Vuurwerk wel of niet?

Het is elk jaar weer een discussie: vuurwerk verbieden of niet? Mag iedereen op straat vuurwerk afsteken of moeten gemeentes het centraal organiseren?

Wat mij betreft wordt vuurwerk afsteken voor particulieren verboden. Veel te gevaarlijk voor niet alleen de vuurwerk afsteken zelf, maar ook voor omstanders. Veel overlast, bij ons in de buurt wordt al sinds begin december vuurwerk afgestoken, zelfs om 11 uur in de avond wanneer de kinderen liggen te slapen.

Wat vinden jullie? En wat zijn de ervaringen van degenen die in het buitenland wonen? Hoe is het daar geregeld?

1 like

Ik vind het eigenlijk niet zo’n probleem. Als we goed oppassen dan moet dat toch kunnen? Je hebt tegenwoordig ook van die veiligheidsbrillen die je op kunt zetten. Voorzichtig doen en er van genieten.

1 like

Misschien is het wel verstandig om een centraal punt te maken, maar verbieden helpt niet. Je zegt zelf dat ze sinds begin december bezig zijn, wat betekent dat het illegaal is en toch gebeurt het. Met verbieden los je dus niks op.

Als je het centrale punt zo mooi en gezellig maakt, dan wil niemand meer investeren in eigen vuurwerk omdat dat toch in het niet valt. Maar verbieden vind ik onzin.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

Helemaal verbannen dat vuurwerk. Levensgevaarlijk. Een neefje van 12 jaar heeft er z’n hand door verloren!

3 likes

Zeer irriterend , vooral als het reeds begin december start door de straatkinderen, en wat helpt een brilletje als je je hand verliest?

3 likes

Illegaal vuurwerk en te vroeg afsteken hard bestraffen. Leeftijdsgrens van 16 (of 18) erop en dan zie ik geen probleem.

Groot deel van de overlast wordt veroorzaakt door te vroeg afsteken, vaak door jongeren… lijkt me taakje voor de ouders.

Afschaffen die troep! Gewoon één gezellige georganiseerde vuurwerkshow, net als in Gent. Dan sta je met zijn allen naar hetzelfde te kijken, en allemaal tegelijk ooooeeehhhh en aaaaahhh te roepen, veel gezelliger! En veel veiliger. En mijn katten zouden ook blij zijn als die strijkers en bommen niet meer afgaan bij mij in de straat.

P.S. Ik ben op 1 januari jarig dus al dat vuurwerk om middernacht is altijd ‘voor mijn verjaardag’. Maar zelfs ik zeg dus: verbieden!
Ik ben geboren in een ziekenhuis tussen de vuurwerkslachtoffers. En die vallen nog steeds elk jaar bij bosjes.

4 likes

Verbieden om vuurwerk af te laten steken door particulieren; er gebeuren veel te veel ongelukken! Mijn buurman is jaren geleden zijn oog verloren door een knaap die achteloos een rotje weg smeet,Mijn buurman stond in de deuropening iemand een gelukkig nieuwjaar te wensen… Vreselijk!!
Laat de gemeente (sier)vuurwerk afsteken; dat doen ze hier in Alkmaar ook met Alkmaars ontzet.

1 like

Mee eens, Jeroen, afschaffen voor particulieren en alleen nog mooi vuurwerk op georganiseerde wijze, bijvoorbeeld door de gemeente.
Het is veel te gevaarlijk, kijk maar naar alle ongelukken en je geeft mensen eigenlijk een soort wapen in handen. Er wordt teveel misbruik van gemaakt en dan moeten de goeden maar onder de kwaden lijden…

3 likes

Vuurwerk, messen, auto’s, alcohol, allemaal levensgevaarlijk maar om ze nou allemaal af te schaffen… Ik vind dat het gewoon moet kunnen… Misschien iets meer voorlichting en de leeftijdsgrens naar 18 net als met alcohol en sigaretten.

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

In Israel, waar ik me momenteel bevind, wordt het vuurwerk centraal door de gemeente afgeschoten. Mooi vuurwerk en hierdoor minder overlast en ongelukken. Nadeel is wel dat er veel meer schuim gespoten wordt door de jeugd… Is ook leuker om foto’s van het vuurwerk te maken.

Ik heb niks tegen vuurwerk zolang er maar een leeftijd grens aan vast zit en op een open (veilige) plek gebeurt.

Sent from my GT-I9100 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Als ze nu eens beginnen met het legale vuurwerk pas op oudejaarsdag uit te geven. Van te voren bestellen en betalen zoals nu al gebeurt.
Wij hebben een hond die vreeslijk bang is voor vuurwerk en de hele buurt bij elkaar blaft. Vanmiddag maar weer naar de dierenarts voor pillen.
Wij kopen geen vuurwerk omdat wij het geld aan de dierenarts kwijt zijn.
Ook oudere mensen durven haast de deur niet uit, zoals een buurvrouw van ons. Heel naar allemaal. Nu doen wij vanmiddag ook haar boodschappen gelijk met die voor ons. Doen wij natuurlijk graag maar ze vindt het wel heel vervelend dat ze het niet zelf durft te doen.

Mensen vragen wel eens aan mij; is het niet gevaarlijk een trip door de woestijn? Nee, dat ligt aan de gene die de trip maakt! Is die gevaarlijk bezig… dan…
Vuurwerk op zichzelf hoeft ook niet gevaarlijk te zijn. Het ligt er aan hoe de gebruiker er mee omgaat. Alles wat verboden wordt gaat een eigen leven beginnen. Dan wordt het illegaal geproduceerd en verhandeld. Dat vuurwerk zou wel eens echt gevaarlijk kunnen zijn.
En voor 2014; Wat je ook doet, heb het goed, heb het fijn, wees in de woestijn. Schitterende sterren, over mooi licht aan de hemel gesproken :wink:
Groeten, Marco.

Op moment dat het verboden word komt er alleen nog maar illegaal vuurwerk binnen. Strenger controleren en hardere straffen bij overtreding van regels. Eventueel de prijzen omhoog zodat mensen er bewuster mee omgaan.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Zelf geef ik niets uit aan vuurwerk, maar ik vind dat vuurwerk afsteken bij de Nederlandse cultuur hoort.
Ik mag er graag naar kijken…

Tegenwoordig is er ruim voldoende informatie over veilig afsteken van vuurwerk.
Jammer dat er toch ongelukken gebeuren, maar er zijn meer mensen die wél voorzichtig zijn met hun vuurwerk.

Verbieden en opleggen dat er alleen een georganiseerd vuurwerk is past m.i. niet bij ons Nederlanders.
Wéér een regeltje opgelegd van bovenaf, daar houden wij niet van.

Allemaal een goede jaarwisseling gewenst, mét of zonder vuurwerk.:dag:

Als iedereen zich nou verantwoordelijk zou kunnen gedragen met vuurwerk en de veiligheid hoog in acht neemt is er niet veel aan de hand. Maar dat is helaas niet het geval, zelfgemaakt vuurwerk, illegaal vuurwerk, respectloos tegen omstanders en hulpverleners, diermishandeling en ga zo maar door.

Voor mijn part wordt het verboden voor particulieren, dat zou het aantal ongelukken goed de grond in doen krimpen.

Net heb ik een heftig filmpje gezien over het respectloos zijn tegen hulpverleners. Er was een ongeluk gebeurt met een vrouw en haar baby in een auto. Een groep jongeren zit de hulpverleners dwars waardoor uiteindelijk de auto met een benzinelek ontploft. Maar dit is wel de harde waarheid en het is gewoon jammer dat het allemaal zo zou moeten gaan.

Oud en nieuw zou een leuk en gezellig feest moeten zijn waarbij je geniet van het vuurwerk wat de hemel kleurt. Maar het imago van oud en nieuw is zo veranderd dat ik er al niet eens meer plezier in heb. Zelf koop ik ook geen vuurwerk meer. Daarnaast zijn mijn dieren als de dood voor vuurwerk, dus ben ik het liefst bij hen.

1 like

Verbieden helpt niet, wat er de laatste weken is afgestoken, is al illegaal. Jongeren zoeken de kick om liefst zo hard mogelijk te knallen en dat kun je alleen voorkomen als ze het vuurwerk niet meer kunnen kopen, maar dat moet je dan in wereldwijd verband gaan regelen en dat lukt nooit!

Groetjes,
Jeroen

er zijn afgelopen weken bij ons in het dorp al een paar bushokjes gesneuveld, en vrijwel elke nacht horen we keiharde knallen die ons doen beseffen dat het december is geworden. Onze zoon van 15 kan éénvoudig nitraat knallers ofzo aanschaffen op het schoolplein. Die dingen zijn levensgevaarlijk, en mag hij zeker niet hebben (en hopelijk komt hij er ook werkelijk niet mee in aanraking)
Wat dat betreft ben ik er behoorlijk klaar mee :frowning:
Maar we wonen in een gezellige buurt, en in de oudejaarsnacht gaan we altijd met de buurtjes siervuurwerk afsteken op straat, en gezellig bij kletsen enzo. Als we geen siervuurwerk meer mogen afsteken…zou ouderjaarsnacht nooit meer hetzelfde zijn. Dat zou toch wel heel erg jammer zijn. En alleen maar omdat er een handje vol personen zijn die de boel verpesten. Die personen zouden aangepakt moeten worden. Knetterhard…daar houden ze toch van. En die leeftijd grens van 18 zou opzich ook een beetje kunnen helpen, maar ik vrees dat er dan nog meer verkeerd spul op het schoolplein word verhandeld. Met alle gevolgen vandien. En…ik weet dat er ook ouders zijn die het wel goedkeuren dat hun kinderen zwaar vuurwerk hebben en gebruiken. Best lastig dus.

het liefst zou ik zien dat alle ‘vuurwerkfestiviteiten’ georganiseerd plaatsvinden. Vaak veel mooier dan zelf afsteken, maar bovenal veiliger.
Illegaal vuurwerk (afsteken) streng straffen.
ik snap wel dat dit moeilijk realiseerbaar is en dat een deel ‘gewoon’ in de illegaliteit verdwijnt, maar het zal een deel van het niet-georganiseerd afsteken wel wegnemen. En dan is het toch al weer een stukje veiliger.