Verleden maandag had ik vlucht JAF728 mombasa -brussel
31 reizigers werden niet toegelaten op deze vlucht .
Ze werden naar hotel white sands gebracht (voor dagverblijf)
Dan vlucht fly540 naar nairobi …3 uur wachten
Dan vlucht naar Londen …3uur wachten
Dan naar Brussel
In Brussel …een gewaagde landing in de sneeuw (vluchttijd 1h40 min)5x half belgie afgevlogen .
Totale vertraging 17 uur
Met dank aan Jetair …geen moer beter dan arka fly
Mijn eis tot schade vergoeding van 600 euro is vertrokken .
Ben eens benieuwd hoe ze zich daar weer uitpraten .
Zeurpiet, wees blij dat je thuis geraakt bent.
Mocht nog gratis over Kenya vliegen met fly540.
Een voorzichtige landing in slechte weersomstandigheden.
Wil je liever kamikaze toestanden met slechte afloop ?
ALs je reist heb je soms tegenslag,w ij hebben er 42 uur over gedaan van Brussel naar Mombasa. Ja lastig, maar tja…
Je was gewoon chagerijnig dat je naar de sneeuw moest, er zijn duizenden Kenianen die met je willen ruilen.
ik vind het wel vreemd waarom 31 passagiers niet toegelaten.
iemand die daar iets over kan vertellen?
Heeft dat te maken met het bijtanken of andere dingen?
Neem toch aan dat men weet hoeveel stoelen er in het vliegtuig.
Dat gevaarlijker op belgie landen is ook niet juist,ze hadden gewoon op
Schiphol (sneeuwvrij) kunnen landen en met trein verder.
Jaap
Schiphol is een ontzettend druk bevlogen vliegveld. Die kunnen toch niet zomaar alle vluchten uit België (en evt Engeland en Duitsland) erbij nemen?
Van die 31 personen ken ik er 10! Wat ik begrepen heb, is dat het vliegtuig uit Brussel defect was, dus hebben ze een ander beschikbaar, maar kleiner toestel naar Kenia gestuurd om in ieder geval zoveel mogelijk mensen toch van een vlucht te kunnen voorzien. Degenen met een “los“ ticket (dus geen pakketreis) waren de klos en konden niet mee. Sommigen van die 31 zijn over Amsterdam gevlogen, sommigen over Londen. Eindbestemming was Brussel, dus kon je vanaf Amsterdam doorvliegen naar Brussel. Al weet ik van een aantal Nederlanders dat die lekker vanaf Amsterdam naar huis zijn gegaan om de dag erna hun auto in Brussel op te halen.
Ze hebben het dus wel zo goed mogelijk proberen op te lossen.
Bedankt voor je leuke reaktie !!!
Willyboy:Met dank aan Jetair …geen moer beter dan arka fly
Natuurlijk niet , is dezelfde groep nl TUI
Ze hebben trouwens hetzelfde logo.
Ik heb het zelfde met Brussels Airlines gehad maar dan van Brussel naar Nairobi via Kameroen. Eerst naar Kameroen daar meer dan 6 uur wachten op de connection, tijdens het wachten totaal geen service van BA dan na 6 uur met Kenya Airways naar Nairobi in de city hopper heb je meer zitruimte dan in het vliegtuig van K.A. Dan is Kameroen een van de meest corrupte landen in Africa ze probeerden.
- een visa, wat je als transfer niet nodig heb. 75 $
- een medical document voor yellow fever, 50$
- Ons te laten betalen voor de bagage transfer 100 $
De vlucht duurde 10 uur langer wat extra kosten mee bracht , en ik mijn afspraken moest verzettenmaar we waren gelukkig dat we naar huis konden.
Reactie van BA sorry maar het vliegtuig had problemen.
Dus mijn beste Willyboy wat jij had was zo slecht nog niet je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten zei mijn opa altijd.
Vlieg de volgende keer met KLM en betaal het dubbele maar ook dan zijn er soms problemen.
Ook ik hoorde met mijn gezin bij die 31 “gelukkigen”. Wij kregen van Jetair ter plekke te horen dat wij als gezin van 6 maar met 5 door mochten en 1 iemand moesten achterlaten!! Doe even normaal!! Uiteindelijk hebben wij dus ook die vlucht terug met 2 overstappen gehad. Ik vind het persoonlijk ongehoord dat Jetair in Kenia van alles belooft qua vergoedingen en hier bij terugkomst zich in stilzwijgen hult.
Het is te gek voor woorden dat we `s nachts om 4 uur nog te horen krijgen dat de vlucht door gaat en dat je 3 uur later doodleuk te horen krijgt dat er een kleiner vliegtuig komt. Ze weten toch hoeveel mensen er geboekt hebben en hoeveel er dus opgehaald moeten worden. Dan kan Masaku wel zeggen dat het zeuren is maar met 4 kleine kinderen word je er absoluut niet vrolijk van. We zijn uiteindelijk ruim 40 uur nonstop opgeweest/onderweg met hun. Dan gaat het er niet om of er 1000en Kenianen met ons willen ruilen dan gaat het er om hoe Jetair handelt. We hadden geboekt voor een rechtstreekse terugvlucht van 9uur niet voor een terugvlucht met 2overstappen en een duur van ruim 17uur. Ieder mens zou daar niet al te vrolijk van worden. Feit is dat overboeking niet hoort. Punt uit.
Hoe dan ook, we zijn veilig thuisgekomen en we missen Kenia zoals gewoonlijk alweer als een gek.
Ik heb 1 ticket van de 5 terug betaald gekregen als compensatie.
Rechten van vliegtuigpassagiers
Wist u dat u rechten hebt als er iets misloopt bij uw vlucht in de EU?
Dit is het geval als u niet mee kunt wegens vertraging, annulering of overboeking…
…en u
[ul]
[li]de EU verlaat met om het even welke luchtvaartmaatschappij, of[/li][li]in de EU aankomt met een luchtvaartmaatschappij die geregistreerd is in de EU (of in IJsland, Noorwegen of Zwitserland)[/li][/ul]
Recht op terugbetaling of een andere vlucht
Als u niet mag instappen of uw vlucht geannuleerd of overboekt is, hebt u recht op:
[ul]
[li]vervoer naar uw eindbestemming met vergelijkbare alternatieve middelen, of[/li][li]terugbetaling van uw ticket en desgevallend gratis vervoer naar de plaats waar u oorspronkelijk vertrokken bent.[/li][/ul]
Bij aanzienlijke vertragingen van vijf uur of langer hebt u ook recht op terugbetaling (maar als u een terugbetaling accepteert, moet de luchtvaartmaatschappij geen nieuwe vluchten of andere bijstand verlenen).
De luchtvaartmaatschappij moet u inlichten over uw rechten en de reden van de instapweigering, annulaties of aanzienlijke vertragingen (meer dan 2 uur, maar tot 4 uur voor vluchten van meer dan 3500 km).
Eten en accommodaties
U kunt ook recht hebben op een drankje, maaltijd, gratis telefoongesprek en hotelkamer, afhankelijk van de vluchtafstand en de duur van de vertraging.
Financiële schadevergoeding
Bovendien kunt u bij instapweigering, annulering van de vlucht of meer dan 3 uur vertraging bij aankomst op de eindbestemming die op uw ticket vermeld staat, afhankelijk van de vluchtafstand recht hebben op een schadevergoeding van 250 tot 600 euro.
Binnen de EU
[ul]
[li]1.500 km of minder: €250[/li][li]Meer dan 1.500 km: €400[/li][/ul]
Tussen een luchthaven binnen en een buiten de EU
[ul]
[li]1.500 km of minder: €250[/li][li]Van 1.500 tot 3.500 km: €400[/li][li]Meer dan 3.500 km: €600[/li][/ul]
De afstand wordt berekend vanaf de luchthaven waar u niet kon instappen, niet van de plaats waar uw reis is begonnen.
Als de luchtvaartmaatschappij u een andere vlucht zonder veel tijdverlies aanbiedt, kan de vergoeding met de helft worden verminderd.
U krijgt géénvergoeding voor een geannuleerde vlucht als:
[ul]
[li]de annulering te wijten was aan buitengewone omstandigheden, zoals slechte weersomstandigheden, of[/li][li]u 2 weken vooraf bent ingelicht, of[/li][li]u een andere vlucht voor dezelfde route zonder veel tijdverlies werd aangeboden[/li][/ul]
Bij annulering wegens buitengewone omstandigheden hebt u geen recht op schadevergoeding, maar moet de luchtvaartmaatschappij u de keuze geven tussen:
[ul]
[li]terugbetaling van uw ticket (voor het volledige bedrag of voor het gedeelte dat u niet hebt kunnen gebruiken)[/li][li]een andere vlucht naar uw eindbestemming bij de eerste gelegenheid, of[/li][li]een vlucht op de latere datum van uw keuze (in functie van de beschikbaarheid van plaatsen)[/li][/ul]
Zelfs in buitengewone omstandigheden moeten luchtvaartmaatschappijen u bijstand geven terwijl u op een alternatieve vlucht wacht.
Hoe terugbetaling of schadevergoeding krijgen?
Dien bij uw luchtvaartmaatschappij een EU-klachtenformulier voor vliegtuigpassagiers
http://europa.eu/wel/images/doc_icons/f_pdf_16.gif
[119 KB] Deutsch English español français italiano polski in en bewaar er een kopie van.
Als dat niets oplevert of als u geen genoegen neemt met het antwoord, kunt u een klacht indienen bij de nationale instantie die bevoegd is voor het toezicht
[222 KB] English in het EU-land waar het incident voorgevallen is.
Als het incident op een luchthaven van vertrek buiten de EU gebeurde maar er een luchtvaartmaatschappij uit de EU bij betrokken is, dan kunt u een klacht indienen bij de nationale instantie die bevoegd is voor het toezicht
[222 KB] English in het EU-land van uw bestemming
Hmmmm, wij krijgen allemaal €150pp geboden van Jetair naar het schijnt. Dit vertelden ze ons op MOI maar vooralsnog hullen ze zich hier in stilzwijgen. Ik hoorde van meerdere mensen die de vertraging hadden dat we het bedrag maar beter kunnen accepteren omdat als je die €600pp wilt krijgen je het via een advocaat moet gaan doen en dat dat aanzienlijke kosten met zich meebrengt die je zelf moet betalen. Ik heb iemand gesproken van deze groep die vertelde dat ze al 2.5jr bezig is om geld te krijgen (met een advocaat!!) voor het 2dgn vastzitten op Kreta van 7dgn vakantie. Ik weet nu niet wat wijsheid is. Eerst maar eens afwachten wat Jetair laat horen op mijn mail.
Alhoewel ik zie nu ook dat je een bijlage hebt bijgevoegd van een EU klachtenformulier. Jetair zei ons op MOI dat we niets hoefden te ondernemen en dat we bij thuiskomst allemaal een mail van hun zouden krijgen waar alles instond. Misschien hopen ze wel dat als we lang genoeg wachten op hun mail de klachten tijd in verstreken. Morgen toch dat klachtenformulier toch maar even invullen.
Handigje, als je een rechtshulpverzekering hebt kun je hen je schade voor je laten verhalen bij de luchtvaartmaatschappij, kost je niets en uit ervaring weet ik dat het heel effectief kan zijn …
Misschien is het voor diegenen die regelmatig met Jet Air vliegen om te praten over een korting op de eerst volgende vlucht (en) als je regelmatig met hun vliegt zijn ze er waarschijnlijk wel gevoelig voor. Dat was namelijk mijn ervaring met Brussels Airlines en ik heb er nog steeds profijt van en heb al meer terug dan wanneer ik de zaak had doorgezet. Problemen met het vliegtuig vallen n.l. onder bijzondere omstandigheden. Dat heeft mijn advocaat toen uitgezocht.
Het is een wetgeving van 2004 welke in april 2012 is bijgesteld .Het gaat daar juist over vliegtuig problemen .Zeer binnen kort word nog een tandje bijgestoken in deze wetgeving
Antwoord van jetair
Uw mail betreffende uw vlucht vanuit Mombasa genoot onze volle aandacht.
Wij betreuren de vertraging van deze vlucht, tengevolge van een onvoorzienbaar
technisch defect dat invloed had op de rotatie van de daaropvolgende vluchten. Een
technisch defect is een buitengewone omstandigheid waarbij de veiligheid van de
passagiers voor ons voorrang heeft op het naleven van de vluchturen.
Omwille van dit technisch defect diende een ander vliegtuig ingezet te worden. Dit
vliegtuig kon echter de volledige capaciteit van de oorspronkelijke vlucht niet aan.
Hierdoor dienden de passagiers over meerdere vliegtuigen verspreid te worden. Er
was dus in geen geval sprake van een overboeking.
Zowel voor de opvolging van de herstelling, als voor de opvang van de reizigers
hebben wij alle nodige en nuttige stappen ondernomen om de vertraging en de
erdoor veroorzaakte ongemakken zoveel als mogelijk te beperken.
Gezien de vertraging werd veroorzaakt door uitzonderlijke omstandigheden die niet
konden worden voorkomen door alle redelijke maatregelen, zijn wij echter niet
gehouden om de reizigers hiervoor een financiële compensatie toe te kennen.
In de overtuiging met deze informatie van dienst te zijn en rekenend op begrip
En die kristel van jetair zei ter plekke op MOI dat iedereen €150 zou krijgen!!! Je kan het toch niet winnen van die maatschappijen. Zij hebben allerlei termen en smoesjes waarvan wij niets weten en waardoor zij vrijuit gaan. Ik had niet anders verwacht.
Ik zou gezamelijk een brief schrijven en de regels die Masaku noemde erbij zetten. En bestaat er in NL ook niet zoiets als een rechtswinkel waarvan je (gratis?) gebruik kan maken? Ik heb geen idee hoor, heb het nooit gebruikt ofzo, maar er wel over gehoord! Ik zal de andere mensen die niet op het forum zitten, maar wel op die vluchten zaten eens vragen of zij nog iets ondernomen hebben.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:046:0001:0007:NL:PDF
Dit is de wetgeving hierover
Voor de mensen die in de zelfde situatie zaten .
Gelieve Jet-air niet met rust te laten (aanporren tot schadevergoeding)
Ik belde naar 059/565680 (andy) (dossiernummer bij de hand houden)
Ze voelen wel nattigheid dat er iets niet klopt .
Laat het niet zomaar aan je voorbij gaan .
In Nederland bestaat een rechtswinkel om voor 25 euro je te helpen .
Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 295/91.
SAMENVATTING
Deze verordening is van toepassing op:
passagiers die vertrekken vanaf een luchthaven die gelegen is op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is;
passagiers die vertrekken vanaf een in een derde land gelegen luchthaven naar een luchthaven op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is,
op voorwaarde dat de passagiers een bevestigde boeking voor de vlucht in kwestie hebben en zich, behalve in geval van annulering, bij de incheckbalie melden op de tijd die van tevoren is aangegeven, of, indien er geen tijd wordt aangegeven, uiterlijk 45 minuten voor de gepubliceerde vertrektijd.
Deze verordening stelt onder de erin genoemde voorwaarden de minimumrechten vast die luchtreizigers hebben bij:
instapweigering tegen hun wil;
annulering van hun vlucht;
vertraging van hun vlucht.
Deze verordening geldt niet voor passagiers die gratis reizen of tegen een gereduceerd tarief dat niet rechtstreeks of indirect voor het publiek toegankelijk is.
Instapweigering
Wanneer een luchtvaartmaatschappij die een vlucht uitvoert redelijkerwijs instapweigering voor een vlucht kan verwachten, vraagt zij eerst of er vrijwilligers zijn die hun boekingen willen opgeven in ruil voor bepaalde voordelen. Als het aantal vrijwilligers niet voldoende is om de resterende passagiers met boeking te laten meevliegen op de vlucht, kan de luchtvaartmaatschappij passagiers tegen hun wil de toegang tot de vlucht weigeren en hen daarbij compenseren.
De luchtvaartmaatschappijen geven hierbij voorrang aan personen met beperkte mobiliteit en al hun begeleiders.
Annulering
Bij annulering of instapweigering van een vlucht hebben de betrokken passagiers recht op:
een volledige terugbetaling van het ticket binnen zeven dagen, of een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt of een andere vlucht naar hun eindbestemming;
verzorging (maaltijden en verfrissingen, hotelaccommodatie, vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie en twee gratis telefoongesprekken of telex-, fax- of e-mailberichten);
een compensatie, waarvan het bedrag is vastgesteld op:
- 250 euro voor alle vluchten tot en met 1500 km;
- 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1 500 en 3 500 km;
- 600 euro voor alle niet onder bovenstaande punten vallende vluchten.
Vertraging
De verordening voorziet in een compensatieregeling naar gelang van de duur van de vertraging:
lange vertragingen (twee uur of meer, naar gelang van de vluchtafstand): de passagiers hebben in ieder geval recht op maaltijden en verfrissingen, alsook op twee gratis telefoongesprekken of telex-, fax- of e-mailberichten;
de vertrektijd is ten vroegste daags na de geplande vertrektijd: de passagiers hebben naast het bovenstaande ook recht op hotelaccommodatie en vervoer naar de plaats van de accommodatie en van die plaats terug naar de luchthaven;
een vertraging van vijf uur of meer: de passagiers kunnen kiezen tussen volledige terugbetaling van het ticket, met in voorkomend geval, een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt en een latere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar hun eindbestemming.
Plaatsen in een hogere of lagere klasse
Indien de luchtvaartmaatschappij een passagier in een lagere klasse plaatst dan die waarvoor een ticket is gekocht, vindt er binnen zeven dagen terugbetaling plaats van:
30% van de prijs van het ticket voor alle vluchten van 1 500 km of minder;
50% van de prijs van het ticket voor alle vluchten binnen de Gemeenschap van meer dan 1 500 km, behalve voor vluchten tussen het Europees grondgebied van de lidstaten en de Franse overzeese departementen, en voor alle andere vluchten tussen 1 500 en 3 500 km;
75% van de prijs van het ticket voor alle vluchten die niet onder bovenstaande punten vallen, met inbegrip van vluchten tussen het Europees grondgebied van de lidstaten en de Franse overzeese departementen.
REFERENTIES
Besluit Inwerkingtreding Uiterste datum voor omzetting in nationaal recht Publicatieblad
Verordening (EG) nr. 261/2004 [vaststelling: medebeslissing COD/2001/305)
17.2.2005 - L 46 van 17.2.2004