Voor mij is vrijheid van meningsuiting een hoog goed, voor dit recht is al veel bloed gevloeid. Juist op een forum kun je het over politiek hebben.

Op reis vind ik praten over politiek niet altijd verstandig, maar dat is een heel andere situatie. Op reis praat ik ook niet snel over religie. Als de censuurpolizei hier komt dan ga ik me hier niet meer zo thuisvoelen. Gek hù? Apart dat sommigen me hier dan in de hoek van de foute mensen duwen; ik weet wel beter wie fout is

Is het niet makkelijk om een soort van chat te maken? In plaats van alleen privĂ©berichten sturen, zou het ook handig zijn als je een soort van ‘direct message’ kan versturen. Ik wil bijvoorbeeld Georges even snel iets vragen, wat betreft een sticky. Als ik dan zie dat hij online is, wil ik gewoon direct een chatberichtje kunnen versturen in plaats van eerst via een x aantal stappen een privĂ©bericht opstellen.

Ik mis ook de overzichtelijkheid in het geheel. Ik wist niet dat er ook een Facebook pagina was. Hier zag ik ineens columns en voor mij interessante artikelen voorbij komen die ik eerder niet had gelezen/gezien. Dat is jammer. Wanneer ik nu kijk bij blogs of magazine, nodigt dit niet uit tot lezen, misschien een andere layout?

Is het een idee om de landen onder te verdelen in continenten? Zo hoef je geen hele lijst met landen te scrollen en kun je sneller naar een land wat voor jou interessant is. Ik bedoel hiermee dus eigenlijk wat je nu al ziet bij de continenten forum. Als je daar op klikt krijg je bovenaan een forum met algemene vragen en daaronder de subforums met landen.

Even offtopic, of ook weer niet?

Apart, ik krijg adverts over “Ontmoet Afrikaanse vrijgezellen” op deze pagina momenteel

Is toch raar of niet? Is dit ook een onderdeel van WW?

• een wereldkaart op de frontpage, is een goed idee vind ik, waar je interactief een werelddeel kunt aanklikken en waar je dan verder per land kunt bekijken
 geen slecht plan
 je beperkt dan de klikken
 om verder te komen
 iets gebruikersvriendelijker misschien
?

[quote="“Joyce777, post:47, topic:147072"”]

Even offtopic, of ook weer niet?

Apart, ik krijg adverts over “Ontmoet Afrikaanse vrijgezellen” op deze pagina momenteel

[/quote]

lol2

Je hebt er niet per ongeluk eens naar gezocht? Ik krijg namelijk een advertentie van trouwringen, omdat ik daar een tijdje geleden naar aan het kijken was. Af en toe zie ik een Nissan reclame

Ha,

Nee, zeer zeker niet daarop. Wel op reizen haha maar ook niets Afrika gerelateerd, viel mij echt gelijk op.

Maar jij ook hele goede feestdagen en een mooi 2015!\(leuk plaatje joh)

[quote="“Joyce777, post:49, topic:147072"”]

Ha,

Nee, zeer zeker niet daarop. Wel op reizen haha maar ook niets Afrika gerelateerd, viel mij echt gelijk op.

Maar jij ook hele goede feestdagen en een mooi 2015!\(leuk plaatje joh)

[/quote]

Heel vreemd soms, die advertenties. Ik begrijp dat je advertenties krijgt van dingen die je opzoekt, maar ik zie ook zo nu en dan Russian dating, terwijl ik hier geen boodschap aan heb. Mijn Rus heb ik al. :teeth:

Dankjewel voor je wensen!

Het zou goed zijn als Zlata terug zou koppelen.

Mijn inziens is het forum inderdaad ook te log. Om bijvoorbeeld bij het naturismegedeelte te komen moet je als leek al goed kijken
 . En er zijn andere fora, bv die “naturismeforum” heten. Klaar. En dàn vind ik persoonlijk ook de naam van het gehele forum verre van sexy. Het nodigt niet uit.

probeer meer voordelen te koppelen aan het gebruik van de forums van wereldwijzer door afspraken met bv reisorganisaties en vraag ook aan organisatie om een link te plaatsen op hun internetsite.
ik zal alvast en link plaatsen op www.rileytours.biz volgende week

Misschien dat langzaam maar zeker fora achterhaald worden? Ik heb wat reizen betreft weinig vragen, maar op allerlei andere gebieden nog wel eens, Dan google ik mijn vraag en kom ik ergens een antwoord tegen dat mijn probleem oplost. Dat kan bij reizen ook het geval zijn. Alles staat wel ergens tegenwoordig.

“vroeger” had ik allerlei contacten, discussies en gesrpekken hier op Wereldwijzer. Op de een of andere manier is dat verloren gegaan. Op een keer door een nieuwe indeling weet ik nog maar verder weet ik niet zo goed waarom (ja, heel eerlijk: een tijdelijk forumbeheerder die iedere discussies overduidelijk aanwezig was heeft me bij diverse dingen weg gejaagd). Sinds mij de vraag is gesteld om te antwoorden in dit topic vraag ik het me al af: wat ik vroeger op WW deed en nu niet meer, en ik heb geen idee eerlijk gezegd.

Spelletjes, quizzen, prijsvragen etc vond ik nooit erg interessant (en al helemaal niet meer sinds er constant heibel was over winnaars
). Mensen lokken kan er mee lukken, maar dat was niet de reden dat ik hier aanwezig ben. Ik geef graag potentiële reizigers antwoorden op hun vragen, of er verder veel mensen deze site bezoeken is voor mij niet relevant. Ik hoef er niet van te eten of zo, het is maar hobby voor er bij. Als het stopt, ik las het al ergens als reactie in dit topic, dan haal ik de site weg bij de favorieten en dat is dan dat. Ik was ook vaak aanwezig op sommige fora van Startpagina, zoals meerderen hier, en die zijn nu vrij professioneel de nek omgedraaid. Nou ja, jammer dan, er komt wel wat nieuws (of niet).

1 like

Eens.

Ja eens! Oke, er zijn een aantal dingen benoemd sinds mijn laatste reactie. Die som ik even op:

• Overzichtelijkheid Forum / navigatie: Er is gesproken over misschien een indeling van alle landen in continenten om het overzichtelijker te maken en een navigatiekaart. Er wordt met een wat verouderd forumsoftware programma gewerkt, welke wat beperkingen oplevert. Daardoor is er weinig speling in de aanpassing van de lay out. Dat is erg jammer, maar overgaan op een ander programma is een heel ingewikkeld proces waarmee ook veel inhoud verloren gaat. Indeling in continenten zou wel mogelijk zijn ( maar kost ook wat tijd). Ook ik ben het eens om meer overzicht te krijgen.

• Jenny gaf aan dat er voor haar geen wij-gevoel is. Dit komt onder andere door de onzichtbaarheid van de mensen erboven ( laat ik het simpel zeggen, die zijn er niet? Wat bedoel je daar precies mee?) . Ik ben er ook zeker mee eens dat er meer transparantie moet komen en dat er veel meer dingen in de openbare fora besproken moeten worden. Nu is het zo dat er een intranet is, waar forum admins , forumbeheerders en de reisredactie kunnen overleggen. Maar ik kan me voorstellen dat anderen ook willen weten wat er allemaal gebeurd. Zo probeer ik langzaamaan om alles openlijk te maken. Een voorbeeld daarvan is de reisredactie. Ook gaat Cor en Wilna vanaf nu maandelijks de statistieken van Wereldwijzer plaatsen.

• Zelf verwijderen van accounts: Als iedereen zijn eigen account zou kunnen verwijderen dan zou dat betekenen dat iedereen in de admincp/software kan. Er zouden dan dingen aangepast kunnen worden of per ongeluk verwijderd bijvoorbeeld.

• kingfishererik gaf aan dat fora misschien achterhaald worden. En dat de contacten, discussies en gesprekken verloren zijn gegaan, maar dat het niet echt duidelijk is waarom. Zijn er mensen die al wat langer meegaan en hetzelfde gevoel hebben?

Ja, zie mijn eerste reactie hier.

Enige manier om Wereldwijzer te redden is denk ik een drastische verandering, zie bijvoorbeeld Tripadvisor. Een forum maar veel meer eromheen. Fora alleen redden het niet als het niet iets echt bijzonders of unieks is, dus zonder drastische veranderingen bloedt Wereldwijzer nog verder leeg tot de dood aan toe.

Kingfishererik schrijft:

“Ik geef graag potentiĂ«le reizigers antwoorden op hun vragen”.

Hij geeft precies de reden aan waarom ook ik op Wereldwijzer te vinden ben.

Waarom ben ik niet op Tripadvisor te vinden?
Omdat ik meer wil weten dan alleen een paar sterren voor een resort ja of nee. Het liefst van mensen die er geweest zijn.
Niet dat het zozeer van toepassing is op mijzelf, maar het is ook nog in je eigen taal.

In verkoopmanagerstaal heten deze zaken : “Unique selling points” , dit zijn dus de zaken die je moet uitventen

Hans.

Als relatieve nieuwkomer zou ik ook wel een duit in het zakje willen doen.

• Wat mij opvalt is dat de beginpagina heel onoverzichtelijk is. Ik kom nu achter bepaalde topics en onderwerpen doordat ik met de puzzel mee doe, anders had ik het niet geweten. Kijk bijvoorbeeld eens naar overzichten op drukbezochte fora.
  • Ipv landen fora, zou ik voor continentenfora kiezen. Of misschien zelfs soort reizen. Als je specifiek op 1 land zoekt en over dat land is niet veel te vinden, vertrek je meteen van dit forum.
  • Zorg dat de wereldwijzer app goed werkt. Veel mensen gaan online via een tablet of smartphone en doordat de app zeer traag en onoverzichtelijk is en het soms zelfs helemaal niet doet haken mensen ook af.
  • De mogelijkheid om je bericht na het plaatsen aan te passen. Ik reageer in een enthousiaste bui vaak met “fantastisch”. Als ik het dan teruglees, is het fijn om er een wat normaler bericht van te maken :biggrin:
  • Ik vind de quizen/prijsvragen persoonlijk heel leuk om te doen. Die zou ik er juist voorlopig inhouden.

Hoop dat jullie er iets aan hebben.

Wat is jouw officiële functie op dit forum? Die van Jeroen? Zitten er meer mensen in stichting wereldwijzer?

Dan heb je het over de reisredactie, wie zitten daarin? En de columnisten?

Wie de admins zijn weet ik :wink: Maar het lijstje met forumbeheerders op intranet is verouderd en niet voor iedereen zichtbaar.

Toen ik in een ander draadje vroeg om een lijstje vond je het een goed idee, Zlata. Je vindt dat er transparantie moet komen. Zorg dan voor een lijstje zodat mensen ergens op aangesproken moeten worden!

Een admin- of moderatorforum publiek maken lijkt me niet wenselijk. Niet dat er veel gebeurt op die fora, maar als er stront aan de knikker is wil je snel kunnen communiceren en overleggen.

Ik zal je vragen even stapsgewijs beantwoorden haha.

Mijn functie is community manager en dat betekent dat ik samen met mensen op het forum iedereen moet enthousiasmeren, dus ervoor zorgen dat de community actief blijft en dat er leuke dingen worden georganiseerd ( zoals de reisquizzen, leuke peilingen, artikelen noem maar op, foto wedstrijden e.d.). Maar daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat er vragen van bezoekers worden beantwoord en daarvoor is actief forumbeheer voor nodig. Beheerders zoeken en actief houden is ook een van de taken. Ik ben 10 uur per week aanwezig op kantoor, 2 uur per dag, waarmee ik het bovenstaande probeer te bereiken.

Jeroen is verder gewoon bezoeker op Wereldwijzer. En we hebben sinds kort ook wat meer collega’s , zij organiseren de informatiedagen van Wereldwijzer. Deze zijn vooral gericht op vrijwilligerswerk en studie,stage, werk in het buitenland.

Voor een overzichtje van de redactieleden kun je voorlopig hier terecht: www.wereldwijzer.nl/showgroups.php

En inderdaad er komt een overzicht van wie wat doet, zowel binnen de reisredactie als andere mogelijke taken. Zijn er anders mensen die hierbij willen helpen? In kaart brengen wie wat doet en daar een overzichtje van maken?