Wereldwijzer Reisforums in 2015?

BRAINSTORM!!!

Sinds een aantal jaren heeft Facebook aardig wat bezoekers weggehaald van onze reiscommunity. Het gebruik van Facebook stagneert echter en sommigen zeggen zelfs hun Facebook account op.

Uitdaging: hoe krijgen we Wereldwijzer Reisforums weer zo actief als vijf jaar geleden? De oplossing zal waarschijnlijk uit meerdere acties bestaan…maar welke acties? Hoe zorgen we er voor dat 2015 voor de reiscommunity weer een topjaar wordt? :kampioen:

Laten we dit topic gebruiken om ideeën te spuien. Vervolgens kunnen we misschien een paar ideeën ook daadwerkelijk in acties omzetten. Denk mee, deze reiscommunity maken we met z’n allen!!!

1 like

Wereldwijzer facebook account en alle koppelingen daar naartoe opheffen.

2 likes
  • elke week een actuele peiling / discussie

  • meer geregisseerde topics, zoals “Wat is je volgende reis”

  • iets met een foto gallery

  • meer verschillende online activiteiten

  • Wereldwijzer Meeting!

  • meer compacte onderverdeling? Activiteit is nu erg verspreid over heel veel subfora?

  • elke dag leuke / opvallende reisnieuwtjes

Wellicht zijn bezoekers onder te verdelen in groepen en kunnen we bedenken of verschillende groepen verschillende behoeftes hebben. Een vaste bezoeker is meer op zoek naar interactie, dan iemand die op zoek is naar korting op vliegtickets of feedback wil op zijn reisschema.

Hoe bedoel je dat precies? Facebook wordt nu toch juist gebruikt om mensen naar Wereldwijzer te sturen?

Mensen die op FB zijn blijven daar , er komt bijna niemand vanaf FB weer naar een forum .
Ik ben hier nu via PM weer gekomen .

1 like

Volgens mij linken we op Wereldwijzer niet naar Facebook, toch? En wel andersom, zie Wereldwijzer Reisgenoten

Het concept “forum” is ouderwets geworden. Niet alleen Wereldwijzer maar bijvoorbeeld ook de forums van Prikpagina stagneren. Ik ken veel forums en zie overal hetzelfde gebeuren.
Men gaat niet meer op zoek naar een forum, je gaat niet meer op zoek naar de website van een hotel. Je zoekt je vakantiebestemming via Tripadvisor en boekt via Booking.com. Alles moet snel, duidelijk, makkelijk en klaar binnen 5 minuten en dat alles op je smartphone als je in de tram zit onderweg naar huis.

Had de Vakantiebeurs 5 jaar geleden nog 140.000 bezoekers, 2 jaar geleden nog maar omstreeks 100.000 bezoekers.

Het is vooral de groep jongeren die Facebook verlaten voor makkelijker applicaties als Whatsapp e.d.
Is dat onze doelgroep?
Kun je via Facebook, voor de wel-Facebook gebruikers niet meer informatie geven wat uitnodigt naar Wereldwijzer te switchen op je smartphone?

Het gedrag van de reizende mens is anders geworden, dus moet je je voortdurend aanpassen aan dat nieuwe gedrag.
Je word miljonair als je daarop het juiste antwoord vind in anno 2015.

Otto

4 likes

Wereldwijzer website
–> met alle belangrijkste punten per land/continent/soort reis etc. op de website zelf. Mensen geven vaak genoeg op omdat ze niet direct iets kunnen vinden.(genoeg “concurrenten” doen dat, maar hebben geen forum waar ze een vraag kwijt kunnen. Vandaar de FB pagina’s…) Zou zelf een koppeling adviseren met Facebook, dat mensen met hun account op het forum kunnen posten/reageren. Als dat er niet al is…? (ben nog relatief nieuw dus heb nog niet alles bekeken)
–> als mensen dan er dieper in willen duiken of een specifieke vraag hebben komen ze vaak op een forum terecht.

Zoals hierboven al wordt aangegeven mensen willen gemak. Ze hebben geen zin om heel het forum door te spitten.

Kortom, wat ik zelf uit mijn eigen positieve ideaal zou vinden. Ik spreek uit het oog van de zoekende reiziger…

** Overzichtelijke website met genoeg foto’s met alle belangrijke punten over diverse landen, continenten, soorten reizen etc… Ik denk dat er gigantisch veel nuttige info op dit forum staat, alleen overal her en der verspreidt binnen de diverse sub fora. Als we dat kunnen verzamelen en bundelen op 1 website… Tjakka!
** Koppeling van FB maken met het forum, om het gemakkelijk te maken voor de vragen reiziger & meer interactie… Wat ik zelf ook erg handig vindt is het terug zien van een post over het reizen. handige tips of een stukje interactie over waar m’n volgende reis heen gaat. Dat zie ik dan op m’n tijdlijn en reageer ik eventueel op. Zo kun je de interactie ook omhoog krikken op het forum als je dus met je FB account kan reageren… geen gedoe over een account aanmaken etc…

1 like

Jeroen brengt dit in:
meer compacte onderverdeling? Activiteit is nu erg verspreid over heel veel subfora?

Dat is een goed punt, ik kom nooit verder als twee forums, hoogst zelden lees ik meer.
Beter zou gewoon een forum per land zijn.

Hans.

1 like

Moeilijke klus, echter niets is onmogelijk!

Persoonlijk vind ik dat er bepaalde fora uitspringen, qua activiteit en interactie etc. Andere fora heb je sporadisch reactie of heel specifiek over één klein onderwerpje.

Door alle reclameuitingen her en der oogt het - wat hoe zal ik het omschrijven - chaotisch. Maar dat is mijn indruk. Dat zegt wellicht niet al te veel.

Wat geopperd is dat men snel het hotel (google) gebruikt om informatie over een bepaald land te winnen. Is het wellicht mogelijk meer zoektermen of hoe je dat ook noemt te koppelen aan google? Zodat Wereldwijzer eigenlijk als eerst verschijnt? Volgens mij moet je daar ook extra voor betalen. Maar ik ben een leek dus laat dat graag aan experts over.

  • Verder denk ik . een peiling te houden onder de (actieve) leden, wat zij bijvoorbeeld onvoldoende of afwezig vinden op Wereldwijzer.

Een algehele mailing voor de bestaande e-mailadressen (leden) om bewust te maken dat Wereldwijzer er (nog) is, al dan niet in een vernieuwd jasje? Het kan zijn dan dat men ineens denkt ohjaaa. daar was ik ook ooit lid van…

Dit waren zomaar wat hersenspinsels…

Hoewel ik wel verder kom dan één fora, sluit ik me toch bij Hans aan. Op de desktopversie van het forum zie je nog wel wat de verschillende subfora zijn, maar op de mobiele site moet je veel te veel klikken voor je ziet wat er in een subforum staat.

Ik vind de voorpagina ook niet uitnodigend. Door de toevoeging van ‘de rode balk’ (welke inmiddels blauw is ;)) met reclame en het ‘stel een vraag’ knopje is meer dan de helft van mij beeldscherm bedekt met banner (niet interessant voor een bezoeker), reclame (goed voor de eigenaar, maar niet interessant voor de bezoeker), reclame voor artikelen (deel van community, maar nodigt niet uit tot interactie) en ergens onder aan de pagina is dan het forum. Ik denk dat dit voor sporadische bezoekers beter kan.

Geregisseerde topics zijn prima. Nieuwsbrief wellicht ook. PM’s met reclame (voor welke prijsvraag dan ook) vind ik irritant en overbodig. Mensen die de PM ontvangen zitten al op het forum, en om de minder frequente bezoekers te lokken zou ik een berichtje op FB, twitter of in de nieuwsbrief plaatsen.

Interactie is commitment. Jij wilt dat mensen reageren op jou, dus moet je ook op mensen reageren. Niet piepen dat mensen weglopen naar FB, maar kruip in de huid van je vijand: volg mensen terug (op twitter), deel eens een verhaaltje of blogje van een lezer. Waarom zou ik mensen volgen en steunen die niet geinteresseerd zijn in mij? Actie is reactie.

Hola,

Even over subfora: hier ben ik ook geen voorstander van als het alleen maar de structuur en overzicht eruit haalt, daarom moet je niet teveel subfora hebben, maar vaak helpt een of twee subfora wel om juist meer structuur en overzicht te creëren. Dus zo min mogelijk gebruiken, maar niet helemaal weghalen aub! Op mijn forum (zie het Nicaragua forum) heb ik een hoofdforum waar je iedereen op binnenkomt en zijn vraag omtrent reisadvies of Nicaragua kan posten, en bovenaan heb ik 1 subforum voor nieuwtjes en activiteiten over en in Nicaragua. Dit wil ik liever gescheiden houden voor beter overzicht, dit zijn toch hele andere onderwerpen en meer informatief/ leuke weetjes, dan echt praktisch reisadvies.

Alleen een website of alleen een forum, misschien een combinatie een idee, zoals bijv. aroundtheglobe.nl Ik heb alleen geen goed overzicht welke landen en/of onderwerpen op dit forum populair zijn. Bij Nicaragua (wat maar klein forum is met weinig bezoekers, omdat het land zelf niet heel bekend is), is toch vaak alleen maar praktisch advies en geen landinfo of foto’s wat bezoekers willen weten. Maar misschien is dit anders bij andere landen?

Ik denk toch dat de meeste of in ieder geval heel veel mensen via google op wereldwijzer komen, dat de meeste mensen hun reisvraag googlen, dus zorgen dat wereldwijzer dan goed vindbaar is en zoveel mogelijk bovenaan staat. Reclame bij tripadvisor/booking.com etc. dat soort websites.

De app uitbreiden en zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken, steeds meer met name jongeren willen gewoon altijd makkelijk toegang tot iets hebben dus via hun telefoon hun zaken regelen wanneer het hun uitkomt.

Het belangrijkste is kijken wat de doelgroep bezig houdt. Ik kan wel elke dag nieuwtjes posten, maar dat gaat er echt niet voor zorgen dat het Nicaragua forum meer bezoekers krijgt. Nicaragua is (nu nog) een land wat vergeleken met andere landen bijna niet bezocht wordt, daar kun je gewoon niks aan doen. Het extra posts met foto’s, weetjes, vragen, etc. gaan dan echt niet opeens tientallen nieuwe bezoekers trekken. Dus het ligt ook aan het land, de onderwerpen, etc. Kijk naar welke onderwerpen populair zijn en wat de (potentiële) doelgroepen interessant vinden en speel daar op in.

Saludos,
Sole

Concreet:

1.Minder “schreeuwerig” fora? of at least Hoofdpagina.
2. Overzichtelijker fora
3…

Ik heb op mijn eigen FB pagina een verwijzing gemaakt naar Wereldwijzer Reisforums. en al 1 persoon die naar het cruiseforum is gaan kijken… alle beetjes helpen…

1 like

De home page moet aantrekkelijker gemaakt worden, bijv. Een grote wereldkaart.
Wat ikzelf erg storend vind is dat ik regelmatig berichten krijg van wereldwijzer zelf om weer ergens aan mee te doen. Door deze berichten overweeg ik zelfs om me uit te schrijven, alhoewel ik veel plezier heb beleefd op dit forum.

2 likes

Hoi Zlata,
Tijdje niets van me laten horen; druk druk druk.
Grote vraag voor mij is eigenlijk: Wat ís wereldwijzer reisforums? Hoeveel mensen werken er, hoeveel volledige banen, hoeveel mensen leven hiervan? Wie heeft er belang bij dat het bestaat? Wat is het verdienmodel? Waarom zou het erg zijn als het inzakt?
In het kader van de fotoprijsvraag kamp ik ook al met die vragen. Ik wil graag in de jury zitten, lijkt me heel erg leuk, maar de hele organisatie op internet is niet mijn ding. Vooral niet als ik niet weet voor wie ik het eigenlijk zou moeten doen.
Last but not least: het meervoud van forum is ‘fora’ en niet ‘forums’.

1 like

Hallo allemaal, ten eerste leuke reacties met net zo veel leuke ideeen.

  1. Bij het openen van de wereldwijzer homepage krijg ik niet direct het idee dat ik direct weet wat ik er mee kan doen. Dat zou er wel eens toe kunnen leiden dat veel mensen daar al wegklikken.
  2. Daarover gesproken zou ik graag meer data willen hebben, geef openheid in jullie data en cijfers. Klopt het wat ik bij 1 zeg. Hoe groot is dat percentage. Hoe lang blijven de bezoekers, hoeveel pagina’s bezoeken ze en hoe lang. Hoe komen de meeste bezoekers bij wereldwijzer terecht. Hoe veel bezoekers doen mee met de prijsvragen, enquettes enz. (toch al hopeloos ouderwets, maar dat terzake) etc etc.
  3. Wat is de doelgroep(ook die data zal bij jullie bekend zijn), wat is de gem leeftijd van de leden, opleiding, enz
  4. zorg altijd voor aansluiting bij de hype van het moment. Facebook, instagram, tumblr, waarbenjijnu, flickr etc Links met tripadvisor, booking.com etc
  5. Het zou handig zijn als de forumbeheerders niet alleen een enorme voeling en binding hebben met het landenforum wat zij beheren maar ook de mogelijkheid hebben om direct informatie (up-to-date) te kunnen bemachtigen om snel op specifieke vragen antwoord te kunnen geven.

En ja fora verliezen overal terrein wat niet betekend dat het ten dode is opgeschreven naar mijn idee. Er zit heel veel kracht in een forum wat specifiek antwoord kan geven op vragen. Waar deskundigen zitten en komen, waar je elkaar helpt. Waar wordt gecheckt dat de hulp die geboden wordt ook voldoende is, waar je kan doorverwijzen enz enz. Die zaken blijven altijd nodig en vervliegen te snel o de normale social media sites.

Tot slot. Geef de mens wat hij graag wil. Wil hij ‘liken’, zorg daar voor. Wil hij kunnen ‘raten’, zorg daar dan voor. Heeft allemaal niets te maken met de site of inhoud maar wel met emotie en waardering. Minimaal net zo belangrijk.

grtz Q

1 like

Toch maar even weer…

Al is het onder een andere titel dit onderwerp werd recent gelanceerd op 28/08/2014. Het dekt alleszins dezelfde lading :
“Hoe kunnen we forums actiever maken en houden?”
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=178619

  • De échte zoeker-reiziger die heeft geen nood aan Facebook-toestanden om op een reizigersforum te belanden ! Facebook is omweg, met een korte zoekterm via een zoekmachine op het web is véél directer. Geef in op het web : “Forum Reizen” en WW glijdt als één vd eersten voorbij.
  • Er zijn reisforums die het zo opvatten : willekeurig > vb. Italië Reiscafé, wordt een Topic geopend met een vraag over “Cinque Terre”, er volgen reacties… Men kan de structuur van de software als dusdanig aanpassen dat automatisch onderaan de laatste reactie de oudere Topics i.v.m. “Cinque Terre” worden weergegeven. De vraagsteller heeft ineens méér info ter beschikking en het forum wordt hierdoor wat intensiever doorbladerd.
  • De meer op comfort, kwaliteit gestelde reiziger aanspreken. Bijlange niet iedereen houdt het bij basic. Niets mis met deze categorie hoor, ieder zijn ding want ieder is ooit wel beginnend reiziger. Op het forum staan biezonder veel beginnersvragen waarop men zelf het antwoord kan vinden. Nochtans zij die een groter budget willen besteden aan vakantie/reizen/wellness/gastronomie/… verlangen meer comfort/luxe en hebben deels andere behoeften, andere vragen. Het is een potentiele doelgroep waaraan hier wordt voorbijgegaan.
  • Wanneer er iets fout loopt struisvogelpolitiek mijden en rechtzetten ipv bij herhaling te blijven negeren/ontkennen. Hierdoor hebben méérdere waardevolle actieve leden, moderators, forumbeheerders afgehaakt. Die is WW voorgoed kwijt. Teveel is trop en trop is teveel… Sommigen hebben het in het verleden al in vraag gesteld : “draait het hoofdzakelijk om de teller van het Forum dan om de inhoud”.
  • Forums waar recent geen berichten gepost werden actueel willen houden door er vb. een soort peiling te plaatsen is zo doorzichtig en er wordt veelal door weinigen gereageerd: dus eerder “opvullend” dan “kwalitatief”.
  • Landenforums met weinig animo daar, als actuele en toegevoegde waarde, de link plaatsen naar een gepubliceerde “Reistip”, “Interview met…”, “een actualiteit”, enz… die in verband met dat bepaald land staat.
  • Een reisforum hoeft geen prijswedstrijdforum te zijn = verlaging van het hoofddoel.
  • Al die namen “de laatste 24h online”, al die “verjaardagen” daar heeft niemand boodschap aan. Ruimen dus voor meer efficiënte info (géén publiciteit).
  • De geinteresseerde reizigers geven aan een Forum content door interactie van vraag en antwoord. Tenslotte is het de verantwoordelijkheid van de forumbeheerder/-eigenaar die zijn strategie uitzet.
  • Een onafhankelijke externe audit overwegen?
1 like

Ik denk dat we hier meer in de grote lijnen naar moeten kijken. Alle fora hebben het moeilijk op het moment, met natuurlijk enkele uitzonderingen. Die uitzonderingen geven aan dat het niet gaat om het forum zelf maar om de rest: reviews van attracties en hotels, en boekingsmogelijkheden om als ‘forum’ ook wat geld te kunnen verdienen. Tripadvisor is het beste voorbeeld die aangeeft hoe sites ans TA en sociale media de oude functie van fora aan het overnemen zijn.

Mijn mening dus: verander radicaal of WW is ten dode opgeschreven.

1 like

Ik zie op de verschillende fora regelmatig de vraag voorbijkomen over waar op internet je een goede reisblog bij kan houden en wilde dus zeggen, waarom geen goede mogelijkheid bieden om op wereldwijzer een reisblog bij te houden? Maar nu ik eerst eens ging kijken of er al geen blogmogelijkheid was hier op wereldwijzer, zag ik dat dat dus wel kon, maar werd ik direct vanaf de mobiele app naar de browser gebracht.
Ik heb het idee dat een reisblog bijhouden voor velen nog wel iets is dat ze graag willen, door de regelmatige vragen. Waarom dan niet proberen een goede gebruiksvriendelijke app maken waarmee je je reisblog op wereldwijzer zelf kan bijhouden, met de mogelijkheid een link ernaartoe op het betreffende landenforum te plaatsen. En wat ook erg belangrijk is hierbij is om het bekendheid te geven en makkelijk te vinden/te starten, want ik zit bijv al een langere tijd op ww, maar wist dus niet eens dat de mogelijkheid bestond voor ik er nu echt naar ging zoeken.

Via Wereldwijzer app

1 like