In november reis ik alleen door Australie (Queensland). Ik ga eerst 2 weken vrijwilligerswerk doen in een wildlifepark om vervolgens alleen verder te reizen. Nu heb ik het beeld dat er heel veel backpackers zijn die een stuk jonger zijn dan ik. Ik ben een vrouw van 31. Klopt dit beeld of zullen er in hostels genoeg 25/30+ ers zijn? Bestaan er bv hostels voor 25+ ers?
Bedankt!!
Kom op zeg, je bent toch geen 50+. Dan kun je trouwens nog jong zijn. Van 25+ hostels heb ik nooit gehoord, 30+ backpackers zijn er zat en die mengen zich moeiteloos met de ‘jonkies’. Een working holiday visum loopt tot 30 jaar en er zijn er velen die eerst ‘thuis’ gewerkt en wat gespaard hebben om vervolgens een jaar vakantie te vieren en wat ‘bij te klussen’ in Australië. Gaan, zonder vrees dat je als ‘oudere’ buiten de boot zult vallen. 31, ik wilde dat ik nog zo jong was.
Hoi Willem,
Bedankt voor je antwoord hoor! Als je voor het eerst alleen een verre reis gaat maken kan je ineens allerlei twijfels en onzekerheden krijgen over van alles en nog wat, vandaar de vraag … Maar bedankt! Ga ervan uit dat het goedkomt ;-))
Het klopt wel dat er erg veel jonge mensen naar Australië reizen. Ik heb me ook wel eens oud gevoeld, terwijl ik tijdens mijn eerste reis nog maar 24 was! Ik kan me je gevoel dus best voorstellen. Tip: ga kamperen. Daar vind je vaak wat minder jonge mensen. Ook in YHA-hostels kom je vaak iets oudere mensen tegen.
Het grappige is dat bij mijn volgende reizen ik ook wel weer mensen van mijn eigen leeftijd tegenkwam.
Zeker op sommige vrijwilligers-adressen kan het wel een pré zijn omdat wat oudere mensen vaak wat serieuzer zijn.
En verder: het mengt wel. Voel je lekker jong!
Mijn functie wordt boventallig en was ook aan het denken om in Australië wat bij te gaan klussen, maar …ik ben dus wel een oudje, haha 55 jaar alweer op deze aardbol…maak ik nog kans op fruitplukwerk of zoiets dergelijks?
Kamperen? Is dat niet gevaarlijk (meer)??
Fruitplukken wordt lastiger omdat je niet zomaar een werkvisum meer kunt krijgen. Wwoofen kan wel prima. En rondreizen natuurlijk ook.
Kamperen kan prima. Ook als vrouw alleen. Ik zou alleen niet zo snel voor kleine, verlaten campings kiezen. Voel ikme zelf lekkerder bij.
Kamperen als vrouw alleen lijkt me ook wel lastig, is dit je goed bevallen?
Nu op zoek naar gezellige en wat rustigere hostels. Maar zoveel keuze!
Nog tips voor hostels Sydney?
Bedankt!
Ik vond kamperen alleen prima gaan. Al moet ik wel zeggen dat ik het ‘erbij’ deed. Ik zat voornamelijk in hostels. Dit had overigens meer te maken met het feit dat ik tijdens die eerste reizen geen auto had (en daardoor lastiger op kampeerterreinen kon komen) dan met iets anders. Maar ik ben ook wel eens uit een hostel vertrokken om juist op een camping te gaan staan omdat ik het prettiger vond.
Ik had een mini-tentje voor 1 persoon mee. 1kg en zo groot als een melkpak. Ik had verder geen kookspullen bij me. Als ik kampeerde, maakte ik gebruik van (vaak aanwezige) bbq of potten en pannen of ik at brood met salade. Ging prima.
Bij sommige hostels kun je in de tuin kamperen.
Ik heb een keer een wat vervelende ervaring gehad met een jongeman die me wat lastig viel, maar dat was meer bluf dan iets anders. Ik heb op campings vooral heel veel lieve mensen ontmoet. Ik mocht heel vaak mee eten met mensen (omdat ik dan brood at;-) en heb op campings mensen ontmoet, waarmee ik nog steeds contact heb.
Maar: kamperen is natuurlijk allemaal wel iets primitiever al moet ik zeggen dat de campings ontzettend goed voorzien zijn. Er is vaak een ‘kampkitchen’, overdekt stuk met banken en stoelen en licht. Ideaal als je met weinig middelen kampeert.
Maar mocht je nooit kamperen dan weet ik niet of kamperen een goed idee is. Maar als je ervaring hebt: neem een tentje mee en geniet van kangoeroes op de camping (niet overal!), wordt wakker van een zingende kookaburra (wel vaak), luister naar het snurken van koala’s en zie possums in de keuken (beide ook niet overal!).
Woow, als ik dat zo lees, heb ik er nu al zin in.
Kamperen zal voor mij zeker geen probleem zijn. Wat voor route heb jij gevolgd op je reis door Australië Francine1?
Of heb je gewoon een LP gekocht en dan een route uitgestippeld? Hoe lang ben je daar geweest?
Zou je dan wel “zwart” kunnen werken bijv.? Misschien Aboriginal kindertjes Engelse les geven of zo, want ik ben in het bezit van een
zogeheten TEFL diploma.
Lijkt me idd gaaf om zomaar kangoeroes en zo te zien
@twiggy
Route: ik ben inmiddels drie keer voor langere tijd down under geweest en heb veel delen gezien. Een route had ik alleen tijdens mjn derde reis omdat ik toen ‘maar’ drie maanden de tijd had. De andere keren had ik globaal een plan, maar heb me vooral laten leiden door de waan van de dag.
Zwart werken is vaak wel mogelijk, maar je kunt niet alleen jezelf maar ook je werkgever benadelen. Ik ben nooit zo’n voorstandr van zwart werken, maar als je ter plekke rondvraagt is er soms wel wat.
Alleen Engelse les geven in aboriginal communities, daar zal niet veel ‘zwart’ werken inzitten, denk ik. Veel gesubsidieerde banen, ook vaak voor echt langere tijd (minimaal drie tot zes maanden) omdat je er ver van alles af zit. Zoek een beetje op ‘remote commnity work’. Je kunt alijd alvast een beetje kijken en eens mailen. Mogelijk kun je een tijdelijk werkvisum krijgen. Maar eerlijk gezegd denk ik ier dat de kans heel groot is dat je daar (betaald) werk in vindt.
Succes!
Dank je. Heel aardig van je en ik zal eens googlen op wat jij voorstelt ‘remote commnity work’.
Het is tot nu toe ook nog maar een vaag idee en ik heb nog tot 2017 de tijd voor dat ze me er echt uit kunnen gooien, dus…
Ik voelde me met mijn 24 jaar toch wel behoorlijk ‘oud’ al, op sommige plekken… Ik denk dat 80% van de reizigers onder de 25 is, maar zeker niet iedereen. Ik heb erg leuke mensen van rond de 30 ontmoet, hoewel je ze iets meer moet zoeken. Per hostel is het publiek erg verschillend: sommige hostels hebben contracten met tourbussen en trekken elke dag groepen met feesten de 20-jarigen binnen. Die moet je niet hebben (tenzij je zin hebt om mee te feesten natuurlijk, haha). De YHA hostels van het Hostelling International label zijn vaak gericht op een iets rustiger type backpacker, en die zijn prima.
Zelfde geldt voor tours: die van Groovy Grapes trekken een jong publiek, Adventure Tours vaak iets ouder publiek. De reviews op tripadvisor geven je vaak een aardig beeld van de doelgroep :).
Nog even een opmerking over je plannen om les te geven in een Aboriginal gemeenschap… Ik wil niet stigmatiseren, maar probeer hier niet een al te romantisch beeld van te hebben. Ik wilde ook erg graag contact maken met deze mensen, maar ze waren er totaal niet in geinteresseerd. De criminaliteit en werkloosheid onder deze mensen is helaas hoog. Op plekken waar veel Aboriginals leven kun je in het donker niet alleen over straat. De mensen die wel graag willen studeren krijgen van de overheid hiervoor alle handvatten en subsidies mogelijk aangeboden, want de overheid wil niets liever dan deze mensen in de maatschappij te krijgen. Wil je toch graag iets voor ze betekenen: veel aboriginals verkopen zelf gemaakte kunst. Wellicht zit er in Alice Springs iets van een kunstcentrum waar je vrijwillig kunt werken ofzo :).
Hoi Twiggy, ik ben het grotendeels met Anna eens. Dat ik eerder wat kort door de bocht reageerde komt, omdat ik denk dat je je (nog) niet realiseert wat er in Australië op je afkomt, met name waar het gaat om de aboriginals.
De ervaringen van Anna betreffen waarschijnlijk de aboriginals in grotere plaatsen, niet in de outback communities. In die grotere plaatsen kennen ze wel hun rechten, niet hun plichten. We hebben in Alice Springs in de supermarkt gestaan en hadden medelijden met de caissières, zo stonken de aboriginals. Op bepaalde dagen kon je zien wat in de Woolworths liquor store de weekaanbieding was. Was dat wijn, dan liepen ze allemaal met pakken wijn, was het port, dan dronken ze die keer allemaal port. En lagen ze 's avonds en ‘s nachts op straat hun roes uit te slapen of deden een poging tot bedelen. Overigens blijft de criminalteit best binnen de perken. Google eens op ‘aboriginal man kills’ en ziet wat voor hits je krijgt. Heel verrassend.
We hebben een wijkje gezien met huizen, speciaal voor aboriginals. Toen we werden opgeleverd zaten er houten kozijnen in. Maar niet voor lang, want hout is om opgestookt te worden. Ook kozijnhout dus. Langs de weg is het vaak een bende van verpakkingsmateriaal. De aboriginal zegt: Dat is white man’s rubbish, wij hebben niet om verpakkingen gevraagd.’
Wat ze in de steden ook goed weten is dat ze behalve een soort bijstand, ook een wekelijkse bijdrage krijgen voor het voeden van hun honden. Dus hebben ze allemaal een paar honden. Maar geloof niet dat die honden ooit (honden)voer krijgen.
Nu de andere kant, we kennen allemaal het verhaal van de gestolen generatie, en anders google maar eens op ‘stolen generation’ Of probeer de film ‘The rabbit proof fence’ te gaan zien. Weet verder ook dat aborginals pas in 1962 stemrecht kregen. In hun eigen land. Inmiddels zijn er sinds circa 1970 aboriginals vertegenwoordigd in het parlement.
We zijn ook in aboriginal communities geweest waar een streng anti-alcohol beleid geldt en waar de blanke bezoekers gevraagd wordt daar alsjeblieft aan mee te werken. Niet door de overheid, maar door de aboriginal ‘elders’. de stamoudsten. Dat zijn de gemeenschappen waar de aboriginal nog nauw verbonden is met het land en waar heilige plekken nog heilig zijn. Niet zoals wanneer ergens een spoorlijn dreigt te worden aangelegd of een mijnbouwmaatschappij iets denkt te gaan doen er er ineens tientallen, zo niet honderden ‘heilige plekken’ zijn die overigens meestal wel te koop zijn… Voor een goede prijs is het met de heiligheid snel over.
Maar in de echte afgelegen aboriginal communities, in gebieden waar je alleen met een vergunning in mag, is de aboriginal nog onbedorven. Omdat ze (zo goed als) niet met blanken in aanraking komen. Dat zijn ook de gebieden waar tankstations geen benzine verkopen, omdat je dat kunt snuiven. Kijk maar eens goed rond, net buiten Alice Springs, Wilcannia en andere plaatsen waar veel ‘stadsaboriginals’ wonen. Je zult er lege colaflessen vinden met een extra gat er in en daar weer een pijpje in. Het benzine snuiven zou trouwens zijn geïntroduceerd door Amerikaans militairen die in de tweede wereldoorlog in de omgeving van Darwin gelegerd waren. Die wilden ‘de zwarten’ wel eeen laten meegenieten. Op een gegeven moment had 4% van de aboriginals ooit benzine gesnoven, een groot aantal is er aan overleden.
Dat ze niet tegen drank kunnen, heeft ook met hun afkomst te maken. Ik heb me laten vertellen dat, omdat wij westerlingen al eeuwen en eeuwen alcohol nuttigen, dat van invloed is op hoe we tegen drank kunnen. Zie wat dat betreft de Indianen in Noord-Amerika. Die reageerden er ook heel apart op.
Van dat alles is geen sprake in de echt afgelegen communities. Maar daar kun je als Europese blanke niet makkelijk het vertrouwen winnen, laat staan een baan vinden. Veel Europese blanken zouden er ook niet kunnen wonen, leven, eten. Australische vrienden van ons trekken met hun 4wd camper veel door het Australische binnenland. Al tientallen jaren. En daardoor hebben ze contacten opgedaan in gemeenschappen waar anderen niet toegelaten worden. Daar ‘werken’ ze met aboriginals. Maar proberen ze niet ‘onze’ waarden en normen bij te brengen. En ze ontmoeten er mensen die, als ze hun argwaan verliezen, heel erg open staan voor ‘de witte man en vrouw’. Maar nog mogen ze niet alles zien en meemaken. En moeten ze bij feesten en ceremonies soms op afstand blijven. Omdat de goden dat zo willen.
Ik las dat je plannen nog in de toekomst liggen. Alle tijd dus om je goed voor te bereiden. Veel lezen, veel googelen en heel misschien kun je dan ergens in een outback community (waar het meestal om vrijwilligerswerk gaat en geen zwart werk) terecht. Geloof echter niet dat ze rode loper voor je uitrollen. Het is niet als de schooltjes in Ghana, Gambia en noem maar op. Tot zo ver, ik kan nog een hele poos doorgaan maar ik hoop dat ik een heel klein beetje heb duidelijk gemaakt.
Volgens mij gaan we een beetje off topic! ik ben degene die het topic begon over het alleen reizen als 30+er!
Ik ben uiteindelijk niet degene die de vraag stelde over de aboriginals!
Ik ga lekker twee weken in een wildlife sanctuary werken (vrijwillig)!
Bedankt voor alle tips! Hopelijk kom ik leuke 30+ers tegen!
Ja, sorry voor het stelen/lenen van je topic. Geloof me, dat is helemaal per ongeluk gegaan. Maar het gaat nog steeds over ‘alleen reizen als 30+’ en wat je dan kunt doen. Maar geniet, van de reis, van het werken in de sanctuary en, wie weet, van leuke 30±ers.
Hoi Willem, hartstikke bedankt voor je uitvoerige uitleg. Inderdaad ben ik nogal van "ik kan de wereld/mensen wel verbeteren.
Maar zoals ik het lees, zal dat toch echt niet zo gaan deze keer en inderdaad heb ik alleen positieve ervaringen opgedaan in inderdaad Ghana en Azie.
Ik zal zeer zeker eerst uitgebreid research gaan doen, voordat ik besluit, het leven van de Aboriginals te gaan verbeteren
Inderdaad ben ik het met Willem eens.
Sorry hoor Mochi als jij dat ervaart als “stelen van je topic”, komt dat bij mij een beetje raar over.
Maar toch heel veel plezier bij en met de wilde dieren van Australie.