Vuurwerk alleen boven de 18 jaar en alleen op 31 december. Te vroeg vuurwerk afsteken zwaar bestraffen door middel van snelrecht, minimaal 1000,- euro boete of een taakstraf. Als kinderen worden betrapt op het afsteken of bezitten van vuurwerk, dan de ouders hard aanpakken.
Ik vind het allemaal prima. Diepzee Bomme, Granaten lawinepeilen whatever
maar al 3 dagen van te voren mijn hond niet meer uit kunnen laten vind ik wel erg irritant
ik heb vroeger ook gestunt met vuurwerk, gelukkig al mijn vingers nog en geen ander letsel opgelopen of aan een ander toegebracht, maar tegenwoordig is het vuurwerk zo zwaar dat het meer op explosieven lijkt dat moet men verbieden. Beste oplossing is centraal een plekje maar daar loop je dan op den duur ook weer de kans dat mensen elkaar de hersenen inslaan door teveel alcohol en drugs. Wat is wijsheid?
Niets is zo onveranderlijk als de verandering.
Het is een natuurlijk proces, dat onze tradities, zoals ook die van Sinterklaas, op den duur anders worden. Dus zal het wel zo zijn, dat wij op den duur naar een heel groot vuurwerk gaan kijken, dat door instanties wordt georganiseerd.
Ik ben alleen maar benieuwd, hoe snel dat zal zijn.
Verbieden! het ligt eraan waar je woont maar vanaf oktober tot februari constant vuurwerk knallen zelfs snachts word niemand vrolijk van. Maar het meest erge is de zo genaamd lollige mensen die het nodig vinden het op anderen te gooien die daardoor gewond raken. Wil le zelf met illegaal gevaarlijk vuurwerk je Eigen handen eraf knallen moet je dit lekker zelf weten. In Italie word zomers vaak vuurwerk afgestoken in badplaatsen, prachtig om te zien en zònder ongelukken. Er zijn dus ècht ook nog mensen die voor honderden euros de lucht in knallen, ze moeten zich rot schamen!
Ik vind het wèl mooi om te zien het sier vuurwerk!
Ik woon in natuurgebied. Ook heb ik huisdieren. Duidelijk ben ik dus TEGEN enige vorm van nutteloos lawaai en zeker de idioterie van vuurwerk.
Het zal wel duidelijk zijn dat ook door het vuurwerk, de dierenpopulatie in de bossen totaal van streek raakt met grote gevolgen van dien.
Verbieden en nooit meer vuurwerk!
Vuurwerk is voor profs.
Is overbodig en bovendien veel te gevaarlijk! Afschaffen dus. Niemand kan voldoende beschermd zijn.
ik woon in Turkije en iedereen mag er nog vuurwerk aansteken.Ik heb er geen last van.
Het is gewoon zielig als ik mijn hond zie tijdens het vuurwerk.
We zitten dan binnen alle ramen en deuren dicht en de radio loeihard.
Wat is vuurwerk toch leuk! Voor ons in elk geval niet.
Wij kunnen ons voorstellen dat mensen het leuk vinden om vuurwerk zelf af te steken. Er gebeuren echter ook veel ongelukken, veel schade en de kosten zijn enorm. In veel landen wordt vuurwerk centraal afgestoken, dus gecontroleerd door de regering. Het mooiste voorbeeld vinden wij wel Funchal of Madeira, deze plek staat bekend als één van de plekken waar het mooiste vuurwerk van in ieder geval Europa wordt afgestoken met oudjaar. Cruiseschepen passen hun route aan om daar te zijn rond oud en nieuw. het hele eiland loopt uit om vanaf de bergweggetjes en in de stad het vuurwerk te bekijken. En wij moeten zeggen; geen enkel particulier vuurwerk kan daar tegenop! Veel mooier, goedkoper, minder gevaar voor schade en ongelukken en enorm veel gezellige samenhorigheid! Dus, afschaffen en centraal regelen wat ons betreft!
Ik ben niet voor verbieden… Maar een groot ‘centraal’ georganiseerd vuurwerk is zoveel beter, mmoier en veiliger, en ook nong eens een gemeenschappelijk gebeuren… Naar hetzelfde kijken brengt de mensen bijeen…
Dirk
Vuurwerk is veel te gevaarlijk om af te steken. Ook de effecten die het vuurwerk veroorzaakt zijn groot. Mensen moeten daar tegen beschermd worden, zowel omstanders maar ook degene die het afsteekt. Er gebeuren gewoon teveel onbedoelde ongelukken.
Ik ben het eens met Margaa. Particulier afsteken van vuurwerk moet niet verdwijnen, dat hoort bij de Nederlandse traditie.
Anders is de lol er voor veel mensen af.
Ik heb er geen probleem mee zolang het maar legaal vuurwerk is en op een veilige manier gebruikt is.
Men zou het wel enkel vanaf 0h00 op 1/1/'14 mogen toelaten en niet lukraak vanaf half December, dan pas is het een feest voor iedereen.
Wel even de buren verwittigen om de dieren binnen te houden.
Ik vind dat het moet blijven zoals het is. Het is de verantwoordelijkheid van de mensen en ouders om het afsteken onder controle te houden. Het probleem is vaak het te zware illegale vuurwerk en het zelf geknutselde vuurwerk. Dat blijft ook als je het verbied.
Hier in Guatemala is er elke dag wel wat vuurwerk te horen. Het is een gebruik om met iemand verjaardag 's ochtends vroeg rotjes af te steken zodat je jarige wakker wordt. Als er iets te vieren is, is er vuurwerk. Dus ook met doelpunten tijdens een voetbalwedstrijd.
Op 24 december om 0:00 is er erg veel vuurwerk en voelt het al als oud op nieuw. Ben benieuwd morgen.
Ik vind dat vuurwerk gewoon helemaal moet worden afgeschaft.
Buiten het feit dat er veel overlast is voor mensen en gemeentegoed ( wat wij weer moeten terug betalen via de belasting) is het voor mij belangrijk dat ik op kom voor alle beesten die in ons land leven .
Honden,katten,vogels,eenden etc lijden heel erg onder het vuurwerk wat ieder jaar wordt afgestoken. Vaak vergeten wij in Nederland en de rest van de wereld dat beesten ook levende wezens zijn die ook net als wij mensen (levende wezens) ook lijden en andere gevoelens hebben . Wij zijn niet meer of minder !
Veel mensen klagen over het feit dat wij in een "crisis"zitten en dat wij maar geen geld meer moeten besteden aan derdewereldlanden (want wij hebben het zo erg ) maar zolang wij het geld de lucht in schieten valt het allemaal wel mee!
Gelukkig 2014 allemaal!
Van mij mag het helemaal stoppen, voor mezelf en anderen die er niet tegen kunnen en zéker voor de dieren.
Vuurwerk kan mooi zijn… maar ik vind dat de ellende (en idioot hoge prijzen!) die vuurwerk veroorzaakt niet opwegen tegen het korte plezier dat beleefd wordt aan het afsteken van de knallers en pijlen. Dieren raken van slag of gewond, mensen verwonden zichzelf of anderen (vaak onherstelbaar), openbare ruimte wordt vaak ernstig vernield, om nog maar te zwijgen van huizen en andere zaken die afbranden of zwaar beschadigd raken. Als iedereen verantwoord met vuurwerk om zou gaan, heb ik geen bezwaar. Maar door ondoordachtheid van de een ondervindt de ander te veel last. Dus ik zou graag zien dat àls er vuurwerk afgestoken moet worden, dit op een centraal punt door een gemeente of aangewezen bedrijf wordt georganiseerd (zoals bv in Londen). Toch veel gezelliger om samen naar vuurwerk te kijken zonder dat je steeds om je heen moet kijken of jezelf, je omstanders of je huis gevaar loopt?
Veilig en gelukkig Nieuwjaar,
Lenny
Vrijheid, blijheid, zeg ik, maar… geef je geld aan iets nuttigs uit!!! Misschien woont er twee deuren verderop iemand die net niet de eindjes aan elkaar kan knopen, door ziekte, ouderdom of … vul maar in, Ik zou me bezwaard voelen om vuurwerk af te steken en dus voor de leut geld weg te gooien…