Wereldwijzer ingewikkelde website?

Bij deze! :slight_smile:

Ik weet eigenlijk niet of dit meer voorkomt. Theiz en georgessiam doen de verwijderingen, dus zij kunnen daar denk ik meer over vertellen…

Ik kan me wel voorstellen dat de 1 meer ervaring heeft met internet/fora dan de ander en dat er zelfs nu nog mensen zijn met nauwelijks internet ervaring en nooit iets snappen.

Maar ik zal de eerste zijn die toegeeft dat Wereldwijzer een stuk duidelijker kan!

Ben benieuwd wat de rest ervan vindt…

@ : Paul !
Nou wat betreft accountverwijderingen als de mensen expliciet willen om een bevestiging dat hun account is verwijderd op wereldwijzer!,dan word er door Theiz en mezelf (georgessiam) een mailtje gestuurd naar de betrokken persoon !
Ik kan best begrijpen dat mensen dikwijls door de bomen het bos niet zien hier op wereldwijzer,daarom kunnen ze ook altijd terecht in de helpdesk : overige vragen zie link :hier aanklikken
De Form Admin zijn er om de mensen wegwijs te maken hier op wereldwijzer,maak er gebruik van.
Met vriendelijke groet,
georgessiam Form Admin.

PS:Er werd aan gebruikersaccount Monique tervoren een mailtje gestuurd,met de vraag :waarom zij vind dat wereldwijzer nogal “een ingewikkelde site” is,maar betrokkende heeft daar niet opgereageerd,dus case closed zou ik zeggen.

1 like

**Iedereen die met vragen zit word door ons team binnen de kortst mogelijke tijd geholpen !
**Een voorbeeld :vraag :
Beste Helpdesk,

Graag wil ik mijn berichten op dit forum laten verwijderen.
1 bericht in waarin ik me voorstel en 1 bericht in reisgenoten gezocht.

Het lukt mij niet om dit te doen, kunnen jullie dit voor me doen?

Met vriendelijk groet

Antwoord :
De 2 berichtjes zijn verwijderd,
Als je een posting plaatst dan heb je gewoonlijk 30 minuten tijd om eventueel je posting aan te passen,nadien lukt dat niet meer !
Je kan altijd hulp vragen in het Helpdesk: Overige Vragen forum
Met vriendelijke reisgroet,
georgessiam
Vraag :
Ik had bij het registreren het emailadres fout ingevuld, dus ontving ik geen bevestigingsemail van jullie…ik heb het veranderd, maar ook dat werkt niet…dus dacht ik, ik registreer opnieu met een ander gebruikersnaam, maar uiteraard hetzelfde emailadres, maar ook nu krijg ik geen bevestigings email…wat moet ik nou doen?
Antwoord :
Nu zie ik dat je 3x een andere account hebt aangemaakt op wereldwijzer met hetzelfde IP adres !
Nieuwe gegevens zijn naar jou emailadres gestuurd ! ik heb je gebruikersaccount behouden !
De andere 2 accounts zijn verwijderd !
Indien je vind, nou ik zou graag een andere gebruikersnaam willen,laat maar nadien ff weten dan kan ik of een andere collega je gegevens aanpassen!
Met vriendelijke reisgroet,
georgessiam

1 like

Yep, Georges is sneller dan het licht! :slight_smile:

Is Wereldwijzer qua website makkelijk te navigeren? Dus is hetgene dat bezoekers hier zoeken makkelijk te vinden? Daar doelt Paul denk ik ook een beetje op, naar aanleiding van de opmerking van Monique. Oftewel, is het allemaal duidelijk genoeg of zouden we her en der wat kunnen aanpassen (en zo ja, wat)?

1 like

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen wereldwijzer een ingewikkelde site vinden.

Als ik op de site kom, druk ik altijd op de knop ‘nieuwe berichten’. Ik scan door de titels, en ik lees een paar topics.

Wanneer ik echter wil zoeken in een forum dan weet ik soms niet waar ik moet beginnen. En dat terwijl ik hier duizenden berichten heb achtergelaten, en écht de weg inmiddels een beetje zou moeten kennen. Natuurlijk, ik weet dat er landensubfora zijn en subfora per continent, maar wanneer ik die ga openen is er totaal geen eenheid. Bij sommige fora is er nog een sortering per land, soms per stad, soms ook een soort van kletstopic. Dan moet je klikken en openen en dan kan je mísschien vinden wat je zoekt. Soms ook niet. Misschien is er soms een beschrijving bij het subforum van wat er in te vinden is, maar soms ook niet.

Ik denk dat de indeling consequenter kan. Dat is lastig, denk ik, want iedere moderator is aan zijn eigen forum gehecht. Voor de overzichtelijkheid en uniformiteit zou een template echter makkelijk kunnen zijn. Het is namelijk jammer dat veel bezoekers (mensen die vragen frequent beantwoorden) niet verder kijken dan ‘hun’ land terwijl ze vast ook elders geweest zijn. En het nodigt mensen denk ik minder uit om na de reis terug te komen een terugkoppeling te geven.

De zoekfunctie van dit forum werkt overigens erg goed, deze gebruik ik regelmatig!

1 like

Als nieuwe mensen echt blanko op de index pagina komen kan ik me zeker voorstellen dat het afschrikt. Je begint al met 4 (!!) verschillende menubalken. En dan eindelijk de eerste forumpagina´s en die gaan over… Admins! Dat zou ik dus altijd ergens onderaan zetten. De site wereldwijzer is juist voor mensen die info zoeken, dus beginnen met de landenpagina´s zou veel handiger zijn lijkt me.

Edit: Ah, ik zie natuurlijk als forumbeheerder een andere pagina :slight_smile: Maar dan nog, 3 menubalken en dan een megagroot “je moet je registeren joh!” venster vol google-adwords reclame. Dat schrikt volgens mij al de helft van potentiële klanten af. Dat kan toch veel subtieler?

ik volg bovenstaande ongeveer wel

we mogen echter ook niet uit het oog verliezen dat er een aantal forum “gebruikers” zijn die ofwel te stom zijn om achter een kar te binden of te lui zijn om de zoekfunctie te gebruiken, niet ?

het forum is echter danig gegroeid dat er nu wel echt héél diverse informatie in zit
misschien zou het eenvoudiger zijn met een duidelijke boomstructuur (charts) te werken
en noodzakelijkerwijze (gezien de diversiteit) daaronder “sub” boompjes
dat uniformiseren zal dan ofwel inhouden dat enerzijds sommige onderwerpen zullen verdwijnen of herklasseerd dienen te worden en anderzijds er ook een heleboel “sub” boompjes leeg zullen staan

in het huidige systeem staat alles op 1 hele lange pagina
voor sommige (luiere, of haastige, of minder geduldige, of …) gebruikers kan dit “lastig” lijken
persoonlijk vind ik het eigenlijk toch geen slecht systeem qua duidelijkheid, tijdsmatig zou het efficienter kunnen, vandaar het voorstel om met de boomstructuur te werken ttz 1 boom per pagina, waarin geïnteresseerden dan snel verder kunnen klikken zonder die hele lange pagina te moeten lezen

tenslotte nog dit, Jenny merkt terecht op dat sommige moderatoren aan ‘hun’ forum gehecht zijn en aanpassingen misschien wel ‘verveeld’ zouden kunnen zijn … als we echter vooruitgang willen dan kunnen we misschien toch beter één en ander aanpassen en zoals Jenny zegt consequenter maken :zon02:

tropische groet

Ivan

hoi Jeroen,

Bij het Viet Nam forum krijg vaak dezelfde vragen en in het begin toen ik moderator was probeerde ik deze te vinden in vorige vragen en dan deze te copy/paste; scheelt wat typen.

Maar ik moest echt specifiek in typen om gebruik maken van de zoekfunktie om mijn eerdere reaktie te vinden.
Anders kwam ik de reaktie pas op pagina 10 tegen, dus doe he nu maar anders.
Heb een wordmap gemaakt met antwoordenvan alle veel voorkomende vragen en kan deze zo makkelijk vinden en kopieren.

Ik heb ook weleens gedacht, wat een gedoe, waarom niet een zoekfuntie per land.
Dus ben je bij het Viet Nam forum, bijv bij het intypen in de Vietnam zoekfunktie “visum”, alleen de topics krijgt over visa in Viet nam en niet eerst alle anderen landen en dan op bijv. pagina 4 een post, wat ook nog eens een vraag blijkt te zijn en geen antwoord en dan weer terug enz.

Dus gewoon intypen "visum"en dan alleen voor het forum waar je op dat moment bent de resultaten ziet.

Snap ook wel dat er een gevaar in zit dat ze dan de informatie hebben en geen account meer aanmaken, maar dat is dan een uitdaging om daar iets op te verzinnen.
Zou dan ook de zoekfunktie op een wat prominentere plaats zetten, of wat opvallender.

Volgens mij, hoef je dan ook niet zoveel sub fora te hebben??

Maar nu ik toch bezig ben , misschien een ander punt ( weet niet of dit bij andere fora ook speelt? ).

Ik krijg vrij frequent PM van mensen die liever via de PM advies willen omdat ze denken dat WW hoofdzakelijk is voor backpackers.
Zij zijn een beetje bang dat ze niet geholpen kunnen worden met hun vragen.

Nu maak ik er geen geheim van op het Viet Nam forum dat ik altijd high end reis en me niet uitlaat over hotels ( <3 ), guesthouse of hostels ervaringen ( of ik moet ze kennen ).
Laat dit over aan mensen die daar meer van weten, komen deze niet dan informeer me even in Viet Nam bij mijn vrienden daar.
Maar misschien laat je daar ook een doelgroep aan WW aan voorbij gaan; je zou dan ook iets aan het imago kunnen veranderen?

gr.
Ton.

Ton, er is een functie geavanceerd zoeken (knopje onder het zoekvakje) Tik daar visum vietnam in en de rest wordt eruit gefilterd.
Ik denk dat Jenny zeker een punt heeft, dat de landenfora vaak een eigen indeling hebben. Begrijpelijk dat bv Turkije veel meer subfora heeft, gezien het aantal bezoekers. En ik heb maar 3 fora en voor Nepal is dat voldoende. Soms wil ik iets zoeken over India en dan zie ik zoveel fora dat ik het maar laat (of die zoekfunctie alsnog gebruik:)). Over het algemeen vind ik Wereldwijzer best duidelijk, ik ken beslist fora waar je nog veel en veel minder bos ziet door de bomen.

Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, deels omdat ik met andere redenen op het forum kom, deels omdat ik geen concrete reisplannen heb op dit moment, deels omdat het inderdaad nogal onoverzichtelijk overkomt.
Komt denk ik ook omdat er heel veel overlap is, veel vragen hebben tegelijkertijd betrekking op een inhoudelijk thema en op een land, maar daar ontkom je niet aan … Hoewel de fora nu heel erg gericht zijn op de landen, maar wat algemenere vragen die betrekking hebben op meerdere landen tegelijk zijn moeilijk te plaatsen.
Als ik tijd heb zal ik me eens wat meer verdiepen in de site :wink:

Tot nu toe nog geen vragen/opmerkingen daarover gehad op het Ghana Forum.
Ik heb ook bewust geen subforums aangemaakt.

@king,

ik wist dit niet en ben al 4 jaar lid, je maakt het probleem meteen duidelijk; is onoverzichtelijk

GR,
Ton.

Ik ben het niet met de stelling eens, ik navigeer soepel door de site. Het zal ook niet mee vallen om een andere navigatie te ontwerpen. Bij het terugvinden van items gebruik ik zelf altijd de zoek functie. Misschien zou je er over na kunnen denken om de geavanceerde zoek optie wat toegankelijker te maken voor mensen met minder ervaring. Een duidelijke zoek functie per forum zou b.v kunnen helpen.
Bovendien verwacht ik dat nieuwe mensen met een zoekopdracht in b.v Google direct bij het item terecht komen waar ze naar zoeken. Misschien valt hier met een robot.txt of sitmap.xml, keywords nog iets te halen?
Misschien een idee om een sitemap pagina per forum toe te voegen?

Net als mijn voorganger heb ik geen enkele moeite met het navigeren over de site en ben het dus ook niet met de stelling eens. Ik moet hierbij wel de opmerking plaatsen dat ik zeker al een jaar of wat (10-15) bekent ben met vBulletin, en heb op diverse fora een moderator functie gehad, dus heel erg objectief ben ik dan denk ik ook weer niet.

Als medewerker van WW ga je overal doorheen en heb je snel je weg gevonden. Maar als nieuwe of onregelmatige gebruiker kan ik me voorstellen dat het veel info is en dat je even zoekende bent. Ik heb onderstaande ideeën:Betere zoekfunctie zou goed zijn. Indeling banners anders zodat het ‘overzichtelijker’ over komt. Misschien een kleinere pagina zodat je niet zo veel hoeft te scrollenOp den duur een algemene homepage.

Ik vind de layout van aroundtheglobe overzichtelijk. Na wat algemene titels volgt een rijtje met continenten met daaronder de landen gerangschikt. Dat oogt mijns inziens beter dan de ellenlange lijst met landenfora waar je hier doorheen moet worstelen.

Ik kan me wel vinden in de argumenten dat je als ervaren Wereldwijzer reiziger de weg wel weet te vinden, maar ook ik heb gehoord van mensen die soms door de bomen het bos niet kunnen vinden. Ik denk dat we hen wel tegemoet kunnen komen.

Ik heb trouwens erg goede tips voorbij zien komen in dit topic waar we zeker wat mee kunnen! Wellicht een wat versimpelde, overzichtelijker format? Wat dat betreft sluit ik me bij mijn voorgangers aan, gezien ik geen kaas heb gegeten van de software mogelijkheden.

Zelf heb ik een aantal keer gehoord dat je bijv. de artikelen niet zou kunnen bekijken zonder lid te zijn. Dat is natuurlijk niet zo, maar het grote registratiekader doet blijkbaar mensen denken dat ze verder niet op de site kunnen komen. Maar dat had ik al laten weten :wink:

Daarnaast is het ook bij velen niet bekend dat we naast fora ook andere deelgebieden hebben, zoals het Online Reismagazine en de blogs. Zouden we daar ook wat mee kunnen?

Alle lof naar Jeroen om dit open te gooien btw!

Groetjes, Anne

Ik ben zelf een ervaren Mac (va 1988) en internet gebruiker, maar ook ik vind dat de site best wel wat aanpassingen zou kunnen gebruiken.

• Ik begrijp van gebruikers dat je je altijd moet registreren, ook als je alleen wil lezen. Dat zou niet moeten hoeven.
  • Ik zelf vind de berichtenthreads er niet mooi uitzien. Naar enig heen en weer mailen, krijgt het bericht de vorm van één letter per regel.
  • Er zijn meerdere opties waar te reageren bij berichten, dat lijkt me onhandig.
  • Fora: de beheerder zou denk ik beter berichten kunnen groeperen. Nu start iedereen zijn eigen topic, met een individuele vraag. Vragen over het land, over accommodatie, over reismogelijkheiden, zouden gegroepeerd kunnen worden.
  • Columns: columns zouden per columnist gegroepeerd kunnen worden zodat je makkelijker oude columns van je favoriete columnist kunt vinden
    Overigens vind ik opmerkingen over ‘stomme’ of ‘luie’ forumgebruikers tamelijk ongepast. Het gaat om toegankelijkheid voor iedereen. Ook voor mijn 80-jarige tante die mijn columns wil lezen, of voor mijzelf: ik ben slechtziend.
    Groet
    Véronique

Nou dat is ook niet waar Véronique,ook als je niet bent geregistreerd/ of ingelogd dan kunnen de mensen altijd de topic’s raadplegen.

Mijn antwoord was gegeven op basis van Paul zijn vraag.Natuurlijk word er aktie ondernomen(post :2 )

Nu wat kunnen we doen om de mensen meer wegwijs te maken op wwz,laten we eerst beginnen om de helpdesk onder handen te nemen.
Vaak posten mensen in de verkeerde subforums en dat is nu ook weeral niet de bedoeling,;daarom een helpdesk dat overzichtelijk is waar mensen terecht kunnen met al hun vragen.
Nou het idee van Jenny om de landenforums te grouperen in continenten,ben ik wel voor de vinden !!
Ik stel vast,dat in deze topic de gewone leden van wwz niet reageren!( buiten onze lieve Jenny)
Nu mijn vraag om meerdere mensen te betrekken in dit onderwerp en om hun grieven te kennen.
@ : Anne en Jeroen,
Anne jij verzorgd toch gewoonlijk de maandelijkse peilingen,kan je voor de maand mei een onderwerp maken met betrekking het verbeteren van de indelingen op wwz.
Misschien kan Jeroen je daar bij helpen (optie mogelijkheden)

sorry Georges,Veronique heeft WEL gelijk !het is echter geen constant fenomeen maar ik heb ook reeds verschillende keren gezien dat het forum toegang weigert als je niet geregistreerd bent, zogezegd “omdat er teveel bezoekers zijn” terwijl ik hier rond 22u 's avonds onze tijd kijk en dat bij jullie in Nederland dan 2 of 3u (alnaargelang zomertijd bij jullie of niet) in de ochtend is … teveel bezoekers op dat uur ? hmmmm …neeje, men wil bezoekers bewust aanzetten om zich te registreren …dat kan ik vanuit het forummanagement bekeken wel kan begrijpen maar niet elke lezer is daar echt gelukkig mee, zeker niet in een tijd waar meer en meer mensen anoniem willen blijven op internetmaar goed dat even terzijde en ter verdediging van Veronique ;-)ik denk dat we er ondertussen wel allemaal over eens zijn dat de structuur iets makkelijker, toegankelijker zou mogen, niet ?Jeroen, zet aan jou