Hallo,
samen met mijn dochter willen we in september een rondreis gaan doen in Indonesie, Sumatra, Java en Bali zouden we willen verkennen in 25 dagen, graag zouden we dit ginder doen met een plaatselijke chauffeur.
De grote afstanden zouden we dan met een binnenlandse vlucht of met het openbaar vervoer (trein) willen doen.
Wie kan ons een route met allerlei tips bezorgen, het zou ons enorm helpen.
johnny.castermans@telenet.be
Ik ga vanaf half maart twee maanden door indonesie reizen.
Ik wil de tweede helft van mijn reis op bali/lombok doorbrengen (vooral om veel te surfen).
De eerste helft van mijn reis (ongeveer 4 weken) wil ik andere delen van indonesie bezoeken, dus ik ging hier de tips lezen.
Maar ik heb nog niks gelezen over Borneo of kalimantan of alle andere plekken in indonesie waar ik zo nieuwsgierig naar ben. Iemand daar nog tips over?
ben benieuwd.
Bedankt voor je reactie. En wat leuk dat je op al die plekken geweest bent.
Ik ben eigenlijk juist geinteresseerd in kalimantan, maar ik zie dat je daar niet geweest bent. Maar misschien kan je wel iets zeggen over sumatra en sulawesi.
Ik twijfel namelijk nog welke eilanden ik wel of niet aan ga doen omdat de tijd natuurlijk altijd beperkt is. Ik wil graag mooie natuur ontdekken. Liefst een trektocht maken in de jungle voor een paar dagen. Mooie dorpjes bezoeken, mensen ontmoeten en alles op een rustig gangetje.
Daar wil ik vier weken voor uittrekken (de andere vier weken ga ik balie en lombok bezoeken).
Ik land op jakarta en daar begint mijn reis dus. Ik twijfel zelf of ik op java zal blijven of gelijk doorvlieg naar een van de andere eilanden om via bali op het einde weer terug te komen op java vanwaar ik ook naar huis vlieg.
Ik zou graag (als dat kan) een beetje de voor en nadelen willen weten van bijvoorbeeld sumatra en sulawesi. Op het gebied van:
bereikbaarheid
betaalbaarheid
natuur
activiteiten/andere mensen tegenkomen (ik reis alleen)
Misschien dat anderen ook iets over kalimantan kunnen zeggen?
Ik ben nog totaal aan het orienteren vandaar de vele vragen!
alvast bedankt voor de moeite!!
groeten, Hiske
p.s. de eerste weken zijn half maart tot half april (half mei vertrek ik weer)
De verschillen tussen Sumatra en Sulawesi (ik noem het bewust geen voordelen, want wat een voordeel is voor de een is een nadeel voor de ander) gebaseerd op mijn persoonlijk ervaringen:
in Sulawesi ben ik nauwelijks andere reizigers tegengekomen, op Sumatra op bepaalde plekken wel. je kan ze opzoeken, je kan ze ontlopen
qua openbaar vervoer vind ik Sumatra fijner. tussen de steden tijden op beide eilanden bussen, maar als je vanuit een stad naar een bezienswaardigheid wilt, dan is het op Sumatra makkelijker om een minibusje in te stappen. op Sulawesi ben je meer afhankelijk van eigen vervoer (waar een hoger prijskaartje aanhangt). je kan beide eilanden makkelijk per vliegtui bereiken. Air Asia vliegt alleen naar Sumatra.
in het midden van Sulawesi zijn soms onrusten, zie de site van het ministerie van buitenlandse zaken
duiken op Sumatra is mooi (Pulau Weh), maar als je van citters en muckdiving houdt is Sulawesi (Lembeh) denk ik mooier (maar ik ben daar niet geweest). duiken op Sumatra is goedkoper
als je orangutans wilt zien, dan moet je naar Sumatra. Sulawesi heeft de zwartkuifmakaak. op Sumatra zijn meer plekken waar je een meerdaagse jungletrek kan doen, denk aan Ketambe en Bukit Lawang. ik zou kiezen voor Ketambe.
qua cultuur vond ik Sumatra diverser dan Sulawesi. Takengon is niet te vergelijken met de Karo-dorpen rondon Berastagi en dat is weer heel anders dan de Batak-dorpen bij Danau Toba.
Het moet jou toch zeer zeker bekend zijn dat de gemiddelde levensstandaard zeker op Bali zeker niet slecht is! In vergelijking met de andere eilanden zelfs heel goed en een gemiddeld gezin heeft zo’n 6 a 7 honderd euro te besteden! Note: De gemiddelde Balinees hangt van rommelen en ritselen aan elkaar en is zeer trots en terecht!
Uiteraard is er ook echte armoede maar dat is hier en elders in Europa ook!
:wub:
Wat is jouw ultieme Indonesië tip? Plaats 'm hieronder!
[/quote]
Mijn ultieme ervaring is moeilijk te kiezen, want wij vinden zoveel ultieme reiservaringen.
Een tocht door de Baliemvallei in Irian Jaya is onvergetelijk en een tocht langs de eilanden in een open prauw, over de azuurblauwe zee met de prachtige vissen en koralen even fantastisch.
Sumatra is geweldig wat natuur betreft en in Sulawesi is een bezoek aan de Toraja’s een cultuurschok vooral als je een begravenis bij kan wonen.
Vorig jaar zijn we van Flores ( prachtige meren van de Keli Mutu) en mooie kusten naar Rinca gegaan, voor de varanen, en vandaar naar Sumbawa.
Er is zoveel te zien en zo heel anders als b.v. Java en andere delen van Indonesië.
Lombok heeft ons hart gestolen als rustpunt na alle indrukken die je op zo’n reis opdoet.
Wij gaan dit jaar weer een Indonesië reis maken en dan naar de West-kust van Java en kiezen Lombok als rustpunt, met een paar dagen Gili’s.
Wil je meer weten, graag, Helenweed
Kan iemand me zeggen hoe we het beste van Jakarta rechtstreeks naar Yogjakarta gaan? We gaan 31 Juli in Jakarta landen en zouden graag ter plaatste iets willen regelen? Is dit mogelijk? We landen tegen 18u lokale tijd.
Treinreis van Jakarta via Bandung naar Yogjakarta is onvergetelijk! Kost wat meer tijd, naar Bandung ca. 3 uur en naar Yogjakarta ca. 8 uur. makkelijk te boeken op het station en comfortabel reizen met airco. Hele mooie landschappen en contacten onderweg met de lokale bevolking. Neem wat speelgoed mee voor de kinderen. Groet, Errem.
dezelfde dag met de trein zal niet gaan kiijk op de website kereta api voor het schema de trein vertrekt van gambir en van jatinegara gambir is luxe trein jatinegara simpeler en economie tickets kan je alleen op de stations halen
Wat is jouw ultieme Indonesië tip? Plaats 'm hieronder!
[/quote]
Vaak gaan mensen na een reis door Java bijkomen op Bali.
Mijn tip is ga naar Lombok om van het strand te genieten.
Teneerste minder toeristen, en zeker leuk om nog een dagje of 2 naar de Gili´s te gaan.
Een kleine wandeling door de sawa´s aan de voet van de Rinjani is werkelijk wonderschoon.
Het Puri Mas resort, aan de kust bij Senggigi, is een sprookje.
Kuta, een dorp langs de andere kust, erg geliefd bij surfers, is nog niet erg leuk voor een luie uitrust periode.
Kijk op de site naar Puri Mas en je bent zeker verkocht.