Wat is Thaise cultuur?
Thaise cultuur kan verdeeld worden in 3 aspecten : taalkundige cultuur, hofcultuur en de traditionele cultuur*
*Dit laatste kan men nog onderverdelen,onder stammen,bevolking het gedrag van de thaise mensen etc…
Voor reacties kan men hieronder zijn ding kwijt!
FF nog zeggen dat bij deze topic het idee kwam van Frank!
Laat de vragen en antwoorden maar komen!!
gegroet:georgessiam.
Begrijp niet wat er foutgelopen is bij het plaatsen van dit topic ?
Maar de bedoeling is ons te laten begrijpen waarom een Thai iets doet …
Waarom liegt hij?
Waarom geeft hij ons een hand ipv :chin:?
Waarom geeft zij ons een kus vandaag (vriendschappelijk ) en morgen niet ?
Waarom geeft hij/zij ons geld onrechtstreeks terug dat ik hem gaf (als bedanking ) ?
Waarom doen ze zoveel voor ons en willen ze niet dat wij betalen !?
etc ,etc ,enz,enz
Hou het eenvoudig en laat het groeien ( deze topic )…:chin:
Dit is natuurlijk niet voor de eenmalige toerist…maar voor beginners zoals wij ( Yasmin & Frank )
Waarom geeft de thai je een hand ipv een :chin:?
De thai geeft je een hand omdat hij ervan uit gaat,en vaak terecht, dat je de spelregels vd wai niet kent:
de wai is niet zo simpel als hij er in 1ste instantie uitziet er zit een heel gecompliceerd spelregelement aan vast.
enkele vd spelregels die ik ken, en er zijn er veel meer:
-de koninklijke familie zal nooit een wai beantwoorden, behalve een wai van een monnik.
- een monnik beantwoord over het algemeen geen wai.
-je beantwoord een wai van een kind niet
-in de 7-11,of welke shop dan ook beantwoord je de wai vh personeel niet
-degene die lager op de sociale ladder staat geeft als 1ste een wai degene die hoger staat zal de wai lager beantwoorden.
de hoogte vd wai is dus ook belangrijk dus je begrijpt je kunt er niet zomaar oplos waien.
nu zal de thai begrijpen dat je de regels niet kent en er geen aanstoot aannemen als je het verkeerd doet dus dat kan een reden zijn om je een hand te geven ipv een wai.
ikzelf geef bijna nooit een wai,m’n schoonmoeder en als we bij officiele instanties zijn dan wel, ik geef meestal een bevestigende knik met m’n hoofd.
wat ik al aangaf zijn er ongetwijfeld meer regels,denk dat dit 1 vd dingen zijn die je eigenlijk alleen volledig kan begrijpen als je hier geboren bent…
kun meer info geven hierover, ik bedoel wat was de relatie van jullie tot die thai was ie ouder staat ie sociaal hoog op de ladder.
daar hangt het een en ander vanaf nl.
Soms kom je het woord tegen als je in een relatie zit met een Thaise,Sinsod. Maar wat is het en waar gaat het om? Is het een traditie of iets anders? Eens kijken wat jullie er van denken…
Traditioneel, wat men noemt een bruidsschat wordt betaald door de bruidegom aan de familie van bruid. De bruidegom betaald in feite voor de opvoeding van zijn bruid. Als de bruid een goede opvoeding heeft gehad dan wordt het bedrag van sinsod hoger. Als de bruid niet eerder getrouwd is geweest, geen kinderen, en goed opgeleid, een goede carrière en stabiel gezinsleven, dan zal dit ook worden weerspiegeld in het bedrag van sinsod . Het gaat er ook om aan te tonen dat de bruidegom financieel in staat is om zijn vrouw en later zijn gezin te onderhouden. Het is belangrijk om te benadrukken hoe cruciaal het begrip familie is in de Thaise samenleving. Als je in een huwelijk treed met een Thaise, trouw je ook vaak met de familie er om heen en dat kan tot alles leiden.
Het is onmogelijk om te zeggen wat de juiste prijs is voor sinsod omdat er zoveel variabelen bij betrokken zijn. Sommige Thaise families zien hun dochter graag trouwen met een buitenlander en het geeft ze het gevoel van het winnen van de loterij. Ondanks het feit dat de bruidegom niet een rijk man is in zijn land van herkomst, wordt hij geacht om een rijk man in Thailand te zijn en een groot bedrag kan worden gevraagd. Daar in tegen kunnen sommige Thaise gezinnen waarderen dat de schoonzoon uit een andere cultuur komt, en vragen ze de sinsod niet. In ruil daar voor vragen ze om een plechtige belofte om zeer goed te zorgen voor hun dochter. In sommige gevallen wordt de sinsod geaccepteerd door de ouders van de bruid en krijgt het stel het de volgende dag terug als een huwelijksgeschenk.
Het belangrijkste aspect in dit alles is ‘gezicht’. Dit kan niet genoeg benadrukt worden. Houd je hoofd koel en contact te onderhouden met je vrouw en haar familie na een voor beide partijen aanvaardbaar bedrag te hebben bereikt. Door het betalen van een sinsod, loopt de Thaise familie geen gezichtsverlies op met hun vrienden, kennissen en andere families. Het is misschien niet belangrijk voor je wat andere mensen van je denken, maar het is belangrijk voor de Thaise bevolking en dat nooit vergeten mag worden in elk aspect van de Thaise cultuur.
wat ook gebeurt met de sinsod is dat je een hoger bedrag betaald dan afgesproken, dus op het huwelijks feest wordt er gezegd dat jij bijv 300.000 baht betaald,terwijl er bij 100.000 is afgesproken, soms wordt het geld uitgeteld waar iedereen bij is. en de andere 200.000 krijg je dan weer terug dit is om de familie meer gezicht te geven zeg maar
De Thai is en blijft een meester(es) in het voorkomen van gezichtsverlies :chin:
Heb zelf nog nooit een hand gekregen van een Thai…enkel een wai…
gebeurt mij zelden maar het gebeurt wel eens, maar ik zit in en toeristisch gebied
Dit wordt echt een topic over van alles en nog wat en als je na verloop van tijd alles op een rijtje zet, dan weet je nog niks.
De beste manier om erachter te komen hoe de Thaise cultuur in elkaar zit is:
- dagelijks even de Bangkok Post EN De Nation online door te nemen
- een maand bij je (aanstaande) schoonfamilie op het platte land door te brengen
- je te verdiepen in de achtergronden van het Budhhisme EN het Koningshuis.
Je weet dan nog niet alles over de cultuur, maar je snapt wel beter hoe en waarom Thai handelen en denken.
Als je hier post, post dan berichten uit eigen ervaring en geen berichten over hoe het zou moeten.
Dit zal zeker helpen bijdragen aan een betere kennis van de Thaise cultuur, maar toch, wat we ook zullen proberen en doen, de Thaise cultuur zullen we m.i. toch nooit volledig begrijpen en kunnen doorgronden…
maar dit topic kan wel degelijk handig zijn voor mensen die op vakantie gaan of geweest zijn.
ben ook overtuigd dat de thai in toeristische gebieden anders zijn dan in niet toeristische gebieden.
de berichten die ik nu geplaatst heb zijn uit eigen ervaring vd laatste 6 jaar wonend met thaien.
vind het nogal negatief gedacht gelijk voordat het topic goed en wel gestart is
W
We kennen deze familie vier jaar ,allebei universitair diploma en werken in de toeristische sector ( gids & chauffeur ).
Twee kids en een mooi huis in bewaakt domein.
Ze vragen steeds om bij hen thuis te gaan slapen maar wij houden van onze pivacy.
Ze doen ( en betalen ) alles voor ons , een beetje genant voor ons.
We hebben het effen kunnen hebben over het onrechtstreeks teruggeven van het geld en zij zeiden dat ze blij zijn dat ze ons kennen en kunnen bluffen ( bij hun ) dat ze zo’n westerse vrienden hebben die een eigen zaak hebben.
Een boer laten na het eten wordt ook niet echt met dank afgenomen.
En niet te vergeten wijzen is ook niet beleefd.
En al helemaal niet om iets met je voeten aan te wijzen…
Over het hoofd aaien ook niet, maar sommige die veel met toeristen werken tolereren het.
deze weet ik ook niet precies maar zoals ze zelf aangeven, denk ik dat ze jullie als statussymbool gebruiken.
Zo heb ik daar een thaise vriend die een aai over z’n kaale bol geen probleem vind…
daar zit hem het probleem dat weet je niet hij zal niks zeggen omdat ie geen probleem wil veroorzaken, jij leidt gezichts verlies omdat je het niet weet.