Een groot onderdeel in de Thaise cultuur is ongetwijfeld, eten.
Het liefst 10 keer per dag, welliswaar kleine en lichtverteerbare maaltijden. En ook veel beter dan onze eetgewoonten 3 keer per dag, mbt de bloedsuiker spiegel wel te verstaan.
Als de thai eet denkt of weet men al wat zij als volgende maaltijd gaan maken of zelfs voor de volgende dag, dus kan je hier wel uit opmaken dat eten een groot onderdeel van hun cultuur is.
Begin dit jaar hadden we bezoek uit Thailand van een stel goede vrienden en deze logeerden bij ons thuis met een aantal tussenstops omdat men ook bezoekje’s brachten aan mensen o.a in Duitsland,Denemarken en Zweden, Farang/Thai relatie’s.
Ondanks dat we een prachtige eettafel hebben en bij hun in Thailand trouwens ook, zaten ze hier met een groot kleed op de grond te eten met allerlei soorten isaan/thaise gerechten, waarvan ik het meeste niet eet vanwege het te spicy gehalte, en gerechten wie men niet tegenkomt op de gemiddelde menukaarten in de Thaise restaurant’s in Nederland, anders had ik wel aangeschoven.
Wat op een gegeven moment ter sprake kwam bij onze vrienden is het volgende:
Bij alle bezoekje’s die er waren gedaan bij de andere Farang/Thai relatie’s in Duitsland,Denemarken,Zweden was het bij ons/mij geen probleem om Thais/isaan eten te maken, want bij al die andere Farang/Thai relatie’s was het de Thaise vrouw verboden om Thais eten te maken in huis ivm de geur.
Als je dit niet respecteert in iemands cultuur dan is het wel zeker gedoemd om te mislukken om iemand zo een beperking op te leggen.
Verder zou ik het ook wel eens willen om conflicten uit de weg te gaan desnoods dmv een leugen, het zal me een hoop tijd en stress besparen.
Dus kan ik het enerzijds wel goed begrijpen om het leven soms wat makkelijker te maken. Wij noemen dat een leugentje voor eigen bestwil.
En wat betreft het zakenleven dat is list en bedrog en komt ook in Nederland voor kijk maar naar het bankwezen daar bloeden we nu allemaal voor, zij straks weer vette bonussen en wij met ze allen werken tot 67 jaar. Genaaid door de banken en door onze r…g.
Ondanks alles blijft het bij mij overkomen ofdat de Thais een slechte cultuur hebben.