Voor de" blind verliefde" farang !

He Jan, je weet wie het stukje geschreven heeft toch?

Hi Georges, financieel bijspringen vindt ik ook geen probleem. Alleen is de druk groot om steeds vaker bij te springen. Thai maken gewoon alles op en zien dan wel weer. Terwijl wij graag overzicht houden in onze uitgaven.

Volgens mij is er geen goede of slechte cultuur. Er is een cultuur. Maar als het vol tegenstrijdigheden zit dan roept dat vragen bij me op. Voorbeeld:

Een aantal regels volgens het Boeddhisme

1. Je mag geen enkel levend wezen doden.

2. Je mag niet stelen.

3. Beheers je seksuele verlangens.

4. Je mag niet liegen.

5. Gebruik geen alcohol of drugs.

6. Thai eten vlees van dieren en Thailand heeft zo’n beetje de hoogste moordcijfers in Azië

7. vul zelf maar in

8. Vul zelf maar in

9. Thai kunnen liegen als de beste

10. Thai drinken niet, die zuipen. Drugs is ook een groot probleem

Ook zo iets: geen hoofd aanraken, want daar huist je geest – Thai boxing: slaan en schoppen tegen het hoofd.

Ik begrijp dat niet. Kan iemand me dat uitleggen?

Dat koste me wat tijd om het allemaal door te lezen haha. Interessante discussie heb je gestart Liu!

Als ik het zo allemaal lees zit er overal een waarheid in. Zoals Steven aangaf is het allemaal gebaseerd op onze ervaringen welk ons referentiekader vormt, en hiermee ben ik het eens.

Wat ik graag even kwijt wil is dat er word gezegd dat het merendeel van de Thaise meisjes alleen uit is op geld. Maar als je dit vervolgens vergelijkt met Nederlandse meisjes dan is er eigenlijk geen verschil. Want de meeste Nederlandse meisjes hopen ook dat ze een rijke man aan de haak slaan, alleen dat is hier in Nederland was lastiger omdat de cultuur er niet naar gevormd is, en hier worden geen ladingen buitenlanders gedropt met veel geld naar onze maatstaven :smile:.

Er is mij eens verteld door een bareigenaar dat je geen echte liefde zult vinden in het uitgaansleven van Thailand. Ik weet niet of dit waar is, maar het belangrijkste is dat je jezelf niet moet laten verblinden door de schoonheid van de Thaise dames en bovenal je verstand moet blijven gebruiken. En mocht je een Thaise vriendin/vrouw hebben is het ook niet gek dat je wat meer dingen betaald dan haar, jij ben immers de persoon met wat meer geld toch? Ik denk ook dat je het merendeel zal betalen mocht je een Nederlandse vrouw hebben, en daarbij komt ook nog is dat je het hoofd van het gezin bent en ik vind dat het min of meer je plicht is om voor je gezin te zorgen…

Misschien moet ik ook niet proberen het te begrijpen en maar gewoon accepteren dat het zo is. Mai Pen Rai, je schouders ophalen en doorgaan met glimlachen.

Nog wat tips als je twijfelt of ze ‘bar’ verleden heeft:

1. ze spreekt redelijk Engels
  2. ze heeft tatoeages/piercings
  3. je verliest met poolen van haar
  4. ze heeft veel “goud” om en de nieuwste mobiele telefoon
  5. ze kan prima op hoge hakken lopen
  6. ze rookt en/of drinkt
  7. ze is eigenlijk te knap en/of te jong voor jou
  8. ze kleed zich sexy

Hoeveel punten scoort jouw liefje?

(niet gelijk boos worden mannen, je moet ook tegen een grapje kunnen :wink: )

Die van mij scoort alleen bij punt 1. het maximaal aantal punten en bij 7. een paar punten.

Beste mensen allemaal,

Waar ter wereld vind je liefde in het betaalend cirquit ? Toch ken ik mensen die hier gelukkig bij elkaar leven. Een gestopte bargirl-boy (te oud om nog veel aantrek te hebben) en een oudere farrang, beiden hebben elkaar nodig (de ene om te overleven de andere om, zoals in Thailand gebruikelijk, verzorgt teworden als hij veel ouder wordt.
Ik zelf ben nu al meer dan 3 jaar tesamen met een jonge man (niet uit het circuit). Deze was zo eerlijk mij te zeggen " I not love you, I like you very much (Wie zei dit ook weer in een van de topics). You take care of me and are good, I no stop work (in hotel) and look for you if you or VERY old".
Veel “farrangs” hier kennen de Thaise cultuur niet en of passen zich niet aan = moeilijkheden vragen, zo ken ik er een die zijn vrouw 60000ThB maandgeld gaf (goed gek) en toen hij voor 2 000 000 geen grond wou kopen (zoals de man van haar zus) stond hij aan de deur.
Rijkere Thaise mannen hebben bijna allen een minnares, hun vrouw weet dit maar zolang ze zelf niets tekort komt (zeker financieel) = alles ok.
Elk zijn meug en 2 mensen die kiezen om met elkaar te leven = (veel) water bij de wijn doen .
Wens aan allen gemoedsrust en warmte bij zijn partner.
MVG Frank

Kijk Thailandblog in de handtekening van Th Frank vind je al je antwoorden op jou vragen.

Vrij vrij vrij en de thaise levensstijl respecteren.

Wat betreft het geloof, de meeste geloofen zijn hypocriet belicht ze allemaal maar eens.

En als het gaat om financieën, er zijn zat mensen in Nederland waarbij de maand ook langer duurdt dan dat men geld heeft, of waarbij het gat in de hand nog steeds niet aangepast is aan de Euro.

Bij mijn antwoordt inzake het woord Farang, had ik er ook bij vermeld dat dit stukje door jou was geschreven heel toepasselijk.

Hi Frank, goed verhaal. Ben er ook mee eens. Het is wel bijzonder dat hij eerlijk tegen jou is, maar er zijn natuurlijk ook genoeg eerlijke Thai. Maar als je op basis van deze afspraken gelukkig met elkaar bent is dat heel mooi.

Dat is ook de basis van mijn betoog. Ik heb er ook wat over geschreven op mijn blog: http://www.thailandblog.nl/khun-peter/goes-to-thailand-deel-1/

Verzorgen en verzorgt worden. Als je de spelregels kent is het prima. Dat voorkomt drama’s van mannen die blind van liefde worden uitgemolken en al hun geld kwijt zijn.

Groet,

Peter (Thailandblog.nl) :chin:

Jan, ik heb respect voor de Thaise cultuur, net zoals ik ieder mens respecteer, ongeacht geloof, ras, enz.

Ik probeer hun cultuur te begrijpen, maar dat lukt me niet. Ik heb inmiddels tientallen boeken gelezen over de Thaise cultuur en met veel mensen er over gesproken waaronder Thai. In de basis is die cultuur heel mooi en spreekt het me zeer aan. Alleen de uitvoer in de dagelijkse praktijk is totaal anders.

Ik kan niet anders dan concluderen dat ze het zelf maar zo interpreteren als het uitkomt.

Het lijkt er op dat het gedrag van de meeste Thai meer voortvloeit uit de sociale omstandigheden (door die omstandigheden zitten ze onderaan in de Piramide van Maslow) dan vanuit de cultuur of het Boeddhisme.

Het enige aspect wat ik duidelijk herken is een soort zakelijke overeenkomst. Jij zorgt voor mij, dan zorg ik voor jou. Maar dat komt volgens mij niet voort uit de cultuur maar uit sociale omstandigheden (dit aspect kennen wij ook in het Westen). Er zit een sterk wederzijds belang in die afspraak.

Daarom begrijp ik niet dat veel farang lyrisch zijn over de Thaise cultuur. Ik vraag me af of ze wel werkelijk weten wat er speelt. Wat is die cultuur? En wat is er zo bijzonder aan? Hoe gaan de Thai er zelf mee om?
Als je me daar zinnige antwoorden op kan geven, ben ik je zeer dankbaar.

Beste Thaiblog,
Voor ons is de Oosterse wereld een groot raadsel.
Wij zijn TE rationeel en zij zijn VRIJ (THAIland = VRIJland) dit brengt (na lange tijd) met zich mee dat ze aan ALLE regels hun voeten vegen en hoe meer je ze inperkt, op ALLE gebied, hoe slechter het gaat.
Overlaatst waren hier locale verkiezingen en hadden ze in ons dorp de voetpaden terug afgesloten voor de motoseeks, 3 dagen later was alles afgebroken. Toen ik zei dat dit toch voetpaden waren en geen snorpaden…veel ja-geknik dus zette ik zaken terug. Reaktie…NIET doen anders kunnen we niet rondRIJDEN. Begrijpe wie kan…doen we toch nooit.
Zo is het met alles (kan resem voorbeelden geven). GEEN GEZEIK…ik rij door het rood (waarom niet) heb je niet geraakt DE GLIMLACH en het is OK. EEN zaak goed voor ogen houden THAI’s zijn ZEER nationalisties en zo blijf jij in ALLE opzichten een farrang en hoe meer je er ook je voeten aan veegt hoe meer ze je aksepteren.
NIET proberen te doorgronden, heb al veel met mijn boy gesproken en denk dat ze het zelf niet weten en niet willen weten.
MVG Frank

Ik begrijp wat je zegt, Frank. Het is niet te doorgronden en je moet het ook niet proberen.

Het enige onbestemde gevoel wat ik er bij heb, is dat het daardoor wel een oppervlakkige maatschappij is. Die van buiten zo vrolijk en lief lijkt (daarom zijn toeristen ook zo dol op Thailand) maar achter de glimlach zit veel verborgen leed.

Mijn vriendin is ook altijd vrolijk, toch kan ze s’nachts niet slapen omdat ze aan het piekeren is door de druk die er op haar wordt uitgeoefend (ouders financieel verzorgen). Ze heeft ook wat gezondheidsproblemen dus ze kan geen zwaar werk doen (rijstvelden of in de fabriek). In een bar werken wil ze niet. Ze was een kind van 14 jaar!! toen ze naar de stad werd gestuurd om geld te verdienen (en zij is niet de enige). Ze heeft onder extreme omstandigheden keihard moeten werken voor 100 baht per dag. Gewoon slavenarbeid. Nu is ze 24 jaar en heeft al veel ellende meegemaakt, miskraam, thais vriendje die al het spaargeld vergokt heeft en haar liet zitten. Haar ouders zijn gescheiden, vader is zoals zo veel Thaise mannen een “butterfly man” en heeft hem meer uit de broek hangen dan in de broek. Moeder heeft een jongere nieuwe vriend die te lui is om te werken en de hele dag thuis zit en zich het liefst iedere dag lam zuipt. Enz. enz.

Toch voelt zij zich vanuit die ‘mooie’ cultuur verplicht om haar moeder financieel te ondersteunen. Haar moeder geeft geen donder om haar. Als ik vraag waarom ze toch zo loyaal is aan haar moeder zegt ze: “My Mam carry me 9 months. Boeddha, Peter, Boeddha! Thai girls must give money for family.”
Ondertussen gaat ze bijna ten onder aan de druk en verplichting die op haar wordt gelegd. (voor de sceptici, dit is geen verzonnen verhaal van haar, om geld los te praten want ik heb het met mijn eigen ogen gezien in Isaan)

Als ze op dit forum roepen dat de Thaise cultuur zo mooi is dan denk, wat een gelul. Er is zoveel krom aan die Thaise cultuur, open de ogen.

Zoals ik al eerder zei en jij ook zegt Frank: Misschien moet ik het ook niet proberen te begrijpen en maar gewoon accepteren dat het zo is. Mai Pen Rai, je schouders ophalen en doorgaan met glimlachen…….

Ze zijn als de dood voor “gezichtsverlies” en door hun sterk nationaal- gevoel en die vrijheid denkt een Thai in de eerste plaats aan zich zelf (ook in kleine dingen…ga maar op een drukke markt inkopen).
Drink iets met hen in huiselijke (privekring) en dan zie je de echte persoon loskomen en al die opgelegde zaken door de cultuur verfoeien.
Ze denken dat ze vrij zijn, maar zijn het minder dan wij.
Verwaar AUB niet cultuur met levenswijze.
Die bar-girls en boys weten meestal verdomt goed wat ze doen en de toerist trapt in die lieve en schijnbaar open val.
MVG

Ik ben vroeger ook op mijne bek gevallen in Thailand,maar ik ben altijd terug rechtgekropen,ik zelf ben daar sterker uit gekomen,die verhalen die je verteld zijn dagelijkse kost in Thailand spijtig genoeg,maar wat doe je eraan?juist niets!g.s

Ik ben gewoon simpel getrouwd met een Nederlandse. Ik ken de problematiek die jullie aanhalen dus niet. Maar toch een vraag: als iemand nu iets niet begrijpt van een andere cultuur, waarom dan ernaar toe, blijven en proberen het te doorgronden? Zal dat lukken? Soms is de Nederlandse (of Belgische) cultuur toch ook niet te doorgronden? Ik blijf jullie geschrijf wel met interesse volgen. () Ik vat wel dat als het klikt tussen 2 culturen je ervoor gaat.

Daar heb je 100% gelijk in Carton,vroeger had ik een belgische vriendinetje,toen ik 17jaar was,ben er eenmaal met uitgegaan!Een week later dook ze niet meer op!Dit kon ik ook niet snappen,mijn eerste liefde op één week foetsie!Die ene keer dat we zijn uitgegaan,had ik geen enkel vermoeden dat ze me nadien liet zitten,dus een Belgische kun je ook niet doorgronden.Het zal allemaal wat eigen zijn aan een vrouw zeker?gegroet:georgessiam.

Ik ben gewoon simpel getrouwd met een Nederlandse.

Hahaha, dat is ook niet altijd simpel hoor :hihi:

Het willen doorgronden is meer de aard van beestje. Ik ben geïnteresseerd in waar het vandaan komt. Het hoe en waarom.

Ik denk ook als je je in de Thaise cultuur verdiept en probeert het te begrijpen, je relatie met een Thai wat gemakkelijker word.

Er zijn eigenlijk maar twee manieren (mijn persoonlijke mening) om een relatie met een Thai vol te houden:

• net als Thai zelf worden en je schouders ophalen (onverschillig zijn)
  • proberen te begrijpen waarom de verschillen zo groot zijn (dat lukt dus maar ten dele)

Als je ook wat zelfspot hebt en de humor er van in ziet kan je er ook wel om lachen.
Ik heb de hele wereld over gereisd en veel gezien. Maar de Thaise cultuur spreekt me het meest aan. Niet omdat ik het mooier of beter vindt want dat is zeker het geval niet, maar juist door de tegenstellingen.

En eerlijk is eerlijk Thaise vrouwen zijn ook prachtig. :kus:

Thaise koorts, denk ik. Daar kom je nooit meer van af.

Hallo,

En eerlijk is eerlijk…
Dat wilde ik graag lezen want anders doe je er geen moeite voor.
groet,
Ton

Ps En ja, met een Nederlandse is het ook geven en nemen (omgedraaid natuurlijk ook) maar dat is wel dezelfde cultuur en waarschijnlij makkelijker te vatten. Hoewel!!!

Vrouwen doorgronden is wellicht nog moelijker dan de Thaise cultuur bergrijpen!!! :smiley:

Ik zou Thailand toch niet meer willen missen,ga er al 30jaar na toe,en na alle ups and down’s gedurende al die jaren,ben ik er nog steeds niet op uitgekeken!!Wat ik wel heb geleerd is dat je alles moet relativeren(soms het luchtig oppakken met bepaalde dingen)proberen de mensen te begrijpen op alle vlakken!gegroet:georgessiam.