Het is zoals in ieder land,stad of dorp,In begin zal het wel raar overkomen dat één van je familieleden homo,bi of hetero is.maar naderhand wordt je dat gewoon.OOk in Thailand werd men vroeger scheef bekeken als men interesse had voor het ander geslacht,maar nu is het de normaalste gang van zaken!!Had een tijdje geleden nog gesproken met een lady-boy en hij zegde dat hij zich goed voelde in de rol van een Kathoey!(er was geen druk van buitenaf)om zich anders voor tedoen zoals hij was!g.s
Volgens de Thaise mensen die ik gesproken , vind de één het wel en de ander niet storend. Ik moet wel zeggen dat ik zelf eens samen met mijn vrouw bij een show in Bangkok (Calypso) ben geweest en daar zagen we het verschil tussen man en vrouw toch zeer moeilijk.
Volgens de Thaise mensen die ik gesproken , vind de één het wel en de ander niet storend. Ik moet wel zeggen dat ik zelf eens samen met mijn vrouw bij een show in Bangkok (Calypso) ben geweest en daar zagen we het verschil tussen man en vrouw toch zeer moeilijk.[/quote: zeggen dat je het verschil kunt zien aan de adams-appel!!Ik heb ook een show gezien in Chiangmai,en ik moet je zeggen Carton,dat er veel knappe(euch…)bijwaren!!het verschil zag ik ook moeilijk,had al een paar singhatjes gedronken toen die avond.gegroet.georgessiam.
Over dit onderwerp heb ik verschillende ‘verhalen’ (in Thailand) gehoord:
Lady boys zijn mannen die een relatie hadden met een Thaise vrouw. De Thaise vrouw is er van door gegaan met een Europese-Amerikaanse man en daardoor zijn ze Ladyboy geworden.
Lady boys zijn vanaf kinds af aan als meisjes opgevoed en komen vaak uit de armere regios van Thailand. Bij het gebrek aan meisjes in het gezin werd vaak de jongste jongen opgevoedt als een meisje om mee te helpen in het huishouden en voor de familie te zorgen. Op latere leeftijd zijn deze ‘meisjes’ naar de grote steden gegaan om geld te verdienen.
Een ladyboy of 'rode’dames worden geaccepteerd door de Thaise bevolking. Maar hebben geen gezicht meer door wie en wat zij zijn. Oftewel het wordt geaccepteerd, maar niet gerespecteerd.
Thailand is een land die zich aanpast naar de vraag van ‘consumenten’ en de rest van het land staat hier open voor. Doordat er wereldwijd vraag is naar ladyboys is er in Thailand ook aanbod naar. Mannen zouden zich prettig voelen bij het karakter van een man, maar vallen op het lichaam van een vrouw.
Ladyboys zijn geen mannen mer, maar voelen zich vrouw en zijn vaak ook fysiek op weg om vrouw te worden.
De andere punten die je aangeeft: naar mijn mening onzin allemaal, dit zijn verklaringen voor een verschijnsel waarvan mensen niet goed weten wat te doen. In Thailand is het gevoel heel sterk: jij doet wat jij wilt, ik doe wat ik wil, allemaal geen probleem (dat is ook een van de redenen bijvoorbeeld voor wat wij vaak zien als geluidsoverlast). Dus het wordt heel makkelijk geaccepteerd. Respect is een andere zxaak, maar dat hangt ook heel sterk af van de (vaak lage) maatschappelijke positie van de ladyboys.
de werkelijkheid verschilt veel meer als hier al is beschreven-je kunt natuurlijk eeuwig twisten over wel/niet geaccepteerd etc-maar er blijven vrijj grote verschillen van mening over.
Nu ik weer enkele weken in BKK ben-op een grote en tamelijk hi-class (male)HAVO vlakbij zit een vrij grote groep katoeys’-in de dop-zo rond de 12-15 jr. Allemaal aan elkaar klitten, allemaal te strakke broekjes (schooluniform verplicht), ook savonds nog vaak met elkaar optrekken en make-up uitproberen etc-ik loop er vrij vaak voorbij. Vermoedelijk allemaal al aan de hormonen om de puberteit te maskeren.
Gisteren in een foodcourt van tescoLOtus-in buitenwijk. Een zeer lelijke katoey deed daar het afruimen en de vloer moppen.
Rond Patpong zijn versch. bars-wereldbekend onder hen die dat weten-waar enkel katoeys ‘‘werken’’ en aan vergoeding af te huren zijn. Veel Thai zeggen me ‘‘better feeling’’ te hebben met katoey.
In Isan zijn er 2-3 provincies die erom bekend staan erg veel katoeys af te leveren-zullen wel wat rondzwervende genen daar zijn. Maar als zodanig komt het fenomeen in vrijwel heel Azie voor, in wat andere vormen.
Maar veel ervan zijn zo ordinair…
:chin:Thaise lady boys:wub: mogen er zeker zijn! en als deze mensen zich er prettig bij voelen laat ze dan in hun waarde .Je ziet vaak niet het verschil of dat het nu een vrouw is of een man .Ze mogen wel swadee ka zeggen in de plaats van swade Krap dus is het nog moeilijker te achter halen of het nu een man is of een vrouw.
Ikzelf heb veel vrienden in Thailand die een ander geaardheid hebben,het stoort mij helemaal niet om mee om tegaan.mijn motto is:als je maar gelukkig bent,de rest is allemaal maar bijzaak.greetings:georgessiam
Kijk je hebt het verschijnsel dat mannen vrouwen willen zijn en vrouwen mannen. Dat zie je in NL, Amerika, Afrika, Azie… maakt niet uit waar je bent. Maar in Thailand zie je absurd veel mannen die vrouw zijn (dus veel ladyboys). Echter er zijn amper/geen vrouwen die man willen zijn. Iets wat je in NL ongeveer 50/50 kan verdelen als je kijkt naar deze behoefte.
In Thailand krijg ik het gevoel dat het niet alleen maar een ding is van dat je mag zijn wie je wilt zijn en dat het allemaal geen probleem is. Op de een of andere reden heb ik bij Thailand sterk het gevoel dat een groot deel van het land, de bevolking en zelfs de cultuur is ingericht naar de ‘behoeftevoorziening’ van (buitenlandse) mannen. En dan in de breedste zin van het woord: seks, vermaak, liefde, geborgenheid, etc. Volgens mij is Thailand daar zelfs zo goed in dat het een wereldwijd bekend ‘product’ is geworden. Wanneer er vraag is naar ‘iets’ dan komt er vanzelf ook marktuitbreiding.
En begrijp me niet verkeerd… ik bedoel bovenstaande niet negatief. Het blijft me alleen verbazen.
Natuurlijk tref je katoeys prominent aan op Sukhumvit en Pattaya en Phuket en die zijn daar om voor de hand liggende redenen, daar zal de discussie niet over gaan. Als het daarbij zou blijven dan zou je misschien een punt hebben.
Maar niets is minder waar want er zijn ook buiten de gebaande paden nog genoeg, laat ik het zo maar noemen, niet-commerciele katoeys, die gewoon verpleegster, kapster of pak’m beet winkeljuffrouw zijn (om er maar eens even een vooroordeel tegenaan te gooien). Deze dames ontmoeten nooit een farang en gaan gewoon keurig met de bus op en neer naar hun werk. Dus jouw veronderstelling dat het grote aantal er vooral is om in een externe behoefte te voorzien snijdt geen hout.
Dan jouw opmerking over de (door jou gepercipieerde maar niet statisch onderbouwde) veronderstelling dat er wel veel mannen vrouw willen zijn maar dat er maar mondjesmaat vrouwen zijn, die man zouden willen zijn.
In de entertainment gebieden tref je deze variant weinig aan omdat er nu eenmaal geen vraag naar is. Maar dat wil niet zeggen dat deze gentleman-girls er ook niet in flinke mate zijn. Alleen al binnen mijn kring van bekenden ken ik er al twee. En verder zie ik ze in Bangkok net zo vaak als ladyboys. Kortom ik kan jouw aanname op geen enkele wijze rijmen met de realiteit.
Dan nog iets. Verschijnselen als homosexualiteit en transsexualiteit bevinden zich in alle landen van de wereld. De zichtbaarheid daarvan is alleen zo sterk afhankelijk van de mate waarin een samenleving/overheid deze geaardheid erkent/tolereert/faciliteert. In weinig landen ter wereld is de expertise ogv- en de toegankelijkheid tot sexe-veranderende operaties zo hoog en de prijs zo laag als in Thailand. Er zijn ook heel veel buitenlandse (voormalige) heren die naar Thailand komen om zich te laten opereren. Zo er al een verklaring is dan zal deze naar mijn smaak gelegen zijn in de aspecten tolerantie en betaalbare en toegankelijke gezondheidszorg.
En dan nog iets. Betaalde sex is een big issue in Thailand daar zal ook niet gauw een discussie over ontstaan. Maar dat maakt het nog niet tot een exportproduct. Volgens de statistieken is het sex-aanbod tbv buitenlanders amper meer dan 5% van het totale marktaandeel. De overige 95% is voor “interne consumptie”. Thailand kent een diepgewortelde cultuur van vreemdgaan en bijvrouwen, dat is geen rechtvaardiging maar wel een historische wetmatigheid. Het woord prostitutie tref je ook niet aan in een Thais woordenboek. Als alle buitenlanders morgen Thailand verlaten is dus het “probleem” van betaalde sex voor 5% opgelost. Hoewel die 5% zal zich dan ook weer op de interne markt richten, waarschijnlijk alleen nog slechter betaald worden…