Zelf merk ik dat bij de “adviesgevers” op dit prachtige forum (EEN NOUW JA LAAT MAAR HEERST)
Dat is er niet alleen bij mij, er worden vragen gesteld die bv gisteren al goed beantwoord zijn.
Ik en ook een paar anderen verwijzen dan naar de zoekfunctie van dit forum, wat niet in dank afgenomen wordt.
Wat willen ze dan gvd…ik woon 12jr op Bali, maar een ander, bv Jenny , komt hier jaarlijks en ontdekt steeds wat anders.
In de grond van mijn hart benijd ik Jenny, aan de andere kant hebben wij nu een leeftijd bereikt…/…
In Ned. Of Duitsland ben je afgeschreven als je 60+ bent.
Het enige wat ik nog kan toevoegen : lees de bijdragen van Jenny-Sumbar en nog 1 waarvan ik niet op de naam kom :Butijjo???
…
Zij weten waarover ze het hebben
Ik vind dat je best mag verwijzen naar een zoekfunctie. Als je maar netjes blijft in je verwijzing.
Er is eerder een draadje geweest in een ander subforum over de luiheid van sommige forumbezoekers. Mensen die geen andere topics geven, een vraag vaag formuleren en een lang antwoord wensen, mensen die antwoorden maar half of niet lezen, of niet de moeite nemen om te bedanken of terugkoppeling te geven.
Uiteraard haken sommige vaste forumbezoekers dan af. Ik begrijp Sumbar dat hij soms geen zin heeft. Londoh/Boomaap/enz mis ik ook, ondanks de negatieve kanten Ze kennen het land.
Ik ben echter niet de enige die veel door Indonesië heeft gereisd. Laats stond er nog een filmpje van de moderator van dit forum in het reisnieuws. Jammer dat ze hier geen info plaatst. Of op zijn minst van terugkomende vragen een sticky topic maken zodat ze niet steeds terugkomen… (Ik kreeg laatst een berichtje van haar reisbureau in m’n mailbox. Ze wilden adverteren op m’n website. Toen ik daar een kleine vergoeding voor vroeg kreeg ik ineens geen antwoord?)
Ik vind Indonesië een prachtig land. Helaas kom ik er niet ieder jaar. Er zijn veel mooie bestemmingen, en mijn budget en aantal vrije dagen is niet oneindig. Enneh, Paulana, er is geen reden om jaloers te zijn. Wanneer ik in NL ben, ben ik 6-7 dagen per week druk in de weer met werk en daarnaast nog een studie. Net als iedereen moet ik vechten om m’n baan te houden, en wordt de werkdruk steeds hoger. Na gedane arbeid is het goed rusten
O ja, de mensen die lukraak vragen stellen, zullen dit niet lezen.
Als onervaren reiziger maar de laatste maanden actief forumbezoeker wil ik even reageren. Weet niet zo goed of ik me aangesproken moet voelen, maar toch.
De zoekfunctie levert niet altijd duidelijke resultaten op. Ook ik heb, in mijn enthousiasme, wel eens vragen gesteld die elders op het forum -zo bleek later- al beantwoord werden. Sorry als ik daarmee irritatie heb opgewekt. Maar om mensen die niet goed zoeken (of kunnen vinden) als lui af te schilderen vind ik eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht. Juist de leuke en goede tips van jullie ervaren reizigers en kenners maken de verleiding groot om veel vragen te stellen. Ik zou het dan ook heel jammer vinden als jullie afhaken vanwege opgelopen frustraties op dit forum.
Terugkomend op het professioneel (ofwel neutraal) kunnen blijven reageren hoop ik dat bovenstaande uitleg/zienswijze van een adviesvrager zoals ik een beetje bijdraagt aan het kunnen neutraliseren van reacties. Hoewel ik natuurlijk ook wel begrijp dat het soms moeite kost om je geduld te bewaren als je het gevoel hebt dat mensen je input niet waarderen! Ik denk echter dat het doel van dit forum, het delen en opdoen van fantastische en zeer waardevolle tips, niet uit het oog verloren moet worden!
Wat ik jammer vind is de opmerking dat alleen de bijdragen van een aantal mensen de moeite waard zijn, naar mijn mening niet acht respectvol naar diegenen die met goede bedoelingen hun ervaringen willen delen. Kan zijn dat je al tig jaar ergens woont en dat je veelvuldig in een bepaald land op vakantie gaat maar is niet per definitie een garantie voor goed advies. Ik woon al 56 jaar in NL maar weet geen barst van Friesland en ben ook nog nooit in Madurodam geweest. Zo ging mijn buurvrouw ieder jaar naar Benidorm maar legde haar handdoekje meestal op dezelfde plek neer.
Ik ben wat blij geweest met de adviezen en reisverhalen van Jenny en andere forumleden maar heb me bij hun advies niet afgevraagd hoe vaak ze er waren geweest. Het gaat hier om de moeite nemen om je ervaring en beleving te delen. En wat betreft het herhaaldelijk stellen van dezelfde vragen, niet iedereen is even bedreven op het net en het advies om even de zoekfunctie te gebruiken is niet voor iedereen even voor de hand liggend en heeft niet altijd met luiheid te maken. Dienstbaarheid kan op een gegeven moment wel opbreken mogelijk is dat ook de reden waarom een aantal zeer gerespecteerde forumleden er voor kiezen om zich tijdelijk of definitief terug te trekken.
Dag Graatje,
Zoals je weet ,kent elk forum,ongeacht het onderwerp ,de deelnemers,
met een forum obsessie ,vaak met als oorzaak de "leegheid van hun bestaan.
Elke reactie op deze categorie mensen leidt tot eindelose discussies.Zonde van de tijd en energie.
Ben het overigens met de inhoud van je bericht eens.
Siri
Zo is mijn opmerking zeker niet bedoeld, dat oordeel zou ik er zeker niet aan willen verbinden. Ik respecteer de adviezen van Paulana over het algemeen zeer en zou zeker niet durven schrijven dat zij die geeft om de leegheid van haar bestaan op te vullen, daarmee schilder je iemands inspanning wel erg zwartgallig af.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je een keer je frustratie wilt uitten omdat je baalt van de gang van zaken. In mijn werk vraag ik ook aan mijn collega’s hoe ik met bepaalde moeilijkheden om zou kunnen gaan en bij mijn vrienden gooi ik ook wel eens een balletje op om te weten te komen hoe anderen er over denken. En iedereen drukt zich wel eens ongemakkelijk uit.
Hoe blijf je professioneel op het forum? Dat is een goede vraag, ik heb besloten om alleen nog maar selectief te reageren. Op vragen die al tig voorbij zijn gekomen reageer ik niet, juist om het probleem van irritatie bij mij of bij de vragensteller te vermijden. Bovendien is niet iedereen gelukkig met mijn manier van beantwoorden, als Maryono maar ook in het begin als Butoijo vaak genoeg commentaar gehad. Wat ook speelt is dat tot een jaar of 2 geleden het niveau van het Indonesië forum een stuk hoger was dan nu, discussies werden tot op het randje uitgevochten (of misschien er net overheen) maar tussen die discussies stond wel een schat aan informatie. Toegegeven je moest er wel wat moeite doen om de voor jou relevante informatie eruit te filteren, maar dan had je ook wat. Het is nu meer een vraag en antwoord spelletje geworden zonder enige controle, want in veel gevallen heb ik mijn twijfels over de “goedbedoelde” adviezen die hier worden gegeven, wegens onvolledig of domweg verkeerd.
Wat tegenwoordig ook steeds vaker voorkomt zijn leden die hun reisbureautje of losmen aan het promoten zijn, die enkel posten om hun “op maat gemaakte adviezen” te verkopen, maar waarvan ik sterk het vermoeden heb dat het over het overgrote deel googlewijsheden zijn. (Als het moet kan ik zo een paar voorbeelden tevoorschijn toveren) Als ik het goed heb is dit forum opgezet om reizigers van informatie te voorzien, ga je via de mail werken ga je in mijn ogen voorbij aan dit doel.
Wat ook irritatie opwekt zijn leden, die waarschijnlijk in een opwelling een vraag stellen, waar ze bij wijze van spreken hun hele ziel bloot leggen en waarvan jij denkt “ aha, eindelijke eens een serieuze vraag, hier ga eens wat moeite voor doen” maar die niets meer van zich laten horen. (Ook hier kan ik een serie voorbeelden van tevoorschijn halen)
Bovendien krijg ik hier op het forum ook wel een gevoel dat een aantal toekomstige Indonesiegangers bij hun reis door Indonesië bij de hand moet worden genomen en deze dan de komende 3 of 4 weken niet meer mag loslaten totdat ze terug in Nederland of België zijn. Het gevoel van avontuur ontbreekt totaal bij deze reizigers, alles moet van dag 1 t/m dag 28 geregeld zijn. Laat je eigen eens verrassen door dit geweldig land, er is genoeg te zien en laat dat rennen en vliegen toch eens achterwege, blijf eens wat langer hangen op plekjes waar jij een goed gevoel bij krijgt, dompel je onder in de Indonesische cultuur (en die is op elk eiland of beter gezegd streek anders), leer de Indonesische mens kennen met al zijn goede maar vooral ook zijn slechte (en die zijn er zeker, meer nog dan de doorsnee toerist vermoed) kanten. Krijg je dit voor elkaar en kan je dit waarderen dan pas ben je verkocht, dan ga je hier zeker vaker terugkomen.
Conclusie, ik lees nog wel mee op dit forum, maar heb allang niet meer de behoefte om op alles en iedereen te reageren, geen zin om mij te ergeren aan mensen die ik waarschijnlijk nooit van mij leven zal ontmoeten.
En wat is professioneel, betekend dit dat je alleen mag reageren op dit forum als je vanuit een beroepsmatig perspectief kunt oordelen?
Of mag je pas zeggen dat je de Prambanantempel een mooie tempel vind als je hem toch zeker 5 keer in je leven hebt gezien?
Misschien dat veel advies komt van de “doorsnee” toerist maar ik neem aan dat de doorsnee toerist daar vervolgens ook tevreden mee is.
Er staat nergens op dit forum dat je aan bepaalde kwalificaties moet voldoen, alleen qua taalgebruik en normen en waarden krijg je richtlijnen en idd er is geen voortdurende controle op de juistheid van info, daarom is het wel van belang elkaar zo nu en dan liefdevoldochenigzinsdwingend bij te sturen of te corrigeren.
Vindt het leuk om met anderen mijn belevingen met dit geweldige land te delen zoals vele anderen op dit wereldwijzer reisforum hoop niet dat hier reageren alleen toegestaan is voor de “beroeps”
Mijn persoonlijke mening: alsjeblieft niet! Net als Butoijo valt het mij ook op dat bepaalde mensen in hun reactie zetten dat je voor meer persoonlijk advies op maat vrijblijvend contact op kan nemen met hun reisbureau. Dat is mijn inziens het doel van een forum niet.
Ik vind het niet fijn als mensen mij met vragen per pb benaderen, ik kan geen pb’s ontvangen en sturen op dit forum. Ik reageer liever op een draadje wanneer ik daar zin in heb…
Bedankt voor je heldere reactie was even bang dat reageren op dit forum alleen voor de happy few was. En als het gaat om PB-tjes krijg ik altijd zo’n achterkamertjes idee van en daar heb ik in de politiek een hekel aan maar ook hier, zit er vaak een luchtje aan.
Toen ik las dat mijn nickname hier ook voorbij kwam voelde ik mij een beetje genoodzaakt om ook een reactie te geven. Ik sluit mij aan bij de opmerking van Butoijo: *Wat tegenwoordig ook steeds vaker voorkomt zijn leden die hun reisbureautje of losmen aan het promoten zijn, die enkel posten om hun “op maat gemaakte adviezen” te verkopen, maar waarvan ik sterk het vermoeden heb dat het over het overgrote deel googlewijsheden zijn. (Als het moet kan ik zo een paar voorbeelden tevoorschijn toveren) Als ik het goed heb is dit forum opgezet om reizigers van informatie te voorzien, ga je via de mail werken ga je in mijn ogen voorbij aan dit doel. *
Ik ben jaren geleden heel enthousiast begonnen, veel foto’s geplaatst en veel over mijn reizen (voornamelijk door Sumatra) hier geplaatst. Naarmate de tijd verstreek ging het mij steeds meer moeite kosten om steeds maar weer in herhaling te vallen met het beantwoorden van vragen die met een weinig moeite zomaar via de zoekfunctie op te snorren zijn. Kort en goed: ik kreeg een soort forumjetlag :koffie:. Verder valt het mij op dat Sumatra er bij de reizigers naar Indonesië heel bekaaid van afkomt en dat is heel erg jammer…:tear:
Maar ik blijf hier lezen en af en toe schrijven omdat ik sowieso een zwak heb voor Indonesië en het bijzonder voor mijn favoriete eiland Sumatra en ik ook nog wat kan leren. :nod:
Hoewel mijn enige bezoek aan Sumatra (los van Batam) juist een regio was die jij niet zo goed kende, heb ik je tips altijd zeer gewaardeerd. Volgend jaar wil ik eigenlijk (eindelijk) naar West-Papua, maar de regio van Bukittinggi is mijn tweede optie. En als die volgend jaar niet komt, dan wordt het wel het jaar erna ofzo…
Ja inderdaad, Aceh heeft mij nooit getrokken vanwege de fanatieke moslimgemeenschap.
Volgend jaar hoop ik weer mijn “anak angkat” in Medan te bezoeken en daarna naar mijn, bijna vaste stek, Bukittinggi af te reizen om dan van daaruit weer door geheel West-Sumatra te reizen hetgeen mij nooit zal vervelen. Misschien dat ik ook nog een weekendtripje naar Jogyakarta maak.
Overigens, ik ben de jongste niet meer, gaat de lange reistijd mij steeds meer tegenstaan. De loterij winnen zou veel oplossen >>> in business class is dan een optie…
Volgens mij wordt er nergens geschreven dat hier enkel gereageerd mag worden door, zoals jij zo mooi en wellicht wat cynische omschrijft “the happy few”, de mensen die al tig keren in Indonesië zijn geweest of er zelfs wonen.
Ik kan alleen concluderen dat het niveau van het forum, juist door de afwezigheid van enkele leden die in Indonesië wonen of die al veel in Indonesië hebben gereisd een stuk minder is geworden. Zij waren de mensen die vraagtekens stelde bij sommige van de reacties die werden gegeven of in het juiste perspectief plaatsen. Want ik neem aan dat jij ook wel weet dat mensen die alle geruime tijd in Indonesië wonen of reizen anders tegen Indonesië (of wat dat betreft in ieder ander land) aan kijken dan mensen, dan mensen die na 1 enkele reis en vaak nog met de roze bril op hier tips en tricks gaan geven. En juist door deze mix van de mensen die aardig wat van Indonesië weten en mensen die er 1 keer zijn geweest maakte dit forum voor mij veel interessanter. Jammer genoeg is dat het (de) laatste ja(a)r(en) veel minder geworden.
Daarom denk ik denk toch, dat er best wel weer met wat meer kritiek op het Indonesië forum gereageerd mag worden, daar wordt het forum alleen maar beter van, want een beetje kritiek houd de mensen scherp. Maar goed dit is mijn mening, ieder denkt daar weer anders over.
Dat je daarin enig cynisme meent te herkennen is geheel terecht. Slaat ook op de opmerking van Paulana dat het lezen van bepaalde personen alleen de moeite waard is, komt op mij zeer diskwalificerend over en doet vele andere gebruikers van dit forum tekort.
Ik kan het zeer op prijs stellen als mensen jarenlang onbaatzuchtig dienstverlenend werk verrichten en natuurlijk is op dit forum daarom gekozen om elkaar zo nu en dan een schouderklopje te geven middels een bedankje. Wat lastiger wordt het als je een ander terecht wilt wijzen of een andere mening bent toegedaan, je kunt dan allerlei verwijten of verwensingen naar je hoofd krijgen.
Al genoeg voorbeelden hiervan voorbij zien komen de afgelopen jaren.
Al te felle reacties kunnen aspirant forumleden ook wel doen afschrikken merk ik, is nou ook weer niet de bedoeling, niet iedereen is even assertief en hebben uiteindelijk ook maar een doel een goed advies voor op reis. En ja sommige mensen willen bij de hand worden genomen en andere duiken in het diepe en dagen de ander uit om die stap ook eens aan te gaan.
Vorig jaar heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de tips van Sumbar op onze reis door Sumatra met voor ons als hoogtepunten Ketambe en de omgeving van Bukittinggi. Ook zijn we door Aceh gereisd en idd kom je Moslims tegen die je als de “onreine” zien en je bijna geen blik waardig gunnen dat zijn ook de mindere kanten die gelukkig niet de boventoon voeren maar ook het vernoemen waard zijn, en je wel helpen om je “roze westerse brilletje” bij te stellen. Kun je ook zien hoe anders sommige mensen tegen een bepaalde omgeving aan kunnen kijken, ik lees vaak op diverse fora dat ze de omgeving van Toba zo geweldig vinden, ik vond de omgeving wel mooi maar kon me toch niet echt bekoren.
En Jenny ik kan je van harte een trekking aanraden van Bukittinggi naar het Minajaumeer prachtige omgeving
Ik ben geen snelle reiziger. Bukittinggi komt wel een keer…
Soms vraag ik me af of het niet handig is om een draadje met tips voor 2-3 weken Java en Bali ‘sticky’ te maken. Misschien kunnen mensen het dan wél vinden?
Niet alleen op het Indonesië forum komen bovengenoemde zaken voor.
Ik vermoed dat veel landenfora met dezelfde problemen kampen.
Het is altijd een kleine groep die antwoord geeft op de vragen en als die kleine groep niet reageerd blijven de vragen vaak onbeantwoord.
Ik sluit me aan bij Sumbar, Botijo en Jenny. Ik ken de geschiedenis van “hun” forum en herken hun kritiek op bepaalde vragenstellers, zowel mbt de vragen die soms gesteld worden als het uitblijven van reakties op de antwoorden die men geeft.
Ik zie het zelf in het Spanje forum, veel vragen worden niet beantwoord omdat men het wel eens zat is om voor de dertigste keer uit te leggen hoe je met de bus van Barcelona naar Salou moet…
Het groepje Die-hards die vragen beantwoord wordt steeds kleiner en bovendien selectiever in de vragen die men wel beantwoord. Bovendien moet je dan soms ook nog de kritiek slikken van de vragensteller: “dat heeft lang geduurd!” of “waarom reageert er niemand?”
En een laatste punt is dat sommige antwoorden kompleet onzinnig zijn, op zich is dat niet zo erg maar soms kunnen stompzinnige antwoorden gevolgen hebben voor degene die de vraag stelt, en als je daar wat van zegt dan wordt je soms meteen afgeschoten.
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik weinig van Spanje afweet (ietsje meer van Andalucía) ik woon hier ook pas 21 jaar en ik hou altijd een slag om mijn arm, maar ik ben het zat om te discussieren met iemand die 1 keer in Sevilla is geweest en het daardoor beter weet dan ik (en dat zou zelfs nog wel kunnen) omdat hij /zij beweert dat de beste tijd van het jaar om Sevilla te bezoeken augustus is (en dat is absoluut niet zo). Uiteraard is dit maar een voorbeeld om aan te geven waar het om gaat.
Fijn dat er een goede discussie op gang is gekomen !!!
En aan Berantas wil ik even kwijt : denk gvd na wat je schrijft, ik heb het niet graag over prive zaken ,maar het moet nu maar
Hoezo leegheid van bestaan ? Mijn man is diabetiker en na een amputatatie ,volgde 9 november een herseninfark.
Ik was bij hem in het ziekenhuis, dag en nacht!!Laat jouw commentaar achterwege, het heeft geen waarde .draagt dus niets bij bodoh.