Het echte Thailand

Op verzoek van Kanya hier het topic het echte Thailand

maar iedereen kan hier zijn echte Thailand beschrijven want volgens mij is het suggestief het echte thailand.

Het echte Thailand vind je als je komt op plekken waar zelden of nooit een toerist komt. Het best ervaar je dat als je alleen reist, Thai hebben daar tegelijkertijd verwondering over EN bewondering voor.

Dan zie je de gastvrijheid en behulpzaamheid in optima forma.
Omdat ik dat al zo vaak heb ervaren, ga je er steeds weer heen.

Hans.

ik begrijp niet helemaal waarom als er ergens veel toeristen komen het niet meer het echte Thailand is, ik weet nu dat ik reacties krijg van ja omdat jij in een toeristengebied woont.

er wonen toch echte Thai,zijn dacht ik geen verklede amerikanen, die hun geld verdienen in de toeristen en ja als gevolg daarvan worden ze beïnvloed door andere culturen maar is het dan gelijk niet meer het echte Thailand?

ze kijken op het platteland toch ook tv en worden beïnvloed daardoor en de duizenden meiden die in de bar industrie werken die worden beïnvloed door andere culturen en nemen daar dingen van mee naar huis.

een cultuur ontwikkeld zich altijd door invloeden van buiten af maar is het dan gelijk niet meer echt?

zoals ik al in de 1ste post al schreef is het erg subjectief het echte thailand

Tsja Baco, ik denk dat je een goede discussie op gang brengt. Want idd, WAT is nou het echte Thailand ??? Is de Isan het echte Thailand omdat dat nog niet overlopen wordt door toeristen ? Ik moet eerlijk toegeven dat ik in het verleden de ‘Isan’ ook regelmatig het echte Thailand heb genoemd. Waarom ? Omdat dat nog zgn ‘authentiek’ zou zijn en nog niet overlopen wordt door het massatoerisme. Maar is Bangkok daarom niet het ‘echte’ Thailand ? Onzin natuurlijk, want BKK is net zo goed het ‘echte’ Thailand zoals de Isan dat is. Elke regio in Thailand is gewoon weer anders. Ook heb ik wel eens van Pattaya gezegd dat dat niet het echte Thailand zou zijn, maar ook dat is gewoon een deel van het land en net zo goed het ‘echte’ Thailand zoals de Isan dat is, ondanks dat Pattaya al decennia lang overstroomd wordt door toeristen. Thailand is gewoon een groot land dat verschillende aparte regio’s kent, maar al deze regio’s zijn natuurlijk het echte Thailand, alleen niet met elkaar te vergelijken.
Amsterdam is toch ook gewoon het ‘echte’ Nederland, ondanks dat het jaarlijks door miljoenen toeristen bezocht wordt. Net als dat Volendam het echte Nederland is. Net zoals dat Maastricht het echte Nederland is…

Thailand is een fantastish land,vol van mysterie,intrige,spanning en vreugde!Het land zelf heeft veel mooie en aantrekkelijke plaatsen die echt de moeite waard zijn om een bezoekje te brengen.
Nu ikzelf vind het noord oosten het hart van Thailand,het landschap , het eenvoudig leven van de mensen aldaar spreek me enorm aan.
Je kunt het niet vergelijken met Bangkok(te druk)het noorden Chiangmai en Chiangrai die uitpuilen van de toeristen.
Geef mij maar de rust van de Isan,waar je onbekommerd met de motor kunt doorkruisen zonder al die drukte.

Nu om nog ff terug tekomen op verschillende vingerwijzingen van “onze vriend Kanya”
In het verleden heb ik verschillende opdoffers moeten verwerken(echtscheiding,het recentelijke verbreken van een relatie die 6jaar heeft geduurd)men zou niets voor minder dit land haten.
Maar zo ben ik niet,ik hou van het land en van zijn warme bevolking.
Ja ik neem elke keer(vroeger niet)een vliegtuig om op mijn bestemming te geraken,so what?
Men wordt een dagje ouder,alsook ik ben een verstokte roker,ik zie mijzelf niet uren op een bus of trein zitten zonder sigaret.
Nu ik weet misschien niets over Thailand" Mijnheer Kanya"maar ik weet heus wel hoe de vork in de steel zit.
Ook vond ik het onbeschoft van u om sommige leden die (in u ogen)onozele vragen stellen,te bekritiseren.
Als jij zoveel kennis hebt over Thailand(?)waarom die kennis niet delen met de mensen die voor de eerste keer naar Thailand gaan.
U verkoopt alleen maar gebakken lucht hier op het Thailandforum!!
Ik probeer tenminste de mensen te helpen met hun vragen,daar doe ik het voor “het beetje ervaring” die ik heb over Thailand, delen met de mensen hier op het forum.
Nu ik moet je wel zeggen in alle eerlijkheid dat het aaneen plakken van artikels wel soms eens kan mislopen,maar onzin verkopen dat gaat er bij mij heel ver over Mr Kanya.
Artikels die ik maakte voor het sub forum reisinformatie:daar stak ik veel tijd in,wat was u bijdrage alook weer??? een dikke 0.
gegroet:georgessiam.

1 like

Haar bijdrage is de boel op scherp stellen en discussies op gang te brengen. Helaas wel ten koste van anderen. Trek het u niet aan meneer Siam. Als beginnend Thailandreiziger heb ik veel aan uw tips. Vorig jaar was ik voor de eerste keer in Thailand en ik vond iedereen ( behalve het kreng bij de douane) heel erg lief. Ik reis met een kleuter, dus doe ook alles met het vliegtuig. Dit jaar wisten we geen andere bestemming te verzinnen dan WEER Thailand. Alleen doen we nu alleen de eilanden van de Samui Archipel. Blijft er weer wat te wensen over voor volgend jaar. Het “echte” Thailand zal ik langzaam maar zeker ontdekken.

het echte thailand heb je waarschijnlijk al ontdekt want dat is hier de discussie wat is het echte thailand, mijn mening is dat is overal in thailand

:chin:Zou dan misschien niet beter de vraag kunnen zijn waar voel je het meeste thuis (op je gemak)in Thailand
ik zelf ben graag in Isaan lekker rustig maar een paar dagen strand in Thailand is zeker ook niks mis mee.:thailand::cambodia:

Het echte Thailand bestaat niet. Of het bestaat altijd. Het zal voor iedereen verschillen.

Tijdens mijn reizen door Thailand zijn er twee dingen die me heel erg zijn bijgebleven, en die een sterke stempel op mijn herinneringen aan het land drukken.

Ten eerste mijn vrijwilligerswerk bij de Akha in het noorden van Thailand. Wat een prachtige unieke cultuur heeft dit bergvolk! Ik vind het heel bijzonder dat ik een paar weken in hun dorp heb mogen leven, en met hen heb mogen werken. Maarja, daar staat tegenover dat de Akha geen echte Thai zijn, en door de echte Thai onderdrukt en uitgebuit worden.

Het tweede zijn mijn veelvuldige bezoeken aan de Bangkwan Prison, de gevangenis in Bangkok. Een echt stukje Thailand wat de meeste mensen niet zien. Mensen (gevangenen) die mensonterend worden behandeld. Maar ook een stukje vreugde van de gevangen als ze jou zien.

Stomme IPad wil niet meewerken, dus ik kan het citaat van Baco niet meenemen. Ik deel jouw mening, daarom had ik ook “echte” tussen die leestekentjes gezet. Maar aangezien ik niet zoveel reiservaring heb in dit land, kan ik ook niet echt een statement maken omtrent deze definitie.

Als de Thai spreken over Thailand dan bedoelen ze dat exclusief het noordoosten de Isaan en haar bewoners.
De Thai kijken in grote meerderheid neer op deze mensen omdat ze een donkere huid hebben.
Als je de Thai soaps op de TV bekijkt dan is dat geen afspiegeling van de Thai gemeenschap zoals onze soaps zijn met Marokkanen en Turken die relaties kunnen hebben met bijvoorbeeld de autochtone bevolking.
De Thai soaps zijn altijd knappe jongens en meisjes uit de hogere klasse met een zeer blanke huid en natuurlijk zo’n “prachtige” grote neus.
De arme Isaaan bevolking en de Lao mensen over de grens vergapen zich aan die onzin en doen er alles voor om ook een zo’n blank mogelijke huid te hebben.

Ik gun een ieder zijn eigen Thailand om olifanten te knuffelen of aan het strand te liggen op een eiland of de backpackers tales aan te horen op Kao San Rd of om een relatie te onderhouden met een zoals Siam dat noemt “een Thaise schone” (lees Isaan meisje van het platte land), de Thai bekijken ons meestal niet eens in bussen of treinen.

De Thai zijn racisten ze mogen ons en de Japanners en de Koreanen voor alle andere bevolkingsgroepen hebben ze weinig respect.
En ja natuurlijk het is een generalisatie er zullen best Thai sociaal wetenschappers zijn die geleerd hebben dat Cambodjanen en Birmezen en Afrikanen ook respect verdienen, maar zo denkt de goegemeente niet.

Als wij toeristen Thailand beschrijven dan is dat ons contact met de horeca (service industry) de Thai die aan ons verdienen en die je op Kao San Rd 10 Bath laten betalen om je geweertje met kraanwater met Songkran te laten vullen .
De Thai glimlach is een lachertje die wordt van heel jonge leeftijd al aangeleerd en betekend helemaal niets het is geen uiting van vriendelijkheid.
De vakantieganger die een maal per jaar een paar weken naar Thailand gaat zal dat niet opmerken.

En dan zijn er de egoïstische Thai mannen die in de Thai cultuur altijd meer zijn dan een Thai vrouw, ze kunnen gewoon kinderen verwekken en dan weer verder hun leven voortzetten alsof er niets gebeurt is zonder financieel bij te dragen aan de opvoeding van die kinderen.
En ja natuurlijk dit is ook weer een generalisatie, gelukkig maar.

Het Thaise Konings huis wat in het verleden door nog al wat forum leden bejubeld werd als ware het goden wordt binnenskamers in de Isaan als niemand mee luistert nog al eens bekritiseerd.
Er wordt dan gefluisterd dat de zoon van de K moorden op zijn geweten heeft en dat heb ik niet slechts een keer vernomen, dat is een beschuldiging die geen enkele Thai durft te uiten.
Immers ze gaan dan voor 20 of meer jaren de gevangenis in.
De K pardonneert weliswaar mensen die de familie naam in de mond nemen maar hij laat ze wel eerst 6 tot 9 maanden in een vieze Thai cel zitten, ik vind dit walgelijk.
In het verleden waren er forum leden die het helemaal eens waren met deze levende Thai goden, uit liefde voor hun tweede vaderland denk ik of omdat hun vriendinnetjes er wonen.
Wij westerlingen hebben in Thailand minder status en rechten dan een uitgeprocedeerde asiel zoeker bij ons.
Ik zit niet te wachten op advies van forumleden dat ik maar een ander vakantie land moet zoeken want dat maak ik zelf wel uit.

Thailand is mijn favoriete land samen met de Isaan en Laos en door het leren van de Thai taal en de Isaan taal heb ik het er prima naar mijn zin en heb ook Isaan vrienden.
Het komt nog al eens voor dat mensen na een paar bezoeken aan Thailand er ook onmiddellijk willen wonen, maar dat verlangen ebt vanzelf weg naar een paar jaar.
Ik ben blij dat ik 4 maal per jaar naar Thailand kan en ben ook net zo blij als ik weer terug ben in Nederland.

Ook vind ik het onbegrijpelijk dat vakantiegangers die naar Thailand gaan de experts van de LP gids niet serieus nemen, ik vind dit behoorlijk arrogant zeker als je het land bereist met zo’n low budget carrier die soms net zo duur is als een VIP bus in Thailand.

heb je dit ook allemaal uit de LP?

als je nu ook eens zou vertellen waarom de thai vaak glimlachen dan zouden mensen er wat van kunnen opsteken.

en het is wat ik al dacht alleen jou manier van reizen is het echte reizen en alleen waar jij heen gaat is het echte thailand.

maar je hebt naar mijn idee nog steeds niet uitgelegd wat nou het echte thailand is maar het is meer een opsomming van open deuren die de meeste hier al weten en je gebruikelijke sneer naar georgesiam,wat heeft hij jou misdaan.

wat ik tegen de lonely planet heb is dat veel mensen hem gebruiken als de bijbel wat er in de LP staat is waar/klopt de basis info zal best kloppen(geschiedenis ed) maar prijzen vaak niet. hoe vaak ik niet meemaak dat mensen met een LP van 10 jaar oud rondlopen en dan boos zijn dat de prijzen niet meer kloppen. Maar ook in de nieuwste LP kloppen de prijzen vaak niet, niet gek want tegen de tijd dat ie in de winkel ligt is de info een jaar oud. De LP in het begin vh einde.

nog 1 vraag ga je nou 4x per jaar 1,5 mnd of 1 x 6 mnd naar thailand per jaar

Nu de feiten die Mr Kanya opsomt zijn algemeen geweten,dat sommige(zie je veel in toeristische trekpleisters)thais neerkijken op de "Farang"hebben we louter aan ons zelf te danken.
Zie het regelmatig als ik in Thailand verblijf(vechtpartijen,dronkenschap etc…)hoe kunnen wij dan respect krijgen van de thai als "wij"niet het goede voorbeeld geven??
Nu dat had je niet in de begin jaren 80,toen was het nog allemaal gemoedelijk,vriendelijk met af en toe een uitspating van verbaal geweld onder de plaatselijke farang’s of mensen die op vakantie kwamen toen.
Nu is het allemaal gebaseerd op geld(pattaya,en andere lustoorden in Th)vroeger had je geen massa toerisme,nu worden sommige steden overompeld door de meestal brave toeristen.
De thais zien ook wel dat “farangs” veel geld spenderen aan verschillende “euch” bezigheden,en maken daar handig gebruik van om een graantje mee te pikken.
Sorry moet ff afsluiten(kom er straks op terug)dringend gaan eten!!

Ach, sommige generaliserende opmerkingen van mevrouw Kanya begrijp ik wel een beetje. Als Indisch meisje geboren en getogen in Nederland lig ik graag in de zon. De Thaise meisjes begrijpen er helemaal niks van. Vergelijken hun lichte huid met mijn zongebruinde huid ( hier in Nederland ben ik zo bleek als wat), proberen mij in de schaduw te planten, begrijpen niet dat ik NIET getrouwd ben met mijn vriend, geloven niet dat hij de vader is van mijn kind, begrijpen ook niet dat ik de rekeningen betaal. Verleiden mijn vriend waar ik bij sta (want we zijn toch niet getrouwd?) Als ik uitleg hoe de vork in de steel zit, kunnen ze het niet altijd begrijpen. Als ik alleen uitga, kijken ze me argwanend aan omdat ze mij niet kunnen plaatsen. Ach, ik begrijp het wel hoor. Neem het de meisjes niet kwalijk. Rotzakken heb je overal ter wereld. Ook in Thailand. Toch overheerst het positieve verliefdheidsgevoel op het land en de mensen meer dan de negatieve aspecten. Laat me toch lekker lyrisch zijn over het mooi Thailand.

Als elk land nog echt was zouden sommige bevolkingsgroepen nog in berenvellen en knuppels in het rond rennen of met schilden en zwaarden rond lopen etc.

Sommige lieden hebben het schijnbaar nodig om negativiteit te belichten om het zichzelf aangenamer te maken, hiermee wil ik niet doen voorkomen dat ik alles door een roze bril zie maar op iedere bevolking of land is wel wat aan te merken vooral als je jezelf tot het volk/land beschouwd welke denkt suprieur te zijn.

Dit wil baco van mij weten
nog 1 vraag ga je nou 4x per jaar 1,5 mnd of 1 x 6 mnd naar thailand per jaar.
Nee, ik ga ieder jaar de laatste 12 jaar 4 maal met CI naar Thailand en tussen door een maal naar India van uit Thailand.
En een non O of een ander visa heb ik niet nodig want ik reis constant rond in de gehele Z.O Azië regio.
India kom ik al bijna 40 jaar en ben er 7 maal overland heen gereisd en raadpleeg ook daarvoor de LP soms, ik heb al aangegeven dat ik het boek niet mee sleep.
Je zou mijn mening een moeten horen over de veranderingen in India, dan wil je niet eens meer met mij corresponderen.

Over farang die uiteraard samen met hun Thai schatje een business runnen in Thailand heb ik ook een uitgesproken mening.
Maar omdat het morgen Pasen is wil ik je die ellende besparen

Ja dat hebben we inderdaad in de meeste gevallen aan ons zelf (hen) te danken dat de Thai door hebben dat veel van ons niet zo veel voorstellen en weinig fatsoen hebben.

wil ik eigenlijk wel weten pasen heb ik geen binding mee, ben niet echt religieus

je hebt dus iets tegen verandering?

ben eigenlijk verbaasd dat je nog lol hebt in het reizen