Hoe kunnen we forums actiever maken en houden?

Besef dat alles z’n tijd, z’n interesse heeft, ongeacht welk genre aan Forum, mensen komen en gaan…
Zelfs zonder forumbeheerder/moderator kan een landenforum actief zijn. Alles heeft te maken of er een groot publiek interesse heeft in een bepaald land en er actieve leden zijn die bij de zoveelste herhalingsvraag toch nog antwoorden, al is het met een verwijzing naar een reeds, nog steeds valabel bestaand topic over een identieke vraag. Ik denk dat het Frankrijk en Italië Forum hiervan een tijdlang als voorbeeld konden gelden. Het Frankrijk Forum was een hele tijd zonder Forumbeheerder/moderator en het maakte op een gegeven moment bij de publikatie “maandelijkse statistieken landenforums m.b.t. aantal x bezocht” zelfs zijn entree in de Top 10 rangschikking en heeft dit minstens 3 maanden lang zo gehouden. Ik heb het daarna niet meer gevolgd.
Het Italië Forum heeft een hele tijd een forumbeheerder é*n *meerdere moderators gehad. Wie blijven er nog over of kwamen in de plaats ?Héél veel Nederlanders en Belgen gaan o.a. met vakantie naar deze landen, niet eens zover van huis en toch is/was er veel actie/interactie op deze Forums.

Wat ik gewoon wil verduidelijken is dat een Forum in zijn totaliteit sowieso forumbeheerders nodig heeft, maar het niet een noodzaak is dat ieder subforum, enz… een eigen beheerder/moderator/of welke betiteling ook, vereist. Ik lees wel eens op anderstalige reisforums waar niet alles en nog wat z’n eigen beheerder/moderator heeft en toch is er voldoende interactie.
Ik wil hiermee geen gesloten boek heropenen. Toch kan het een overweging waard zijn : Hebben een aantal actieve forumbeheerder/moderator/leden niet afgehaakt na de zoveelste foute houding en foute beslissingen van WW-verantwoordlijken bij vorige prijswedstrijden ?

Facebook en al die toestanden geeft m.i. zeker geen meerwaarde aan een reisforum. Zoekers komen er wel met eenvoudige zoektermen als “reisforum”,“traveller forum”, “forum de voyage”, “forum de voyageurs” : het geldt in alle talen !
Overroepen publiciteit, commercie, sponsoring, e.d. zijn niet zo noodzakelijk voor de échte zoekers om op een goed reisforum terecht te komen, ze hebben uitsluitend een input voor de houder/eigenaar van een reisforum.

Een nadenkertje :
Betaald worden voor je actief zijn op een forum is duidelijk. Quid : wat is je eventuele juridische verantwoordelijkheid als totaal vrijwillig forumbeheerder/moderator/e.d. bij een forum ? Dit is toch geen ijdele bedenking.

Men moet het geenszins met me eens zijn !
Zelf overtref ik me nu want ik ben niet meer actief op WW.

Ik vind het jammer dat Stacy niet meer actief is. Ik deel de mening dat bepaalde zaken uit het verleden geen schoonheidsprijs verdienen.

Voor mij een reden om weg te blijven bij de meeste wedstrijden. Zoals Georges al meldt, het trekt bezoekers, het trekt bezoekers die inkomsten genereren (meer pageviews), maar het voegt geen inhoud en kwaliteit toe…

Het is nog altijd “Stancy” hoor

In mijn vorige post bedoel ik dat enkele “actieve” forumbeheerders/leden hebben afgehaakt, ervan uitgaande dat men zich geen tweemaal aan eenzelfde steen stoot maar het hier bij herhaling flagranter werd door héél foute attitudes van WW-verantwoordelijke(-n) (en dat zijn niet de forumbeheerders) : ze konden zich hier niet verder blijven vereenzelvigen met dingen waaraan véél leden tijd besteden en positieve ideeën input gaven, anderen deden inzendingen als deelname, sommigen maakten deel uit om het te organiseren of zaten in de jury… een fout ok, enkelen wilden rechtzetten wat krom was maar werd hun zelfs geen kans gegeven dit te realiseren… Amen… WW is wél enkele actievelingen kwijt, anderen houden zich dan weer meer afzijdig. Het kan niet met zoveel woorden worden gezegd maar ook dit speelt bij sommigen die er nog zijn, nl. dat foute attitudes hier niet bepaald zullen worden gewijzigd in positieve zin.
Ik wil niet afbreken, maar dat WW het beschouwt in een positieve betekenis “wikken en beschikken” om met de input van leden geen loopje te nemen na al hun goede wil, tijd, energie en inbreng. Pas dan kan er ten gronde vooruitgang worden geboekt.

Wat betreft extra moderators en/of expert voor een land heb ik enkele keren getest op het Mexico forum. Werkte het m.b.t. meer bezoekers of interactie? Niet echt. Kan natuurlijk ook het land en haar bezoekers zijn, want het ene land is niet het andere. Er is op Mexico gewoon niet veel te doen. Verder zijn topics vaak m.b.t. wonen en werken, welke ik meestal niet eens beantwoorden kan.

Op het Cambodja forum stelt men vaak combivragen met meestal Thailand of Vietnam. Ik check regelmatig op het andere land en zie in de meeste gevallen dat er al geantwoord is. Moet ik dat dan nog eens gaan herhalen?

Bij mij is tijd ook een steeds kostbaarder goed geworden en laat ik het bij het hoognodige. Ik check wel bijna elke dag, maar momenteel is het hoe korter hoe liever. Topics doorkijken en oude posters nalopen ga ik dus echt niet aan beginnen. Als dat gewenst is ga ik na 8 jaar mijn moderatorhelm aan de denkbeeldige wilgen hangen!

Ook dat er vaak geen response stoort me deels. Al is het maar om wat meer info te krijgen voor een eventueel antwoord te kunnen geven. Op privéberichten antwoord ik altijd dat men de vraag in het betreffende forum moet stellen, zodat andere lezers er ook wat aan hebben. Vaak doet men dat niet… :frowning: Het is m.i. nog altijd een forum, waar reizigersinfo voor iedereen door iedereen is, toch?

Met de prijsvragen en quizzes heb ik al langer afscheid genomen.

@roberts: misschien bij de combivragen een link naar het andere draadje? Voor de TS mss niet nodig, maar wel informatief voor andere reizigers.

@Stancy, sorry voor het verkeerd schrijven van je naam.

Ooit hoorde ik de stelling ‘vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend’. Als je zegt dat je iets doet moet je die afspraak binnen afzienbare tijd nakomen. Enthousiaste deelnemers meer dan een week op antwoord laten wachten in een helpdesk is mijns inziens not done.

2 likes

@Jenny

Potverdorie! Had me maar pb gestuurd over dat berichtje. Helemaal gemist! Excuus!

Groetjes Thijs

Ik heb geen idee waar je het over hebt. Mocht ik ooit een berichtje hebben geplaatst, dan ben ik het inmiddels zelf vergeten.

En zo worden verbeteringen in de kiem gemoord. Haha.

Dacht dat je berichtje over Guatemala bedoelde… :slight_smile: Stond al week open in de helpdesk en die had ik totaal gemist. Dus had de conclusie getrokken dat jij daar op doelde. (Mogelijk nieuwe forumbeheerder…)

Haha, nee, niet gezien.

Ja dat is jammer , ben het met je eens Jenny :ninja:

Ik wil op het bovenstaande reageren.

Ik heb natuurlijk hetzelfde "probleem "als Roberts maar denk wat minder.

Wat ik doe is , wanneer er vragen komen voor een gecombineerde reis Viet nam en Cambodja is al de vragen van Viet Nam beantwoorden en dan de link naar het Cambodja reiscafe plaatsen met de opmerking dat daar de mensen zullen reageren die daar meer van weten.

Ook ik krijg PM berichten en ik vraag dan ook of ze op de openbare site hun vraag willen stellen.
99% wil dat niet omdat ze High end reizen of menen dat ze dit prive willen houden. en dan adviezen krijgen over hotels die ze niet willen , adviezen om goedkoper te reizen.
Daar staan deze mensen niet op te wachten en willen ook graag wat anoniem blijven.

Ook het beperkte van de site wreekt me soms.

Of

Mensen hebben een offerte ontvangen en vragen me om daar eens kritisch naar te kijken.
Plaatsen op de zichtbare site is geen optie omdat er teveel persoonlijke gegevens in staan.
Via PM gaat ook niet, te klein scherm en niet werkbaar.
Om deze mensen wel te helpen gaat het via onze prive mail.

Dit heb ik zo rond de 5 per maand om offertes te bekijken alleen al voor het Viet Nam forum.
PDF, word enz en 5 mailtjes minimaal per bezoeker.

Misschien is daar wat in te verdienen.
Leden van WW zijn niet alleen meer de backapackers , maar ook mensen die 10000 Euro willen besteden voor een reis van 3 weken.

Tip voor de reisredaktie om ook aan deze groep te trekken met artikelen.
Iets van dure hotels / resorts en prachtige droom lokaties.

Denk dat WW ook moet mee veranderen en anonimiteit altijd moet garanderen voor mensen die advies willen, en niet backpacken geen advies willen van goedkopere hotels ( en dat garanderen )

Interessant dat je dit met ons deelt Ton. Ik ben lid van de reisredactie en ga dit eens bespreken in mijn team of we hier iets mee kunnen doen.

Ik ben wel van mening dat we in het Online Reis Magazine gevarieerde informatie geven ook over hotels en bestemmingen voor de modale reiziger.

Qua anonimiteit is het niet echt mogelijk daar iets aan te doen het in tenslotte een forum. Als mensen een reisschema willen delen kunnen zij hun persoonlijke gegevens er zelf uit halen.

1 like

Zlata, heb je al wat concretere stappen kunnen zetten, aan de hand van de gegeven suggesties? :slight_smile:

Zeker ;)!
Met name met het werven van nieuwe beheerders en deze een beetje wegwijs maken voor zover dat nodig is. Ik heb gemerkt dat een nieuwsbrief mailing goed werkt. Dus daar ga ik voorlopig nog verder mee aan de slag.

En verder natuurlijk ook focussen op de huidige beheerders. Om onder andere voor meer activiteit te zorgen aangegeven om de eerste pagina van het forum te beantwoorden als dit nog niet is gebeurd. Waarom? Mensen komen na het notificatie mailtje terug op het forum. Dit is dan 1 kant, maar zij moeten verder natuurlijk of vragen stellen of beantwoorden. Dit is nog een discussie opzich.

Verder zie ik hele goede punten voorbij komen, dus discussieer vooral door zou ik zeggen :D. Alles wordt opgeschreven en meegenomen van mijn kant.

Super Zlata, ik zag ook al een paar nieuwe beheerders voor fora, top!