Helemaal mee eens. Het is gewoon te gevaarlijk en dat is het niet waard. Centraal organiseren door een professional is een goed alternatief (evt. door gemeente of dorp/stad).
Vuurwerk absoluut niet verbieden. Gewoon een betere controle op te vroeg afsteken. We hebben al zoveel regeltjes in dit land en die worden toch al
zo slecht gecontroleerd
Fijne jaarwisseling allemaal.
Ron
Ik zou het zegen vinden als het particulier afsteken van vuurwerk verboden zou worden. Ik vind de verloedering eigenlijk het ergste, maar als ik kijk naar mijn kat die niets snapt van al die geluiden die ook ieder jaar maar weer harder lijken te worden en die dan uiteindelijk zo bang is dat ze maar wegkruipt vind ik de angst van de dieren het ergst. En het blijft niet daartoe beperkt, want ik hoor ook dat oude mensen de straat niet meer opdurven, ik zie jongens rotjes naar het winkelend publiek gooien en nooit is er een politie agent in de buurt om er iets tegen te doen. En dat allemaal terwijl alleen op oudejaarsdag mag worden afgestoken. Men trekt zich er niets van aan, zodra de verkoop begint begint het afsteken ook. En dat wil ik dus zeggen met de verloedering. Wanneer wordt er nu eens ingegrepen? Laten we een begin maken door alleen te verkopen als ook afgestoken mag worden, want dat is al een automatism. Dus verkoop alleen toestaan op oudejaarsdag. Dan kunnen we wellicht een paar jaar daarna zonder al te veel moeite overgaan tot collectief aangestoken vuurwerk in wijken, buurten etc. met de jaarwisseling. Dat zou voor veel mensen en dieren een ware opluchting zijn.
Vuurwerk, een groot georganiseerd vuurwerk is vaak veel mooier, dieren en mensen hebben er veel minder last van. Minder milieuvervuiling, zowel in de lucht als op de grond en minder gevaarlijk. Heel veel dieren zijn ontzettend bang voor vuurwerk, de buren moeten altijd bij de paarden zijn, want die raken in paniek. Niet te vergeten alle katten en honden die op straat lopen.
Op tv was gisteren nog te zien dat er steeds meer illegaal vuurwerk komt en dat het vaak net zo gevaarlijk is en sterk als b.v. een handgranaat. Die idioten die dat verkopen en afsteken moeten ze hele zware straffen geven.
Iedereen een hele fijne jaarwisseling en een gezond, gelukkig en reislustig 2014 toegewenst.
Cora
Gewoon knallen. Maar wel verantwoord, dus geen geëxperimenteer.
ik vind dat iedereen vuurwerk mag afsteken
alleen de gemeentes zullen een plek ervoor moeten geven.
dus dat je op aangewezen plaatsen mag afsteken.
want verbieden dan word het alleen maar erger krijg je nog meer illegale vuurwerk binnen, dan is niet alleen je hand weg maar de hele buurt.
en we zijn allemaal jong geweest alles wat men verbiedt word alleen maar aantrekkelijker.
en zelfs nu nog vind ik vuurwerk afsteken en ernaar kijken nog steeds geweldig.
we wachten er een hele jaar erop. laat de mensen dan ook genieten
maar zoals gezegd op plaatsen wat de gemeente aangeef en zelfs buizen in de grond al klaar zet voor raketten en of siervuurwerk, maar de mensen moeten het zelf kunnen afsteken je betaald immers ervoor.
prettige jaarwisseling gewenst voor iedereen ook voor mensen die niet van vuurwerk houden ![]()
Grootste ellende is de toename van illegale, steeds zwaarder wordende explosieven die geïmporteerd worden.
Dit zou voor justitie prioriteit moeten zijn, naast de knallen van enorme bommen die we al sinds Sinterklaas bijna elke nacht horen. Dit zijn de lui die van mij wel een pinkje mogen verliezen, wellicht zal het verstand dan boven komen drijven???
Van mij mag het voor de particulier als geheel afgeschaft worden. Laat gemeentes op veilige plekken door professionals een mooie show weggeven tijdens de jaarwisseling.
Vrees wel dat de import dan alleen maar zal toenemen.
Ik sluit me voor 100% aan bij Jeroen!!! Voorkomen is beter dan genezen en ik vind dat men het geld wat men daaraan uitgeeft, beter kan geven aan mensen die in nood zitten en dus dringend geld nodig hebben, ook in Nederland! Als ik hoor hoeveel geld er dit jaar weer is uitgegeven aan vuurwerk dan kan ik me niets voorstellen bij een ‘crisis’!
Ondanks dit, wens ik allen een fijne jaarwisseling en een gelukkig, Gezegend, liefdevol en vooral GEZOND 2014!!!
Gewoon alles verbieden behalve de groepsactiviteiten die Big Brother voorschrijft. Mensen die plezier hebben… het moet verboden worden!
Hoi op zich vind ik het niet zo,n probleem je ziet ook steeds meer sier vuurwerk en het is wel de inleiding van het nieuwjaar wat toch ook een traditie is we kunnen natuurlijk wel alles afschaffen maar er zullen altijd wel weer incidenten zijn overheid en ouders zouden daar op moeten letten en sociale controle zou misschien weer terug moeten komen wat vroeger gebeurde en wel werkte.zo simpel als ik het zeg zal het wel niet zijn maar wat toen kon waarom kan dat nu niet meer.
vuurwerk is en blijft gevaarlijk , indien men het gebruikt laat het dan zeker een volwassenen zijn die er een beetje verstand van heeft want soms komt het terug als een boemerang , ik persoonlijk vind dat er zoals in Antwerpen 1 groot vuurwerk wordt gegeven door professionals dat dit genoeg moet zijn en dat men het privé zou moeten verbieden
Ja ik ben gek op vuurwerk.
Maar gecontroleerd.
Zoals in Rotterdam.
Niet ieder voor zich en ook niet eerder dan 12 uur snachts 31 december.
Mijn hondje zit nu al tussen mijn voeten van de Angst te bibberen van al dat geknal.
Vriendelijke groet Flora
Zo snel mogelijk afschaffen! Het is gevaarlijk, verspillend en dieronvriendelijk! Bovendien is vuurwerk veranderd in bomwerk en voor normale mensen niet meer aanvaardbaar.
Ik vind het nogal moeilijk hier een opinie over te hebben. Zelf vieren wij helemaal geen Nieuwjaar en zitten elk jaar braafjes thuis. Het vuurwerk stoort ons helemaal niet, zolang er geen vuurpijlen onze living komen binnen vliegen natuurlijk.
Me dunkt wel dat enige voorzichtigheid geboden is en dat goede informatie cruciaal is.
…En dit in economische crisis…doe me niet lachen dat er geen geld meer zou zijn…En toch blijven over-consumeren?!..Vuurwerk is daar een mooi voorbeeld van…Fortuinen wordt er in de lucht geschoten…en voor wat??..Kan men niet net als vroeger het overgangsfeest eenvoudig houden, maar wél met mensen allemaal samen…vuurwerk in 't hart van de mensen brengen…Er zijn meer dan genoeg mensen hier in 't Westen die alleen leven en dit is een veel groter, reeeler probleem in deze koude tijd. Waarvoor is dat vuurwerk dan goed?..
Om maar te zwijgen van armoede en honger, ook hier in onze contreien…
Zolang er kinderen - mensen honger hebben moeten wij ons schamen om over deze materieele futiliteit te zitten palaveren…
…Ik kan het weten, heb jaren met hen in Afrika gewoond…
Toch een fijne jaarovergang gewenst, met veel menselijke warmte om je heen…Dàt is pas vuurwerk!
Marleen. Gent.
Nee gewoon toestaan. Dat bemoederende gedoe van Nederland ben ik inmiddels helemaal zat. Zwarte piet verbieden, alcoholgrens omhoog, achterlijke regelingen omtrent het milieu & verkeer, en dan nu ook al vuurwerk? Ga toch gewoon weg wn huil eenzaam in een hoekje. En ik heb ook dieren, die accepteren die ene dag maar lekker.
Wat zou er gebeuren als vuurwerk verboden zou worden? Jongeren willen toch vuurwerk afsteken dus gevolg is dat het uit een ander land gehaald moet worden, daar wordt het vast niet veiliger op. Vuurwerk verbieden klinkt leuk, maar is geen reëel plan.
En anders gooi ik het wel op geloof. Ik eis dat ik de geesten verdrijf door middel van vuurwerk. Dat hoort bij mijn geloof. Fijn he, die vrijheid van geloof ![]()
Vuurwerk stop je echt niet hoor, wat een onzin.
Voor mij hangt alles af van welk soort vuurwerk het is, je hebt er soorten in, de echt gevaarlijke mogen ze van mij verbieden, zeker vuurpijlen in een stad of dorpscentrum laten afschieten is gevaarlijk, in Galmaarden (België)is er tijdens een kermis enkele vuurpijlen afgeschoten door enkele tieners, resultaat : de kerk afgebrand
Persoonlijk hou ik helemaal niet van vuurwerk. Mooi om te zien maar voor de rest hoeft het van mij niet. Verbieden… Tja, ik vrees dat dat geen zin heeft. Maar op een plek afvuren dat lijkt me een prima optie. Wel verbod op al die knallen. Rotjes gooien als je met de hond langskomt… Zo achterlijk.