Oud en Nieuw in Londen

Wij gaan dit jaar rond de jaarwisseling naar Londen. Helaas heb ik geen kaartjes kunnen bemachtigen voor de vuurwerkshow. Heeft iemand tips voor een leuke oudjaarsavond?

Je zou een plekje iets verderop aan de Theems kunnen zoeken, verder van de Londen Eye af. Je hebt dan een minder goed zicht op de vuurwerkshow en het geluid dat bij de show hoort zal iets minder/niet te horen zijn, maar je kunt nog steeds genieten van de schitterende vuurwerkshow.
Hou er trouwens ook rekening mee dat er delen van het centrum van Londen (en dan vooral rond de London Eye) afgezet zijn en alleen maar toegankelijk voor de gelukkigen die een kaartje voor de show hebben.
Een andere mogelijkheid voor een topplek voor het vuurwerk is een boot. Er zijn meerdere maatschappijen die bootcruises op de Thames aanbieden tijdens de vuurwerkshow, maar de kans is groot dat die ook al volgeboekt zijn.E
Een duurdere mogelijkheid (en wellicht ook al volgeboekt) is een dinnercruise op de Thames. Lekker dineren aan boord en tijdens het vuurwerk ook weer op een A-locatie.

Eigenlijk wilde ik je verder nog dakterrassen aanraden van hotels/cafés die aan de Thames gesitueerd zijn, om vanaf daar het vuurwerk te bekijken, maar ik las online dat daar ook vaak al maanden van tevoren plekken vergeven zijn. Gast zijn in een hotel betekent tijdens de jaarwisseling niet automatisch dat je in hetzelfde hotel op het dakterras kunt gaan zitten.

Ik las trouwens ergens dat het kan zijn dat verschillende uitgaansgelegenheden oudejaarsavond/nieuwjaarsmorgen met tickets werken, om te voorkomen dat ze te vol raken. Het is dus wellicht handig om van tevoren te kijken waar je feest wilt vieren en dan eerst te informeren of zij vrij toegankelijk zijn of tickets hebben.

Leuk is dat er tijdens de jaarwisseling (uit mijn hoofd tussen 23.30 en 04.00 uur) gratis gebruik gemaakt kan worden van de metro.

Tip voor 1 januari (als je tijdig wakker bent):
de traditionele New Year’s Day Parade, waarbij meer dan 8000 dansers, acrobaten, cheerleaders, bands en versierde voertuigen het nieuwe jaar vieren. Je hebt geen kaartjes nodig, je kunt gewoon langs de route gaan staan. De route gaat van Green Park Tube station om 12:00 uur, naar het Parliament Square rond 15:30 uur, via Piccadilly Circus, Lower Regent Street, Pall Mall, Trafalgar Square and Whitehall.

Hopend je hiermee wat leuke ideeën te geven.
Hoe dan ook : Heel veel plezier gewenst.