Vuurwerk: wat mag en waar moet u op letten ?

Het einde van het jaar komt weeral in zicht,tijdens de nieuwjaarsnacht wordt er veel vuurwerk afgestoken.
Bengaals vuurwerk, rotjes, knallers, vuurpijlen en andere pyrotechnische wonderen vliegen ons (soms letterlijk) om de oren.
Vuurwerk is natuurlijk niet geheel ongevaarlijk en ongelukken met vuurwerk komen dan ook regelmatig voor: brandwonden op vingers, handen, ogen en het hoofd, oorschade…
Hieronder volgt een lijstje om heelhuids de overgang van oud naar nieuw zonder ongelukken door te komen.

De belangrijkste voorzorgsmaatregelen bij het afsteken van vuurwerk zijn :

Volg nauwkeurig de gebruiksaanwijzing en knutsel nooit zelf vuurwerk in elkaar.
Steek het vuurwerk af op een open plaats, op veilige afstand van andere mensen en van ontvlambare materialen (bv. droog hout).
Steek het vuurwerk altijd aan met een lont, nooit met een open vlam (lucifer of aansteker).
Houd het vuurwerk niet in uw hand en buig er niet overheen op het moment dat u het aansteekt.
Probeer nooit vuurwerk dat niet ontplofte opnieuw aan te steken, maar giet er een emmer water over en laat het een hele nacht zo liggen op een veilige plaats (dus niet midden op straat of op het voetpad).

http://andijker.files.wordpress.com/2011/12/image190.png

Weet jij nog tips hoe de mensen verantwoord vuurwerk kunnen afschieten,laat het dan hieronder weten !

Ik heb nog nooit vuurwerk afgestoken, ik geef m’n geld liever uit aan leuke uitstapjes en reizen.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb vroegâh ook vuurwerk afgestoken en me daarbij vast ook niet altijd helemaal aan de regeltjes gehouden, dat is allemaal goed afgelopen. Inmiddels heb ik totaal geen behoefte meer om het zelf af te steken, ook zonde van m’n geld. Maar als een ander daar wel plezier aan beleefd, vooral doen. Ik hoop alleen wel dat er spijkerhard wordt opgetreden tegen misbruik en illegaal vuurwerk, dat is weliswaar iets van alle tijden, maar de laatste jaren loopt het toch echt uit de hand.

Het hele jaar door hoor ik hier knallen alsof het bommen zijn. Ik zie hier de lol niet echt van in, en ik vind het jammer dat die mafkezen met hun vuurwerkbommen het verpesten.

Vroeger stak ik grondbloemen en rotjes af, dit was gewoon leuk en spannend. Maar wanneer ik nu kinderen met tassen vol zie lopen, vraag ik me af wat ervan komt. Negen van de tien keer steken ze niet die leuke rotjes af van vroeger, maar een veel zwaarder iets.