Vraag&Antwoord:Thaise cultuur!

De enigen die ik wel eens over hun bol aai zijn de kleine neefjes en nichtjes…in ieder geval niet bij volwassenen…

Baco,Ik begrijp wat je bedoeld, Het is een goeie vriend heb hem leren kennen bij een sportschool hij heeft me hoop geleerd en laten zien over cultuur en omgang met de locals. Zo heb ik het een keer mee gemaakt dat hij met wat farang problemen had heb hem erbij geholpen sinds dien goeie vrienden.

Dat is nu eens echt waar se! Ik heb dat al vaak in Thailand ondervonden. Ik vind het ergens maar stom maar aan de andere kant snap ik het wel want het hoort uiteindelijk bij hun cultuur.
Zo vroeg ik de weg eens. Die Thai die zeggen maar wat ze. Ook al weten ze totaal de weg niet, ze zeggen je toch iets om toch maar iets te kunnen zeggen en geen gezichtsverlies te leiden.
En zo kan ik nog veel verhalen vertellen. Soms krijg ik er daar het sch…t van. Als je zaken vraagt en je krijgt zo’n flutantwoord. daar komt ge geen meter mee verder e. Dan staat ge daar. Maarja ze zijn zo…

Hahaha, ja idd, das echt typisch Thai ! Ze sturen je liever de verkeerde kant op dan dat ze moeten zeggen dat ze het niet weten… lol2lol2

Dan heb je het niet goed begrepen; ikzelf woon nu ook ruim 7 jaar in Thailand en ik zou ook best wat kunnen posten, maar daar begin ik niet aan.
Tuurlijk hebben posters, die hier al langer verblijven hun ervaringen met de Thaise cultuur, maar deze zijn niet zaligmakend en soms zelfs niet steekhoudend.
Waarbij ik nogmaals wil benadrukken dat alle posten hieromtrent NIET per definitie l*lkoek zijn; het zijn persoonlijke ervaringen met betrekking tot de Thaise cultuur.

Van je vrouw/vriendin toch wel lol2.

Voor de rest een moeilijk onderwerp.

Er zijn veel te veel geschreven en ongeschreven regels om in een forumdiscussie te vermelden ook omdat elke persoonlijke ervaring het weer doet verwateren…

Als je je gedraagt conform de geldende normen en waarden binnen je eigen cultuur en taal dan kan je nagenoeg niet mis
Mocht je een keer in de fout gaan dan is er echt geen Thai die onmiddellijk met zijn kapmes gereed staat om het te corrigeren…
Het zijn over het algemeen vriendelijke mensen die de fouten aan de domheid van de kwai (of farang) wijten en niet aan de complexiteit van hun eigen maatschappij. Als jij die basiswetenschap nou ook hanteert als overtreder en je dommigheid toegeeft en vervolgens als een ezel jezelf niet twee keer aan dezelfde steen stoot dan komt alles zonder meer goed.

Ik woon en werk hier een aantal jaren en ben nog steeds capabel genoeg om fouten te maken…in andere culturen is dat een compliment…

Dat bedoel ik eigenlijk ook te zeggen, geweest, geworden…

Gooi na het roken geen peuk weg want in BKK kan je daarvoor een boete krijgen…

dat zou je nergens moeten doen niet alleen in BKK omdat je dan een boete kunt krijgen

Tuurlijk het beste is om helemaal niet roken.

Maar ik zag een artikel op de Bangkok post. Dat een toerist een boete kreeg van 2000THB na het weggooien van een peukje.

Ik gooi m’n peuk altijd netjes (en niet meer brandend ;)) in de vuilnisbak…
Mag toch hopen dat ze ook de Thai die hun peuken op straat gooien, gaan beboeten en niet alleen de farang…

volgens mij gebeurt dat niet omdat de thai weten dat ze geen enkele macht hebben, ze kunnen je niet arresteren dar moeten ze de politie voor bellen.

dus als je gewoon doorloopt en doet alsof je geen engels spreekt dan kunnen ze niet echt veel.

Zie het hele artikel over Bangkok’s Cigarette Police HIER.

Ach sinds 1992 mag je in Singapore al geen kauwgom, en eerlijk gezegd als ik zoals een wandel over wat drukke punten op straat in Amsterdam dan ziet er ook niet uit wat dat uit gespuugde kauwgom veroorzaakt voor goor aangezicht,en sinds het rookverbod in de horeca ligt het overal bezaait met peuken met dank aan de Gemeente omdat je officieel geen asbak aan je gevel mag monteren maar wordt gedoogd zoals vele dingen waar ze geen oplossing voor kunnen aandragen.

Dikwijls in openbare parken in Thailand wordt er ook een loopje gehouden met de regels,had onlangs(maart) nog gezien dat er een koppel aan het roken waren.
Ik was er naar toe gestapt om te zeggen dat men hier niet mag roken,en dat er een boete boven je hoofd hangt van 2000bath,de man keek mij onverschillig aan en rookte verder.
Wat kunnen de mensen soms zo onverschillig zijn,is dit nu zo moeilijk om zich aan bepaalde regels te houden?
Ook krijg ik dikwijls het schijt van dat mensen bepaalde zaken binnenlopen,zonder hun schoenen uit te doen(o:a Tempels)heb toch een beetje respect,voor de zeden en de gewoontes van het land!!

Wij nemen gewoon een draagbaar asbakje mee. Als ie vol is, even legen in de vuilbak…
Hoe bedoel je Georges, mag je ook niet roken in parken? zelfs als je je peuk niet op de grond smijt?

Nee, klopt, in sommige parken mag niet gerookt worden…zie HIER

Neen,niet toegestaan!In sommige parken in BKK mag men zelf geen alcolishe dranken meebrengen.
Men zal je niet direct beboeten maar eerst waarschuwen dat dit niet wordt getolereerd.

De buitenlander in zijn algemeen heeft nog steeds een koloniaal en feodaal idee bij zijn bezoeken aan landen waar men uit beleefdheid (en meer niet) buigt wanneer men groet.
Ze denken altijd boven de wet te staan niet alleen in de beschreven gevallen maar ook met drinktijden op verkiezings, boeddhistische en dagen aangaande de koninklijke familie, entreegelden en noem maar op…

Ze zijn op vakantie of wonen hier legaal of niet maar menen boven de wet te staan omdat ze… ja waarom eigenlijk, want als je het ze zelf in persoon vraagt weten ze het ook niet…
Expats zijn nog erger, die denken dat ze het land verrijken door simpel met een vliegtuig te landen… dom volk