Wereldwijzer Indonesië Tips

Ik heb voor Sulawesi inderdaad anti-malariamedicatie medicatie geslikt.

Voor Zuid en het nieuwe West-Sulawesi niet. Voor Centraal moet je malaria slikken

Heeft iemand ervaring met het reizen over land (en hier en daar een ferry) van Flores naar Lombok?

Mocht je Yogyakarta bezoeken ga dan zeker ook naar Suruloyo Peak! een van de mooiste uitzichtpunten op Java waarvan je de vier vulkanen; Merapi, Merbabu, Sindor & Sumbing tijdens zonsopgang kunt zien en de Borobudur tempel. Er is ook een mooie waterval in deze omgeving waarvan ik de naam even niet weet. meer info op yogyakarta.nl/suroloyo_peak

Tot een paar jaar geleden veel in het oosten van Indonesie gereisd, soms met het vliegtuig nog vaker met het openbaar vervoer, travel of nachtbus. Als ik tijd genoeg had trok ik voor het reizen van Lombok naar Flores (en terug) een paar weken of soms zelfs langer uit. Het is ook wel eens voorgekomen dat ik binnen 1 dag van Flores terug in Lombok zat.

In het draadje: Java - Flores - (Sumbawa -) Lombok/ Bali schreef ik op 18-04-2011 het volgende:

De Indonesie tip is wat mij betreft:

Wil niet te veel in 1 reis stoppen. Verkijk je niet op de reisafstanden. Ieder eiland is anders. Je kunt op je gemak wel 5x op vakantie naar Indonesië gaan en dan nog heb je alleen de highlights gezien!

Kies vooral naast de bekende highlights voor wat ‘onbekendere’ dingen. Zoals een van onze reizigers laatst zo mooi opmerkte: “Je hebt er van te voren geen beeld bij en daarom kun je je juist laten verrassen.”

Sumatra, Java en Bali zijn inderdaad prachtig en ondanks dat hier veel mensen naar toe gaan, vinden veel mensen het verbazingwekkend rustig. Maar hou je van off the beaten track en locaal gaan, probeer juist ook eens de onbekende eilanden zoals Flores, Lombok, Sulawesi en Kalimantan.

Veel plezier in Indonesië!

een aanrader , bezoek eens SUMBA hotel faciliteiten zijn minimaal maar wat je ondekt is fenominaal.

veel reisplezier

Hallo
Wat een duur hotel we gaan voor 7 weken naar bali en lombok we zouden dat hotel moeten nemen we zijn een fortuin kwijt

Ja de natuurschoon is overweldigend op Bali en zeker onvergetelijk.
Gelukkig hebben jullie de retourvlucht toch nog kunnen boeken met je Nederlands paspoort.
Wat moeten jullie je toch weer senang voelen hier in deze gezellige, sfeervolle,
bourgondische brabantse hoofdstad 's-Hertogenbosch.
welkom thuis.

Wij hebben recent Sulawesi voor het eerst bezocht. Het heeft - deels omdat ik er familie heb wonen - wel een beetje een verpletterende indruk achter gelaten. Wat een mooi eiland en wat een boel hoogtepunten. Hoewel we deze trip alleen de noordkant gedaan hebben, was dit al super (in 3 weken). Duiken stond centraal (en daarnaast natuur, jungle en dus familie). De volgende trip zal een noord-zuid of andersom reis worden; want het midden en zuiden heeft natuurlijk ook enorm veel te bieden.

Ik maak bijna altijd wel een website van onze ervaringen. Ditmaal besloot ik er net wat meer aandacht aan te schenken. Toerisme daar staat nog in de kinderschoenen, een website als de mijne is volgens mij wel gewenst :). Ik heb Amazing Sulawesi gemaakt om het mooie Sulawesi wat meer onder de aandacht te brengen. De site is nog niet helemaal klaar (ben nog druk met de foto’s bezig), maar veel al wel. Bekijk het op www.amazingsulawesi.com. Input is welkom :).

Mocht je er nog niet uit zijn…binnenkort komt Singapore Airlines met goedkope tickets naar Singapore (e.o.). Omdat ze direct met Silk Air naar Manado vliegen, zullen tickets naar Sulawesi ook tijdelijk goedkoper zijn…(vanaf 4 april komt de nieuwe Singapore Airlines aanbieding…)

Bezoek eens de goede doelen projecten in Indonesie op het eiland Lombok
Zie www.goforlombok.nl en www.lombokcare.com

1 like

Dit jaar was ik na 25 jaar weer eens bij de krater Tangkuban Parahu in Bandung.
Vroeger kon je naast de krater ook via een pad naar beneden, naar een ander deel van de krater.
Nu is dat niet meer mogelijk zonder gids, men verwacht van je dat je aan de informatiekiosk een ticket koopt voor 300.000 rp.
Omdat ik daar als eens geweest was kocht ik geen ticket om naar beneden te gaan.
Ik werd achtervolgd door een student die me aanbood om met hem naar beneden te gaan voor 200.000 rp.
Ik wilde niet meer betalen dan 50.000 rp, maar hij bood me uiteindelijk de gidsprijs van 100.000 rp aan.
Voor wie daar heen wil gaan, zoek een student die als gids met je naar beneden wil gaan.
Laat je niet oplichten en wees er natuurlijk zeker van dat je naar beneden kunt met een geldig ticket.
Aan de voet van de krater kun je met een auto of brommer naar boven gebracht worden, 4 km lang is de rit.
Ga vooral afdingen op de ritprijs naar boven.

Dag Hubert,

In feite hoef je niets te betalen. Je betaalt voor een gids. Het pad is ook zonder gids te lopen. Dat is mijn ervaring. Inderdaad is het mogelijk om met een brommer naar boven te gaan. Afdingen hoort er natuurlijk bij.

Jullie hebben een prachtige site gemaakt met bruikbare tips. Dank je. Over een paar maanden reizen wij, ik met mijn vrouw, ook naar Sulawesi. Voor de tweede keer trouwens. De eerste keer zijn we in Toraja land geweest. Nu maken we een rondreis door heel Sulawesi. Voor vervoer maken we vaak gebruik van lijndiensten op een terminal. Vanaf Makasser naar Rantepao b.v. kun je met een luxe bus overbruggen.
Deze keer willen we gebruik maken van jullie ervaringen in Noord Sulawesi. Trouwens wij vliegen met Garuda omdat je 25 % korting krijgt op binnenlandse vluchten. Dat is handig wanneer men nog meer eilanden wilt bezoeken.

Zonder gids werd ik niet toegelaten, toen ik 25 jaar gelden zonder gids ben afgedaald was dat heel goed te doen, deze pad naar beneden is helemaal niet gevaarlijk.
Ik weet niet hoe het nu is na die kleine uitbarsting van begin dit jaar.

Op Bali kun je op allerlei plekken fantastisch en leuk eten. De ene keer eet je voor een euro in een lokale warung. De andere keer is het leuk om s avonds luxe uit eten te gaan. Wil je je eens echt laten verwennen, dan zijn dit mijn topper ervaringen qua restaurants:

Donderdag vertrek ik weer naar Indonesie. Ik ben heel benieuwd naar jullie gouden tips. Hoeft niet allemaal zo chic te zijn als bovenstaande. Ik vind de afwisseling juist heel leuk, dan eens heel lokaal, dan eens een uitspatting bijvoorbeeld omdat je iets te vieren hebt.

Bukit Lawang!!! De jungle is zooo mooi, de avonden en nachten zooo gezellig!!! Www.ayo-bukitlawang.com

Sent from my GT-P5110 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Beste reizigers,

Wie heeft er een individuele reis gemaakt door het Indonesische Sulawesi?

Ik ben specifiek op zoek naar tips voor de route van Ampana (ferry point Togean Islands) naar Rantepao (Tana Toraja’s).
Is dit te doen? En in welk tijdsbestek.

Overige tips over Sulawesi zijn ook van harte welkom.

Het plan is om 2 1/2 week door Sulawesi te reizen vanuit Manodo dan vervolgens daar in de omgeving rontrekken om de ferry (15u) of speedboot (iemand ervaring?) te nemen naar de Togean Islands.
Vanuit hier vervolgens met de boot naar Ampana waarna de ‘zoals ik heb gelezen’ moeilijke reis naar Rantepao volgt.

Vanuit Rantepao reizen we naar Makassar waar we de reis eindigen.

Wie kan mij vrouw 28 en mijn reismaatje vrouw 29 aan informatie helpen?

Met name qua transport en haalbaarheid

Groetjes,
Debby

Hoi Debby,

Ferry van Gorantalo-Togian
Hou er rekening mee dat bij slecht weer de oversteek uitgesteld kan worden en dat deze oversteek van 8-10 uur best pittig kan zijn, qua golven en zeeziekte. Ook is het niet perse erg veilig… Wij nemen als organisatie het risico niet, maar als je dat als backpacker wel wilt doen, is het aan jou natuurlijk. Alternatief: vliegen van Manado naar Palu of Poso (enkele keren per week) en dan naar Ampana rijden.

Ampana - Rantepao
-1 reisdag Amapana - Tentena Posomeer

• 1 reisdag Posomeer (liever vanaf het zuiden) naar Rantepao.
    Ik raad je aan een prive auto te nemen, omdat het zo’n lange rit is. Ook kan de weg opgebroken zijn, reken zeker op 10-12 uur, vanaf het zuiden van het Poso meer en alleen stoppen voor eten of wc.

Als je deze overland trip doet, dan zou ik er zeker iets leuks van maken bij het Posomeer. Bada vallei is mijn favoriet.

Voor een indruk, bekijk hier filmpjes Posomeer en Badavallei
https://www.youtube.com/user/footprinttravel

Voor fotos (bij elke bouwsteen een foto tab) en reisschemas zou je even op onze website kunnen kijken, dan zie je hoeveel reisdagen een en ander in beslag neemt. Wordt een beetje te veel om hier uit te schrijven.

Succes en veel plezier!

Hoi Paulien,

Bedankt voor je reactie, wij gaan nog maar eens goed nadenken hoe we dit gaan doen in zo’n kort tijdsbestek!

Gr.
Debby