Hallo Flensa,
Vuurwerk ik ook in opmars in Hongarije. Moet je nu maar eens kijken op de parkeerplaats bij de Lidl in Szigetvár, daar verdringen de mensen zich momenteel om vuurwerk te kunnen kopen.:dag:
Hallo Flensa,
Vuurwerk ik ook in opmars in Hongarije. Moet je nu maar eens kijken op de parkeerplaats bij de Lidl in Szigetvár, daar verdringen de mensen zich momenteel om vuurwerk te kunnen kopen.:dag:
Werkt niet. Trek maar vergelijking met voetbalgeweld. Die dode en die afgerukte zijn we zo weer vergeten. Verbieden, streng straffen of beleid van de Belgen kopiëren.
Ik volg gewoon Jeroen’s initiële post.
Particulieren blijf eraf of draag de gevolgen, alle gevolgen ZONDER je verantwoordelijkheid op een ander af te schuiven.
Jullie hebben er geen idee van hoeveel (telkens opnieuw) slachtoffers er hier in Brazilië vallen tijdens gelegenheden waar vuurwerk zonder enige voorzorgsmaatregel afgeschoten wordt, soms zelfs midden in het publiek.
Nederland, Nederland, Nederland… waar ben je toch mee bezig ??? Zwarte piet die verboden moet worden, vuurwerk dat verboden moet worden… het helpt me gelijk weer herinneren aan waarom ik vertrokken ben !!! Al het geregel, al de verboden… iedereen moet in hetzelfde hokje passen, “laten we vooral actie voeren om te verbieden wat we zelf niet leuk vinden!.” Nederland is op weg het minst tolerantste land ter wereld te worden, waar een aantal mensen complete traditie en cultuur kunnen laten verbieden, omdat het ze zelf niet uitkomt !!!
Vuurwerk gevaarlijk?? Er zijn jaarlijks meer doden door auo-ongelukken dan door vuurwerk. Waarom verbieden jullie de auto niet ?
Vuurwerk is zo gevaarlijk als je persoon die het afsteekt, goede voorlichting (december filmpje op scholen) ect , ja , maar verbieden , NEE !!
laat mensen in godsnaam nog iets van vrijheid in hun leven. Je kunt niet alles verbieden waardoor je dood gaat of een ongeluk kunt krijgen. Als je er zelf niet van houd, oke, maar laat anderen die het wel willen doen, HUN keuze daarin !
Zelf woon ik in een land , waar het hele jaar door vuurwerk wordt afgeschoten. In Peru wordt iedere verjaardag, huwelijk, feest, aangegrepen om vuurwerk af te steken. En niemand maakt er een probleem van. Tuurlijk is het wel eens vervelend, als je om 6 uur smorgens wakker word van vuurwerkknallen (verjaardag)… maar so what !!! Morgen heb ik misschien iets , dat hun even vervelend vinden… dus waarom klagen. Iedereen doet wel eens iets wat een ander minder leuk vindt. Get over it !
Vuurwerk hoort bij oud en nieuw, en morgennacht zal er ook hier heel veel afgestoken worden. Schitterend !! Mensen hebben zelf de verantwoordelijkheid over het gebruik en hoe veilig af te steken.
Ik zeg verbieden en alleen centraal door gemeentes etc. af laten steken (neem een voorbeeld aan Australie). Als je de ongevallen in acht neemt, de overlast voor zowel mensen en niet te vergeten de dieren kan het legaal laten hiervan gewoon niet.
Sommigen zeggen boetes, leeftijd verhogen noem maar op…gaat nooit werken omdat het simpelweg niet afdoende te controleren valt.
Vuurwerk voor particulieren verbieden; streng controleren en heel hoge straffen…!
Kijk alléén maar eens wat het de gemeenschap kost aan dokters- en ziekenhuiskosten èn de nazorg…!
Ik heb diverse malen oud en nieuw in Singapore meegemaakt.
Daar is op één centrale plaats (Marina Bay) een gigantisch groot vuurwerk en verder totaal niks; je ziet er dus ook geen jochies die van dat hoogst irritante knal-vuurwerk vlak voor je voeten gooien.
Nee, verbieden en streng handhaven…!
Gewoon verbieden en hierop ook harde sancties instellen.
Stel in NL bv 1000 speciale controleurs aan en financier die voor 100% uit de boetes. En harde sancties betekent dan ook hard: minimaal € 1000,-- boete bij afsteken, minimaal € 10000, – bij illegaal verhandelen. De rest van het jaar die controleurs inzetten op andere overlastgevende praktijken zoals bv het weer zeer frequent voorkomen van roken in cafés, verkoop van alcohol aan minderjarigen, jeugdbendes etc, etc. Ook hier heel hard en met name financieel straffen.
Ook ik vind dat vuurwerk moet verboden worden, zeker in wijken waar veel huizen staan 't zal uw huis maar zijn dat op 1 januari in de vlammen opgaat.
Ook zonder vuurwerk kan een perfecte overgang van 2013 naar 2014.
Bij deze gelukkig nieuwjaar
Hoewel ik zelf geen vuurwerk afsteek vind ik niet dat het verboden moet worden.
Een strenge handhaving der geldende regels is wel gewenst.
Verder zie ik er niets in om oudejaarsnacht, en licht aangeschoten 3 of meer kilometers
te lopen, om een gemeentelijk vuurwerkje te bekijken, wat ik uiteindelijk wel zelf heb moeten betalen.
Hier in de straat komt iedereen na middernacht op straat en is het gezellig!
Da’s goed waardeloos, Gerard. Hoe is het in jullie dorp, in Nagydobsza is het vrijwel niets…
Afschaffen!! Het is een asociale gebeurtenis waar meer mensen en dieren last van hebben dan genot
Vannacht werd er om half 2 geknald. Dat doe je niet voor je lol, dat doe je om anderen lastig te vallen.
Denk ook eens aan alle dieren die twee keer zo veel horen als wij…
Zaterdag even naar Lingen in Duitsland geweest waar het vuurwerk bij bouwmarkten, supermarkten, drogisterijen en zelfs benzinestations te koop is van 28 december tot 31 december en ik begrijp niet dat het hierin Nederland zo’n toestand is, met softdrugs zijn we zo vooruitstrevend dit werkt deels ook, het is niet spannend omdat het niet verboden is maar met vuurwerk lijken we dit opeens niet te begrijpen.
Er is idd vuurwerkoverlast maar waardoor komt dit ? Waarom is de overlast in Duitsland zoveel minder ?
Ik vind het een leuke traditie en sinds het beleid strenger geworden is is het volgens mij uit de hand gelopen, dit is jammer maar los je denk ik niet op door het nog strenger te maken.
Sent from my GT-P5210 using Wereldwijzer Reisforums mobile app
De klachten van overlast die ik hier hoor zijn allemaal illegaal vuurwerk gebruik, dat is dus al verboden en helpt het? Nee dus. Dus moet het laatste stukje ook maar verboden worden? Dan ben je teveel mensen over 1 kam aan het scheren. Ik zou hetzelfde kunnen zeggen dat ik last heb van katten uitwerpsellen in mijn tuin en daarom moeten alle katten maar verboden worden in Nederland, dus ook de katten waar ik geen last van heb. Dat er mensen zijn die wel verantwoordelijk met hun beesten omgaan en er veel plezier aan hebben heb ik geen boodschap aan. (Ps. dit is maar gewoon een voorbeeld en niet perse mijn mening)
Voor de mensen met huisdieren. Misschien hebt u een angstig beestje, kan natuurlijk, maar het kan ook zijn dat uw dier op u reageerd. Omdat u zelf al gespannen en onrustig word reageert uw dier op u en raakt ook gespannen en zenuwachtig waardoor elke knal veel erger voor uw dier word omdat er “iets” gaat gebeuren waarvoor u zenuwachtig word en het beestje geen idee heeft wat. Mijn ouders hebben jarenlang verschillende honden gehad en die hebben allemaal weinig last gehad van vuurwerk met oud en nieuw. De enige keren dat de beesten echt schrokken is wanneer wij schrokken van een harde knal dichtbij (en het beestje schrok omdat wij schrokken, wij gaven dus het signaal af dat er misschien gevaar is) voor de rest, eentje was snugger genoeg om te snappen dat als het weer zover was hij 's nachts tegen een uurtje of twaalf de gelegenheid zou krijgen zich eens te goed te doen aan al het lekkers wat wij op tafel hadden staan (want wij waren toch buiten naar de show aan het kijken)
Kortom, verbieden gaat niet helpen, meeste waar je nu al last van hebt is toch al illegaal en voor uw beest kunt u zelf al veel betekennen als uzelf rustig word, dan kan die ook ontspannen.
Goeie jaarwisseling iedereen en al de goede wensen voor het nieuwe jaar,
knuffel
Thedevineass.
Verbieden! Levensgevaarlijk. Mensen hebben al zo dikwijls bewezen dat ze zich niet bewust zijn van het gevaar. (Het overkomt hen toch niet ). Tel daarbij ook nog de drank die dan word gebruikt , zodat ook anderen gevaar lopen, neen stoppen daarmee!
Ik vind ook dat het moet verboden worden. Hier wordt er langs alle uithoeken vuurwerk afgestoken bij de buren maar ikzelf vind het te gevaarlijk. De mensen weten niet wat ze doen en zelfs kinderen beginnen dat al te doen. Zelfs met kerstmis waren er hier al die vuurwerk afstaken. Dit kan niet meer maar dan zou het ook moeten verboden worden om nog aan particulieren vuurwerk te verkopen. Natuurlijk is dit niet goed wat de winkels betreft die vuurwerk verkopen.
Nee, hier gelukkig ook niet. Maar ja dat heeft een andere oorzaak “Geen geld”
De regels zijn er al…
Betere handhaving is dus noodzakelijk!
legaal vuurwerk afsteken op nieuwjaar avond moet kunnen…tegenwoordig m
Ik vind dat de mensen tegenwoordig minder en minder kunnen verdragen door hun egoisme.
Binnen bepaalde tijd gaat er zoveel verboden worden dat we met zen allen in dwangbuizen zitten, en dit door ons eigen egoisme.
Alles moet zijn grenzen hebben, maar die grenzen worden meer en meer gesloten.
Er wordt tegenwoordig al gereclameerd op spelende kinderen, te veel lawaai…
Verkeer vraagt spijtig genoeg alle jaren slachtoffers, wat moeten we doen ? Autos, motofietsen, fietsen, treinen, vliegtuigen,enz… afschaffen ?
Ik vraag me af waar we naar toe gaan. Ik in ieder geval terug naar mijn geliefde Malaga, daar krijg je tenminste nog genoeg ruimte van de mensen om te leven, hier is het bijna afgelopen !!!
groetjes nog
In bijvoorbeeld Australië is het heel goed geregeld. Elk dorp en elke stad organiseert centraal een prachtig groot vuurwerk waar iedereen, groot en klein, naar toe komt. Met koelboxen vol eten en drinken zodat het al uren van tevoren druk en gezellig is. Meestal wordt er zoiets georganiseerd in parken of op evenemententerreinen waar ruimte genoeg is en dan meestal ook gezellige live-muziek aanwezig is.
Alleen … daar is het met nieuwjaar wel hartje zomer!!
Waarom de vuurwerkcultuur in Nederland veranderen? Best gezellig als mensen met zijn allen om 00.00 uur de straat op gaan om nieuwjaarswensen uit te wisselen en om dan tegelijkertijd wat vuurwerk af te steken. We moeten echter de uitwassen aanpakken. Alleen … daar is Nederland niet zo goed in.
Stuur de politie en de stadswachten massaal de straat op en bestraf stevig jongeren en ouderen die te vroeg vuurwerk afsteken. Stel een leeftijdsgrens en een krappe tijdsperiode in (bijvoorbeels van 1100 tot 0100 uur en controleer daar op. Verbaliseer de winkeliers die verkopen aan kinderen onder de leeftijd.
We maken in dit land wetten maar zijn heel slecht in het handhaven daarvan. En daarmee kweek je misbruik en dat is waar we hier veel last van hebben.