Redelijk wat reacties al op mijn “hoe was het posts”.
Via Wereldwijzer app
Redelijk wat reacties al op mijn “hoe was het posts”.
Via Wereldwijzer app
Het is dan ook een goed idee, top! ![]()
Slimme zet inderdaad.
Wat betreft de actie van Theiz, top, en mooi dat er ook daadwerkelijk op gereageerd wordt. Wellicht in het verlengde daarvan: zou het niet mogelijk zijn om bezoekers die een topic openen maar verder niet reageren hier per mail op te attenderen? Waarschijnlijk is het vaak niet eens zozeer kwade opzet, maar “vergeet” men het gewoon.
Verder herken ik de situatie die Jenny eerder al beschreef ook van het Japan-forum: de forumbeheerder was al geruime tijd niet meer actief (dat “probleem” is inmiddels verholpen), maar er is steeds wel een vast groepje geweest dat actief de meeste vragen beantwoord. Zou het wellicht een idee zijn om naast een beheerder ook een soort team van “experts” aan te stellen, wat dan uiteraard ook in het profiel zichtbaar is? Een minder grote stap dan daadwerkelijk een forum te beheren, maar je bind mensen wel meer aan het forum, en voor bezoekers is ook duidelijk dat iemand weet waar hij/zij over praat.
Kijkend naar mezelf: Ik wil geen expert logo.
De mensen die regelmatig op het Indonesieforum komen weten wat ze aan me hebben. Nieuwe mensen zullen minder snel reageren, want er is toch al een expert die dat doet. Het bindt mij dus niet, maar het schrikt wel nieuwe mensen af.
Ik zou liever een actievere rol van een beheerder willen zien. Dat die óók actief deelnemen aan discussies (niet perse topics openen, maar reageren op vragen) en niet alleen een kijken of alles goed gaat.
De beheerder van het Indonesieforum is bv twee weken niet online geweest. Misschien wegens vakantie, misschien heb ik die melding op intranet gemist. Maar dat vind ik eigenlijk te lang, zeker voor een forum waar veel berichten worden geplaatst.
Ik heb de 2 laatste suggesties gelezen en ik ben net zoals Jenny , ook geen voorstander van een expert clubje.
Ik ben voor de actievere beheerder, maar die moet soms ook wat passief zijn volgens mij.
Ik ben dus beheerder van het Viet Nam en het Azië forum en laat soms wat aan mij voorbij gaan omdat ik daar niets aan toe te voegen heb of niets van weet.
Wat ik dan doe is een deelnemers met goed advies een bedankje geven, maar dan merken zij niet op.
Wanneer ik reageer wel, want dan wordt dat kenbaar gemaakt via de mail, dat er een reaktie is gekomen.
Zo denkend, is het misschien ook een idee, dat bedankjes, gegeven door beheerders , ook worden doorgegeven via de mail.
Zo weet iemand dat zijn reaktie is opgemerkt en gewaardeerd wordt door de beheerder.
Is maar een idee.
gr.
Ton.
Ton, ik vind jou een goede beheerder.
Wat dat ‘er niets aan toevoegen’ betreft: wanneer je maar weinig op een forum kijkt, dan is het bij actieve fora vaak zo dat er al antwoord gegeven is. Ik weet best dingen over bv. Thailand, maar iedereen is daar zo actief dat ik niet zo snel reageer.
Ik denk dat een beheerder gewoon eens per week (minimaal) zijn forum moet nalopen en moet kijken of er nieuwe berichten zijn.
Mijn punt is juist dat het m.i. niet de taak van de forumbeheerder is om overal het antwoord op te geven, WWZ is er voor leden, door leden. De taak van de beheerder is in mijn optiek om de antwoorden in goede banen te leiden, en in te grijpen als het de verkeerde kant op dreigt te gaan. En als er dan eens een vraag gesteld wordt niemand een antwoord op heeft toch even iets te melden en de vraagsteller niet te laten spartelen.
Een goedlopend forum is afhankelijk van meerdere leden. Bij Noord-Korea lag dat wellicht iets anders, maar als beheerder kan ik het Japan-forum niet in m’n eentje draaiende houden, daar heb ik de andere bezoekers hard voor nodig. Mijn idee was dan ook vooral bedoeld om de mensen die structureel bijdragen toch enigszins aan WWZ te binden, om zo een soort team te vormen. Misschien was de bewoording “expert” wat onhandig gekozen, aangezien je daarmee ook de antwoorden van de niet-“experts” enigszins diskwalificeert, dat is uiteraard absoluut niet de bedoeling.
Er is een verschil tussen draaiende houden en zelden online zijn ![]()
Ik denk ook dat een beheerder een forum niet actief kan houden. Dat is aan de bezoekers en degenen die de antwoorden/informatie verschaffen. Ikzelf ben veel te vinden op het Australiëforum waar ik graag mensen help. Zelf roep ik de hulp van de beheerder wel eens in als het gaat om het verplaatsen van een posting naar een andere rubriek. Ik denk dat op dat gebied wel een taak voor de beheerder is weggelegd. Zelf roep ik binnen het forum wel eens iemand te hulp waarvan ik weet dat hij of zij van een bepaald onderwerp veel weet.
Uiteraard, en dat was ook de reden dat ik de situatie van het Japan-forum bij Zlata had aangekaart. Een beheerder die al twee jaar niet meer actief is valt wel in de categorie “zelden online”. Niet dat de boel daardoor de soep in liep, zeer zeker niet, maar een actieve beheerder is toch wel zo handig.
Ik ben het met vele hierboven eens dat de forumbeheerder een actieve rol aan moet nemen. Zijn/haar taak is dan ook om te antwoorden op berichten en discussies/polls te starten (om bezoekers aan te trekken, maar ook om het forum wat actiever te maken). Maar bezoekers moeten er natuurlijk ook voor elkaar zijn, dus als zij elkaar al hebben geholpen met een vraag is het reageren op de vraag van de beheerder natuurlijk alleen een toevoeging. Dit is dus ook niet altijd nodig ( zie passieve rol van de beheerder).
Maar ik ben wel van mening dat actieve bezoekers een waardering moeten krijgen voor hun inzet op WWZ. Wat Ton noemde over de actieve bezoekers bedanken door de beheerder lijkt mij een best goed idee. Als dit dan via een privéberichtje gebeurd hoeven andere bezoekers zich niet bezwaard te voelen.
In geval van een expert logo in het profiel vind ik het lastig te beoordelen, want aan de ene kant kan dit actieve bezoekers nog meer stimuleren om te reageren op de fora, maar kan me ook voorstellen (wat Jenny aangaf) dat het nieuwe mensen kan afschrikken om te reageren. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden, dus barst los :D!
En om actievere bezoekers te binden aan WWZ, kan de forumbeheerder van het desbetreffende forum misschien onderling een team van ‘experts’ benoemen. Of in ieder geval vragen aan actieve bezoekers op dat forum of zij misschien interesse hebben om een soort actief team te vormen? In principe veranderd er dan niet veel in de werkwijze op het forum, maar voelen zij zich wel gewaardeerd.
Je krijgt al een aantal stellen voor het aantal berichten wat je plaatst, en er staat voor hoeveel berichten je bedankjes hebt ontvangen (niet voor het mobiele forum). Ik denk dat dat genoeg ‘eer’ is.
Ik wil GEEN priveberichtjes voor elk leuk antwoord wat ik plaats. Dat zouden er een paar per dag zijn… Ik heb liever gewoon een bedankje middels de bedankt knop, of in het draadje. En het hoeft echt niet van de beheerder te zijn, ik heb liever dat de topic starter terugkoppelt wat deze van de informatie vindt.
Ja,
Ben het weer met Jenny eens, dat bedankjes niet alleen hoeven afgeven worden via de beheerder, maar via alle mensen, maar wel laten via de mail dat je bedankt word.
Was even een een voorzet :chin:
Pm
Die krijg ik best wel veel.
Maar wel hoofdzakelijk van mensen die op een hoger budget reizen.
Deze mensen staan niet te wachten op advies van een hotel of trip op budget welke ze krijgen op hun vraag waar wel mensen reageren met goedkope tips.
Zij willen goede hotels 5 sterren, goede trips enz. en prijs maakt niet uit.
Denk dat WW daar ook aandacht aan kan en moet besteden.
Vele mensen gaan niet meer backbacken, ( afhankelijk van het land natuurlijk ) en je zal dus ook aan oudere meer vermogende mensen ook aandacht moeten besteden.
In deze doelgroep kan je ook winnen!!!
gr.
Ton.
De meeste nieuwe leden hier op wereldwijzer denken dat wij een "soort reisbureau zijn.
Ze stellen vragen en krijgen dan uitgebreid antwoorden en nadien zie je ze niet meer terug of ze doen mee aan de Reisquizen.
Kom het regelmatig tegen in het reiscafe dat er van de 12 bezoekers er 10 zijn die mee doen aan die spelletjes.
Dan mag je nog goede onderwerpen hebben (peilingen,enquetes),dan mag je elke dag online zijn op wereldwijzer,niets helpt.
Als er prachtige euch… prijzen te winnen zijn dan is iedereen present.(echt frustrerend)
Wat betreft de bedankjes,weet niet ofdat andere forumbeheerders veel werk hebben met hun forum,maar als ik aan elke actieve bezoeker een berichtje moet sturen,dan kan ik beter een secretaresse in dienst nemen !
Hoe toekomstige/huidige forumbeheerders motiveren : vroeger deden mensen alles gratis ,tegenwoordig moet er iets aan vast zitten. (spreek niet voor eigen rekening)
Misschien kan wereldwijzer een sponsor zoeken en de forumbeheerders bedanken met geschenken? (het is het gebaar dat telt )
Theiz, met je goedkeuring ga ik je idee even overnemen ![]()
Zlata, als je het engels machtig bent zou je misschien ook eens je bruisende creativiteit op ons engelstalig zusterforum Nimbus Hosting kunnen loslaten … Jeroen zou hier vast blij mee zijn ![]()
Tropische groet uit Salvador da Bahia
Ivan
misschien kunnen de beheerders een link op facebook plaatsen naar hun forum , voor zover ze dat nog niet hebben gedaan ?
ik zal het deze week ook even doen .
Ik had dat vroeger al eens gedaan maar bij deze toch nog maar eens herhaald
https://www.facebook.com/bahiaguide ![]()
Facebook? Wah’s dah? :nadenken:
Denk, denk… nou vooruit dan! ![]()
Via Wereldwijzer app