Kan dit?

Ik heb gisteren een reportage gezien op televisie,betreffende Virginia.
Als de mensen op restaurant gaan,nemen ze gewoon hun vuurwapen mee.
Mijn vraag: kan dit wel?graag jullie reacties aub! gegroet:georgessiam.

Waarom niet? Als je, je vlees niet goed gebakken vindt of je groenten hebben een iets te grote watersmaak, dan knal je gewoon de ober neer en klaar. Je moet je zaakjes regelen wanneer je kan…

Even serieus nu. Ik vind het niet echt kunnen, maar tja dat is nu éénmaal Amerika denk ik. Wapens zijn daar een onderdeel van het dagelijkse leven, you hate it or you love it…

Ja dit kan, zie ook een gerelateerd recent nieuws item:

http://news.yahoo.com/s/ap/us_guns___coffee

Ja het kan (de mogelijkheid is er in ieder geval)

Maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat wapen beleid van de vs is echt te bizar. Wat ga je in een openbare ruimte in godsnaam met een (vuur)wapen doen, weinig goeds lijkt me zo…

Welk programma was het?

Ik had het toevallig gezien op een duidingsprogramma van de nieuwsdienst(vrt)Dat ze rare ideeen hebben soms,dat wist ik wel maar dit?
De uitleg van die mensen was,om hun eigen te beschermen(overval)Tjaaa,moet toch is achter de oren krabben!gegroet:georgessiam.

Gelukkig is er in Nederland geen pistool te vinden. Pfffff.

Ik zapte idd ook langs dat programma…erg vreemd dat dit zomaar kan… Maar ja, das Amerika…

Andere landen, andere wetten. Ik heb wel eens gelezen dat je als vrouw stokslagen krijgt of zelfs in de gevangenis belandt als je een biertje in Thailand of Indonesia drinkt als gevolg van rigide "geloofs"wetten. Weet niet of dat waar is natuurlijk…
Yeehaw

Kan het? Ja!
Mag het? In diverse staten: ja!
Is het normaal? Voor ons niet…
Is het begrijpelijk? Ja!! De Amerikaanse overheid houdt de bevolking het liefste zo dom mogelijk (des te makkelijker kun je het land besturen) en zaait angst onder de bevolking, zodat ze meer met hun eigen voortuin bezig zijn dan met wat er in de wereld gebeurd. De overheid heeft liever dat er af en toe per ongeluk een landgenoot wordt neergeknald (“stay of my property!”) dan dat men zich ontwikkeld, leert wat er echt gaande is in de wereld en echt veeleisend wordt richting de overheid.

Michael Moore is heel goed in dit soort documentaires, Bowling For Columbine (aanrader) staat voor een groot gedeelte in het teken van deze bizarre wapenwetten. Hij heeft deze film gemaakt naar aanleiding van de schiet-/moordpartij op een middelbare school in Columbine, Colorado door twee van de leerlingen.

De angstinboezeming zie je trouwens ook terug in andere aspecten, zoals het Christmas shopping. Zie ook de documentaire What would Jezus buy? door reverant Billy and the church of Stop Shopping. Let vooral op bij 1m35 als men bij FOX oproept om je suf the shoppen, zodat je daarmee de terroristen kan verslaan (geen grap!)

Voor Thailand kan ik zeggen dat dit helemaal niet het geval is.Maar dit is het Amerika Forum,dus we blijven bij de kwestie!Anders moet je maar een topic op het T…forum plaatsen!gegroet:georgessiam.

In Veghel werd de leraar Hans van Wieren door een leerling doodgeschoten nog niet zo lang geleden.

Met Yeehaw eens, ander land, andere wetten. Een tijdje geleden was er hier nog een hoop ophef over een onschuldige reclame van D-reizen, waarmee je in Thailand strafbaar zou zijn. En in zo ongeveer de hele wereld ga jarenlang de bak in voor een minimale hoeveelheid softdrugs die in Nederland gewoon legaal is. En in Engeland stond tot een paar jaar geleden op zelfmoord nog, jawel, de doodstraf.

Dat wil niet zeggen dat ik het met die Amerikanen eens ben. Tuurlijk, het is een enorm land, en als de dichtstbijzijnde politiepost een uur bij je vandaan ligt vind ik het zeker te rechtvaardigen dat je jezelf en je gezin wilt kunnen verdedigen. Maar de wapenvrijheid in de VS gaat veel verder dan dat, dat heeft niks meer met (al dan niet te rechtvaardigen) zelfverdediging te maken. Nu houden de meesten het wel gewoon bij een pistool of jachtgeweer, maar er zijn ook genoeg idioten met zwaarder geschut, tot Howitzers aan toe. Er zijn uiteraard wel een paar regels, maar veel stelt dat niet voor. En waag het niet als politicus hier je handen aan te branden, de NRA maakt je (figuurlijk) helemaal af.

Nee, dan doen ze het in Canada beter, daar hebben ze *the right bear arms *een creatieve draai gegeven:

http://img175.imageshack.us/img175/5985/righttoarmbears.jpg

(en ja, ook in de VS konden ze hartelijk lachen om dit T-shirt)

Daar ben ik ook volledig mee eens,ander land andere wetten,maar ik vind dat de amerikanen lichtzinnig omgaan met de wapenwetgeving.
Nu ik wil hier op het Amerikaforum geen polemieken scheppen,had het bewuste filmpje gezien en ik wou eens weten hoe de mensen op het Amerikaforum erover denken.Maar blijkbaar zijn er mensen die ff een ander land in het spel gooien,wat ik flauwtjes vind.
Moderator van het Amerika forum,van mij mag je deze topic sluiten!gegroet:georgessiam.

Die andere landen zijn alleen maar voorbeelden om aan te geven dat er overal wel iets raars is. Wij vinden de Amerikaanse wapenwetgeving ridicuul, Amerikanen vinden onze drugswetgeving minstens zo raar, of anders wel de euthanasiewetgeving. En wij vinden het weer vreemd dat zij dat vreemd vinden, en vice versa.

Tsja… Op zich zal iedereen het met je eens zijn dat de wapenwet waanzinnig is (in de negatieve zin dan). Maar je kan ook niet ontkennen dat alles in een context gezet moet worden, zeker in een totaal ander land.

Gelukkig hebben we Canada nog: lijkt sterk op Amerika, maar dan zonder wapens, wel met goed geregelde gezondheidszorg, ietsje hartelijker aan de grens en een gepaster niveau van nationalisme.

Dan heb je toch niet goed opgelet tijdens Bowling for Columbine, volgens Michael Moore ligt het wapenbezit in Canada relatief hoger dan in de VS…

Toch is ook Canada niet helemaal wapen vrij (welk land wel?), tenminste als je kijkt hoeveel schiet incidenten er hier afgelopen jaar in Surrey zijn geweest… Ik heb wel eens gehoord dat het hier niet veel lastiger is dan de US om aan wapens te komen, alleen dan via het illegale circuit, ipv het legale circuit. Onder het motto ‘als je echt een wapen wil, dan vind je er wel ergens een’.

En dat is soms ook het argument wat je vanuit Amerika hoort en dat is een beetje vergelijkbaar met het softdrugs beleid in Nederland. Als je het het niet legaliseert dan belandt het in het criminele circuit en daar krijg je ook weer rotzooi van. Neemt natuurlijk niet weg dat het goed is dat iedereen zomaar makkelijk aan wapens kan komen. En de vraag legaliseren of niet dat blijft ook altijd een lastige kwestie en is niet zomaar met ja of nee te beantwoorden, zowel voor wapen- als softdrugsbeleid.

Overigens is het gelukkig ook echt niet overal cowboys in Amerika wat met een pistool om de vinger zwaaiend een restaurant binnen loopt…

En oeps, ik zie dat ik mij nu ook schuldig heb gemaakt door andere landen bij dit topic te betrekken… Maarja, soms moet je ook wel eens verder kijken dan Amerika alleen om op een andere manier tegen een Amerikaans probleem aan te kijken… :wink:

Ik keek gisteren in mijn mailbox en ik zag je naam,ik dacht die gaat er weer Thailand bij betrekken,en ik had gelijk.
Nu over D-reizen dit moet je zien in een heel andere context(het ging over reclame)die in mijn ogen niet kon,en heeft totaal niets te maken met één of andere wapenbeleid!g.s

Het gaat er niet om of de voorbeelden vergelijkbaar zijn, maar alleen dat ze in elk land totaal anders tegen bepaalde zaken aan kijken. Voor ons vreemd, voor hun heel normaal. Een Amerikaan vindt het juist weer vreemd dat wij zo moeilijk doen over vuurwapens. Wie heeft het dan bij het juiste eind, wij of de Amerikanen?