Wat een toerist lijden kan

Kan slechts één goede raad geven: wendt u tot EU-claim. Liefst zo veel mogelijk gedupeerden. Twee jaar geleden hadden wij vanaf Schiphol een nacht en halve dag vertraging met Martinair op een vlucht naar Mombasa. Eind december kregen we 400 euro per persoon. Oké, de oorspronkelijke vergoeding was 600 euro per persoon, EU-claim neemt een percentage - terecht -. Mensen die niets ondernomen of met hun kop tegen de muur bleven lopen, kregen niets. EU-claim heeft een behoorlijke reputatie en een stevig team van juristen aan boord.

Doen!

Ik krijg overigens geen enkel percentage…

Groet,
Diani

Ik heb gisteren contact gehad met ARAG. Helaas kunnen zij ons niet helpen omdat we geen rechtsbijstandverzekering bij hun hebben en omdat het om een zaak in het buitenland gaat MAAR zij konden mij wel vertellen dat het niet om een “technisch mankement” en “overmacht” gaat zoals Jetair het doet voor komen in de mail aan Willyboy maar over “Instapweigering”.
Wat zij mij vertelde was dat ongeacht wat er met het vliegtuig aan de hand was ons de toegang tot het nieuwe vliegtuig werd toegezegd en dat wij dus via bijv Consuwijzer een Instapweigerings formulier moeten downloaden. Tot nu toe zijn bij bijna alle NL maatschappijen de reizigers in het gelijk gesteld door de rechter met dit formulier EN binnen afzienbare tijd.
Overigens wel heel netjes nog, die mevrouw bij ARAG zei nog dat als het mij niet lukte ik haar nog maar even moest bellen en dan zou zij zelf er nog wel even naar kijken.

1 like

**Zoals ik hierboven al zei :

Financiële schadevergoeding

Bovendien kunt u bij instapweigering, annulering van de vlucht of meer dan 3 uur vertraging bij aankomst op de eindbestemming die op uw ticket vermeld staat, afhankelijk van de vluchtafstand recht hebben op een schadevergoeding van 250 tot 600 euro.

Tussen een luchthaven binnen en een buiten de EU

[ul]
[li]1.500 km of minder: €250[/li][li]Van 1.500 tot 3.500 km: €400[/li][li]Meer dan 3.500 km: €600[/li][/ul]

Aangetekende brief (die kost verdien je terug)

Naar : JETAIR
tav. : Juridische dienst
Datum :

betreft : (vluchtnummer data)

Na contact met mijn advocaat bijkt dat U, ondanks Uw verontschuldigend schrijven, in gebreke bent gebleven met de volgende Europese regelgeving:

COPY PEEST

U heeft 10 werkdagen de tijd om met een compensatie voorstel te komen. Mijns inziens is een terugbetalign van 3 van de 6 tickets gewenst.
U mag mij gratis tickets geven voor een toekomstige reis.

BLABLA, vul maar in wat je zelf wil.

Mailen helpt niet, op papier (ik heb een fax + een aangetekend schrijven gestuurd destijds)
**

Het aangetekend schrijven helpt ook niet (ik deed het) .In Nederland helpt geen enkel bureel voor EU claims tegen Belgische maatschappij .Morgen trek ik persoonlijk naar Oostende (hoofdbureel jetair) omdat niet antwoorden zijn op mails en aangetekend schrijven .Heb toch nog een adres gehad voor help www.mobilit.fgov.be/fr/air/passag.htm .Daar het klachten formulier gebruiken en sturen .

Leesvoer over deze materie is er genoeg .Maar geld terugkrijgen is een andere zaak .
zie Mobility and transport

En vandaag was het weer prijs.
Vlucht vertrok gisterenavond uit Brussel omstreeks 21.30 en is na een tijd moeten terug keren wegens technisch defect. Uiteindelijk zijn ze om 02.30 deze nacht nogmaals vertrokken richting Mombasa. Rechtstreeks en niet via Zanzibar.
Mensen die enkel maar vlucht geboekt hadden (geen all inclusive pakket) voor vandaag om terug te gaan naar België werden weer niet verwittigd. En moesten op de terugreis via Zanzibar, wat eerder ook niet aangegeven was.
Zolang ze met die oude toestellen blijven vliegen, zullen de problemen blijven, denk ik.

[TR=“bgcolor: transparent”]
Pechvliegtuig moet brandstof lozen boven onze kust - 26/03/2013

[/TR]

http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2013/03/25/75e9f640-955e-11e2-8888-ab0e136564fa_original.jpg.369.jpg

**202 passagiers die zondagavond waren opgestegen voor een exotische vakantie in Zanzibar stonden na vier uur rondjes vliegen boven Limburg en het lozen van tienduizenden liters brandstof opnieuw aan de koude grond in Zaventem. Slecht nieuws voor het oudste toestel van Jetairfly, dat net zijn reputatie van ‘konijnenboeing’ had afgegooid.

Het was zondagavond al na tienen toen vlucht JAF727 vertrok van de nationale luchthaven richting Afrika. De imposante Boeing 767 van Jetairfly zou eerst een lading vakantiegangers droppen in het Keniaanse Mombassa om dan verder te vliegen naar Zanzibar.
Al enkele minuten na de take-off maakte het toestel echter rechtsomkeer boven Luik. Vliegtuigspotters fronsten de wenkbrauwen toen ze de Boeing een twaalftal rondjes zagen draaien tussen Hasselt en Sint-Truiden om dan koers te zetten richting Noordzee. Daar maakte het vliegtuig een vijftal lussen boven de hele lengte van de kuststrook om dan een stuk trager en veel lager dan normaal terug te keren naar het vertrekpunt. Om 1 uur ‘s nachts stonden de passagiers opnieuw in Zaventem.
‘Vlak na het opstijgen weigerde een van de flappen op een vleugel in te klappen’, zegt Hans Vanhaelemeesch van Jetairfly. ‘Compleet ongevaarlijk maar het jaagt wel het brandstofverbruik de hoogte in, zodat het vliegtuig niet meer op zijn bestemming zou geraakt zijn zonder tussenlanding. Na een grondige controle van het technisch defect in de cockpit en overleg met de grond – vandaar de rondjes boven Limburg – werd besloten om terug te keren. Landen kan echter niet met een volle brandstoftank, omdat de gewichtslimiet dan overschreden wordt.’
‘Het lozen van enkele tienduizenden liters brandstof boven zee was geen ingeving van het moment maar een onderdeel van de normale procedure. Er is ook geen sprake van een olievlek op het water. De kerosine wordt geleidelijk geloosd via kleine uitlaten en verdampt in de lucht. Het gebeurt boven zee omdat het risico moet vermeden worden dat een ander vliegtuig in een dampwolk van kerosine zou terechtkomen. Het terugvliegen op lage hoogte (3 kilometer in plaats van 10 kilometer) heeft ook als doel sneller brandstof te verbruiken.’
Uiteindelijk konden de passagiers nog diezelfde nacht een tweede keer opstijgen met een ander langeafstandstoestel.
‘Veiliger dan beste auto’
‘Het gebeurt zelden dat een vliegtuig brandstof moet dumpen boven zee’, zegt Jan Van der Cruysse van Brussels Airport. ‘Ook al omdat slechts enkele types van een zekere leeftijd niet kunnen landen met een volle tank.’
Jetairfly kan prat gaan op een zeer jonge vloot. Eentje steekt daar met zijn 22 dienstjaren scherp tegen af: de bewuste Boeing. ‘Iedereen in het vliegtuigwereldje kent de OO-TUC’, zegt Tjitze Noorderhaven. Zijn bedrijf Euroclaim vordert schadevergoedingen voor gedupeerde passagiers. ‘Nadat Jetairfly de OO-TUC tweedehands aankocht van een failliete Braziliaanse vliegtuigmaatschappij, bleek al snel dat het toestel in Brazilië slecht onderhouden was.’
‘Het jaar nadien regende het klachten van passagiers die vertraging hadden opgelopen door een of ander defect. De TUC is weer STUK , klonk het. Hij werd helemaal berucht nadat een konijn in de motor werd gezogen en bij de herstelling allerlei mankementen aan het licht kwamen. Sindsdien noemen vliegtuigspotters de OO-TUC gekscherend de konijnenboeing .’
Jetairfly vindt het niet fair dat de Boeing 767 nog altijd een slechte reputatie meesleept. ‘Sinds het konijnenincident zes jaar geleden – waarover in de geschillencommissie overigens is beslist dat wij geen verantwoordelijkheid droegen – zijn er geen problemen meer voorgevallen.’
**
[/TR]

[/TR]
Geert Neyt en Herman De Wit
[/TR]

22 jaar is voor een vliegtuig niet zo oud. Er zijn vliegtuigen die hier op ons vliegveld (in europa) vliegen die meer dan 43 jaar oud zijn.
Een vliegtuig krijgt sowieso om de x-aantal vlieguren een complete ‘overhaul’ en dan zit er geen enkel stuk in wat ouder is dan een paar weken. Maar desalniettemin… is t wel heel vervelend als het net jou vlucht is die problemen geeft.

En is ons geval : al die shit weer in de zee voor de kust (al schijnt dat er veel verdampt voordat het de zee kan bereiken)

en nu snap ik er helemaal niets meer van. Van de week heb ik iemand van ARAG aan de lijn en die weet mij te vertellen dat ook al stort Jetair die €150pp op mijn rekening ik altijd een claim voor €600pp in kan dienen. Nu krijg ik net een mail van ARAG, een andere medewerker, en die mailt mij dat zodra het geld van jetair op mijn rekening staat ik geen claim meer kan indienen voor het resterende bedrag omdat ik “accoord” ben gegaan met hun bod. Maar daar ging mijn vraag dus ook om. Jetair vraagt ons niets, ze storten zonder bericht gewoon het geld op je rekening zodat je nergens mee accoord kunt gaan. Dus binnen een bedrijf krijg je nu dus ook verschillende antwoorden. Vraag me nu toch echt af of het nog nut heeft om een claim in te dienen als de bureaus als ARAG het al niet eens onderling duidelijk kunnen vertellen.

Handigje, die 150 Euro is een bod en het gaat erom of je daar idd mee accoort bent gegaan of niet. Je hebt recht op 600pp, echter doet Jetair een bod dat je aan kan nemen en dan vervalt het recht op de 600 Euroals je dat bod aan neemt, genoeg mensen die daar in tuinen … Hebben jullie ergens een handtekening gezet en/of een bankrekening doorgegeven voor een vergoeding? Zo niet, dan kun je die 600 alsnog claimen!

Klopt! Wij ontvingen destijds ongevraagd 150 euro van Martinair op onze rekening, terwijl onze claim al was neergelegd bij EUclaim. Wij hebben die 150 euro gewoon geaccepteerd zonder ergens voor te tekenen. Later alsnog de 600 euro pp (minus het percentage van EUClaim) ontvangen. Al met al twee jaar later. Je moet wl geduld hebben…

groet,
Diani

1 like

Ik was persoonlijk in Oostende bij jetair hoofdbureel .Heb degelijke uitleg gekregen .Te zaak is NIET gesloten .Iedereen zal hetzelfde regeling krijgen .Wat dit zal zijn is ? .Ze kennen de wetgeving .Gelieve niet bezig te zijn met burelen die denken dat ze het zullen oplossen .De wachttijd voor de zaak zal tussen de 2 en 3 weken liggen .Het hoofd van afdeling klachten was zeer aangenaam persoon .Heb haar persoonlijk naamkaartje gekregen .Ze zitten zelf ook verveeld met de zaak .Ze schuiven het niet zomaar van zich af .

Uiteraard willen luchtvaartmaatschappijen graag de hand op eigen knip houden en gaan niet graag in zee met organisaties die druk op die knip uit kunnen oefenen … het staat een iedere gedupeerde volgens Europese regelgeving vrij om wel of niet eventueel advocaten, burelen en adviseurs in te huren om individuele zaken te behartigen om zo het kastje-muur effect te voorkomen.

Als ik dit verhaal lees ben ik blij dat jullie het overleefden. What the hell met die 600 euro en wat een toerist lijden kan.
Gelukkige toerist zou ik denken.>>>

Met 600 Euro per persoon kun je mooie dingen doen, vooal in Kenia … of je kunt met dat geld later een keer terug komen naar Kenia :wink:

1 like

Kenya waarschijnlijk met een andere maatschappij of je ben overtuigd dat het maar eenmalig is.Wanneer je meerder keren met de maatschappij heb gevlogen en je vliegt regelmatig is het misschien beter om een prijsafspraak te maken en een kroting te bedingen op je volgende vluchten. Zijn er twee winnaars jij met je kortingen wanneer je zoals wij 2-3x naar Belgie vliegt dan is een korting van 100 euro per vlucht mooi meegenomen wij vliegen nu al drie jaar met deze korting en de maatschappij weet irlines waren vatbaar voor dit argument.

Dan ga ik ook bij Jetair boeken! Krijg ik na één keer een rotvlucht, altijd korting :wink: Zou mooi zijn! Heb je er geen tijdslimiet of aantal vluchten voor afgesproken?

Keeska, ja, mooie afspraak als je te maken hebt met een reputabele luchtvaartmaatschappij waar je wel van op aan kan, heb je die kortingsafspraak ook vast laten leggen of gaat dat in goed vertrouwen??

Kortingen bij airlines?? Ik krijg altijd van die rottige Miles, en die van mij van de Sheba verliepen weer afgelopen december.
Maar dat Jetair bekijk ik nu met andere ogen. Ook als ze weer van die enkeltjes hebben van 140 euro. Om te eindigen boven de kust van Belgie??

Gewoon op zijn Kenyaans in goed vertrouen en op het kantoor waar ik altijd boek.

Ik vlieg namelijk altijd vanuit Nairobi als vertrekpunt en niet vanuit Brussel.