Fly Air; Ik heb mijn reis verzet

Na alle negatieve berichten in de media, durf ik niet meer te vliegen met een turkse maatschappij.
Ik zou 11 juni met Fly Air naar izmir vliegen maar ik ben zo geschrokken van alle negatieve berichten over onur- fly en pucket air, dat ik mijn reis omgezet heb naar vliegen met een nederlands maatschappij.
Waatschijnlijk is het allemaal overtrokken en ben ik een angsthaas maar toch ik ga wel voor mijn plezier en deze berichten verpestte mijn voorpret.
Ik kan nu alleen een week later en met bijbetaling maar jah ik wil wel relexd op vakantie en dit voelt gewoon veel beter.
Wij vliegen nu met Martinair dus nu maar hopen dat deze in de lucht blijft anders zou het helemaal zuur zijn.

ja op vakantie gaan doe je voor je plezier.
maar je reis omboeken lijkt mij inderdaad een
beetje overdreven. Wat doe je nou als bv volgende
week iets met martinair toestel gebeurd of negatief in
publiciteit komt ?

Ik heb verleden jaar met FlyAir gevlogen en moest ik nu te weten komen dat ik weeral op een FlyAir toestel werd geplaatst dan zou ik toch eens gaan vragen of ik me ook niet zou kunnen omboeken, want: FlyAir NOOIT MEER !!!
Kheb er wekenlang nog nachtmerries van gehad terwijl ik gewoon ben van meerdere keren met verschillende vliegtuigen te vliegen! Ik ga nooit meer zo een toestel in ! Ook al weet ik dat er met andere vliegtuigen ook iets kan gebeuren…

Originally posted by karin1976@07-05-2005, 12:28:21
ja op vakantie gaan doe je voor je plezier.
maar je reis omboeken lijkt mij inderdaad een
beetje overdreven. Wat doe je nou als bv volgende
week iets met martinair toestel gebeurd of negatief in
publiciteit komt ?

Ik vind Bomax een zeer verstandig persoon.
Natuurlijk kan elke maatschappij een ongeluk krijgen, maar de kans zal bij de ene maatschappij groter zijn als bij een andere.
En als maatchappijen als Onur Air en Fly Air door de luchtvaartinspectie in een adem genoemd worden met Phuket air, dan weet ik het wel.
Zie het volgende bericht vandaag in de krant:

Laatste waarschuwing voor Onur Air
DEN HAAG - De Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air heeft een laatste waarschuwing gekregen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Nog één ernstige overtreding of onaanvaardbare tekortkoming en er volgt een vliegverbod op Nederlandse luchthavens. Dat is de maatschappij en de Turkse autoriteiten vrijdag medegedeeld, aldus een woordvoerder van de inspectiedienst zaterdag.

Onur Air staat volgens de IVW-zegsman al ruim een jaar onder verscherpt toezicht. “We hadden een hele tijd het gevoel dat het weer de goede kant opging, maar de laatste week was sprake van verslechtering.” Zo moest dinsdagavond laat een vliegtuig van de maatschappij terugkeren naar Schiphol wegens problemen aan de motor, die vervangen moest worden.
Tot verbazing van de inspectiedienst wilde Onur Air na wat proefdraaien direct weer vertrekken. “Storing aan een motor kan op zich iedere maatschappij overkomen, maar wij vonden een diepgaande controle nodig. Later bleek ook dat de motor absoluut niet oké was en vernieuwd moest worden.”

Bovendien constateerde de IVW afgelopen week dat Onur Air zich niet aan veiligheidseisen had gehouden bij het inhuren van verouderde toestellen uit het Midden-Oosten, die weer geregistreerd stonden in Sierra Leone en Kirgizië. “Op een gegeven moment maken we van een opstelsom van incidenten. Als we dan tot de conclusie komen dat het niet meer verantwoord is, trekken we de landingsrechten in.” Daarvoor is volgens de IVW-woordvoerder nog één ernstige tekortkoming nodig en dat kan variëren van verlopen papieren tot technische mankementen.

De inspectie maakt zich grote zorgen over kleine buitenlandse prijsvechters als Onur Air, Fly-Air en Phuket Air. De toestellen vertonen te veel gebreken en daarom staan dergelijke vervoerders onder verscherpt toezicht. Een week geleden heeft de IVW de landingsrechten van het Thaise Phuket Air al ingetrokken.

Ja van zulke berichten wordt je niet vrolijk, dus ik heb voor mijn eigen gevoel goed gedaan door over te boeken op een nederlandse vliegmaatschappij.
En het is ook zo dat als er met martinair wat gebeurd dit ook eng is maar ja die zijn niet zo in opspraak.
Dus een ieder moet doen wat hij/zij zelf wil natuurlijk maar voor mij is dit de juiste keus geweest.

ik snap dat je met een juist gevoel op vakntie wil gaan en erg bezorgd bent van alle berichten. Mocht blijken dat ik in juli ook met onur vliegt (als ze nog in nederland mogen landen) ga ik gewoon met ze vliegen. Ik heb genoeg vertrouwen in ze. Ik heb nu al zo vaak met Turkse maatschappijen gevlogen, niet alleen Onur Air, en ik ga me niet bang laten maken door dit soort berichten en ik ga ook zeker geen paniek zaaien.

Originally posted by nur@07-05-2005, 16:07:39
… ga ik gewoon met ze vliegen. Ik heb genoeg vertrouwen in ze. …

En zo maakt iedereen zijn eigen afweging. En zoals het IVW terecht opmerkt, het is mede je eigen verantwoording :

Veel vakantiegangers weten niet met welke vliegmaatschappij ze naar Turkije worden vervoerd. Als een Nederlandse luchtvaartmaatschappij de vlucht voor haar rekening neemt, wordt bij het boeken meestal wel de naam genoemd. In het geval van een Turkse maatschappij blijft de informatie in veel gevallen beperkt tot ‘Turkse charter’. Pas kort voor vertrek worden meer gegevens verstrekt over de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Eerder deze week keek topman Louis Frankenhuis van reisorganisatie OAD al kritisch naar de verantwoordelijkheid die bij touroperators ligt. “Kwaliteit en zekerheid zouden de uitgangspunten moeten zijn waarop touroperators hun producten aanbieden. Maar de afgelopen tijd worden consumenten juist keer op keer de dupe van het feit dat touroperators vooral daarin in gebreke blijven.”

De Inspectie Verkeer en Waterstaat benadrukt echter ook de verantwoordelijkheid van de vakantieganger. “Hij moet vooral kritisch zijn bij al die mooie vakantieaanbiedingen. En hij moet beseffen: een luchtvaartmaatschappij heeft veel geld nodig om een vliegtuig veilig in de lucht te houden en er een getrainde bemanning op na te houden”, zo meldt de organisatie op haar website

:frowning: ik vlieg 23 oktober met onurair dan hebben ze de hele vakantie al gevlogen zou je denken en dan ik oktober helemaal op zijn die vliegtuigen zou je haast gaan denken ok je kunt wel zeggen ik laat me niet bang maken maar ja door zoveel berichten bij ons in de zaterdagkrant van 7 mei dagblad tubantia van enschede stond op de pagina binnenland een heel groot bericht van onur air titel AVONTUURLIJKE TRIP VERZEKERD MET ONUR AIR!!!
met heel veel negatieve opsommingen en ervaringen van mensen je kunt dan wel zeggen je vliegt goedkoper maar dan nog hoort een vliegtuig aan veiligheidsvoorschriften te voldoen !!!
ik ga maandag wel naar mn reisbureau om verhaal te halen en wat hun me dan wel niet willen adviseren? neem kranteknipsel en uitdraaien van dit forum mee want hun zeiden nota bene ach je moet het zien als een hotel met 3 of 4 of 5 sterren onurair heeft dan maar 1 ster maar het is net wat voor comfort u wilt en eisen nou in iedergeval wel veilig vliegen om zn minst voor die ene ster graag bedankt!!!

Ik zaai ook geen paniek ik vertel alleen wat mijn beslissing is.
En ik heb ook al meerdere malen met een turkse vliegmaatschappij gevlogen en dat is ook prima verlopen maar laten we eerlijk zijn het zijn wel oude toestellen, vorig jaar vlogen wij met fly air en in dat toestel zat geen tv, nou is dat niet erg maar volgens mij geeft het wel aan hoe oud de toestellen zijn.
En wat vertrouwen betreft de piloot van onur air wilde van der week gewoon weer opstijgen maar kreeg geen toestemming en na grondige inspectie bleek dus dat de motor zo verouderd was dat deze vervangen moest worden.
We gaan er misschien te makkelijk vanuit de de piloot en de crew ook geen risicos willen lopen maar dit verhaal ontkracht dat dus. :frowning:

Originally posted by Gast@07-05-2005, 18:44:53
** Veel vakantiegangers weten niet met welke vliegmaatschappij ze naar Turkije worden vervoerd. **

Maar ik weet het wel :slight_smile:
Ik heb voor ze gewerkt, heel vaak met ze gevlogen, ik ken ze en ik blijf dat vertrouwen ook houden. Al is het voor eigen risico :slight_smile: Dat neem ik dan maar

Originally posted by bomax@07-05-2005, 18:47:33
** Ik zaai ook geen paniek ik vertel alleen wat mijn beslissing is.
**

ik bedoelde dit ook niet op jouw berichtje hoor :slight_smile: want je beslissing begrijp ik volkomen.

Maar ik zit niet alleen op dit forum maar op bijna alle fora die over Turkije gaan (de meeste schrijf ik niet actief) en sommige berichtjes op die fora zijn zeker wel paniek zaaing. Het is goed om mensen te waarschuwen maar mensen extra bang te maken is nergens voor nodig. Ik vind het belangrijk dat men objectief blijft en goed bij zichzelf te rade gaat of hij/zij nog wel of niet met zo’n maatschappij durft te vliegen. Maar heel veel mensen raken, juist door dat soort berichten extra in paniek en dat vind ik nergens voor nodig.

Dus was niet aan jouw gericht hoor Bomax :slight_smile:

groetjes

Bij ons is het nog even de vraag of we gaan vliegen met Inter of Onur. Met beide maatschappijen hebben we in het verleden gevlogen, we wachten het gewoon rustig af. Als blijkt dat we met Onur gaan zullen ook wij gewoon instappen en niet omboeken o.i.d., maar da’s natuurlijk ieders eigen keuze. Ik weet nog wel dat we na onze vlucht met Onur (2001) hebben gesproken met twee jongens die iets met een bouw/ontwerpstudie (of zoiets) van vliegtuigen deden, en zij zeiden al: als je vantevoren had geweten wat er allemaal aan het toestel mankeerde dan was je er hoogstwaarschijnlijk niet eens ingestapt. Misschien was dit een geintje, maar misschien zat er ook wel een kern van waarheid in. Ik vertrouw er maar op dat Onur vanaf nu goed in de smiezen wordt gehouden…

Groetjes, Diamond

ja dat denk ik ook. ik denk dat onur er nu alles aan gaat doen om toch te mogen blijven vliegen in Nederland, want dat zou echt flink erg zijn voor ze als dat niet meer kan. En niet alleen voor hun, zo vlak voor het zomerseizoen, maar ook voor al die vakantiegangers die met ze naar Turkije zullen vliegen.

Precies, ze zouden wel gek zijn om op de oude voet verder te gaan. Op die manier gooien ze alleen maar hun eigen glazen in, en dat zou toch jammer zijn want ik lust wel een glaasje :stuck_out_tongue:
Ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen…

Groetjes, Diamond

Ja maar ik vraag me af wat die verscherpte controle inhoud, want als ik het goed heb begrepen stonden al onder verscherpte toezicht, maar toch is dit vorige week met dat toestel gebeurd.
Ook met verscherpte toezicht kunnen ze niet in een motor kijken en als die toestellen al zo oud ??? :o

normaal gesproken (verbeter me als ik het fout heb) houd de inspectie gewoon steeksproef gewijs controle bij de vliegtuigen die in nederland landen. Ze zeggen inderdaad dat Onur al sinds 2003 onder controle stond, dus ik denk dat er dus iets vaker controles werden gehouden en nu staan ze dus helemaal onder controle, dus waarschijnlijk wordt momenteel elke vlucht (of in elk geval de meeste) gecontroleerd. Dat denk ik.

En dat ze onder toezicht staan betekent niet dat er helemaal niks meer met een vliegtuig kan gebeuren. Oook bij hartstikke nieuwe toestellen kan het voorkomen dat er een draadje losgaat of weet ik veel wat en dat het toestel mankementen krijgt (iets minder snel maar het kan wel) en dat is natuurlijk helemaal logisch bij oude toestellen.

Diamond, ik ben ook erg benieuwd (ze moeten blijven vliegen want anders moet ik een andere maatschappij zoeken :angry: )

<_< Ja en dat wordt moeilijk een andere maatschappij zoeken heb ik begrepen bij het reisbureau, want de meeste vluchten zitten vol.
En zoals nu bekend is worden er geen extra vluchten ingezet (zeggen ze op het reisbureau).
Maar als ze echt niet meer mogen vliegen zal er best naar een andere oplossing gezocht worden denk ik, dat moet toch wel??

Originally posted by nur+07-05-2005, 18:30:17–></span><table border=‘0’ align=‘center’ width=‘95%’ cellpadding=‘3’ cellspacing=‘1’><tr><td>QUOTE (nur @ 07-05-2005, 18:30:17)</td></tr><tr><td id=‘QUOTE’> <!–QuoteBegin–bomax@07-05-2005, 18:47:33
** Ik zaai ook geen paniek ik vertel alleen wat mijn beslissing is.
**

ik bedoelde dit ook niet op jouw berichtje hoor :slight_smile: want je beslissing begrijp ik volkomen.

Maar ik zit niet alleen op dit forum maar op bijna alle fora die over Turkije gaan (de meeste schrijf ik niet actief) en sommige berichtjes op die fora zijn zeker wel paniek zaaing. Het is goed om mensen te waarschuwen maar mensen extra bang te maken is nergens voor nodig. Ik vind het belangrijk dat men objectief blijft en goed bij zichzelf te rade gaat of hij/zij nog wel of niet met zo’n maatschappij durft te vliegen. Maar heel veel mensen raken, juist door dat soort berichten extra in paniek en dat vind ik nergens voor nodig.

Dus was niet aan jouw gericht hoor Bomax :slight_smile:

groetjes **
[/quote]

Ik denk dat het niet verstandig is om niet te luisteren naar mensen die slechte ervaringen hebben .Natuurlijk is het niet nodig om paniek te zaaien, maar als heel veel mensen klagen over vertrektijden die op het allerlaatste moment gewijzigd worden, vertraging, oude vliegtuigen met slechte ventilatie, kapotte stoelen ,plafondplaten die losschieten enz., dan kun je niet ontkennen dat er iets niet in orde is bij Onur. Het is in ons aller belang dat ze eerst de boel voor elkaar moeten maken voordat ze weer de lucht in kunnen. En natuurlijk hoop ik dat ze dat zal lukken. Maar veiligheid gaat bij mij boven alles.

Een ding kan ik wel zeggen.De paniek is al gezaaid.En ik vraag me af of dat er veel mensen nog zullen instappen als Onur weer mag vliegen.I ben bang dat het wel eens een nasleep kan krijgen.Iedereen heeft wat te vertellen.Dat is nou de ellende.In iedergeval kunnen ze nog mensen vervoeren naar belgie.
En Onur heeft een proces aangespannen die dinsdag gevoerd gaat worden.Laten we hopen dat alles weer goed komt met Onur air.Dan kunnen ze weer deelnemen aan het vervoeren van passagiers. Ik geloof toch niet dat ze een blauwe maandag vliegen.Dus ze verdienen ook een kans!! En als ze scherp gaan opletten en onderhouden dan zal het weer gaan met vliegen.
iedereen de groetjes :slight_smile: :rolleyes:

Sorrie mensen dit had ik bij onur air moeten zetten.
Ik weet niet hoe ik het hier weg kan halen en naar Onur verplaatsen.
Neemt u mij niet kwalijk a,u b.
Groetjes. :huh: