Vond het moeite waard om eens te lezen!
http://www.thailandblog.nl/cultuur/cultuur-en-relatieproblemen-farang-thaise/
Zeker goed om eens te lezen, maar wel erg negatief.
Zo is het meestal niet, naar mijn mening zijn de meeste meisjes op zoek naar geborgenheid, hier lijkt het dat ze er allemaal op uit zijn snel zo veel mogelijk mannen ‘uit te kleden’.
Ik vind het stuk eigenlijk zeer negatief, en meer de schuld van de “farang” wie in gogo bars opzoek gaat naar ‘liefde’, en nu wil ik ook niet generaliseren dat daar alleen dame’s aanwezig zijn wie er op uit zijn om die farang’s te strippen tot op het bot, maar ook gewoon opzoek naar geborgenheid.( zoals aangegeven door Steven)
Maar wees nu eens eerlijk waar zit nu je verstand als je dit laat gebeuren waarschijnlijk komt men in eigen land niet aan de vrouw omdat de domheid ervan afstraalt.
En volgens de Thaise cultuur is het normaal dat er voor sommige familie leden gezorgt wordt zowel bij de meer bedeelde als bij de minder bedeelde, en dat gebeurt niet alleen in de Isan.
Wij stoppen onze ouders in bejaardentehuizen, zij gaan ze verzorgen omdat men als kind door hun is verzorgt.
:chin: Ja oppassen moet je altijd zeker als je meisjes mee neemt uit de clubs maar in Thailand zijn ook veel vrouwen die heel goed voor je zijn en heel je leven je trouw blijven.
Jan ik kan ook helemaal in jouw verhaal vinden.
had vroeger ook mijn eerst thaise vrouw ontdekt in een soort bar,dat was de grootste fout die ik heb gemaakt in mijn leven(ben er 61/2jaar met getrouwd geweest)ik kende mijn vrouw,exact:14dagen toen waren we al getrouwd!!Nu heb ik al 5jaar dezelfde vriendin,haar beroep is haarkapster.De kans dat ze me gaat pluimen is nihil!,maar zeg nooit ,nooit!! nu ben ik meer volwassen geworden en nuchter in die dingen geworden!Daarom dat ik ook een huis ga kopen met een aantal clausules in vermeld,zodat ik later moest er iets gebeuren,terug kan vallen op mijn huis,en niet berooid en kaalgeplukt richting Belgie moet gaan!gegroet:georgessiam.
Het is naief om te denken dat die meisjes op zoek zijn naar geborgenheid. Praat eens met een vrouw uit Isaan. Of lees eens een boek over de cultuur. In Isaan is het moeten zorgen voor je ouders, vergelijkbaar met het zorgen voor je kind in de westerse wereld. Er ligt een enorme druk op die vrouwen.
Hier snappen we daar niets van omdat de sociale dienst voor je zorgt. Die hebben ze daar niet. De hele maatschappij in Isaan is gebouwd op zorgen voor elkaar.
Als jij als farang voor een vrouw zorgt, geld en kado’s, dan zorgt zij voor jou. D.w.z. liefde, aandacht en seks. Zo simpel is het. Natuurlijk zijn er positieve en negatieve uitzonderingen. Maar de barmeisjes zijn gehard door het werk. Zij weten wat ze jou moeten geven om hun zin (geld) te krijgen.
Het is voor hun een zakelijke deal. En wij kennen dat principe ook. Ga jij nog naar je werk als je baas je geen salaris meer geeft??? Ik denk het niet. Dan kan hij/zij je nog zoveel geborgenheid geven of aardig zijn.
Barmeisjes noemen farangs: ‘Walking ATM’ oftewel lopende pinautomaten.
Maar goed, waarschuwen heeft toch geen zin, want de meesten zeggen ja, je hebt wel gelijk. Maar die van mij is anders. Die is niet zo.
Ik hoop het voor je…
Als u denkt dat het zorgen voor een vrouw bestaat door haar geld te geven en kado’s en dat je daarvoor liefde,aandacht en sex voor terug krijgt dan behoort u tot diegene die niet weet hoe liefde in elkaar steekt, en ga je daar dus al mee de fout in.
Daarbij is Nederland niet te vergelijken qau socialestelsels met andere plekken in de wereld, dit heeft totaal niets met cultuurverschillen te maken, dus kan je dit niet vergelijken dat slaat nergens op. Er zijn meerdere landen ter wereld waar het zorgen voor je ouders heel normaal is(en geeft natuurlijk meer druk). Hetzelfde als we in ons bestaan 1 v/d 2 zijn baan verliest dat levert ook meer druk op.
Wil dat zeggen dat dit slecht is of dat dit je een slechter mens maakt dit is pas sociaal, ipv de sociale dienst daarvoor op te laten draaien en dan denken dat jij je plicht hebt gedaan.
Logisch dat als je in een gogo bar werkt dat iets een zakelijke deal is, dat is het ook op de plaatsen van lichte zeden waar dan ook ter wereld, als je dit als bezoeker niet door hebt dan ben je meer dan dom.
In Spanje noemde men voorheen de Nederlander, kapitalista.
Voor personen die niet weten hoe liefde met welke sexe/cultuur in elkaar steekt kan dit behulpzaam zijn want het ligt toch echt aan jezelf.
Als u denkt dat het zorgen voor een vrouw bestaat door haar geld te geven en kado’s en dat je daarvoor liefde,aandacht en sex voor terug krijgt dan behoort u tot diegene die niet weet hoe liefde in elkaar steekt, en ga je daar dus al mee de fout in.
Ik heb het er niet over hoe ik denk maar hoe 95% van de dames uit Isaan denken en doen. Hoe verklaar je het anders dat ook 90% van alle Thai -farang relaties op de klippen loopt.
Ga eens surfen en lees de meestal Engelstalige verhalen van expats. Of lees het boek “Thaise schatjes” van Charles Schwietert maar eens.
Ik heb zelf ook een Thaise vriendin en ik sponsor haar ook. Maar ik ken het spel en de spelregels. Ik ga geen huis voor haar kopen, hoewel ze dat graag wil. En ik ga helemaal niet in Isaan wonen waar je het na een week wel gezien hebt omdat er niets maar dan ook niets te beleven is.
U bent misschien een romanticus, wat ik waardeer, maar die roze bril kan je veel geld kosten. een gewaarschuwd mens telt voor … juist!!
Nog even dit beste Thailandvrienden. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen barmeisjes en ‘normale’ vrouwen. Maar ik kan je verzekeren al werkt ze nu keurig in een winkel, restaurant of wat dan ook. Wat deed ze drie jaar geleden?
Als ze mooi is en redelijk Engels spreekt is kans groot dat ze ook ooit een barmeisje is geweest (of zelfs nog is). Hoe lief en zorgzaam ze ook voor je is. Want dat zijn vrijwel alle Thaise vrouwen. Jij bent vandaag haar grote liefde en als je geld op is heeft ze overmorgen een ander.
Maar die van mij is anders, hoor ik je denken. :nod:
Mijn stelregel, maak plezier (sanuk) maar verlies de realiteit niet uit het oog.
Mijn huidige vriendin heeft nooit in een bar gewerkt!Ik ken haar levenswandel voor 100%Ze gaat naar haar werk en daarna gaat ze naar huis!!Hoe weet jij dat georgessiam hoor ik je denken??1/ik heb haar een paar maanden laten checken door mensen die ik vrij goed ken!!2/het is een i-san lady,ben bij haar thuis geweest,ken heel de familie door en door!Ze belt me regelmatig op,vraag nooit achter geld.En moest ze eventueel een scheve schaats rijden,dan krijg ze problemen met haar familie en dorpsgenoten,wij hebben een soort sermonie gedaan,waar de helft van de dorplingen aanwezig waren.Moest het huwelijk worden afgebroken,dan verliest de familie hun respect en gezicht voor heel het dorp!gegroet:georgessiam.
:chin:Thailandblog waarom ben je zo negatief er zijn ook vele goede relaties. in Nederland stranden ook Relaties(1 op de 4 huwelijken strand) en
zijn alle westerse mannen wel eerlijk tegen over hun (isaan)vriendin
Ik hoop de rest van mijn leven toch te slijten in Thailand (isaan)
jongens ik wil hier geen polemiek scheppen,maar als je in Thailand verblijft voor een periode met je vriendin,en je hebt vermoedens dat je vriendin niet eerlijk op de draad is,dan kun je best haar gangen nagaan(haar gsm checken als ze in de douche zit of haar bankafschriften controleren)Zo heb ik ontdekt bij mijn vorige"grote"liefde dat ze me aan het bedriegen was met iemand anders.gegroet:georgessiam.
Het is bekend dat als een Isaan girl eenmaal voor je kiest, en jij goed voor haar bent (niet vreemd gaat en zo) ze jou ook trouw blijft. Dus dat zal wel goed gaan. Toch moet jij een groot aanpassingvermogen hebben George, want de cultuurverschillen blijven groot. Er zal toch regelmatig een beroep op je worden gedaan om financieel bij te springen ook voor de familie.
Ik ken ook relaties tussen Thai-farang die prima werken, maar de negatieve verhalen zijn sterk in de meerderheid.
Desondanks hoop ik echt dat jullie samen heel gelukkig worden.
Ik ben niet negatief, maar realistisch. Er zijn helaas niet veel goede Thai - Farang relaties. Was het maar zo. Waarom wordt er zoveel voor gewaarschuwd denk je? Liefde maakt blind, je wilt (of kan) de harde waarheid soms niet zien.
Ik heb ze meegemaakt, Nederlandse mannen die jankten als een klein kind die alles kwijt waren, geld, huis echt alles. Sommigen zijn zelfs uit het leven gestapt.
Lees de verhalen van expats zoals van Colin op mijn blog.
Ik ken maar weinig geslaagde relaties met een Thai maar heel veel horror stories, helaas.
Probeer het maar eens uit. Als ze moet kiezen tussen jou of haar familie. Kiest ze voor haar familie. Niet omdat ze het wil maar omdat ze het moet. Verdiep je nog eens wat meer in de cultuur en probeer dat te begrijpen dan snap je ook dat het heel, heel moelijk kan zijn. Het komt dan aan op jouw flexibiliteit. In de praktijk betekent dat, dat jij je overal bij neer moet leggen. Dat zal in het begin wel gaan. Maar als je je eigen wil en persoonlijkheid moet inleveren zal dat zwaar zijn. Ik hoop dat je dat aan kan.
Ja ik help de familie ook financieel,wat ergens normaal is!kan het geld missen,ik zal mijzelf nooit in de koud zetten.Ik had vroeger altijd de fout gemaakt om mij liefde te vinden in het uitgangsleven in Thailand.Nu ik ken mijn vriendin al 5jaar(per jaar ga ik er drie keer naartoe)deze relatie zit wel snor,maar toch altijd je voorzorgen nemen!!Over cultuurverschillen,had de eerste dag al problemen toen mijn voormalige echtgenote arriveerde in Belgie!!(koud weer,andere eetgewoontes,andere omgeving)g.s
Een aspect wat in dit draadje onderbelicht blijft is het cultuurverschil. Een relatie met een farang is voor de Thai (doorgaans Isaan) lady een “way out of misery” (dat kan zowel gelden als de liefde oprecht is als wanneer dat niet het geval is). Daarnaast krijgt ze in haar omgeving (zeker niet in alle lagen van de bevolking overigens) een zekere status.
Wanneer de farang-man de relatie ten einde brengt, is hij “slechts” zijn vriendin kwijt, de dame daarentegen ervaart dat zij naast haar boyfriend ook haar leven (back to misery) kwijt is en daarbij ook nogeens een fors gezichtsverlies leidt. Zij zal zich daardoor als een leeuwin weren om te beschermen wat ze heeft. Het komt in dat soort gevallen (ook bij Thai-Thai-relaties) niet zelden voor dat er gewonden, doden (zelfmoord) vallen of dat de de politie tussen beiden moet komen.
Zelf heb ik een keer een vriendin gehad in goeden doen. Eigen zaak in BKK, goede academische opleiding, flink inkomen, grote auto, goede familie. Op een goeie dag bespreken we de vraag of we gezamenlijk een leuke condo zullen gaan bewonen. De huur kunnen we dan mooi sam-sam doen. Niet slecht voor haar ik ben er immers de helft van de tijd niet…Pats boem alsof door een adder gebeten reageerde deze altijd vriendelijke en voorkomende dame. Watvoor halfbakken man ik wel niet was te veronderstellen dat zij de helft van de huur ging betalen (wat ze gemakkelijk kon)!!! Nee, in Thailand zorgt de man voor de vrouw is de dominante opvatting, ook buiten Isaan…
Ja, ik weet dat er ook “positieve” uitzonderingen zijn, die dan weer de regel bevestigen. Het is daar allemaal niet fout, het is anders. Goed weten waar je aan begint, groot inschikkingsvermogen, maar ook de kwaliteit om keihard “nee” te zeggen, zijn vereisten om te slagen volgens mij.
Ben ik mee eens. Maak afspraken. Durf nee te zeggen. Stel grenzen en zelfs dan zal het moeilijk zijn.
Ook een aanrader, het boek Thailand fever, is ook in een Nederlandse vertaling te krijgen. Geeft inzicht in de enorme verschillen in cultuur en relaties.
Ik gun jullie allemaal het geluk met een leuke en lieve Thaise vrouw, maar wees niet naief!!
Voor de volledigheid: http://thailandfever.com/
Naar mijn ervaring zijn er 2 soorten barmeisjes hier: degenen die meerdere vriendjes op afstand willen en een paar hier, die geld krijgen van allemaal, etc., en degenen die weg willen uit hun milieu en een buitenlander aan de haak willen slaan, wat ik eerder omschreef met ‘geborgenheid’. Deze laatste groep is naar mijn inschatting veruit het grootste, en de meisjes zijn net zo betrouwbaar als mensen waar ook ter wereld zijn: soms wel, zoms niet.
Wat betreft andere opmerkingen van je: mijn vrouw komt uit de Isaan, dus ik spreek regelmatig mensen uit Isaan, en ik hoef dus geen boek te lezen over hun cultuur, ik zit er middenin.
Barmeisjes noemen farang (altijd enkelvoud, meervoud bestaat niet in het Thais) een walking ATM: komt zeker voor, dat is typisch voor de eerste groep barmeisjes. Niet alleen farang trouwens, ook Japanners en Koreanen vallen in de ATM groep.
Je vriendin sponseren, daar gaan we dus al wie heeft er hier een roze bril.
Ik hoef hier verder niets aan toe te voegen, het spreekt voor zich.
En dat noemt zich Thailandblog met zoveel negatieviteit over de Isaan qau wonen,leven,cultuur. We hebben het hier wel over het(nog) ongerepte gedeelte van Thailand, en toch niet wat waarschijnlijk in uw ogen Thailand is, dat voor het toerisme uit de grond gestampt is en wordt.