Hoe kunnen we forums actiever maken en houden?

Hallo allemaal,

Na mijn oriëntatie op wereldwijzer heb ik veel leuke forums gezien met interessante vragen en antwoorden. Soms kwam ik wel forums tegen, waarbij geen forumbeheerder aanwezig was en het forum er nogal verlaten uitzag. Er worden wel vragen gesteld, maar deze worden helaas niet beantwoord. Het Kroatië forum is hier een voorbeeld van. Erg jammer natuurlijk!

Ik vroeg me daarom af hoe actieve forumbeheerders gevonden kunnen worden? Als we met z’n allen meedenken komt daar vast een mooie oplossing uit :).

Groetjes,

Zlata

Misschien is het een idee om per forum een oproepje te plaatsen? Dat ik bijv in mijn Jordanië forum een oproep plaats? Of dat ik op mijn persoonlijke Facebookpagina een oproepje plaats?

Ik hoor graag welke actie ik kan ondernemen.

Vanessa

1 like

Hoi Zlata,

Heb ook even gekeken naar het Kroatië forum.
Reageert er toch iemand om een vraag te beantwoorden op 26-8.
Je zou dan hem , die heel recent vragen beantwoorden aktief kunnen benaderen?

of

Kijk even naar de landen om een forum heen.

Bijv.
Beheerder van België kent ook Nederland en Luxemburg.
Dus geen beheerder voor Luxemburg of Nederland, dan de beheerder van België benaderen om dat land ( of die landen ) mee te nemen?

Kan je ook vragen aan beheerders rond Kroatië

Nu even wat tegenstrijdigheden.

Ik ben de beheerder van het Azië forum en wil al maanden een apart forum voor Mongolië en had, nu misschien niet meer ?, een beheerder daarvoor gevonden.
Krijg dit niet voor elkaar, gemiste kans!!!

Laat het even hierbij, want ik nog wel meer ideeën maar misschien zijn deze even voldoende?

gr.
Ton.

1 like

Wellicht ook meer promotie via Facebook en Twitter (al hou ik mezelf hier eigenlijk niet mee bezig). Oproepjes in de fora plaatsen werden ook wel al gedaan, dus voor ieder forum zonder beheerder lijkt het me wel een optie. Echter, ik zie ook dat ook al staat er een oproepje, er niet op wordt gereageerd.

1 like

Op reismagazine staat een interview met Klasine zij heeft een blog en erge mooie fotoo’s over Kroatië. Vragen staat vrij toch.
Er zijn op internet veel meer reisverslagen te vinden en ook over Kroatië, oftewel actieve werving? Een mailtje is snel gestuurd.

Hee Zlata ik heb even op je profiel pagina gekeken en zag dat je pas bij de club van WWers hoort. Heb ik iets gemist? in elk geval welkom hier

1 like

Ik denk dat het actief maken of houden van een forum niet alleen bij de beheerder ligt.

Kijk bijvoorbeeld naar het Indonesieforum: het forum is heel actief, maar de beheerder beantwoord bijna nooit een vraag. Op zich geen probleem, maar wat jammer is is dat het maar een heel klein groepje mensen is die vragen wél beantwoorden. (En het zijn vragen die vaak terugkeren.)

Ik vind het jammer dat mensen er voor kiezen om te consumeren, dus om hun vraag te laten beantwoorden maar zelf na de vakantie niet de moeite nemen hier een keer terug te komen. Dit is al eerder geconstateerd (ik weet niet meer op welk subforum), en het is jammer dat er concreet weinig tegen te doen valt.

2 likes

Hoi Zlata,

Ik denk dat het belangrijk is dat er veel meer interactie komt en dat we geen ‘slapende’ forumbeheerders hebben.
Uiteraard is het allemaal vrijwilliger maar denk toch dat het goed is om de koppen eens bij elkaar te steken.

Zet in elk forum een oproep uit, in het reiscafe maar vooral ook op social media. Ik beheer dat naast Jeroen ook, Twitter en Facebook.
Klasine kan je zeker vragen.

Groetjes Henriette

1 like

Hoi Zlata, het is inderdaad een interessante vraag die je stelt. Hoe dat probleem echter kan worden opgelost weet ik niet. Je zal immers altijd wel actievere en minder actieve beheerders hebben denk ik. Maar als er leuke en goeie ideeën zijn die aan dit probleem tegemoet kunnen komen, dan ben ik bereid om te helpen, indien mogelijk. Bij mij is het hoogseizoen bijna gedaan, daarna zal ik zelf ook wel weer wat actiever worden op het forum.

Groetjes vanuit Frankrijk,
Luc

1 like

Hoi Zlata

Heb even de eerste reacties afgewacht maar ik zal ook even mijn reactie geven.

Het benaderen van actieve leden om forumbeheerder te worden is natuurlijk de meest voor de hand liggende oplossing. Echter, dit levert erg vaak een afwijzende reactie op. (Veel mensen zijn vereerd gevraagd te worden maar bedanken, om uiteenlopende redenen meteen voor de eer.) Soms levert het resultaat op dus het doorzoeken van de forums en actieve leden aanspreken blijft een goede optie.

Het werven buiten het forum om is een optie, je zal dan echter specifiek op zoek moeten naar iemand die een landenforum wil beheren op wereldwijzer terwijl deze persoon wereldwijzer niet kent. Uiteraard lukt dit alleen als je met een echt goed verhaal aan komt zetten. (Maar goed, schrijvers zat hier op wereldwijzer… Reisredactie?!)

De moeilijkste forums om op te vullen zijn over het algemeen de “slapende” forums. Als er geen beheerder is, geen vragen worden gesteld en nauwelijks bezoekers komen heb je echt een “fanaat” nodig die het op wil pakken en opnieuw wil opzetten. Misschien moeten wij als admins en jij als Community Manager (en Jeroen, want die kan subforums aanmaken, wij niet) die forums eerst eens herindelen naar een vast format zodat ze er wat aantrekkelijker uitzien. (Bijvoorbeeld zoals ik bij het Noorwegenforum heb gedaan. Dat is niet zo gespecificeerd als bepaalde drukke forums maar heeft voor een redelijk rustig forum een duidelijke opzet.) Ik denk dat je dan toch makkelijker een vrijwilliger gaat vinden. Als het dan drukker wordt op zo’n forum kan de betreffende beheerder het naar vrije keus uit laten breiden zodat je een zeer uitgebreid forum krijgt zoals bijvoorbeeld het Thailandforum.

In het verleden heeft Jeroen eens een mailing gestuurd waarin het leek of je betaald (of in ieders geval een vergoeding) kreeg om forumbeheerder te zijn. Dat leverde aardig wat mensen op. De mogelijkheid om een bepaalde vergoeding aan te bieden is dus het onderzoeken waard. (Hoeft niet eens geld te zijn, kan ook andere optie zijn.)

Eventuele andere optie: Misschien willen bepaalde toeristenbureaus wel iets met een forum. Mooie promotie voor hun land! (Bijvoorbeeld voor Kroatie, Official website of the Croatian National Tourist Board | Croatia.hr )

Daarnaast blijven Facebook en Twitter natuurlijk opties!

Thijs

Hoi hoi,

Sommige landen leven veel meer, zoals Indonesie heeft veel mensen die vaker terugkeren, en het lijkt me ook juist de bedoeling van een forum dat mensen elkaar helpen.
Misschien moet je niet voor ieder land een forum willen hebben, maar voor gebieden die niet zo actief zijn, een regio aanmaken?
Toeristbureau vragen vind ik ook een goed idee.

1 like

Daar is wel eens over gesproken Thijs dat verkeersbureaus het zelf doen maar dan is de kans dat het redelijk commercieel wordt.
Volgens mij is er een mogelijkheid tot ad sense banners als forumbeheerder.

Dat risico is er maar daar zijn natuurlijk afspraken over te maken. (Heeft overigens niet mijn voorkeur om verkeersbureaus te nemen hoor, maar ze vroeg om ideeen.)

Via Wereldwijzer app

Helemaal goed Thijs, ik begrijp het ook. Met duidelijke afspraken moet het kunnen:)

Allemaal goede ideeën en opmerkingen, leuk dat jullie allemaal meedenken!

Als ik alle reacties doorlees komen de volgende mogelijkheden naar voren:

  • Oproepen plaatsen in forums, maar vooral ook op Social Media.
  • Een actievere werving van forumbeheerders, door bijvoorbeeld actieve leden of mensen zoals Klasine met reisverslagen persoonlijk te benaderen.
  • Toeristenbureaus vragen
  • Kijken of sommige forumbeheerders het forum van de grenzende landen op zich willen nemen, omdat zij deze vaak ook kennen. ( Forumbeheerder van
    België kent Nederland bijvoorbeeld ook)
  • Bepaalde gebieden die niet heel actief zijn als 1 regio aanmaken

Heb ik alles zo met deze opsomming? :nadenken:

Ik denk dat het sowieso wel goed is om even nieuwe oproepen voor forumbeheerders te plaatsen. Vaak is er echter wel zo’n oproep al een tijd terug geplaatst en zoals al eerder is gezegd wordt daar nauwelijks op gereageerd. Social Media lijkt me in dat geval een mooi kanaal om toekomstige forumbeheerders te benaderen. Maar ook het persoonlijk benaderen van actieve leden kan een goede uitkomst zijn. Hopen dat mensen zich dan vereerd voelen en sneller ja zullen zeggen in plaats van bedanken voor de eer.

Het inschakelen van huidige forumbeheerders lijkt mij ook wel een goed idee. Het is dan wel de vraag of zij dit zouden willen en zelf actief zijn op hun huidige forum, want anders krijg je misschien met 2 inactieve forums te maken. Al zal dit denk ik best meevallen, of niet?

Eigenlijk, als ik deze opsomming nu zo lees denk ik dat sommige van deze punten misschien tegelijkertijd kunnen worden toegepast. Bijvoorbeeld, naast de oproepen in forums, ook gebruik maken van Social Media maar ondertussen ook gewoon actief benaderen van mensen. Andere forumbeheerders vragen is wel pas iets nadat het bovenstaande niet echt heeft gewerkt denk ik. Hoe denken jullie daarover?

Adsense is er niet voor forumbeheerders, maar wel vele andere Wereldwijzer aantrekkelijkheden, zoals een gratis VIP account met een grote inbox en de mogelijkheid om veel meer foto’s te plaatsen :wink:

Ik denk dat een oproep plaatsen op Facebook en Twitter een goede is! En dan iets in de trant van: ‘Helemaal weg van een bestemming? Kom dan een forum rondom die bestemming beheren op Wereldwijzer’. = een voorbeeldje hè? :wink:

Een andere herindeling geven aan forums is ook iets waar ik zelf aan gedacht heb. Een duidelijke/aantrekkelijke verdeling trekt denk ik zeker goed aan. Dus dit is een goede mogelijkheid.

Zeker goed idee Zlata om de indeling te veranderen:)
En een strategie uitzetten en het overal uitzetten lijkt mij een goed plan.
Thx voor je aanvulling Anne!

Ik kijk hier nu een tijdje rond en als ik een zinnige bijdrage denk te hebben, deel ik dit. Wat me opvalt is dat er veel topics zijn waar iemand een vraag stelt (en waarvan ik denk: ja, dat zou ik ook wel willen weten), en vervolgens er zelf niet meer op terugkomt. Jammer, want misschien heeft die persoon de reis gemaakt en het antwoord op een andere manier gevonden. Zonde dat dit dan niet wordt teruggekoppeld.

Ik zag dat de forumbeheerder van Noorwegen (Thiez) een rondje heeft gemaakt langs deze zomer geopende onderwerpen met de vraag: hoe was het? Tips? Welke route is het geworden? Dat vind ik een goed initiatief. Dit kan als doel hebben om de topicstarter zijn of haar ervaringen te laten delen en antwoord te laten geven op zijn eigen gestelde vraag die hij of zij waarschijnlijk inmiddels kan beantwoorden.

Wat ik hiermee wil zeggen is: misschien is het een goed idee om de forumbeheerder naar verloop van tijd te vragen in een topic hoe het was? welke keuze er is gemaakt? Wat hem of haar ervaring was? Op deze manier spoor je de topicstarter misschien aan om nogmaals wat van zich te laten horen en om hem of haar antwoord te laten geven op de eigen gestelde vraag. Op deze manier kun je topics met vragen afsluiten met het geven van een antwoord.

1 like

Klopt, zeer frustrerend iets als mensen een vraag stellen, je ze een uitgebreid antwoord geeft en dan niets meer hoort. Veel mensen op wereldwijzer irriteren zich daar aan. Wat ik altijd doe is eerst nog een vraagje stellen en als ze daar antwoord op geven ga ik tijd steken in een echt antwoord. Zo filter je in ieders geval de mensen eruit die een vraag droppen en dan nooit meer komen.

Enne! Bedankt voor het compliment! :slight_smile:

Lijkt mij zeker een goed initiatief!