De kerk in mijn gemeente is er volledig door afgebrand! Tijdens een lokale kermis werd het door kinderen aangestoken en een vuurpijl kwam verkeerdelijk terecht.
Strengere controle op aankopen en enkel op georganiseerde evenementen met toezicht is mijn mening. Grts en beste wensen aan iedereen voor 2014.
Dat het een jaar met veel wilde reisplannen mag worden!
Ik vind dat particulieren best vuurwerk mogen afsteken. Ik vind wel dat er een minimale leeftijd van zwaarder vuurwerk moet zijn.
Vuurwerk afsteken hoort er gewoon bij. Het is jammer dat de mensen die niet correct met vuurwerk omgaan het verpesten voor hen die het wel doen.
Als mensen niet correct omgaan met vuurwerk vind ik dat ze een verbod van 10 jaar mogen krijgen. Of dat alleen particulieren die cursussen hebben gevolgd vuurwerk mogen afsteken. Uiteraard moeten deze wel kosteloos beschikbaar worden gesteld door bv de gemeente
Ik zou graag willen dat gemeenten 1 plek open stellen en daar een groot vuurwerk show gaan houden lijkt mij een prima idee.
Het zou ook goed zijn dat hulpverleners op scholen kwamen vertelen en films lieten zien van de gevolgen van fout afgestoken
vuurwek want niet iedere ouder vind het zijn of haar belang zijn of haar kinderen te vertelen hoe gevaarlijk het kan zijn.
en hoeveel gewonden er jaarlijks vallen die alleen maar toeschouwer zijn.Of verbieden echt ging helpen denk ik niet.
Je bent een rund als je met vuurwerk stunt :zon02:
Het is levensgevaarlijk als je je er verstand niet bij gebruikt en voor de dieren is het al helemaal geen pretje, maar ik begin er wel een beetje een hekel te krijgen om alles maar te verbieden of het nu gevaarlijk is of niet.
Een superveilige samenleving bestaat niet.
Nogmaals gebruik je verstand en neem de nodige voorzorgsmaatregelen en dan kan het nog mislopen :krukken:
Ikzelf begin er niet aan, maar als iemand zich geroepen voelt om er een paar 100 of 1000 euro’s er door te jagen, kan ik er wel van genieten:dag:
Misschien een redelijk scherp standpunt, maar ja …
Prettig jaaruiteinde en feesten gewenst en voor iedereen ook een veilig en gezond begin. :chin:
John
Alles is in voorgaande berichten al gezegd, maar mijn inziens is afschaffen niet het probleem ervan oplossen. Gedrag aanpassen, en dat niet alleen voor vuurwerk afsteken. Nu er tegenwoordig van alles verboden wordt door de overheid, worden de problemen dagelijks groter. De ouders, daar moet het begin gemaakt worden, daar wordt bepaald hoe de jeugd zich in het verdere leven gedraagt!
legaal vuurwerk afsteken op nieuwjaar avond moet kunnen…tegenwoordig mag er niets meer en dit allemaal omdat er iets "zou " kunnen gebeuren …ik zeg wel " zou " kunnen gebeuren …
als men vuurwerk op de juiste manier laat afgaan en de veiligheid regels naleeft kan er normaal niets erg gebeuren, dat wil dan ook zeggen dat je nuchter moet zijn enz …
straks word het hier een politiestaat …binnenkort krijg je een gas- boete omdat je een scheet laat op de tram …lossen van gevaarlijke stoffen zonder vergunning
Persoonlijk heb ik geen probleem met vuurwerk. Kan me wel indenken dat sommige mensen er last van hebben.
Naar mijn mening komt dat, dat mensen er meer overlast van ondervinden. Omdat onze regering veel te soft is. Want zeg nou zelf, wat voor straf krijgen de mensen die al ruime tijd voor oud en nieuw vuurwerk afsteken. Dat is toch gewoon een lachertje een paar uurtjes vrijwillegerswerk.
Ik ben het voor het merendeel eens met jpmtilburg. Tussen 23.00 - en 1.00 uur mag men vuurwerk afsteken en iedereen die dat buiten die uren doet flink straffen. Stel dat iemand een rotje voor je fiets gooit of voor je auto? Dan schrik je je rot, met misschien alle gevolgen van dien.
Ik denk ook dat de voorlichting ivm vuurwerk veel en veel beter kan. Ik zag laatst bij de aflevering over vuurwerk bij de Rekenkamer dat er speciale standaards zijn waar je vuurpijlen in kan zetten, zodat ze niet omwaaien. Voor vuurwerkdozen is er een soort stang die de doos op zijn plaats houdt. En natuurlijk oordoppen en een veiligheidsbril opzetten.
Ik steek zelf geen vuurwerk af, maar vind het wel mooi om naar te kijken. En nee, die miljoen klappers hoeft voor mij niet…
Voor iedereen een gezellige en leuke, maar dus vooral een veilige, oud&nieuw gewenst!
Vuurwerk is een Nederlandse traditie waar je verstandig mee om moet gaan. Veel voorlichting en handhaving van regels.
Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer Reisforums mobile app
Vuurwerk hoeft niet gevaarlijk te zijn als je je aan de regels houdt en er geen zwaar, illegaal vuurwerk wordt verhandeld. Helaas houden velen zich niet aan de regels en wordt er wel gevaarlijk illegaal vuurwerk verkocht. Daarom moeten de goeden maar onder de kwaden lijden en moet het worden verboden.
Te gevaarlijk voor mijn part verbieden wel vuurwerk door particulieren afgeschoten
Van mij mogen ze het voor particulieren verbieden en een centraal vuurwerk houden. Het zal inderdaad niet werken met het illegale vuurwerk en jongeren dat blijft een gevaarlijke combinatie. Het is ook bijna niet te handhaven, dat lukt nu al niet. Er wordt al vuurwerk afgestoken en dat zou pas 31/12 vanaf 10:00 uur 's ochtends mogen.
Mijn dieren vinden het vreselijk en ik ook. Zodra het 24:00 uur is geweest, gauw man en familie gelukkig nieuwjaar wensen, de champagne achterover knallen en naar de paarden toe om ze rustig te houden, mijn man blijft bij de honden en katten. Na een uurtje is het wat rustiger en zien we elkaar weer zoals elk jaar. Zelf heb ik nog nooit vuurwerk afgestoken en zal dat ook niet doen. Maar voor sommige ouders ligt er nog wel een schone taak wat betreft de opvoeding, aangezien je nog genoeg van kleine kinderen ziet met een plastic tasje vol vuurwerk een heel dag van dit kut rotjes naar iedereen lopen gooien. Dat zouden ze moeten verbieden. Dus vuurwerk pas vanaf 31/12 verkopen en afsteken van 23:00 tot 02:00 lang zat… iedereen blij toch…
Voor mij mag het voorbeeld gevolgd worden van diverse steden zoals in België, niet in de steden maar op een door de gemeente gecontroleerde plek.
De oudere mensen en dieren hebben veel last van deze rotzooi makende knallende ondingen. Mensen moeten verplicht ook de door hen afgestoken rotjes rotzooi zelf opruimen of er moet een rotzooi taks worden ingevoerd ten bestrijding van de gemaakte rotzooi.
Ook ik wens jullie een bizonder goed 2014 toe.
hier in argentina, mag je vanaf 8 dec. iedere dag vuurwerk kopen en net zoveel afsteken als je maar wilt …
Afschaffen die handel… Laat de gemeentes maar een vuurwerk afsteken om 24 uur op een aantal plaatsen in de gemeenten. Spaart levens, ledematen en veel geld om het nog niet te hebben over de kosten die al het extra personeel van Politie en Brandweer op de been moeten brengen. Ook de PTT kan dan gewoon alle bussen open laten… Kijk naar landen als Noorwegen en IJsland waar het heel goed gereguleerd is… nooit ellende en zelden een gewonde…
Het is beter en veiliger om het vuurwerk centraal door de gemeente en gecontroleerd te laten afsteken. Je ziet het al heel lang in andere landen. Minder ongelukken en veel mooier om de mensen uit de stad of dorp bij elkaar te zien genieten en zodoende weer een gevoel van samenzijn te voelen. Wij wensen jullie allemaal een gezond en gelukkig 2014 toe.
Anne en Ruud.
lekker centraal afsteken. We leven in een democratisch land en daar waar bijna 70% al jaren tegen particulier vuurwerk is,
dus terug naar het prachtige vuurwerk welke door de gemeenten wordt verzorgd.
Socialer, minder overlast, minder schade, minder hufterig gedrag en een prachtige show waar iedereen weer van kan genieten.
http://vuurwerkoverlast.nl/page/over-vuurwerkoverlast
In ieder geval geen vuurwerk voor 31 december om ongeveer 22:00 en na 1 januari 01:00.
Liever ook geen vuurwerk voor particulieren ook al liep ik zelf als jochie graag rond met mijn carbid-busje.
Hier op Saba is het op papier juridisch gezien zwak geregeld maar sinds twee jaar is de overlast wel verminderd.
Hou zelf niet zo van vuurwerk maar voor mensen die er wel plezier aan beleven moet het kunnen mits…leeftijdsgrens 16 of 18 jaar, Streng optreden tegen illegaal vuurwerk, afsteken alleen vanaf 31 dec 23.30u tot 1 jan 02.00u. Bij overtreding alles in beslag nemen en flinke boete. Ook moet het verplicht worden om de troep op te ruimen of een toeslag op het vuurwerk hiervoor zodat de gemeenten dit kunnen doen.
Als deze regels zouden worden nageleefd kunnen wij met onze honden gewoon thuis blijven i.p.v. elk jaar te moeten vluchten naar een vuurwerkvrije plek!
Ik ben helemaal mee eens dat het verboden moet worden. Wij hebben bijna hele jaar door last ervan. Bij ons in de buurt wordt ook hele jaar geknald als jongere van een feest 's nachts terug komen dan gooien ze zo een knal en sinds begin december gebeurt het regelmatig in het hele dorp. Ik vind het afschuwelijk dat de verkoop elke jaar eerder begint. Gisteren is bij ons in het dorp de feest al begonnen. En ik wil niet na denken wat een rommel zal op 1 januari achter blijven. Onze buren die elke jaar vuurwerk aansteken nemen niet eens de muite het op te ruimen, dan blijft het rommel op straat tot in de lente. Er is zo veel geld weggegooid door de gemeente eerst alle postbussen en vuilnisbaken dicht te maken dan weer terug te zetten. En alle kosten die worden gemaakt met medische zorg of brandweer werkzaamheden en allemaal van ons belasting geld. De mensen die door het vuurwerk in het zikenhuis behandeld moeten worden moeten zelf de kosten betalen; eigen schuld dikke bult.