Wereldwijzer Reisforums in 2015?

Goede inhoudelijke reacties allemaal, top. Wel veel ‘advies’, maar we moeten het wel met z’n allen doen, waarbij Zlata als community manager eea kan coördineren. Oftewel, welke bijdrage zou je zelf kunnen leveren?

Daarnaast vraag ik me af of we meer op actualiteiten kunnen inspelen? Bv een inzamelingsactie ivm Ebola? Of op z’n minst een discussie erover?

Wauw, wat veel reacties! Valt mij ook inderdaad op dat er veel gesproken wordt over ‘jullie’, maar wie zijn ‘jullie’?

Bruno vroeg wat Wereldwijzer Reisforums nou is. Het is een platform voor en door reizigers, die ervaringen maar ook tips en adviezen aan andere reisliefhebbers willen delen. Een soort van café waar je blijft hangen om te kletsen over het een en ander. Het is een community waar we dit met elkaar doen.

Ben het ook zeker met quotas eens dat er transparantie moet zijn over de data en de cijfers. Cor en Wilna gaan daarmee aan de slag! En zal er binnenkort maandelijks een update worden geplaatst over de statistieken op Wereldwijzer, zodat iedereen deze kan inkijken.

En er is het een en ander gezegd over de voorpagina. Hoe zou je deze dan voor je zien als het anders kon?

Dit zijn voor mij de zaken waar ik me echt bij aan wil sluiten. Een goed, overzichtelijk forum met een voorpagina die simpel en uitnodigend is met daarop zo min mogelijk reclame. Hoofddoel is geven van antwoord op vragen door mensen die er verstand van hebben. Hierdoor kan discussie ontstaan of kan er een duidelijk advies volgen. Dat is wat de bezoeker mijn inziens zoekt. Spelletjes, prijsvragen, reclame lijdt alleen maar af.

Daarnaast denk ik dat er in de organisatie meer transparantie moet komen, betere communicatie en als er iets fout gaat daar open op gereageerd moet worden want crew/bezoekers die wegblijven doordat er "struisvogelpolitiek wordt toegepast is het laatste wat we willen.

Dit is inderdaad een wezenlijk onderdeel van het probleem, het is onduidelijk wie “jullie” (-> wereldwijzer organisatie) zijn. “Jullie” zou “wij” (-> wereldwijzer community) moeten worden maar daarvoor zal er in de communicatie en de manier hoe dingen besloten worden toch echt het een en ander moeten veranderen. (Maar daar heb ik je via pb al het een en ander over laten weten.) Het “wij” gevoel is bij mij nog vrij ver weg in ieders geval.

1 like

Landenfora waar er weinig tot geen activiteit is te belezen, onder brengen onder één noemer:

Bijvoorbeeld: “Nog te ontdekken landen” Of “Geen massatoerismelanden” zodat men dan wellicht het eerder aanklikt dan specifiek op zoek gaan naar één bepaald land. De diverse moderators kunnen dan wel blijven bestaan voor informatievoorziening van hun’eigen’landforum.

Dan is het ook niet zo een gigantisch aanbod aan fora maar wat beperkter en toegankelijker en gebruikersvriendelijker…

Een forum leeft als de inhoud interessant is. Juist die inhoudelijke meerwaarde maakt het verschil.
’t Is hier al meermaals gezegd : kwantiteit staat niet altijd voor kwaliteit.

Een attractiever forum lokt ongetwijfeld meer bezoekers, maar als die geen meerwaarde vinden zijn ze er erg snel vandoor.

Natuurlijk is het de inhoud waar het om gaat, maar wanneer je niet eens door alle informatie dat op je afkomt op de site, je niet eens meer kan vinden wat je daadwerkelijk zoekt, dan raakt het zijn doel niet.

Een onoverzichtelijke website nodigt zeer zeker niet uit, omdat tijd en geduld, twee zaken zijn die mensen tegenwoordig weinig hebben.

Schreeuwerige banners zorgen ervoor dat je snel je informatie elders gaat zoeken…

In het Nederlands bereikt men niet het aantal bezoekers zoals o.a. Engels-, Frans- of Spaanstalige Reisforums.
WW Reisforum stak tijd en energie in het oprichten van een Engelstalig zuster reisforum :
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=136664
Dit forum http://www.traveljunks.com/forum.php stagneert evenzeer.
Waarom niet herbekijken om Traveljunks en WW te laten fusioneren en het reisforum een automatische vertaallink te geven naar het Engels; eventueel aangevuld met keuze Frans en Spaans (cfr.Tripadvisor)? Zich evenwel richten tot meerdere doelgroepen bij het reizen om een zo breed mogelijk publiek aan te trekken.
Er wordt gezocht om het forum actiever te maken en te houden. Dit kan niet alleen afhangen van de inzet van de leden. Er zal m.i. effectief ook moeten worden geinvesteerd door de eigenaar van het forum.

De eigenaar is een stichting, Stichting Wereldwijzer Reisforums. En een stichting heeft zelf verder geen eigenaren. De enige die betaald wordt voor de community is Zlata en dat geld komt uit de reclame inkomsten. Wereldwijzer maken wij met z’n allen, met de community. En dat doen we heel goed, maar misschien moeten we dat weer eens wat gestructureerder doen, zoals we dat jaren geleden deden? Met dan wel de aanpassingen voor deze tijd, zoals connecties met social media?

En dat dat kan bewijst Kees van het Australie forum. Kleinschalig weliswaar, maar volgens mij wel op de goede weg. Hij heeft een nieuwsrubriek gekoppeld aan de facebook pagina Wereldwijzer Australie. Mijns inziens moet dat dan reisnieuws/reistips zijn (want wie is je doelgroep?), maar de gedachte erachter en het initiatief van Kees is pro-actief en lovenswaardig.

Australie forum: www.wereldwijzer.nl/australie

WWZ Australie facebook: Wereldwijzer Australië

Heel veel adviezen gaan over de indeling van de voorpagina. Sorry, maar daar kunnen admins en mods niks aan doen.

Ik ben zelf iemand die niet vaak een privebericht stuurt over bijvoorbeeld layout. Ik heb bijvoorbeeld wel in het Tweettopic gereageerd toen Zlata vroeg wat mensen van de nieuwe layout vonden. Is mijn feedback gelezen? Geen idee, ik heb er niks meer over gehoord. (Waarschijnlijk is de feedback wel gelezen, want Ton verplaatst nu de foute berichten en de rode balk is weg.)

Ik denk dat het ‘wij-gevoel’ belangrijk is voor veel leden. Daar hoort communicatie bij. Ik voel me verbonden met een aantal admins en mods, maar niet met personen ‘daarboven’. Logisch, want ik weet niet wie dat zijn en wat ze doen. Een wekelijks berichtje van Zlata over een of ander winspelletje of zogenaamd interessant draadje vergroot voor mij de afstand alleen maar.

Hoeveel jaar wordt er niet geroepen dat de communicatie beter moet? Ik ben de tel kwijt. Maar zolang dat niet verbetert vrees ik dat de afstand tussen wij en jullie alleen groter wordt.

1 like

Misschien kunnen we eens wat bekendere mensen vragen voor een gastcolumn? Dat kan inhoudelijk ook interessant zijn.

1 like

Wellicht zou het fijn zijn om een wat overzichtelijker forum te hebben. Ik heb het idee dat veel nieuwe gebruikers soms niet goed weten waar ze terecht kunnen met een vraag, dus vaak belandt deze maar in het algemene reiscafé, terwijl het makkelijk binnen een landenforum past. Ik denk dat het handiger is om ‘minder stappen’ te hoeven zetten, voor je daadwerkelijk in het forum bent. De hoofdpagina is vrij druk, en hierdoor denk ik al snel: ik zie door de bomen het bos niet.

Ook denk ik dat het handiger is om iets te veranderen in de Helpdesk. Hoe vaak er berichten staan over afmelden van de nieuwsbrief, is niet te tellen. Dit komt dan in het “account verwijderen” deel, waardoor we nog eens alles moeten lezen en zelf sorteren. Is het niet handiger dat gebruikers uiteindelijk zelf hun account op kunnen heffen? Dat we alleen nog een soort van goedkeuring hoeven te geven, d.m.v. een simpele bevestiging? Velen klagen ook dat het omslachtig is om op deze manier het account te laten verwijderen. Dit is weliswaar niet van belang voor heel WereldWijzer, maar als we dan toch gaan veranderen… Het maakt het misschien wel makkelijker voor de admins ook. :wink:

Ik heb en tijdje mee zitten lezen en ik heb niet heelveel toe te voegen. Ik heb ooit aan iemand uitgelegd dat met de huidige “snelle” media dingen ook makkelijk tegen je kunnen werken.
Hij wilde hardloop / duurloop begeleiding gaan doen en ik heb hem geholpen met zijn web site.
Ik heb hem het volgende mee gegeven
een web site is als een bilboard langs de weg. Hij kan uitnodigen door zij lay-out.
Vindbaar zijn via zoek machines is het bilboard wat meer naar de weg zetten als dat de andere staan. MAAR als dan blijkt dat het product dat het bilboard vertegenwoordigd slecht is zullen veel van de bezoekers dat al snel melden op de snelle media.

Met andere woorden het is het product dat aantrekkelijk moet zijn en dat moet je leuk verkopen door een goede layout. Het product is “quote” Het is een platform voor en door reizigers, die ervaringen maar ook tips en adviezen aan andere reisliefhebbers willen delen.
Ik zelf vindt dat niet zo duidelijk mijn columns heb ik al meer aan getwijfeld, het zijn de belevingen van een echtpaar dat in Turkije woont, maar dat raakt nog enigszins. Maar relatie problemen of successen me een Turk of Egyptenaar?

Ik lees ze niet maar er s een behoorlijke groep die met deze items de fora actief houden. De vraag die daar uitkomt is wat wil je? Veel bezoekers, of echt de doelgroep reizigers? Ik zelf vind het vervelend dat ik op het Turkije forum nauwelijks reistips tegen kom (Turkije is het zo waard om bereist te worden) Maar het is wel actief door bovengenoemde zaken.

(Ik ben gewoon hard op aan het denken zonder dat ik weet waar het terecht komt.)
Misschien moet je een zichtbare splitsing maken tussen reizen en andere items?
Dit kan het subforum probleem misschien helpen. De andere kant is dat ik subfora geen probleem vind op deze mannier skip ik relatie problemen, vastgoed, enz.
Ik vindt trouwens regelmatig meer relevante informatie over landen in het magazine dan in de diverse landen fora. Als ik naar mij zelf kijk, ik schrijf ik regelmatig over mooie reisdoelen in Turkije maar in Turkije landen forum staan ze niet.
Dit is inderdaad iets over vindbaarheid. Columns niet allen op hun eigenplek in WW maar ook zicht baar in de betreffende landen fora?
Navigatie is een heel moeilijk onderwerp op een site met zoveel bladzijde. (mijn complimenten voor de mensen die daar mee bezig zijn)
Maar er is een zoek functie die prima werkt! en de onderverdeling per land.
Ik zou er geen andere oplossing voor weten. Misschien de voorpagina als een interactieve kaart? zodat je op landen kunt klikken?
Er zijn inderdaad relatief weinig actieve blogs, dat is wat onder de aandacht gebracht kan worden via sociaalmedia? misschien hogere prioriteit in de navigatie?

Er moet gedacht worden over iets dat uniek is wat op weinig andere reis-site’s te vinden is.
Dit met het “product” idee in het achter hoofd.

Ik gooi gewoon wat dingen op.
Lokaal weerbericht met jaar gemiddelde per land/provincie?
RSS feed met lokale VVV’s. Zodat lokale activiteiten automatisch in de landen fora komen?
Valuta life per land? met een calculater (er zijn voldoende vrije api’s te vinden)
de nodige vaccinatie per land?
Een soort portal functie per land met links naar de nodige relevante lokale site’s?
Al het bovenstaande met een vaste indeling over heel WW in de landen fora zodat navigeren herkenbaar wordt als je naar een ander land navigeert?

Ik blijf meelezen en als ik geïnspireerd wordt laat ik het weten

1 like

Phoe, ik vind dit een lastig onderwerp, want het is natuurlijk erg moeilijk om het zo te veranderen dat iedereen tevreden is.
Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat het overzichtelijk moet zijn, dus specifiek: op een landenforum slechts 2 a 3 subfora maken.
Daarnaast zou het inderdaad leuk zijn om op de hoofdpagina per week of per maand o.d een item/land/actie eruit laten knallen in een andere kleur, ander lettertype o.d. Het is natuurlijk leuk als bezoekers geprikkeld worden om door te lezen en meerdere fora bezoeken.

Ik ben benieuwd wat er gaat veranderen!

Het blijft natuurlijk allemaal lastig…

Maar ik denk toch dat je naar het principe toe moet van : Een land, een forum.
Voordeel hiervan is dat alle activiteit in dat forum plaatsvindt, en het dus automatisch actiever oogt.
Er kleven ook nadelen aan, maar ik denk toch dat je mensen die nieuw zijn op het forum daar het best en snelst mee helpt.

Nog te ontdekken landen" Of "Geen massatoerismelanden, daar zijn mensen niet naar op zoek, om het bij mezelf te houden:
Het reisbureau komt met een aanbieding of meerdere aanbiedingen, dan ga ik hier kijken op het forum naar het desbetreffende land,
om te bezien of het voor mij interressant kan zijn. Ik zoek dan uiteraard op "Mexico " of “Panama”, en niet op “nog te ontdekken landen”.
Het is al vrij vaak geroepen, nieuwe “klanten” van het forum zoeken 3 minuten op een forum, en zien ze dat de laatste activiteit bijv. in februari 2014 was,
dan klikken ze meteen weg. Zichtbare activiteit is erg belangrijk.

Ik denk ook dat het mogelijk moet zijn om per land iedere week een andere foto groot op de voorpagina te plaatsen, en daar dan een artikel
bij te hebben, waarop uiteraard gereageerd kan worden.

Daarbij geef je de lezer twee keuzes: Door naar het artikel of onderaan: Door naar het forum.

Hans.

Sorry, ik zie niet in waarom we het met z’n allen moeten doen.

Ik ben een vaste gebruiker hier, geef bezoekers graag informatie over Thailand, maar zie geen reden om betrokken te zijn bij een grote vernieuwing.

aangezien fb terugloopt komen mensen hier wel terug denk ik. Misschien alle nieuwe leden vragen reclame te maken? Ik ben zelf inderdaad ook niet meer zo actief , omdat ik mijn egypte nieuwtjes wel via een specifieke groep op fb vindt en daar ook vragen kan stellen aan mensen die ik ken. het is hier namelijk nogal anoniem.
Toch kom ik hier steeds weer terug, om wat egypte betreft mensen een tip te geven. Of om zelf wat te vragen. En nu ik dit toch schrijf: tijdens de revolutie was dit een prachtige plek om vanuit nederland nieuws te delen en elkaar te steunen in de onzekerheid over vrienden en familie. Wel laat, maar dank daarvoor !

Blijf niet wachten op iets wat mogelijk gaat gebeuren. Als FB al minder gebruikt zou gaan worden dan komen daar andere social media voor terug.
Niet wachten maar pro actief bezig zijn met het reisforum.
En wat Steven aangeeft vind ik ook wel belangrijk. Meningen kunnen wij allemaal geven maar ook ik zie niet in waarom we een grote vernieuwing met elkaar moeten doen.

1 like

Wat bedoel je dan met een grote vernieuwing? Het zelf bijdrage leveren aan het forum of bijvoorbeeld inspelen op de actualiteiten met een inzameling voor Ebola?

Er zijn vele suggesties over het verbeteren van (de leesbaarheid van) de voorpagina. Als daar niks mee gedaan wordt, dan zijn andere initiatieven niet eens zichtbaar.

Ik voel me ook niet geroepen om iets te doen wat niks oplevert.

Wat ebola betreft: ik doneer liever rechtstreeks dan via een forum.

Wat inspelen op de actualiteit betreft: ik denk dat je politieke discussies moet voorkomen. Wellis-nietes spelletjes trekken alleen de foute mensen :slight_smile: