Voor de" blind verliefde" farang !

Het wordt een lastige discussie Jan, we begrijpen elkaar niet, maar dat hoeft ook niet. Misschien ligt de waarheid in het midden.

Jij noemt het negativiteit, ik noem het realiteit. Maar het gaat er ook niet om wie er gelijk heeft. Als je maar gelukkig bent met je situatie

Soms moet je om mensen de ogen te openen de zaken wat scherp stellen.

Ik ga in Januari weer 17 dagen naar het prachtige Thailand en ook naar het nog mooiere Isaan. De liefde voor Thailand heeft mij niet blind gemaakt. Veel farang kunnen geen kritiek op Thailand dulden. Dat vindt ik kortzichtig. De Thaise cultuur is fasinerend maar ook vaak tegenstrijdig en de Thai zijn niet altijd zo lief als wij denken. Als je ook kritisch durft te zijn, zie je ook meer en zal je niet zo snel in de bekende val lopen.

Iedereen heeft zijn eigen waarheid, laten we het daar maar op houden.

Succes in je relatie’s …

Ik begrijp je wel, maar je generaliseert vooral met de zin "die van mij niet, die is anders.

De negatieviteit gaat over de manier waarop je de cultuur onderuit haalt van een andere bevolking.

Realiteit is dat in landen als van zuid-amerika,oekraine,fillipijnen etc, er ook dame’s in het rondlopen die mannen tot op het bot strippen, en waar van uit de cultuur ook wordt verlangt om voor de ouders te zorgen. Dus met wat aanpassingen kan je het daar ook op het forum plaatsen, maar nogmaals generaliseer het niet.

Het zit in de Thaise cultuur om je ouders en ook al hoeft het niet nodig te zijn, toch financieel te steunen al is dat alleen al uit respect.

En hoe kom je erbij dat de Thai altijd maar lief moet zijn of is, omdat men lacht,behulpzaam etc is, als men dat inderdaad denkt dan ben je wereldvreemd.

En voor sommige mensen is het nodig om de ogen te openen, maar die zullen wel voor meer zaken/vrouwen moeten worden behoed.

En wat betreft het geen dulden van kritiek op Thailand hebben als farang, het zal me allemaal een worst wezen, maar generaliseren daar heb ik een hekel aan, en dat is kortzichtig.

Waarschijnlijk zal je denken: Die Jan denkt dat die van hem anders is!!!
Ik heb dan ook geen bargirl, maar wel een dame uit de Isaan, of ben ik nu naief.

Maar met zoveel wetenschap in volgens jou waarheid, wat in hemelsnaam bezielt je dan nog om een relatie met een Thaise vrouw te hebben met al deze argwaan :confused:.

:chin:Jan ik kan je weer vinden in jouw reactie in Nederland zijn ook vrouwen die op je geld uit zijn in Thailand net zo en als je een meisje uit een gogo bar neemt is het riscico wel groter, dat ze op je geld uit zijn.:thailand::cambodia:

Ach de auteur van het artikel schijnt een bekende te zijn in het Pattaya circuit lees ik elders, en als je denkt dat je als pensionado nog in trek bent bij een 19 jarige (bar) dame, wat moet je hier dan nog aan toevoegen.

Maar met zoveel wetenschap in volgens jou waarheid, wat in hemelsnaam bezielt je dan nog om een relatie met een Thaise vrouw te hebben met al deze argwaan :confused:.

Ik heb nergens gezegd dat ze allemaal zo zijn. Ik heb gezegd dat er ook prachtige farang - Thai relaties zijn. Helaas is de harde realiteit dat ik meer negatieve dan positieve verhalen hoor. Maar wellicht ken jij meer positieve verhalen.

Als vrienden met cliche’s komen over Thaise vrouwen heb ik ook de neiging om te zeggen, ja maar die van mij is anders. Dat beken ik eerlijk. Maar die zekerheid heb ik niet.
Je leert iemand pas kennen als je een paar jaar dag en nacht op elkaars lip zit. Daarom gaan er ook hier zoveel huwelijken mis. Het maakt me ook niet uit als ze wel een ‘bar’ verleden heeft. Ik vindt haar leuk en daar gaat het om.
Maar ik ben wel op mijn hoede. Ik heb zelf nog geen negatieve ervaring gehad en dat wil ik graag zo houden.

Overigens, de problemen tussen farang en Thai betreffen niet alleen barmeisjes. Dan zou het wel erg simpel zijn. Je kan niet ontkennen dat de cultuurverschillen erg groot zijn.

Mijn stellingname is meer bedoeld om anderen te waarschuwen. Wat is er op tegen om anderen te waarschuwen? Misschien heb jij dat niet nodig. Helaas anderen wel.
Ik ben het met je eens dat, wanneer een man van 68 jaar verliefd wordt op een meisje van 19 en denkt dat het wederzijds is, je niet erg snugger bent. Maar desondanks is het wel erg dat er levens kapot gemaakt worden. We hebben het wel over mensen.

Dat is ook wat Collin de auteur van het stuk wil bereiken. Als je voorzichtig bent en je (financiele) zaakjes goed regelt kan je voorkomen dat, als het misgaat, je alles kwijt bent.

Ik respecteer jouw mening Jan. Ik hoop dat je mijn mening ook respecteert.

Ik heb ooit een workshop cultuurverschillen gevolgt, zeer leerzaam.

Verder vond ik het een prima discussie, succes.

Dank je, jij ook veel succes.

Ik krijg net een leuk smsje van haar. Ik ben erg blij haar straks weer te zien :smile: Ze blijven bijzonder die Thaise dames!!

Moet ze niet slapen dan, bijna 03.00 uur in de nacht als ik me niet vergis :smile:.

Blijf bij je leest als je zegt dat die Thaise dames bijzonder zijn, ieder mens is bijzonder en uniek.

Aangezien je blog denk ik dat je ook wel met beide benen op de grond staat, het leven is geven en nemen maar niet als het aankomt op materialisme.

Ik wens jou ook veel succes.

Zoals altijd voeren we dit soort discussies gebaseerd op onze ervaringen. En die ervaringen zijn gevromd binnen ons referentiekader.

De auteur, een bekende in het Pattaya uitgaanscircuit, heeft een bepaald referentiekader, en dat geldt ook voor Jan, Thailandblog, ondergetekende en ieder ander.

Een zin als: “Helaas is de harde realiteit dat ik meer negatieve dan positieve verhalen hoor.” in dit geval van Thailandblog zegt dan ook meer over hem en zijn sociale omgeving dan over de realiteit (die best kan zijn wat thailandblog aangeeft maar ook wat anderen hier aangeven).

Niemand is volstrekt objectief. Je hebt een mening en vaak wil je die ook bevestigd zien. Dus ik zal misschien sneller bij een negatief verhaal denken, ''zie je wel". Hierdoor wordt een bestaand beeld versterkt. Ik weet redelijk goed hoe dat soort psychologische processen in elkaar zit.

Over de sociale omgeving, dat klopt. Ik denk dat je in Pattaya vaker negatieve verhalen hoort. Het is daar veel extremer en harder.
Maar ik ben al jaren niet meer in Pattaya geweest en zal er ook niet snel naar toe gaan. Zelfs veel vrouwen uit Isaan die in een bar werken mijden Pattaya. Neem bijvoorbeeld Koh Samui, daar is de sfeer toch heel anders. Je ziet daar ook een ander type bargirls, minder extreem.

Dus ik ben het met je eens dat een verhaal van een expat in Pattaya niet representatief is voor alle vrouwen uit Isaan en je sociale omgeving dat beeld sterk beinvloed. Maar mijn sociale omgeving is niet die van een pensionado of expat. Ik woon in Nederland en ben (gelukkig) nog lang niet met pensioen.

Lees het boek “Thaise schatjes” eens. Daar is het sociale kader totaal anders. Hoogopgeleide Thaise vrouwen en farang zakenmensen die werken voor multinationals, maar het spel van list en bedrog is precies hetzelfde.

Omdat Thai conflicten moeten vermijden is liegen veel meer geaccepteerd dan bij ons. Ze zijn daar ook erg bedreven in. Dit vloeit allemaal voort uit hun cultuur. Daar ligt de basis. Als je dat begrijpt, begrijp je ook beter waarom het soms misgaat.

Jan,

Jullie zijn
toch gelukkig? Houden zo! Oeverloos dit.

Ton

Tsjongejonge, lees nu voor het eerst dit topic, maar is wel veel negativiteit t.o.v. Thaise dames… Herken dit zelf helemaal niet…m’n vriendin komt toevallig ook uit Isan en onderhoudt ook haar familie, maar dat lijkt me meer dan normaal als je de situatie kent van de meeste gezinnen in Isan. Kunnen wij hier nog veel van leren…
Voor het geld is ze absoluut niet bij me, want van een kale kip valt niks te plukken, en dat wist ze al voordat ze naar NL kwam…

Ton,

:chin:.

Jan.

Als er iemand negatief moest zijn op de thaise vrouwen in thailand,dan zou ik het moeten zijn!! heb al veel meegemaakt in mijn leven(bedrog etc…)Maar ik blijf altijd terug komen naar Thailand,omdat ik het land en het volk niet kan missen!Van je fouten leerd men,zeggen ze!!Ik begrijp volkomen hoe het reilen en zeilen is in Thailand,en is heel normaal om af en toe finacieel bij te springen.Mijn toekomstige familie moet ook niet het onderste uit de kan halen(geld)ik ben daar altijd heel eerlijk overgeweest,dat ik geen miljonair ben!! gegroet:georgessiam.

Een groot onderdeel in de Thaise cultuur is ongetwijfeld, eten.

Het liefst 10 keer per dag, welliswaar kleine en lichtverteerbare maaltijden. En ook veel beter dan onze eetgewoonten 3 keer per dag, mbt de bloedsuiker spiegel wel te verstaan.
Als de thai eet denkt of weet men al wat zij als volgende maaltijd gaan maken of zelfs voor de volgende dag, dus kan je hier wel uit opmaken dat eten een groot onderdeel van hun cultuur is.

Begin dit jaar hadden we bezoek uit Thailand van een stel goede vrienden en deze logeerden bij ons thuis met een aantal tussenstops omdat men ook bezoekje’s brachten aan mensen o.a in Duitsland,Denemarken en Zweden, Farang/Thai relatie’s.

Ondanks dat we een prachtige eettafel hebben en bij hun in Thailand trouwens ook, zaten ze hier met een groot kleed op de grond te eten met allerlei soorten isaan/thaise gerechten, waarvan ik het meeste niet eet vanwege het te spicy gehalte, en gerechten wie men niet tegenkomt op de gemiddelde menukaarten in de Thaise restaurant’s in Nederland, anders had ik wel aangeschoven.

Wat op een gegeven moment ter sprake kwam bij onze vrienden is het volgende:

Bij alle bezoekje’s die er waren gedaan bij de andere Farang/Thai relatie’s in Duitsland,Denemarken,Zweden was het bij ons/mij geen probleem om Thais/isaan eten te maken, want bij al die andere Farang/Thai relatie’s was het de Thaise vrouw verboden om Thais eten te maken in huis ivm de geur.

Als je dit niet respecteert in iemands cultuur dan is het wel zeker gedoemd om te mislukken om iemand zo een beperking op te leggen.

Verder zou ik het ook wel eens willen om conflicten uit de weg te gaan desnoods dmv een leugen, het zal me een hoop tijd en stress besparen.
Dus kan ik het enerzijds wel goed begrijpen om het leven soms wat makkelijker te maken. Wij noemen dat een leugentje voor eigen bestwil.

En wat betreft het zakenleven dat is list en bedrog en komt ook in Nederland voor kijk maar naar het bankwezen daar bloeden we nu allemaal voor, zij straks weer vette bonussen en wij met ze allen werken tot 67 jaar. Genaaid door de banken en door onze r…g.

Ondanks alles blijft het bij mij overkomen ofdat de Thais een slechte cultuur hebben.

Dag,

Dus als wij volgend jaar in de ISaan zijn, moeten we opletten op het spicy-gehalte? Zelf kan ik er beter tegen dan mijn vrouw maar ja die zit dan de volgende dag niet zoveel op een bepaalde plaats zoals ik. Natuurlijk is het zo dat je iemand dient te respecteren. Dat lijkt me niet zo moeilijk als het je vrouw (of man, als dat voorkomt) is. Nogmaals, wanneer wij in Thailand zijn, worden we wel degelijk gerespecteerd. Ikzelf sluit mijn ogen niet voor het feit dat ze mij als een wandelende ATM zien maar of , hoe en waar ik geld uitgeef dat zie ik wel als farang. Overigens Jan, praat je in Europa ook over farang/Thais. Is het niet omgedraaid (positief bedoeld) of ligt het in het taalgebruik opgesloten.

Ton:beef:

Hoi Ton,

Hieronder een link naar het ontstaan/betekenis van het woord Farang.

Toepasselijk genoeg een onderwerp van thailandblog.

Dus ondanks dat mijn vrouw hier de buitenlander is, blijf ik de Farang.

Het oorspronkelijke eten in de Isaan is meestal spicy, maar er zijn ook niet spicy gerechten.
En als je wat besteld zeg er dan gewoon bij mai pet= niet spicy verwar het niet met, mak pet= veel spicy, want dan zit je niet zo lekker voor een paar dagen.

Dag,

Een leuk stukje, bedankt. Dan maar even opletten daar hoe ze het bedoelen hoewel ik me daar erg weinig van aantrek. Maar aande andere kant weet ik mijn plaats weer.
Groeten

Niet altijd,heb vroeger(10jaar geleden)ook iemand gehad uit de bar industrie,er was een moment dat mijn geld was gestolen op mijn kamer,de vrouw hielp me zonder iets voor terug te vragen!!heb veel nare ervaringen gehad vroeger(negatief)maar deze vrouw komt van een ander planeet!!het is nu één van mijn beste vrienden,ben haar onlangs gaan bezoeken(ze heeft een pedicure/massage zaak)ik kwam nog niet binnen of ze bestelde al eten en we babbelde uren.Deze vrouw was smoorverliefd op mij,maar ik moest van mijn hart een steen maken!Ik kon het niet verdragen dat ze in een ander wereldtje leefde,en ik kon mij niet binden aan haar.g.s