ik ga 14 mei met n vriendin op vakantie naar gumbet.
maar ik vlieg met n turkse vliegmaatschapij(inter airlines)
ik hoor allemaal slechte dingen over de turkse vliegmaatschapij
kan iemand me hierover iets vertellen???
Hoe is het dan mogelijk dat de Nederlandse luchtvaartinspectie regelmatig contact moet opnemen met de Turkse luchtvaartautoriteiten vanwege misstanden met Turkse toestellen op Nederlandse vliegvelden.
De veilgheid omvat niet alleen het onderhoud, maar ook de belading: is de belading wel goed verdeeld, is het toetstel niet te zwaar beladen (incidenten met Onur Air).
Hoe wordt het onderhoud gedaan. Ga je op de limieten van de levensduur van onderdelen zitten, of vervang je vitale onderdelen ruim voor hun levensduur.
Hoe is het Engels van piloten. De communicatie met de verkeersleiding is van groot belang. Miscommunicatie kan grote gevaren met zich meebrengen (incidenten met Onur Air).
Nee, de Turken zijn natuurlijk niet dom. Maar regels kunnen per land behoorlijk verschillen.
Dan is er nog het comfort. De stoelen in de Turkse vliegtuigen staan zo dicht op elkaar, dat je met een gemiddelde beenlengte al met de knieen tegen de stoel voor je zit. Heb je wat langere benen, dan is het echt een kwelling van zo’n 3.5 - 4 uur (bij een tussenstop op Istanbul totaal zo’n 5 uur).
Ik ben laatst met Inter Airlines gevlogen. Deze maatschappij vliegt met nieuwe toestellen: bouwjaar 2002 (Onur Air en Fly Air hebben een aantal toestellen van meer dan 20 jaar oud).
Ervaringen:
Engels piloot heenweg OK, terug slecht.
Bediening ok, eten ok.
Zitruimte veel te krap.
Zowel heen als terug verzetting van vliegtijden met zo’n een aantal uur (heen: 12 uur vroeger, terug 6 uur later; beide keren in ons voordeel, dus geen klacht).
Op de terugweg waren er een aantal Inter medewerkers aan boord, die gedurende de hele vlucht met alcohol in de hand achter het gordijn via de open cockpitdeur met de piloten aan het kletsen waren. Dat zou bij een Nederlandse maatschappij echt ondenkbaar zijn.
Voordat ik mijn reis boekte ben ik op het internet op zoek gegaan naar artikelen en ervaringen met Turkse maatschappijen (zo kwam ik dus ook dit forum tegen). De berichten over Onur Air en Fly Air, ook van deskundigen in de vliegwereld, hebben mij doen besluiten in geen geval met een van deze maatschappijen te vliegen.
Pas na dubbel checken dat we met Inter vlogen heb ik geboekt.
Als ik de keus had gehad, dan had ik voor een paar Euri meer een Nederlandse charter genomen. Mijn persoonlijke mening!
Het valt over de taal van de piloten heel erg. De piloten worden op hun opleiding hier heel erg opgetraind zodat ze goed kunnen communiceren. Tevens worden de piloten voor internationale vluchten nog scherper geselecteerd. Dus hier kunnen zich geen problemen voordoen dat is echt onzin!!!
Het taalprobleem in de luchtvaart is juist een groot probeem, niet alleen bij Turkse maatschappijen.
Zoek het internet maar eens af naar dit onderwerp.
Het probleem is dat in veel landen het Engels niet een soort 2e taal is. Doordat ze het zo weinig horen en gebruiken, ontbreekt de parate kennis. Zolang het gaat om standaard RT berichten, en dat is het meeste, gaat het allemaal wel goed, daar zijn de piloten op getraind. Buiten de standaard fraselogieen komen de ehh’s en say again’s.
Juist in moeilijke situaties, waarbij snelheid van handelen essentieel kan zijn, is vlot begrijpen en spreken belangrijk.
Berucht zijn de Franse piloten. Zodra ze boven Frankrijk vliegen gaan ze vaak over in het Frans, tot grote ergenis van overige piloten, die daardoor niet weten wat een toestel in hun buurt is opgedragen c.q. wat ze van plan zijn. Engels is de officiele RT taal, maar de eigen taal is (helaas nog) toegestaan.
je merkt er niks van dat je met een turkse maatschappij vlucht. alleen je gaat vroeg weg uit turkije en laat weg uit nederland want hij begint in turkije en eindigt er ook weer.
Ik heb nu al 4x gevlogen met Inter Airlines en nog nooit problemen gehad! geen vertraging, goed eten en personeel spreekt gewoon engels. niks aan de hand. vliegtuig is ook gewoon in orde! Ben ik dan echt de enige die zo´n mazzel ermee heeft??
Heb nu twee keer gevlogen met Inter Airlines en moet zeggen dat de tweede keer een stuk beter was. De eerste keer was er een probleempje aan boord en spraken de sterwardessen ineens geen Engels meer…De tweede keer hadden we ontzettend aardig personeel, en was het eten ook lekker. Maar absoluut geen echt slechte dingen meegemaakt hoor!
Originally posted by zomervakantie@28-03-2005, 15:12:53
** wij vliegen dit jaar met Onur Air of Turkish Airlines, iemand ervaring met deze twee? **
Tja, ben bevooroordeeld :rolleyes: want heb voor onur gewerkt.
zelf ook mee gevlogen. ik vind het gewoon een goede maatschappij.
ok je moet geen Nederlandse standaard verwachten van perfecte vliegtuigen enz wat ik vaak hoor.
De vliegtuigen zien er wat verouderd uit, van buiten en van binnen, maar ze zijn echt nog wel goed hoor, anders mochten ze echt niet op schiphol vliegen. Beenruimte is niet super, dus als je wat langer bent, wees vroeg op de luchthaven envraag een nooduitgang plaats (let wel dat kinderen daar NIET mogen zitten). Service aan boord: ik vind dat je nog best wel aardig wat drinken krijgt, je krijgt zowiezo een maaltijd. De stewardessen spreken alleen engels of duits (en niet al te goed sommigen maar ok). Maar je houd het die 3 uur wel uit hoor.
Persoonlijk vind ik het beter dan een nederlandse maatschappij. Ok miss heb je iets meer “luxe” en spreken ze gewoon je taal, maar ik heb ook met transavia gevlogen (moet je dus betalen voor je eten) en de klm en vond de service vooral bij KLM niet goed. Maar das persoonlijk denk ik.
Met de TK vlieg ik nooit want dat is te duur voor me
Wij hebben met Fly Air gevlogen, met Onur Air, en met Sky Airlines en heb nergens wat op aan te merken hoor, perfecte vluchten gehad.
Alleen met Fly Air was er vertraging, omdat het vliegtuig schoongemaakt moest worden en de schoonmakers foetsie waren, maar verder echt niks op aan te merken…
Het eten is goed, personeel is goed te verstaan (als je engels kent dan)
Oke, als je zo’n type bent van “Dat ken ik niet dus dat eet ik niet” ja dan kan het eten tegenvallen, maar als je het gewoon probeert dan zul je merken dat het lekker is…
Wij hebben op een vlucht van 3,5 a 4 uur zelfs 4x drinken gehad ofzo…
En waarom is iedereen zo bang om met Onur te vliegen? Alleen vanwege die Fazant? Nou dat had een KLM, Transavia of Martinair toestel ook kunnen overkomen dus zo bijzonder is dat niet hoor.
Zolang iedereen nog klapt bij de terugkeer, dan is het goed geweest toch, je gaat niet klappen als je een mislukte onverwachte teleurgestelde vlucht heb gehad…
FF over dat klappen, je klapt toch ook niet als de buschauffeur je weer keurig voor de deur heeft algeleverd??
Of als de taxi je weer thuis gebracht heeft??
Ik word er altijd een beetje :blink: van!!
Maar op de turkse maatschappijen heb ik niet aan te merken
Annemiek
Daar zit ik me ook altijd een beetje aan te irriteren, aan dat geklap. Je kunt erop wachten, er zitten er altijd weer een paar bij die ermee beginnen. Zeg ook altijd: he, bij mij op het werk wordt er nooit zo hard voor me geklapt als ik iets gedaan heb…
De afgelopen 2 jaar hadden wij met zowel Martinair naar Turkije als ook met Transavia naar Spanje gevlogen. Wij waren daarvoor al een een tijdje ( 5jaar ) niet meer met het vliegtuig geweest. Wel met de bus naar Spanje.
Het viel mij juist op, dat men helemaal NIET meer klapte na de landing. Ik heb het nooit gedaan, omdat ik ook altijd zoiets had van wat Beppie zegt, je gaat ook niet bij iedere bushalte klappen en dan erbij, het staat nog niet stil, het kan nog dwars door het stationsgebouw razen.
Ik ben geen held met vliegen. Ik ben altijd weer blij als we aan de slurf staan. Dit jaar gaan we voor het eerst met Onur. Nu, het zal mij benieuwen.
Ook ik moet ff reageren over dat klappen, bij mij op 't werk klappen ze altijd als ik wat gedaan heb!
'k weet ook niet goed waarom dat is… misschien zijn ze wel heel blij dat ik eindelijk wat gedaan heb!!!
Nee hoor alle gekheid op een stokje, ik vind het meer dan belachelijk dat geklap!!!
groetjes Ilse