Vuurwerk wel of niet?

Laat mensen gewoon hun gang gaan, al dat gezeur over alles altijd. Niemand kan ergens tegen

Valt me op dat bijna alle overlast die hierboven wordt omschreven al veroorzaakt wordt door verboden gedrag dus dat los je met een verbod niet op… Betere handhaving zou nuttiger zijn.

1 like

Gewoon verbieden! Geen particuliere vuurwerkvandalen meer. Te veel milieuveronreiniging, teveel overlast voor iedereen, teveel geld-over-de-balk gooieruj. Het is nooit in de hand te houden en het verbod op het afsteken van vuurwerk buiten de toegestane tijden wordt of is niet te handhaven. Laat het afsteken van vuurwerk gewoon over aan professionals!

Volkomen mee eens. Ik ben tegen een verbod, heb het vroeger sowieso ook zelf afgestoken (legaal spul) en daar toch een hoop plezier aan beleefd.

Maar illegaal vuurwerk = illegaal explosief = gereedschap van terroristen. Gewoon als zodanig bestraffen, dan bedenken mensen zich wel twee keer alvorens eraan te beginnen.

Een beetje overlast is er altijd wel geweest, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het dit jaar stukken erger dan anders is. Al sinds ik half december terugkwam van vakantie wordt er aan de lopende band geknald, met zeer regelmatig extreem zware knallen die in de verste verte niet legaal zijn. En laats is hier ook een vuilnisbak voor een supermarkt opgeblazen, de brokstukken daarvan zijn dwars door de schuifdeuren heen geblazen. Dat is geen vuurwerk meer, dat is een bom. Maar iets zegt me dat er eerst een paar doden zullen moeten vallen alvorens er echt wat gebeurt.

1 like

Voor mij kan het, dat er gefeest wordt, ook met vuurwerk.
Waarschijnlijk zullen heel veel mensen, daar plezier aan beleven.
Maar het kan niet oneindig gebeuren, dus met beperkingen, vooral in tijd.
Op deze manier zal de ene plezier hebben en de andere niet gepest.
Ook de dieren zullen er wel bij varen.
gegroet ROLCAM

vuurwerk hoort nu eenmaal bij nieuwjaar vieren vind ik…maar moet wel gecontroleerd gebeuren…en ook jammer dat er hierdoor veel dieren schrik krijgen en gaan weglopen…dus goede communicatie aan buren ivm huisdieren binnenhouden vind ik ook belangrijk…maar vuurwerk is en blijft traditie…en is op een of andere manier ook magisch…

Ikzelf vind vuurwerk erg vervelend en opdringerig. Daarnaast lijkt het steeds gevaarlijker te worden. De (huis)dieren zijn helemaal panisch en het kost erg veel geld. Maar ja roken is ook ongezond en kost veel geld…
Een lastig onderwerp, van mij mag het dus afgeschaft worden, maar dat is denk ik iets te makkelijk, gezegd.
In Hongarije zie je het weinig, is veel te duur en morgenavond gaan we het meemaken in Griekenland, ik ben benieuwd, ik heb nu in elk geval nog niets gehoord.

Iedereen een geweldig 2014! Ga je neus achterna!!

groet,
Sandra

Elk jaar komt het weer terug het gezeur rondom het vuurwerk
Als je vuurwerk gaat verbieden dan moet je de grenzen weer dichtgooien, omdat er het hele jaar door in landen als polen en tsjechie verkocht word.
Zo voorkom je dat er illegaal vuurwerk binnen komt.
Je zou kunnen proberen om vuurwerk vrije gebieden of speciale plekken kunnen creeren om vuurwerk af te steken.
En verhoog de minimale leeftijd naar 18 jaar

Verbod handhaven in deze is zinloos, misschien kunnen we beter de natuur laten selecteren.
We zitten niet te wachten op een hysterificatie van de wetgeving en het scheppen van duur betaalde stoelen ten laste van de gemeenschap.

Wat mij betreft mag vuurwerk verboden worden, denk ik wel eens. En als mensen vuurwerk in hun stad/buurt willen zien, dan zouden ze dat gezamenlijk kunnen organiseren (eventueel in overleg met de gemeente), zodat er vuurwerk gekocht kan worden dat niet (te) gevaarlijk is.
Aan de andere kant wordt ons al zoveel ge- en verboden, en is alles aan zoveel regels gebonden dat er onderhand geen houden meer aan is om alles te controleren. Dus eigenlijk ben ik het meest voorstander van sociale controle, maar dat werkt ook al niet meer omdat de meeste mensen er meteen op los rammen als je ze op iets aanspreekt. Ik heb dat zelf kort geleden aan den lijve ondervonden hier in Funchal (Madeira).
Ze hebben hier prachtig vuurwerk, een kwartier lang, op oudjaar, maar toch moeten veel mensen nog zelf wat doen, en liefst al dagen tevoren. Balen.
En ik las vandaag in de krant dat het vervoer van vuurwerk hier op het eiland grotendeels met gammele vrachtwagentjes gebeurt en door chauffeurs die niets of te weinig weten van dit soort speciale vervoer.
Zolang er niet massaal ge(re)ageerd wordt, blijft alles bij het oude, of liever wordt het steeds erger. We helpen onszelf de verdommenis in, of het nu met vuurwerk is of iets anders.
In ieder geval steek ik geen pijl af, ik kijk alleen maar straks :wink:

Wat mij betreft mogen ze het verbieden. Als kind had ik er al een hekel aan en nu nog steeds.
Als er in Europa een vuurwerkgek land is, is dat Spanje. Ieder excuus is goed om vuurwerk af te steken. Het is ook doodeenvoudig verkrijgbaar.
Dus levensgevaarlijk. Ik herinner me nog omstreeks 1989 dat op de parkeerplaats van een supermarkt een bestelauto vol vuurwerk ontplofte in Alicante.

1 like

Van mij mag het vuurwerk ook ophouden, behalve de georganiseerde shows uiteraard. Nu moet ik wel zeggen
dat ik vroeger zelf ook veel rotjes aan het opknallen was en dat prachtig vond. Maar zoals dat met alles gaat
worden de gevaren je pas echt duidelijk als je ouder wordt.

Het probleem is dat het inmiddels ingebakken zit in de cultuur en dat blijkt altijd maar weer moeilijk te veranderen,
zie de ‘Zwarte Piet discussie’ van afgelopen jaar.

Iedereen een veilig nieuwjaar toegewenst,

Michel

1 like

Stoppen met die geld verspilling en levensgevaarlijk.

2 likes

Met name het illegale vuurwerk loopt de spuigaten uit. Wordt levensgevaarlijk. Daarom: totaal verbieden en één centraal vuurwerk per gemeente. Groeten, Henk.

1 like

Discussie: Vuurwerkvrije zones of vuurwerkverbod?

Vooral bij scholen, winkels en ziekenhuizen zou het afsteken van vuurwerk moeten worden verboden.

“Vuurwerk, zorgt ieder jaar naast veel plezier ook voor veel overlast en schade met een toenemend aantal zware lichamelijke letsels. Ook is er steeds meer illegaal en zwaar vuurwerk in omloop.

Vuurwerkverbod
Het blijkt dat bijna twee derde (64%) van de mensen wil dat er een verbod komt op het afsteken van vuurwerk door particulieren. Vanuit verschillende zijden pleit men er al langer voor om vuurwerk voor particulieren aan banden te leggen. “De tijd dat vuurwerkregels werden gezien als betutteling lijkt hiermee wel voorbij te zijn”

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat er mensen zijn die honderden -en ik heb zelfs gehoord over duizenden- euro’s uitgeven aan vuurwerk. Dat noem ik geen “pleziertje” meer, dat vind ik waanzin.

Gerard

Ik heb de vuurwerkramp in Enschede meegemaakt en gezien en aan den lijve ondervonden wat vuurwerk kan aanrichten. Dus ik ben niet echt objectief hierin. Wat mij betreft: verbieden voor particulieren en op een centraal punt (in een park of zo iets dergelijks) een door de gemeente georganiseerd vuurwerk afsteken.

1 like

vuurwerk veroorzaakt elk jaar heel veel schade, bovendien is het schandalig hoeveel geld er de lucht in wordt geknald. Het is toch te gek dat al vanaf begin december de openingen van de brievenbussen verkleind moeten worden om schade te voorkomen. Ook voor onze huisdieren zijn de laatste dagen van het jaar een ellende. Dus: graag op een paar plekken door deskundigen een mooi vuurwerk afsteken is zeker zo gezellig en veiliger.

1 like

Vuurwerk hoort bij Nederland.
Het grote probleem is het illegale vuurwerk, dat zijn de harde knallen die je al vanaf begin december hoort.
Hier moet veel meer controle en zwaardere straffen voor komen.
Hier ligt een taak voor het europessche parlement, zolang er over de grens nog steeds zwaarder vuurwerk te koop is,
tegen veel lagere prijzen dan in Nederland is dit niet uit te bannnen.
En denk dan niet dat die Nederlandse vuurwerkhandelaren er zoveel meer aan willen verdienen dan de Duitser, Belgen de polen etc,
NEE de verkoop en opslageisen zijn in Nederland vele malen zwaarder dan in de landen om ons heen.
Kijk eens naar een gemiddelde vuurwerkopslag, wat die al voor kosten moet maken voordat er uberhaupt iets verkocht kan worden.
Was een paar jaar geleden in Zwitserland, heb mijn ogen uitgekeken, vuurwerk wordt hier overal open en bloot verkocht, kraam op straat, kraam bij een benzinepomp, en geen misselijk vuurwerk hoor, vele malen groter en zwaarder dan hiet legaal in Nederland.
Centraal vuurwerk afsteken? Leuk idee, maar niet haalbaar, om kwart voor 12 allemaal met hun zatte kop in de auto naar het afsteekpunt?
Het probleem is niet het vuurwerk, maar de mensen die het steeds zwaarder willen en daarom illegaal vuurwerk aanschappen of in elkaar knutselen.
Omdat er veel doden vallen in het verkeer ga je toch ook niet auto’s verbieden?

Totaal vuurwerk verbod , waarom , omdat sinds de Oost Europese grenzen open zijn en daar het hele jaar door EXPLOSIEVEN ( want DIT is echt geen vuurwerk meer ) gekocht kunnen worden ( Verr, Europa ) ze zijn niet eens in staat gelijke wetten te handhaven alles waar wij jaren voor gestreden hebben om een levensvatbare maatschappij te hebben met normen en waarden word door openstellen van Oost Europa vernield in nog geen 2 jaar tijd ! En niet alleen met Explosieven ! Het is gewoon te belachelijk dat kinderen met hand granaten over straat lopen en WIJ dan ook nog critiek hebben op de Amerikaanse wapen politiek. Zoals Obama en Putin zeggen , Kijk eerst eens naar je zelf , welke idiote gewoonten en wetten jullie hebben !
Weg met vuurwerk alleen nog professioneel vuurwerk 1 keer per jaar , En ja als je het daar niet mee eens bent, en toch met explosieven wilt spelen , In Mali, Syrië zitten ze op je te wachten !

1 like

Je bent een RUND als je met vuurwerk stunt!